Gå til innhold

Å lage en tradisjon hvert år på noen andres bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Dette er noe jeg har tenkt litt på i to år, ikke sånn mye, men nå kommer det opp igjen så da tenkte jeg å høre hva folk tenker om det. 

Jeg og en venninne har bursdag to dager etter hverandre i julebordstida. For to år siden var jeg bortreist og kunne verken feire noe selv eller delta på venninna mi sitt kalas. I fjor inviterte jeg til bursdagsfeiring på dagen min, men da skriver venninna mi tilbake at siden hun har planlagt julebord dagen etter orker hun ikke to fester etter hverandre. Så partneren hennes kommer ikke, og samme med 3 felles vennepar av oss. Okei, jeg får en fin feiring med en litt annen gjeng likevel. Så i år da så faller dette julebordet hennes på kvelden jeg har bursdag. Jeg har selvsagt lyst og tenkt til å dra. Men kjenner det plager meg å dra i noen andres feiring på bursdagen min. Og at det ikke bare er noe som skjer i år, men nå har blitt tradisjon. 

Kan jo sies at jeg har blitt mobbet i oppveksten, og begynner å lure hvor gode disse vennene egentlig er. Som også kan være årsaken til at selv som voksen gjør det litt vondt å møte opp der og så har 80% glemt at jeg faktisk har bursdag. Er som at det alltid skal foregå på deres premiss. Det jeg spør om er vel hva dere tenker om at hun rett og slett har tatt monopol på den helga vi begge har bursdag år etter år? 

Jeg trodde ikke det skulle bli en fast tradisjon liksom. Det jeg helt ærlig syns er at det er innmari frekt og den eneste grunnen til at jeg ikke spør er at jeg tenker at det er opplagt frekt som faen å invitere de fleste vennene mine på noe annet (mange uker i forveien) på stort kalas som jeg ikke kan toppe år etter år. Men så når jeg tenker det er opplagt og hun ikke ser det føler jeg at jeg gjør henne forlegen med å spørre hva hun tenker om det, samtidig som hva om jeg bare tar veldig feil? 

Anonymkode: 6d2cd...ab6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner svært få voksne som feirer bursdagen sin, så jeg hadde ikke tenkt noe som helst over det. 

Anonymkode: b952b...839

• Liker 14
Skrevet

Du kan ikke spørre henne om du kan være med å arrangere så dere kan feire sammen? Dere har bursdag veldig tett og siden man gjerne legger feiringen til en helg, er det kanskje ikke til å unngå at det fort kan kollidere. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så i år da så faller dette julebordet hennes på kvelden jeg har bursdag. Jeg har selvsagt lyst og tenkt til å dra. Men kjenner det plager meg å dra i noen andres feiring på bursdagen min. Og at det ikke bare er noe som skjer i år, men nå har blitt tradisjon. 

Har du bursdag fredag eller lørdag hvert år? 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Hactar skrev:

Du kan ikke spørre henne om du kan være med å arrangere så dere kan feire sammen? Dere har bursdag veldig tett og siden man gjerne legger feiringen til en helg, er det kanskje ikke til å unngå at det fort kan kollidere. 

Dette tenker jeg også, og for noen år tilbake var det det vi gjorde. Skjønner selvfølgelig at hun vil feire og lage tradisjoner, men hva med å "dele" på en måte. At hun tok helga før noen ganger og jeg helga etter noen ganger. 

Nå er denne juletradisjoner hun har laget til noe jeg ikke ville følt jeg ble med å arrangere uansett da det ikke er rom for å invitere en eneste en ekstra, typ bestevenninna mi som ikke er i deres gjeng. Så då vil det aldri bli en fest jeg har del i også. 

Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt et sekund på. Det er få helger som er ledige før jul om man skal arrangere ting, så da må man ta de som er tilgjengelige. 
Jeg har forøvrig bursdag på nyttårsaften, så opplever ofte å være i noen andres selskap hvor få husker at jeg har bursdag. Syns egentlig det er ganske godt ☺️

• Liker 6
Skrevet

Her tror jeg bare du trenger å bli litt mer voksen :) Hun feirer bursdagen sin ved å lage "julebord", og det er blitt en førjulstradisjon for henne og samboer å arrangere dette for vennegjengen. Det er VELDIG RART å be dem endre dette eller gi dem dårlig samvittighet fordi du også har bursdag da.

Jeg skjønner dine følelser, men du må se rasjonelt på dette. 

Anonymkode: a522a...867

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, FrodeF skrev:

Har du bursdag fredag eller lørdag hvert år? 

Nei 😂 

Ser hva du mener. De årene jeg har bursdag mandag og tirsdag så kan jeg ta det enten helga før eller helga etter uten å føle at hun tar patent. Men så kommer den helga igjen. Kanskje hvis det ikke var akkurat på kvelden min i år så hadde jeg ikke reagert på den tradisjonen. Jeg vet bare at jeg aldri hadde fått meg til å planlegge noe sånn på noen andre sin dag uten å høre om vi skulle gjøre noe sammen osv. 

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei 😂 

Ser hva du mener. De årene jeg har bursdag mandag og tirsdag så kan jeg ta det enten helga før eller helga etter uten å føle at hun tar patent. Men så kommer den helga igjen. Kanskje hvis det ikke var akkurat på kvelden min i år så hadde jeg ikke reagert på den tradisjonen. Jeg vet bare at jeg aldri hadde fått meg til å planlegge noe sånn på noen andre sin dag uten å høre om vi skulle gjøre noe sammen osv. 

Ts

Det kommer du nok til å gjøre senere i livet, når bursdager blir mindre viktig :)

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Maude skrev:

Det hadde jeg ikke tenkt et sekund på. Det er få helger som er ledige før jul om man skal arrangere ting, så da må man ta de som er tilgjengelige. 
Jeg har forøvrig bursdag på nyttårsaften, så opplever ofte å være i noen andres selskap hvor få husker at jeg har bursdag. Syns egentlig det er ganske godt ☺️

Det er jo det jeg også tenker, at man får ta de som er ledige. Da syns jeg det er kjipt at venninna tar patent på den kvelden. Er kanskje noe med den følelsen jeg fikk i fjor at siden hun fiksa noe "kulere" enn meg droppa mesteparten av vennene mine å komme i bursdagen min fordi de skulle på fest dagen etter også... 

På en måte kan jeg jo tenke at jeg får gratis fest og kalas på bursdagen min. Tror gjerne mine såre følelser har sammenheng med en større følelse av at det alltid handler om andre og at det alltid skjer på deres premiss. Siden selv når jeg hører at folk egentlig ikke tenker over det så kjenner jeg at "jo jeg føler meg som en dritt pga det" 😋😋

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 😂 

Ts

Tradisjon med bursdag til venninner? Høres veldig rart ut. Som voksen vil man da ikke være knyttet til slikt. Jeg planlegger ikke livet mitt etter andres bursdager. Selv ikke de aller nærmeste. 

Anonymkode: a962d...2c4

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer du nok til å gjøre senere i livet, når bursdager blir mindre viktig :)

Ja, kanskje det. Men hvorfor er det bare meg det skal bli mindre viktigere for og ikke henne? 

Egentlig er bursdager innmari viktig for meg. Har alltid grått på bursdagen min, følt at det var en kulminasjon av alt som er feil i livet mitt, da blir det oppsummert liksom! Tipper det er derfor jeg synes det blir så frekt, fordi jeg ser det i lys av hvor viktig det er for meg... 

Ts

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tradisjon med bursdag til venninner? Høres veldig rart ut. Som voksen vil man da ikke være knyttet til slikt. Jeg planlegger ikke livet mitt etter andres bursdager. Selv ikke de aller nærmeste. 

Anonymkode: a962d...2c4

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du ikke vil være knyttet til slikt? Hvorfor er ikke en årlig event som blir gjort noe mer ut av som et julebord noe du kunne tenke deg årlig? Jeg synes det er en super tradisjon i en vennegjeng. 

Ts

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje det. Men hvorfor er det bare meg det skal bli mindre viktigere for og ikke henne? 

Egentlig er bursdager innmari viktig for meg. Har alltid grått på bursdagen min, følt at det var en kulminasjon av alt som er feil i livet mitt, da blir det oppsummert liksom! Tipper det er derfor jeg synes det blir så frekt, fordi jeg ser det i lys av hvor viktig det er for meg... 

Ts

Det er ikke frekt.

Håper du tar tak i problemene dine. Gå til en coach og få hjelp til å se framover og stole på din egen styrke? 

Det å feire akkurat på dagen er da ikke nødvendig. Til og med barn har av og til bursdagsselskap mange uker unna dagen, f eks hvis det faller i ferie eller av andre grunner. Legg festen din et par uker før julebordet, eller kanskje i januar når alt er litt kjedelig? 

Skrevet

Jeg måtte lese flere ganger for å egentlig forstå.

Hvorfor er det blitt tradisjon og feire dere to samtidig, mener du? De to siste årene var det ikke sånn.

Vi har en tradisjon om å feire nyttårsaften på et sted, men i år skal vi feire et annet sted. At det ikke alltid blir sånn som det noen gang har vært, er helt greit. Kanskje neste år, eller om noen år feirer vi med de samme igjen. Ingen sure miner for det.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I fjor inviterte jeg til bursdagsfeiring på dagen min, men da skriver venninna mi tilbake at siden hun har planlagt julebord dagen etter orker hun ikke to fester etter hverandre.

Selvfølgelig helt greit. 

Så partneren hennes kommer ikke, og samme med 3 felles vennepar av oss. Okei, jeg får en fin feiring med en litt annen gjeng likevel. Så i år da så faller dette julebordet hennes på kvelden jeg har bursdag. Jeg har selvsagt lyst og tenkt til å dra. Men kjenner det plager meg å dra i noen andres feiring på bursdagen min. Og at det ikke bare er noe som skjer i år, men nå har blitt tradisjon. 

Å ja, du mener hun har laget sin tradisjon? Det må da være helt greit. Hun og samboeren har gjort det, fordi de synes det er koselig. 

Jeg ville synes det var helt super om en venninne inviterte meg på julebord (er det hos dem?) på min bursdag. Nå er ikke jeg en som vil ha oppmerksomhet på min bursdag, så jeg hadde håpet at ingen ville gratulert meg og gjort mye oppmerksomhet rundt meg. Men ville godt tenkt meg at min venninne ville sagt gratulerer med dagen til meg på dagen. Det er vel bare hyggelig å dra på julebord på bursdagen. 

Kan jo sies at jeg har blitt mobbet i oppveksten, og begynner å lure hvor gode disse vennene egentlig er. Som også kan være årsaken til at selv som voksen gjør det litt vondt å møte opp der og så har 80% glemt at jeg faktisk har bursdag.

Da kan jeg forstå at det stikker litt, og at du da har "mistro-brillene" på.

Men vet du, de fleste er opptatte av hvordan de selv skal ta seg ut, hvis jeg kan si det sånn. De tenker ikke på andre bursdag, i hvert fall. Kanskje man burde bli flinkere. Jeg synes det er fint at folk er avslappet til å huske på andres bursdager.

Men husker da jeg var ung, så reagerte jeg litt på at det var noen som alltid gjorde så mye vesen av seg på deres bursdag, og da var det selvfølgelig umulig for andre å glemme/overse dem, så de fikk masse oppmerksomhet. Mens de stille som ikke sa noe, ble ikke husket på. Men sånn sett er det jo ganske naturlig. Noen er mer frempå enn andre.

Men i ditt tilfelle virker egentlig alt greit, som jeg ser det. Du blir jo invitert til julebordet. Takk ja, og innstill deg på en hyggelig dag. 

Har denne venninnen sluttet å feire sin egen bursdag da, eller gjøres det samtidig?

Er som at det alltid skal foregå på deres premiss. Det jeg spør om er vel hva dere tenker om at hun rett og slett har tatt monopol på den helga vi begge har bursdag år etter år? 

Tatt monopol? Det høres ikke greit av deg å si det. En hver må få lov til å invitere hvilken som helst dag. 

Hadde jeg planlagt, eller ville planlegge, en bursdagsfeiring på en dag, og så viste det seg at min venninne også hadde gjort det samtidig, da ser jeg for meg at jeg hadde ledd litt. Enten hadde jeg foreslått om vi skulle kombinere bursdagsfeiringer og julebord sammen? Foreslått at jeg kunne bidra med ting for å få det til, hvis hun hadde lyst.

Eller jeg rett og slett hadde bare takket ja, og sagt at jeg gledet meg. 

Jeg trodde ikke det skulle bli en fast tradisjon liksom. Det jeg helt ærlig syns er at det er innmari frekt og den eneste grunnen til at jeg ikke spør er at jeg tenker at det er opplagt frekt som faen å invitere de fleste vennene mine på noe annet (mange uker i forveien) på stort kalas som jeg ikke kan toppe år etter år.

Men så når jeg tenker det er opplagt og hun ikke ser det føler jeg at jeg gjør henne forlegen med å spørre hva hun tenker om det, samtidig som hva om jeg bare tar veldig feil? 

Nei, nei, det er ikke opplagt frekt i det hele tatt. Det er da bare hyggelig.

Inviter vennene dine til en annen fest en annen gang. Er vel egentlig kjekkere å invitere når det ikke er til ens egen bursdag, det tenker jeg da.

Men hvis dette gnager på deg, behøver du ikke være forlegen ved å ta det opp. Men du kan lufte det for henne på en hyggelig måte. F.eks si at ".....Line....., jeg har lyst til å høre med deg om noe. Vi har jo feiret våre bursdager før. Det var så fint, men nå er den tid liksom over. Føler det er litt dumt. Tenker du noe om det? "

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke frekt.

Håper du tar tak i problemene dine. Gå til en coach og få hjelp til å se framover og stole på din egen styrke? 

Det å feire akkurat på dagen er da ikke nødvendig. Til og med barn har av og til bursdagsselskap mange uker unna dagen, f eks hvis det faller i ferie eller av andre grunner. Legg festen din et par uker før julebordet, eller kanskje i januar når alt er litt kjedelig? 

Her er det vel min usikkerhet som slår inn, men føler det er bra dust å feire bursdagen som som voksen flere uker etterpå med mindre det er et rundt tall! Eller? 

Men jeg er fryktelig glad jeg skrev dette for å få noen andres innspill. :)

ts

Skrevet

Her er det vel min usikkerhet som slår inn, men føler det er bra dust å feire bursdagen som som voksen flere uker etterpå med mindre det er et rundt tall! Eller? 

Nei, det er ikke dumt i det hele tatt å feire en annen dag.

Jeg hadde satt veldig stor pris på en invitasjon til bursdagsfeiring i januar, februar, selv om jubilanten hadde selve dagen sin en helt annen dag eller måned. Og spesielt om jubilanten hadde bursdag i november/desember. Spiller egentlig ingen rolle, for min del. Men i november/desember er det jo ofte andre ting som skjer.

Alltid gøy med feiringer, så kjempe hyggelig om du tar initiativ til det på et annet tidspunkt.

Men jeg er fryktelig glad jeg skrev dette for å få noen andres innspill. :)

ts

Så fint at du synes. man får ofte et annet perspektiv på det når man skriver det ned, og deler det. Synes også det er fint.

Skrevet

Skjønner det er sårt for deg, men hev deg over det og tenk på at du får en fin fest på dagen din ☺️  Hvis du er typen til det, ta med champagne og kom i skikkelig «nå skal vi to feires«-stemning.  🥳 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kanskje noe med den følelsen jeg fikk i fjor at siden hun fiksa noe "kulere" enn meg droppa mesteparten av vennene mine å komme i bursdagen min fordi de skulle på fest dagen etter også... 

Men hadde ikke hun invitert først, da? Jeg tenker du snakker deg selv ned ved å anta at det var pga at hennes fest var kulere, at de gikk på den. To fester på rappen, spesielt i desember, kan bli mye for de fleste. 

Om du ikke synes det passer å slå deg sammen med henne, tenker jeg det er lurt at du tilpasser deg denne nye tradisjonen ved å holde din fest i god avstand fra hennes. Kanskje du kan lage en november- eller januartradisjon? 

Skrevet

Å ta det på selve dagen til en av gjestene syns jeg er spesielt, men å ta det en nærliggende helg er da helt ok. Ellers er det vel den som inviterer først som "tar" helgen, folk flest går som regel dit de er invitert først også. Neste år så avtaler du med henne på forhånd. 

Anonymkode: 465af...ffc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...