Gå til innhold

Få tvillinger til å sove i "stor" seng uten å gå bananas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er litt desperate og håper noen har noen råd...

Tvillingguttene mine på 2 år og 3 måneder gikk fra grindseng til stor seng forrige søndag, og vi holder på å bli galne. Det er full fest på rommet med en gang vi lukker døren: de hopper fra sengen og ned på gulvet, hamrer på døren, og står i vinduskarmen (!) som freaker ut mannen min da de sover i tredje etasje og han er redd de skal dytte ut vinduet og dø.

Tidligere har de vært verdens enkleste gutter å legge. La de i hver sin grindseng og de trengte ikke sovne med en gang - vi kunne si god natt, lukke døren, og de koste seg med bøker og bamser til de sovnet av seg selv. Nå er de rett og slett helt galne av friheten de har fått. Første dagen tok det to timer før de roet seg, det korteste har vært 20 minutter, men nå har de holdt på å over 1,5 time igjen og det føles som et steg tilbake...

Vi har sett litt på Supernanny og gjort følgende:

• Stått utenfor døren, og hver gang vi har hørt de i vinduet eller at de løper rundt, gått inn, bedt de gå tilbake til sengene og gjentatt "Bli i sengen og legg deg til å sove". Det er jo to stk, så de har i noen perioder gått helt bananas begge to, og da synes de det er morsomt at vi omtrent løper etter dem for å hindre dem i å smette ut døren.
  • Vi har truet med og til slutt tatt bort både smokk og bamser, men da føles det som at det bare tar enda lengre tid før at de roer seg, og de begynner å gråte... De er ikke "redd" for konsekvensene av å gjøre det motsatte av det vi sier.
  • Vi har fjernet alle fristende leker.
  • Det virker som at det blir til en lek når vi åpner døren og ber dem gå tilbake i sengene. De ler og er lynkjappe opp i sengen.
  • De kan finne på å synge og skrike av full hals, bare for å tiltrekke oppmerksomheten vår. Hvis jeg sier "Hysj" så blir de bare enda mer høylytte... Jeg holder på å rive av meg håret!
  • I kveld har vi prøvd å sitte hos dem med ryggen til hver vår seng, midt på gulvet, for å stoppe dem fra å gå ut av sengen i det hele tatt (de tør ikke når vi er der), men det virker som at de får energi av at vi er i rommet og vrir seg som makker. Med en gang vi gikk ut var det full fest igjen.

Skal vi bare fortsette? Noen andre råd? Det høres ut som at huset skal falle ned når de herjer som mest og vi har naboer, så jeg skulle gjerne sett at de ikke var helt crazy. Dessuten er jeg helt paranoid for at de skal bli avhengige av at vi må sitte med dem til de sovner...

På forhånd takk!

-Tvillingmamma

Anonymkode: 732d2...349

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Få de på hvert sitt rom så det ikke like mye oppmerksomhet å få?

Ellers må dere være konsekvente når dere har valgt en metode. Det er jo kun gått én uke fra sengeskift, og det er virkelig ikke lenge i rutinesammenheng. 

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Skrevet

Skulle gjerne hatt flere soverom i huset, men det har vi ikke. Dessuten så burde de jo lære seg å sove i sengen sin, og ikke vår seng? For da må han ene sovne i vår seng og han andre i sin egen, også må vi flytte de over til slutt, og det føles som en feil løsning for vår familie.

Skjønner at vi er litt utålmodige i forhold til at det bare er en uke i ny seng. Vi får holde ut. Men om noen ser forbedringspotensiale i rutinen setter jeg pris på tips.

-Ts

• Liker 1
Skrevet

Prøv én av rutinene over en litt lengre periode. Ikke den hvor dere straffer, altså tar bort/truer med å ta bort smokk og bamser, men prøv den første dere prøvde over lengre tid, så skal du se den fungerer til slutt. Masse lykke til! 

Anonymkode: 28cba...099

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville prøvd å sitte inne på rommet til de sovner, frem til de har begynt å legge seg fint igjen. Gjør sånn som dere har gjort til nå med ryggen til og minst mulig oppmerksomhet. Når de sovner går dere ut. Etterhvert som de roer seg fortere kan dere prøve å gå ut så fort de har roet seg ned i sengene sine. Jeg ser ikke for meg at de skal bli helt avhengige av at dere er på rommet hvis de ikke har vært vant til det fra før. 

Anonymkode: 7f421...ca8

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde sagt at store gutter som sover i store senger legger seg fint og sover. Og hvis dere ikke gjør det, må dere sove i grindseng igjen. 

og så hadde jeg bytta sengene tilbake når de fortsatte å herje. Tror de hadde skjønt det da, når de er så store. De skal bare teste grenser og leke. 

Anonymkode: 63e70...16d

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet det styret og hadde bare bytta tilbake til sprinkelseng. De er ikke klare for storseng ennå. Jeg skifta ikke til storseng før ungen min var godt over tre. 

Anonymkode: 92013...fc1

• Liker 5
Skrevet

Høres ikke ut som de er klare for stor seng. Hadde bytta tilbake til sprinkelseng.

Anonymkode: 49fdc...fc0

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke ut som de er klare for stor seng. Hadde bytta tilbake til sprinkelseng.

Anonymkode: 49fdc...fc0

Ja, jeg har veldig lyst å bytte tilbake akkurat nå, men de klatrer utav den (har klatret ut i noen måneder nå), og vi fikk beskjed av barnelegen at vi da burde bytte, for hun hadde sett så mange stygge brudd i armer og bein på små barn, ved at de hekter fast føttene osv... Vi har selvsagt tenkt at ungene har såpass god kontroll uansett, og det gjør dem mer sliten å klatre ut, så de gidder ikke å gjøre det så mange ganger, men som sagt, vi er litt i betenkningsboksen. I dag våknet de kl 4 og kom inn til oss, fornøyde og lys våkne... Bleh... De sovnet igjen etter en stund da, men verre med oss... 😑

Skrevet

Dropp Super Nanny. Burde vært forbudt å vise det programmet der, tenk at foreldre ser på det for å få råd. Trist!

Anonymkode: 0431d...893

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg har veldig lyst å bytte tilbake akkurat nå, men de klatrer utav den (har klatret ut i noen måneder nå), og vi fikk beskjed av barnelegen at vi da burde bytte, for hun hadde sett så mange stygge brudd i armer og bein på små barn, ved at de hekter fast føttene osv... Vi har selvsagt tenkt at ungene har såpass god kontroll uansett, og det gjør dem mer sliten å klatre ut, så de gidder ikke å gjøre det så mange ganger, men som sagt, vi er litt i betenkningsboksen. I dag våknet de kl 4 og kom inn til oss, fornøyde og lys våkne... Bleh... De sovnet igjen etter en stund da, men verre med oss... 😑

Det er vel å forvente noen år fremover?

Men ellers, hva med en skyveseng? Det var det vi byttet til ved ca 2 år.

Anonymkode: 33361...600

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel å forvente noen år fremover?

Men ellers, hva med en skyveseng? Det var det vi byttet til ved ca 2 år.

Anonymkode: 33361...600

Hvorfor skulle en skyveseng hjelpe? Og for alt du vet kan det jo være det de har nå.. 

Anonymkode: ea12f...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...