Gå til innhold

Arr...

Polluela

Anbefalte innlegg

Jeg har en del arr på armene (og beina) etter å ha slitt med selvskading... Og nå kommer jo sommeren. Er det noe man kan gjøre for å skjule arrene, f.eks hjelper det med soling? Eller finnes det andre smarte måter man kan få dem til å ikke synes? Hva ville DU tenkt om en person med arrete armer i t-skjorte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er arrene? Om de er under ett år, burde du prøve å ikke få for mye sol på dem, pga at da kan du risikere at de ikke blir like fine senere.

Hva du kan gjøre for å kanskje få de til å bli bedre vet jeg ikke, noe sier at aloe vera kan hjelpe i lengden, men dette har jeg ikke prøvd.

Og til spørsmålet om hva jeg ville tenkt om jeg hadde sett en med arr på armene med t-skjorte...Jeg tenker ikke noe over det. Faren min har et arr nesten helt fra halsen og ned på magen etter hjerteoperasjon, og et stort på leggen av samme grunn (de tok årer fra benet og flyttet til rundt hjertet). Mye pga de arrene tenker jeg nok ikke stort over om andre har arr heller :)

Hjelper vel ikke mye å si at du ikke skal tenke så mye på det, men det plager nok deg mer enn noen andre :wink:

Hva med å høre med en hudlege eller lege om h*n har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrene er vel opp til et halvt år gamle. De fleste kommer fra kutt, men noen fra brennmerker. Sistnevnte er absolutt mest synlige.

Jeg er en av de få som bare synes Aloe Vera klør og svir... :-? Merkelig det...

Det jeg er mest redd for, er at folk skal dømme meg for å ha drevet med sånt. Og det er kanskje ikke så gøy for foreldrene mine å få arrene slengt oppi trynet heller... Jeg har ikke noe problem med å vise arrene til folk jeg stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg tror det lureste du kan gjøre, er å la arrene være i fred, og ikke fokusere spesielt på dem. På den måten vil kanskje ikke folk legge merke til dem så mye, heller. Og som Devana sier, er det lurt å bruke ekstra solbeskyttelse, siden de er svært sårbare for sol.

Jeg har selv noen stygge arr på den ene underarmen (sykkelulykke, pluss arr etter å ha brent meg på strykejernet), og de er mye mørkere enn resten av huden, men jeg prøver å ikke tenke så mye på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har drevet med selvskading, og kuttet seg opp mye. Hun har også endel arr sånn som deg, men jeg har ikke opplevd at noen har reagert på det. Jeg tror rett og slett at det kanskje folk ikke tenker på at det kan være grunnen. Men uansett, det er ingen grunn til å IKKE vise deg i t-skjorte i sommer ihvertfall.

Hmm..Hvis aloe vera klør på deg så vet jeg ikke helt. Jeg kan sikkert prøve å finne ut om det er noe annet som kan hjelpe på, hvis du vil?

Men uansett, så husk å bruke en solkrem med høy solfaktor på arrene nå hvis de fremdeles er røde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting...Leste et sted om en krem som skulle hjelpe arrene med å "heale" seg bedre slik at det var større sjanse for at de ble hvite og fine, det var på et amerikansk eller britisk sykehus tror jeg. Men det er en stund siden, og ikke vet jeg om det har noe særlig virkning heller.

Kom også på at de fleste arr blir ganske fine, men er vanskeligst å få de tynne og hvite der hvor de er mye i bevegelse (ved albuen, kneet, osv...), men det er jo ikke stort man får gjort noe med.

Ellers så har såklart Lillith rett i at det beste er å ikke fokusere for mye på det :wink: enda jeg vet det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

to venner av meg driver med selvskading. hun ene bruker alovera på arrene og sårene.. hun andre bruker faktisk en krem som egentlig er ment for hester men fungerer på samme måte som alovera. klarer ikke å komme på hva kremen heter. noen av arrene deres er veldig synlige, mens andre arr er lettere å skjule.

i lengre tid skjulte de selvskadingen for oss vennene ved å gå med sånne svettebånd på håndleddet og lange tynne t-skjorter om sommeren. men da de tok av seg til singelt så la vi merke til det..

tror det er lettere for unge å tenke at det er selvskading enn voksne siden selvskading har blitt ganske utbredt blant mange unge.. jeg har aldri skadet meg selv, men jeg er ekstremt oppmerksom på andre mennesker med masse arr, i og med mine venner holder på med dette..

tror kanskje at noen voksne eller eldre mennesker har lettere for å tenke at du har vært med i en ulykke eller at arrene kommer av lek i barndommen.

håper iallfall det går bedre med deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må ikke sole arrene enda i alle fall. Smør godt med solfaktor på. Ellers så risikerer du at de aldri blir noe finere.

Tenker vel ikke så mye over andres arr. Hvorfor skulle jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør helst ikke sole arrene om du ikke vil at de skal synes, for den brunfargen du får ellers på kroppen vil du ikke få på arrene, siden disse ikke kan produsere pigmenter. Arrene vil drefor bli mer synelige om huden din blir brunere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg har selv slitt med selvskading i mange år, og armene mine er ikke noe pene for å si det slik. I flere år så skjulte jeg arrene ved å alltid gå med langermet genser, men etter at jeg flyttet til østlandet hvor det kan bli ganske så varmt om sommeren, ga jeg opp og jeg begynte å gå med t-skjorter. Arrene er veldig synlige, men de fleste mennesker kommer ikke på den tanken at det kan være selvskading som kan være årsaken. Jeg har iallefall aldri fått noen negative reaksjoner. En person skjønte hva det var og kommenterte det, men ikke på en negativ måte. Et par personer har spurt hvorfor jeg har så mye arr, og da har jeg fortalt sannheten. Ingen negative reaksjoner da heller. Så jeg tror egentlig at jeg vil anbefale deg å ikke bry deg så mye om de arra jeg. Det er ingen som legger så mye merke til dem som du gjør selv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...