AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Tegn: - Har et ønske om å dø (men vil ikke ta selvmord) - Isolerer seg periodevis - Opplever mye som stress - Setter sine behov foran andres (andre har ansvar for å ta hensyn til denne personens behov, andres behov er ikke like viktig) - Sover mye - Tiltaksløs Ser etter hvert som jeg skriver at dette helt åpenbart er en depresjon, men hva kan jeg gjøre for å hjelpe når alle forsøk blir avfeid? Trenger desperat råd.. Anonymkode: dcdd1...b45
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 Det kan være vanskelig å nå inn til enkelte, for det kan være at de ikke ønsker at andre skal se at de sliter eller at de synes det er flaut å skulle innrømme for sine nærmeste at de trenger hjelp. Så de avfeier/bagatelliserer derfor forsøk på å hjelpe for å ikke vise svakheter. Som ungdom var jeg slik. Andre har kanskje ikke kommet helt til det stadiet at de erkjenner at de trenger hjelp. Depresjon er jo noe som kommer krypende sakte men sikkert, og man merker ikke forskjell fra dag til dag, så de kan ha problemer med å se at ting er blitt verre. Jeg sliter selv med depresjon men vil ikke at andre skal vite det. Jeg går i terapi i skjul. Det kan være du må endre strategi i måten du forsøker å nå inn på, og ta utgangspunkt i at personen kanskje ikke ønsker at du skal vite at de sliter, eller få vite hvis de velger å gå i terapi. At istedenfor at du prøver å få dem til å utlevere seg selv, eller "tvinge" dem i terapi så kanskje det går an å organisere noe på en annen måte. Hvis det er noen i skolealder, kanskje skolen kan hjelpe. Anonymkode: e48b0...0de 1
snoren Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Ta kontakt med fastlege, hvis det er prøvd, bytt lege og fortell at du sliter og trenger en psykolog. Hva du sliter med trenger ikke fastlegen å vite, han skal bare henvise deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå