Gå til innhold

Stresser over studier og hverdagen. Noen tips til å bli bedre? Ift få venner og mestre fagene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Begynte å studere nå i år og ønsker gjerne råd i forhold til situasjonen nå, det å "gjøre det beste ut av ting" og kanskje klare å fikse disse tingene som jeg sliter med i forhold til studiene og hverdagen. Hadde vert fint å hørt andres erfaringer om noen ønsker å dele? 

Selv om jeg har valgt et studie jeg brenner for sliter jeg likevel med det meste, som igjen gjør at jeg takler både studiet og hverdagen ennå dårligere. Tenker jo at den følelsen av å være en del av klassemiljøet, å ha venner rundt seg og føle mestring i forhold til studiene har utrolig mye å si for hvordan en opplever det å studere. Føler det det dessverre ikke hjelper meg så mye at jeg går drømmestudiet når ingenting annet i livet mitt er på plass. Tenker at hvis jeg bare klarer å endre litt på dette så vil det ha stor betydning 🙂

Har ennå ikke klart å bli ordentlig kjent med noen på studiet eller ellers. Falt utenfor bare etter et par dager etter studiestart, ble verre etter et par uker, og har ikke klart å komme meg inn i det igjen ennå. Kan ikke si jeg jobber spesielt med det akkurat, har blitt mer nervøs og føler "alle andre" har bitt kjent så unngår det for det meste. Synes det vi lærer om er veldig interessant, men føler det blir for vanskelig likevel (føler meg nesten litt "dum") og at jeg ikke mestrer det enkleste en gang, men jeg tror egentlig ikke det er dét som egentlig er problemet: Heller det at jeg tenker på og stresser for mye over det at jeg ikke har blitt kjent med noen og kjenner meg utenfor og den tanken om at kanskje hvis jeg ikke klarer bli kjent med noen snart vil det sannsynligvis fortsette å være slik de neste 3 årene. Og at det i alle fall ikke vil bli noe bedre. Vurderer faktisk å slutte og heller begynne på en annen skole til neste år, så jeg kan få en ny start (selv om jeg tenker det i utgangspunktet er en dårlig idé).  Noen som har noen råd til det beste å gjøre nå videre og hvordan endre meg/det?

Anonymkode: 12ab1...4f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at du er der for å ta et studie. Ikke for å få venner. Har du flaks finner du noen i klassen du har kjemi med, men ikke alle finner det. Går 3 året på en bachelor nå. Førsteåret hadde jeg ikke kontakt med noen i klassen utenom gruppearbeid og kort smalltalk. Andreåret ble det litt mer kontakt med flere, et parr filmkvelder osv. Men ble også kjent med folk som gikk andre linjer, fant også ei som ble en veldig god venn. 3 året tja har nesten ikke vært på universitetet pga praksis og de få undervisningstimene vi hadde etter sommeren var halvparten av klassen dratt på utveksling(semester til utlandet). 

Det føles elendig å ikke ha noen å sitte sammen med i forelesninger, snakke med i kantina og henge med på fritiden. Been there done that, men til slutt finner du nok noen. Uansett motivasjonen din burde være at du skal få utdanningen unnagjort. Studentlivet er oppskrytt, og jeg gleder meg ekstremt mye til jeg er ferdig med denne perioden av livet og kan begynne å jobbe (tjene penger/reise/ha et liv).

Anonymkode: e4870...2d2

Skrevet

Meld deg inn i en eller flere studentorganisasjoner :)

Anonymkode: 23a03...1a7

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du er der for å ta et studie. Ikke for å få venner. Har du flaks finner du noen i klassen du har kjemi med, men ikke alle finner det. Går 3 året på en bachelor nå. Førsteåret hadde jeg ikke kontakt med noen i klassen utenom gruppearbeid og kort smalltalk. Andreåret ble det litt mer kontakt med flere, et parr filmkvelder osv. Men ble også kjent med folk som gikk andre linjer, fant også ei som ble en veldig god venn. 3 året tja har nesten ikke vært på universitetet pga praksis og de få undervisningstimene vi hadde etter sommeren var halvparten av klassen dratt på utveksling(semester til utlandet). 

Det føles elendig å ikke ha noen å sitte sammen med i forelesninger, snakke med i kantina og henge med på fritiden. Been there done that, men til slutt finner du nok noen. Uansett motivasjonen din burde være at du skal få utdanningen unnagjort. Studentlivet er oppskrytt, og jeg gleder meg ekstremt mye til jeg er ferdig med denne perioden av livet og kan begynne å jobbe (tjene penger/reise/ha et liv).

Hvordan kom du i kontakt med flere? Var det noe du gjorde eller var det mer tilfeldig? 🙂

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kom du i kontakt med flere? Var det noe du gjorde eller var det mer tilfeldig? 🙂

Det kom litt naturlig, etter mye smaltalk ble jeg etterhvert bedre kjent med de i klassen. Og fant ut hvem jeg hadde god kjemi med/like interesser/osv. Så inviterte jeg over et parr stykker på film/pizza --> invitert senere av dem på noe der jeg ble intodusert til flere de kjente. Og vips fikk jeg mange folk å henge med. Å dra på vors og bytur funker bra også, men det funker ikke like bra som en god filmkveld/spillkveld når det kommer til å bli bedre kjent.

Skrevet

Jeg skjønner virkelig hvordan du føler det. Jeg studerer ikke enda på universitetet, men kan tenke meg hvordan dette påvirker den generelle positive følelsen av å studere - sosial fellesskap er viktig. Studerer du i samme by du vokste opp i, eller bor du i en ny by?

Det er vanskeligere å få seg venner på universitetet i forhånd til vgs siden det er mer individuell arbeid, forskjellige aldersgrupper og mange ønsker å bare fokusere på studie. Men, jeg kan tenke meg at det er flere som føler seg litt alene, og du burde se etter disse. Sette deg ned med noen som ikke sitter med noen, spør om eksamener. Dra ut på byen - omså alene, du vil alltids finne noen. De fleste byer har utplasser tilpasset studenter der andre studenter er. Jeg skjønner at det er lettere å bli kjent med noen uten alkohol, men det er et startpunkt. Jeg har møtt noen utav mine nærmeste på byen haha. Jeg opplever også mange studenter på byen som veldig pratsom og hyggelige, og mange utav de snakker jeg faktisk enda med, så du kan jo prøve det.

Anonymkode: 424c9...6a1

Skrevet

Er jo mange organisasjoner for studenter  man kan være med i, alt fra sport, kultur til religion. Flytt inn i kollektiv og møt nye mennesker. Bli med på klassefester, vorspiel osv. Slå av en prat med folk i pausene. Det er slitsomt i begynnelsen, men verdt innsatsen etterhvert. 

Anonymkode: 440be...2d0

Skrevet

Studietiden er en midlertidig fase i livet, og du komme ikke til å være der for evig og alltid. Fokuser på å gjøre det bra på skola og få gode karakterer. Blås i all festingen og drikkingen hvis det ikke er noe for deg. Så lenge du får gjort arbeidet som kreves og gjør det bra på eksamen er det det viktigste. Altså, ikke stress så mye med dette med klassemiljø. Når du er ferdig utdannet går alle hvert til sitt uansett.

Anonymkode: e2176...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...