AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #1 Skrevet 24. november 2019 Ser at det er mange som kjøper dyre pakkekalendere og dyre gaver til jul. Jeg må nok krype til korset og si at jeg har vært den som har kavet unødvendig med de pakkekalenderene. De siste to årene har vi kjøpt sjokoladekalender, og barna har vært Happy med det. Tenker at det er mange som ikke har råd, tid eller lyst å henge seg på presset. Det skaper mye snakk mellom barna, og mange får mye mens andre får lite. Vi har både råd og mulighet, men legger lista så lavt vi kan mtp andre barn og mtp våre egne som ikke skal voksne opp som noen egobæsjer Anonymkode: 48e62...37a 12
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 Enig. Hadde pakkekalender et år og det ble med den ene gangen. Jeg har to barn og de åpnet annenhver dag. Nå er det en sjokoladekalender til 10 kr til hver. Anonymkode: fc723...16e 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Ja! Kalender til 150 kr selv om vi egentlig ikke har råd til det,kjøper mange julegaver som vi ikke egentlig har råd til osv. Har kjøpt billige gaver da å nesten alt har vært på tilbud så har ikke egentlig brukt så mye penger;men har brukt mye mer enn jeg har råd til. Så nå må jeg se om vi har noe å selge frem til barnetrygden og barnebidraget kommer neste helg. Anonymkode: f9dd4...590 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #4 Skrevet 25. november 2019 Det var et veldig dumt spørsmål. Selvfølgelig er det mange som føler på kjøpepress i forbindelse med julen. Omtrent alle, tenker jeg. Anonymkode: 15978...c32 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #5 Skrevet 25. november 2019 Min datter på 9 år (snart 10)ønsker seg kalender fra body shop.Ser de koster mellom 1000 og 2000. Synes det er litt dyrt jeg da... Sjokolade kalender er ikke noe særlig,hun liker nemlig ikke sjokolade. Lego friends har hun lassevis av. Ungene har dyre ønsker og kjenner absolutt på et forventningspress. Anonymkode: 31ea1...52d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #6 Skrevet 25. november 2019 Nei, føler overhodet ikke på noe kjøpepress. Jeg er da voksen! Anonymkode: 76ef6...144 9
Mrs Robinson Skrevet 25. november 2019 #7 Skrevet 25. november 2019 Nope. Som voksen er det vi som har ansvaret for å overholde en bærekraftig økonomi, og vi tilpasser forbruket vårt deretter. 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #8 Skrevet 25. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter på 9 år (snart 10)ønsker seg kalender fra body shop.Ser de koster mellom 1000 og 2000. Synes det er litt dyrt jeg da... Sjokolade kalender er ikke noe særlig,hun liker nemlig ikke sjokolade. Lego friends har hun lassevis av. Ungene har dyre ønsker og kjenner absolutt på et forventningspress. Anonymkode: 31ea1...52d #host! Hva i all verden skal et barn med en sånn kalender? Kroppspleie, hudpleie og sminke til et barn, eller er det den lekre designen på kalenderen som lokker? Anonymkode: 641ff...c99 12
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #9 Skrevet 25. november 2019 Egentlig ikke. Vi har aldri kastet oss på kjøpekarusellen, og har ikke tenkt å begynne nå. Angående pakkekalender, det har mine barn aldri fått, og det har aldri vært savnet heller. Den ene vil ha en enkel sjokoladekalender, den andre vil ha en "julebruskalender " (en julebrus til middag hver dag i desember), og det får de. Jeg synes ikke julen er så dyr. Vi kjøper gaver til fornuftige priser, bruker samme pynt som vi har brukt i alle år, klær har vi hengende i skapet. Det som koster mest er maten, men det er et valg vi har tatt, å unne oss litt ekstra i julen. Anonymkode: f21ed...441 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #10 Skrevet 25. november 2019 Da barna var små fikk de lego kalender. Nå får de godteri kalender. De har en fin på europris til 79 kr. Ellers har jeg valgt å droppe gaver til alle i familien, bortsett fra det ene barnet. Dette så jeg kan kjøpe bedre ting til mine barn. Før kjøpte jeg jo til alle, og jeg og barna fikk stort sett dritt tilbake. Jeg ga ikke dritt. Så da fant jeg ut at det var mye bedre å bruke de pengene, på barna mine, enn alle andre. Her har og barna en veldig liten familie, så de får ikke mye pakker til jul, så synes det er greit at jeg kan kjøpe noe ordentlig til de. Anonymkode: fc900...d4d 2
Pia Sofia Skrevet 25. november 2019 #11 Skrevet 25. november 2019 Nei. Lager fotobok som vi dobler og gir til foreldre, altså besteforeldre til barnet. Bortsett fra det får barnet og hans to fettere presang. Ingen andre. Vi sluttet for mange år siden med å gi voksne i mellom. Kjøper noen i overkant dyre konfektbiter, da😁 That's it! Vil kose meg, ikke stresse i jula. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #12 Skrevet 25. november 2019 Et tips til gavekalender, er å kjøpe én gave som skal åpnes opp på julaften. Man tar bilde av tingen, og klipper ut små biter som man legger i de andre lukene. Skal jo selvfølgelig gjøre det så vanskelig som mulig å finne ut hva det er. I enkelte luker, kan det også ligge litt ulike oppgaver som må gjøres for å få neste bilde.For eksempel synge en julesang, tegne en juletegning osv. Anonymkode: 57bc6...189 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #13 Skrevet 25. november 2019 Jeg kjenner ikke på kjøpepress, og er en forkjemper av opplevelser foran materielle ting. Vi har hatt pakkekalendere før, men det har det gått i "popcorn - fordi vi skal ha filmkveld", "pepperkakedeig - fordi vi skal bake", "Kvikklunsj - fordi vi skal på hytta". I år har jeg bakt pepperkakehjerter som er hengt opp i kjøkkenvinduene, og barna får ett hjerte annenhver dag. De gleder seg, og de er åtte og ti år. Rampenissen kommer også til å komme, men da for å gjøre streker og ramp. Kanskje han legger igjen litt sjokolade en lørdag, men han kommer ikke med ting og tang, nei. Ellers får barna mange pengegaver til jul, og ikke all verdens sjask som går i søpla innen neste jul. Vi voksne får kanskje et par gaver under treet, er ikke så viktig for oss å innkassere materielle ting. (Ikke at det egentlig spiller noen rolle, men vi sitter økonomisk godt i det. Så det er ikke det at vi ikke KAN legge en Mac under treet til sønnen vår, vi ønsker bare ikke å bidra til et samfunn hvor det handler om hva man HAR. Til syvende og sist ender de fleste ting opp som søppel uansett 😔). Anonymkode: 42f7f...00b 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #14 Skrevet 25. november 2019 Her er pakkekalenderen en pakke hver lørdag frem til jul. Bedre de får noe litt ordentlig tenker jeg, og det har jeg ikke råd til om de skal få noe hver dag. Føler ikke på kjøpepress. Kjøper det jeg vil og har råd tid. Anonymkode: 3a727...07a
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #15 Skrevet 25. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: #host! Hva i all verden skal et barn med en sånn kalender? Kroppspleie, hudpleie og sminke til et barn, eller er det den lekre designen på kalenderen som lokker? Anonymkode: 641ff...c99 Disse småjentene følger vel gjerne med på bloggere og YouTubere som er i 20-30-åra, og blir inspirert til å ville ha de samme tingene som dem. Jeg ser det selv i kommentarfeltene, at det er mange barn som følger voksne influensere. Synes det et litt underlig at barn synes det er interessant hvordan voksne lever livene sine, men det gjør de altså. Så da får man vel 10-åringer som ønsker seg duftlys til hundrevis av kroner, sminke og Walk-in-closet 😂 Ellers tenker jeg jo at man kan ØNSKE SEG hva man vil, også må foreldre være flinke til å realitetsorientere. Hvis man skal få kalender til 2000 kroner og kanskje i tillegg ønsker seg feks iPad til jul - tror man at man kan få gave til over 5000 kroner? Man har kanskje søsken og? Tror det er lurt å vise barna lønnsslippen og familiens budsjett, og snakke om forventninger. Anonymkode: 6be36...9eb 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #16 Skrevet 25. november 2019 Nei, det føler jeg ikke på. Kjøper bare gaver til min nærmeste familie. En flaske vin eller en bok, eller noe sånt. Hele handelen er unnagjort på en dag eller to. Anonymkode: 9b3d7...0ec 1
Pia Sofia Skrevet 25. november 2019 #17 Skrevet 25. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse småjentene følger vel gjerne med på bloggere og YouTubere som er i 20-30-åra, og blir inspirert til å ville ha de samme tingene som dem. Jeg ser det selv i kommentarfeltene, at det er mange barn som følger voksne influensere. Synes det et litt underlig at barn synes det er interessant hvordan voksne lever livene sine, men det gjør de altså. Så da får man vel 10-åringer som ønsker seg duftlys til hundrevis av kroner, sminke og Walk-in-closet 😂 Ellers tenker jeg jo at man kan ØNSKE SEG hva man vil, også må foreldre være flinke til å realitetsorientere. Hvis man skal få kalender til 2000 kroner og kanskje i tillegg ønsker seg feks iPad til jul - tror man at man kan få gave til over 5000 kroner? Man har kanskje søsken og? Tror det er lurt å vise barna lønnsslippen og familiens budsjett, og snakke om forventninger. Anonymkode: 6be36...9eb Et duftlys var jo faktisk en fin gave! Hvis det har en fornuftig pris og ikke koster hundrevis, selvsagt. Det er noe jeg hadde blitt glad for både som barn og voksen. Det kan brukes og fyller ikke opp søpla eller skapene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #18 Skrevet 25. november 2019 11 minutter siden, Pia Sofia skrev: Et duftlys var jo faktisk en fin gave! Hvis det har en fornuftig pris og ikke koster hundrevis, selvsagt. Det er noe jeg hadde blitt glad for både som barn og voksen. Det kan brukes og fyller ikke opp søpla eller skapene. Ikke noe galt med duftlys. Men noen av disse duftlysene som influenserne jeg følger kjøper (og reklamerer for) koster gjerne både 500 og 1000 kroner, for å si det sånn. Da er det ikke snakk om duftlys fra IKEA altså 😅 Som sagt, det er ikke noe galt med duftlys. Men når barn har voksne forbilder som de kan følge livet til i detalj, så påvirker jo det hva de er opptatte av og ønsker seg. Og det blir noe unaturlig over det, tenker jeg. For meg er det rart når 10-åringer ønsker seg de samme tingene som en 25-åring ønsker seg. Å ville være slik som forbildene sine er jo ikke noe nytt, men da jeg var ung visste jeg jo lite om hvordan mine idoler hadde det hjemme, hvilken sminke de brukte eller hva som var deres favorittkafe. Barn har direkte innsyn i livene til mange av sine forbilder i dag. Derfor vil en tiåring ha kalender fra Body Shop til 1500 kroner. Vedder en hundrelapp på at vedkommende har fått den «ideen» fra en av sine forbilder ☺️ Anonymkode: 6be36...9eb 3
Pia Sofia Skrevet 25. november 2019 #19 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe galt med duftlys. Men noen av disse duftlysene som influenserne jeg følger kjøper (og reklamerer for) koster gjerne både 500 og 1000 kroner, for å si det sånn. Da er det ikke snakk om duftlys fra IKEA altså 😅 Som sagt, det er ikke noe galt med duftlys. Men når barn har voksne forbilder som de kan følge livet til i detalj, så påvirker jo det hva de er opptatte av og ønsker seg. Og det blir noe unaturlig over det, tenker jeg. For meg er det rart når 10-åringer ønsker seg de samme tingene som en 25-åring ønsker seg. Å ville være slik som forbildene sine er jo ikke noe nytt, men da jeg var ung visste jeg jo lite om hvordan mine idoler hadde det hjemme, hvilken sminke de brukte eller hva som var deres favorittkafe. Barn har direkte innsyn i livene til mange av sine forbilder i dag. Derfor vil en tiåring ha kalender fra Body Shop til 1500 kroner. Vedder en hundrelapp på at vedkommende har fått den «ideen» fra en av sine forbilder ☺️ Anonymkode: 6be36...9eb Jada, helt enig, og jeg forstod at du mente det. Syntes bare at et duftlys (fra Ikea f eks) var en fin idé Skulle ønske julegaver generelt var på det nivået! Lip gloss, neglelakk, en bok, nye fine penner, en fotball o.l. Ikke mac, iPad og vesker til flere tusen. Dert er jo hakkende vilt sett i sammenheng med resten av verden! 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #20 Skrevet 25. november 2019 Nei, føler ikke noe press. Og her i gården er julekalenderen én Twist annenhver dag. Dere er jo voksne, dere må nesten klare å sette grensene selv, både for barna deres og rent økonomisk. Anonymkode: 428ed...fe3 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå