AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #1 Skrevet 24. november 2019 Jeg har lest flere artikler om mennesker som har ligget døde i opptil flere år i sine egne leiligheter. Senest var nå for ett par uker siden hvor en mann hadde ligget død i over 3 år i sitt eget hjem. Han var blitt funnet fordi en nabo meldte bekymring da han ikke hadde sett han på lenge. Men hvorfor ble denne naboen først bekymret etter å ikke ha sett han på 3 år? Hvorfor ble ingen bekymret da han ikke viste seg utendørs løpet av det første året ? Hvis de er så syke at de sliter med å komme seg ut og ikke er istand til å ha jobb burde det ikke da være en form for hjemmesykepleie eller lignende som sjekker innom? Jeg husker også en artikkel hvor en som hadde ligget død kun hadde 3 mennesker i begravelsen sin. Den ene var presten, de to andre var redningspersonale som hadde funnet han død. Hvordan er det egentlig mulig å bli isolert? OG hva gjør det egentlig med ett menneske å leve så alene at om man dør så vil ingen finne deg på mange år? Anonymkode: 6d4ac...1f8 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #2 Skrevet 24. november 2019 Familiekonflikter eller at du er eneste gjenlevende i nærmeste familie. Mange av disse som blir funnet etter lang tid er også mennesker som har meldt seg ut og ikke ønsker kontakt med mennesker Anonymkode: d9094...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #3 Skrevet 24. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Familiekonflikter eller at du er eneste gjenlevende i nærmeste familie. Mange av disse som blir funnet etter lang tid er også mennesker som har meldt seg ut og ikke ønsker kontakt med mennesker Anonymkode: d9094...a5c Den ser jeg, men jeg synes fortsatt det er rart at det kan gå så lang tid før naboer sjekker om vedkommende har det bra? Der jeg bor er det noen eldre og litt spesielle mennesker, og jeg + noen andre har alltid ringt på om vi ikke har sett dem på en måneds tid for å høre om det går greit med dem. Er det kanskje den mentaliteten man har om at " noen andre har sikkert sjekket om det går bra, så da slipper jeg"? Anonymkode: 6d4ac...1f8 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #4 Skrevet 24. november 2019 Mange velger å ikke ha kontakt med familie, grunnene kan være mange og forskjellige. Det er mange triste sjebener der ute. Jeg bor i blokk med 12 leiligheter i min oppgang. Jeg treffer sjeldent naboene mine. Har bodd her i snart 3 år og eneste naboen jeg har sett mer enn 2 ganger i måneden er vaktmesteren. 3 naboer har jeg kanskje sett 10-15 ganger på disse årene, mens resten har jeg sett 1-2 ganger på snart 3 år. Samboeren til etasjenaboen min har jeg ikke sett på snart 2 år, jeg vet ikke om hun bor der, har flyttet eller om han har spist henne opp... Anonymkode: 6fc78...3fa 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #5 Skrevet 24. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den ser jeg, men jeg synes fortsatt det er rart at det kan gå så lang tid før naboer sjekker om vedkommende har det bra? Der jeg bor er det noen eldre og litt spesielle mennesker, og jeg + noen andre har alltid ringt på om vi ikke har sett dem på en måneds tid for å høre om det går greit med dem. Er det kanskje den mentaliteten man har om at " noen andre har sikkert sjekket om det går bra, så da slipper jeg"? Anonymkode: 6d4ac...1f8 Norge er et kaldt land sånn sett, tror jeg. "Venner velger man, naboer får man". Har selv vært svært sløv på dette. Brydd meg lite om naboene mine. De siste årene har jeg skjerpet meg og "sett" naboene mer, spesielt de eldre. Så bra du også gjør det ❤️ Anonymkode: d9094...a5c 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #6 Skrevet 24. november 2019 Synes også det er spesielt... De fleste som har naboer legger jo merke til naboene, selvom man ikke prater... Så ser man jo at naboen er ute og gjør ting, styrer i hagen iblant osv... Rart at de ikke reagerer på at de ikke har sett personen på 3 år... Anonymkode: 947bd...372
Citha Skrevet 24. november 2019 #7 Skrevet 24. november 2019 https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/jPJyz0/338-dager anbefaler denne
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #8 Skrevet 24. november 2019 2 minutter siden, Citha skrev: https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/jPJyz0/338-dager anbefaler denne Tusen takk, jeg tror faktisk at jeg leste denne ifjor. Den så ihvertfall kjent ut. Anonymkode: 6d4ac...1f8 1
Djungelvrål Skrevet 24. november 2019 #9 Skrevet 24. november 2019 2 minutter siden, Citha skrev: https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/jPJyz0/338-dager anbefaler denne Finn heller en artikkel som er gratis. 1
Citha Skrevet 24. november 2019 #10 Skrevet 24. november 2019 1 minutt siden, SupaWoman said: Finn heller en artikkel som er gratis. Nja, jeg betaler med glede for å lese en god artikkel 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #11 Skrevet 24. november 2019 1 minutt siden, Citha skrev: Nja, jeg betaler med glede for å lese en god artikkel Nei, det er sykt hvor mye alle aviser skal ha betalt for en artikkelen nå tildags... Hater å klikke på en interssant overskrift også bare den meldingen om at man må ha abonnement. Anonymkode: 947bd...372 3
Gjest Dikteren Skrevet 24. november 2019 #12 Skrevet 24. november 2019 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er sykt hvor mye alle aviser skal ha betalt for en artikkelen nå tildags... Hater å klikke på en interssant overskrift også bare den meldingen om at man må ha abonnement. Anonymkode: 947bd...372 Jeg vil ikke akkurat si at 1 kr for 30 dager er mye.. Endret 24. november 2019 av Dikteren
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #13 Skrevet 24. november 2019 Jeg har også hørt at de fleste som blir liggende så lenge er folk som selv har valgt å kutte kontakten med familien og omgangskrets Anonymkode: 759ae...376 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #14 Skrevet 24. november 2019 4 minutter siden, Skrueløs skrev: Jeg vil ikke akkurat si at 1 kr for 30 dager er mye. Det er for 1.mnd, hvis man da glemmer å avslutte ab så koster det langt mer. Anonymkode: 4f73b...d04
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #15 Skrevet 24. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også hørt at de fleste som blir liggende så lenge er folk som selv har valgt å kutte kontakten med familien og omgangskrets Anonymkode: 759ae...376 Nå vil jeg vel ikke si at det alltid er et valg. Anonymkode: fac95...eed
Gjest TheCatLady Skrevet 24. november 2019 #16 Skrevet 24. november 2019 Må det være slik at de har ønsket å kutte kontakten med alle da? For noen er det kanskje slik, men mange er ikke frivillig alene og trives med det. Ensomhet kan være vanskelig å komme seg ut av og jo lenger tid som går, jo vanskeligere blir det. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å konkludere med at det er noe de har ønsket selv, men jeg synes det er veldig trist og jeg har tenkt at jeg ikke forstår hvordan det går an. Men så tenker jeg jo på at flere av de stedene jeg har bodd på så er det mange av naboene jeg knapt har sett. Da får man jo et litt distansert forhold til naboene og det at man ikke har sett dem blir kanskje noe man ikke tenker særlig mye på.
Gjest Dikteren Skrevet 24. november 2019 #17 Skrevet 24. november 2019 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for 1.mnd, hvis man da glemmer å avslutte ab så koster det langt mer. Anonymkode: 4f73b...d04 Ja, jeg skrev jo 30 dager? Hvis du avslutter abonnementet med en gang, så blir det ikke fornyet - men stoppes fra neste månedsskifte. Har gjort det selv. Betalt 1 kr for 30 dager, hvis jeg skulle lese én artikkel. Jeg vil uansett ikke si at 249 kr for 1 måned er en gal pris, da mediehusene skal ha penger i kassa for å produsere sakene sine. Aftenposten skriver mye bra, og jeg betaler mer enn gjerne for å lese det som produseres. Hvis man ønsker å lese en artikkel, er man villig til å betale en viss sum også - mener jeg. Nyheter kan man f.eks lese gratis på NRK. Men nå skal jeg ikke spore av tråden mer... Endret 24. november 2019 av Dikteren
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #18 Skrevet 30. november 2019 Fordi de ikke har kontakt med folk av forskjellige grunner. Men alle trenger jo sosialt nettverk rundt seg. Så tror de aller fleste er ufrivillig ensomme. De har trukket seg tilbake pga manglende forståelse og støtte fra de rundt seg hvis de sliter med noe. Og eller evner ikke å skaffe seg sunne og gode relasjoner og må kutte kontakt med alle fordi de ødelegger personen psykisk. Og sånn ellers, verken helsevesenet, naboene osv vil skjønne eller ta steget videre og sjekke om noen lever. Det er ikke noe nytt at samfunnet og folk ikke bryr seg og at de ikke tar videre kontakt. Anonymkode: 72a6a...75c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå