Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Raseriutbrudd og selvskading (1åring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Barnet vårt på 1 år har begynt å få noen veldig sterke meninger. Hvis vi f.eks. sier nei til mere godteri/frukt/dessert så blir h*n rasende, kaster seg rundt og skriker. Dette er forsåvidt greit, vi er jo nødt til å sette grenser. Men, h*n skader seg med vilje..! Sitter vi med bordet så begynner h*n å skalle tennene i bordkanten, hardt! Begynner selvfølgelig å hylgråte. Er h*n på gulvet skjer det samme, bare at tennene blir skallet ned i gulvet. H*n kan også slå/smekke seg selv i ansiktet/hodet.

Dette skjer gjentatte ganger, akkurat som om h*n ikke har lært noe fra sist..

Jeg vil ikke at barnet mitt skal skade seg selv, og jeg er redd for at tennene skal bli skadet.

Noen som har vært borti noe lignende? Jeg trenger sårt noen råd!

Anonymkode: d74b8...ec9

• Liker 2
Skrevet

Gir dere godteri til ett barn på 1 år?!

Anonymkode: 1e307...310

• Liker 11
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjon.

Anonymkode: 4945f...62d

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen og ble om råd. Er godt å ha noen fysiske å prate med som kan følge dere opp videre ❤️

Anonymkode: a0e1c...bff

Skrevet

Det er ikke så uvanlig. Dere må være litt i forkant og forhindre at han skader seg selv, og forsøke avlede med noe annet. Min kaster seg bakover, men har nå lært seg at det er dumt å gjøre på gulvet. De lærer etterhvert, men man må passe litt på. Hun klasker seg også hardt i ansiktet, og blir påfølgende lei seg eller enda mer sint for at det gjør vondt. Vi tar henne opp og avleder, fungerer godt. 

Anonymkode: ae0ba...5ee

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke godteri som i godteri.. det er snakk om noen få rosiner, barnesmoothie som er kjøpt på butikk, litt kjeks o.l. Det ser jeg på som godteri.

Ts

Anonymkode: d74b8...ec9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spurt helsesykepleier om råd. Dette har jeg personlig ikke vært borti selv.

Anonymkode: 7c380...522

• Liker 1
Skrevet

Min gjorde det samme frem til over 2 år, skallet hode i gulv feks, eller satte tennene i peisen...... helsesøster så det var vanlig, så vi bare avledet. Det ble sjeldnere og sjeldnere , sluttet når han var litt over to. Avled! 

Anonymkode: ec437...e61

Skrevet

Høres ganske normalt ut. Hvis min jente på snart 2 år blir sint kan hun finne på å legge seg ned og dunke hodet hardt i gulvet, eller i asfalten om vi er ute. Jeg tenker det sikkert ser litt spesielt ut for de som ser det, men for meg som mor virker det som en normal reaksjon siden hun fortsatt er så liten at jeg tenker hun mangler andre verktøy for å håndtere å få et nei. Regner med det går seg til etterhvert. Utbruddene varer heldigvis aldri lenge.

Anonymkode: 2f554...2dc

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sier sitt om forumet at dette innlegget er det mest fremstemte i tråden.. 

Anonymkode: 4519c...ee5

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier sitt om forumet at dette innlegget er det mest fremstemte i tråden.. 

Anonymkode: 4519c...ee5

Det er ikke akkurat normalt å gi godteri til en ettåring, da. Nå mente Ts smoothieposer o.l., og selv om de er svært søte og regnes som dessert, er det ikke noe folk flest tenker på som godteri. 

Anonymkode: 36b50...8d6

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Ikke unormalt. Unge med sterk vilje. Skuffelsen blir stor når en ikke får mer av det en vil.

Da er det lett å ty til «selvskading». Min hadde en periode i den alderen der han gjortde det samme. Du stopper atferden, men ikke gi noe reaksjon eller oppmerksomhet rundt atferden. Ekstremt viktig å være konsekvent og ikke gi etter på det du har sagt nei til.

Sett ungen et trygt sted og la den utagere inntil den regulerer seg ned. Vær tilgjengelig for kos og trøst, men om ungen er sinna så gi den litt rom. Stopp som sagt selvskading ved å holde hånden foran panne før skallebank, eller stopp hendene fra å slå selv etc.

Min sluttet når han innså at selvskadingen ikke gjorde at han fikk igjennom viljen sin og at han egentlig bare straffet seg selv.

Tenk også over måten dere avslutter en ting barnet liker på. Som at dere gir barnet et viss antall biter digg og forbereder barnet på at dette er alt som er og når det er borte er det tomt. Da er det ikke mer igjen.

Ungen min reagerte helt annerledes når jeg sa «Det er tomt. Det er er ikke mer igjen» mens jeg så litt overrasket ut. At jeg allerede forberedte han før han spiste de siste bitene. «Nå er det bare to biter igjen og så er det tomt.»Så da begynte han med det samme. Sa han ville ha mer, jeg sa det var tomt, han sa det er tomt og så var vi ferdig.

Da er barnet mer forberedt på det enn at det kommer litt brått på og fallhøyden på skuffelsen blir mye lavere og lettere å akseptere.

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...