Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips som faktisk kan funke etter innsett, slik at egget fester seg? Akupunktur, solvipect...?

Egget vil i hvert fall ikke feste seg her...  Jeg begynner å bli rimelig desperat etter å bli gravid snart 🥺 

Skrevet

Jeg vil bare følge med i tråden din💪 jeg kan jo si selv at jeg har begynt med akupunkturbehandling. Først litt i forkant for å rende opp litt, deretter skal jeg ha en «festebehandling». Den består av en behandling rett etter innsett, så et par-tre dager etter det igjen. Har jo ikke hatt egen erfaring fra det, men akupunktøren var iallefall vandt med å behandle dette. Håpet du får andre genialr råd😉

• Liker 5
Skrevet

Ibux skal visst nok ha den bivirkningen at egget fester seg, men babyen kan få nyreskade da, så det er litt risky.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, snoren skrev:

Ibux skal visst nok ha den bivirkningen at egget fester seg, men babyen kan få nyreskade da, så det er litt risky.

Holdt meg unna Ibux lenge fordi jeg har hørt at det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, fant dette i en artikkel på kk: 

«Ibuprofen og andre såkalte ikke-steroide antiinflammatoriske midler, kan i verste fall påvirke nyre- og hjertefunksjon hos fosteret. I tillegg kan det være at for noen kvinner kan slike medisiner gjøre det vanskeligere å bli gravid. NSAIDs kan hemme prostaglandinsyntesen som er viktig når et befruktet egg skal feste seg til livmorslimhinnen, forteller hun».

Kommer til å fortsette å holde meg unna Ibux ja 🤭🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg leste en del om akupunktur siden jeg prøvde dette ifbm forrige fryseforsøk, og forskning viser der en effekt før innsett bare. Akupunktur etter innsett endret ikke sjansene. Skal se om jeg finner det. 

Har faktisk litt tro på en orgasme daglig. Masse blodgjennomstrømming til livmor. 

Edit: https://www.nhs.uk/news/pregnancy-and-child/acupuncture-and-success-of-ivf/

Endret av Neutral90
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok ikke det er så mye som funker sånn egentlig, dessverre. Annet enn at det må være det rette embryoet. Men det er veldig godt å føle at man gjør noe. Jeg har forsøkt akupunktur. Jeg hadde egentlig ikke så mye tro på det, men det føltes godt bare å gjøre noe. Akupunktøren jeg gikk til var dessuten imponerende god på å gi meg håp. 

Solvipect tror jeg en bør holde seg unna etter innsett. Jeg husker i hvert fall at jeg testet det før vi kom til IVF-stadiet (uten hell, altså), og da skulle det ikke brukes etter eggløsning. Jeg tror det var fordi det ikke skal brukes i svangerskap, uten at jeg husker helt. Uansett skal effekten være mer tyntflytende/bedre eggløsningsutflod, og det spiller jo ingen rolle etter innsett, eller i det hele tatt ved IVF.

Det jeg har tro på, selv om jeg vet at det ikke er noen mirakelkur, er endometrial scratching. Jeg har lest forskning som tyder på at det kan ha en effekt hos oss som har hatt flere innsett uten resultater. Jeg ble endelig gravid, etter flere negative forsøk, da vi prøvde det. Men det kan selvsagt ha vært helt tilfeldig. Og hvis det hadde effekt, var det i kombinasjon med flaks i form av at det embryoet som ble satt inn den gangen var i stand til å feste og utvikle seg. Scratching utføres evt. før forsøket. Ellers kuttet jeg ut alt av kaffe og annet med koffein og gikk en tur hver dag etter innsett det forsøket jeg ble gravid, uten at jeg egentlig tror det spilte noen rolle. Igjen var det sånn at jeg bare måtte gjøre et eller annet som var nytt fra tidligere forsøk. 

Anonymkode: 538a9...223

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Patriotpaula skrev:

Holdt meg unna Ibux lenge fordi jeg har hørt at det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, fant dette i en artikkel på kk: 

«Ibuprofen og andre såkalte ikke-steroide antiinflammatoriske midler, kan i verste fall påvirke nyre- og hjertefunksjon hos fosteret. I tillegg kan det være at for noen kvinner kan slike medisiner gjøre det vanskeligere å bli gravid. NSAIDs kan hemme prostaglandinsyntesen som er viktig når et befruktet egg skal feste seg til livmorslimhinnen, forteller hun».

Kommer til å fortsette å holde meg unna Ibux ja 🤭🤷‍♀️

Ibux påvirker i tillegg blodplatene, så jeg ville holdt meg langt unna, som du sier👌🏼

• Liker 2
Skrevet

Jeg utførte en scratching før mitt siste forsøk. Vi brukte også «embryo-glue». Jeg ble gravid så dette funket for meg. Embryo glue er visstnok en væske som egget blir lagt i noen timer før innsett, som skal hjelpe egget å feste seg. Dette fikk vi prøvd gratis på sykehuset i haugesund, jeg tror det koster noen tusen ekstra i det private. Men Hadde definitivt betalt ekstra for det selv.

Maria

Anonymkode: 68808...86b

• Liker 2
Skrevet

Av ting som ikke er på resept prøver jeg nå progesteronkrem (iherb), babyklister (helsehelkse.dk) og ekstra B12 vitamin. Samt Rooibos té og ananaskjerne. Mye alternativt her, men jeg skal gi beskjed om noe av dette fungerer. Alt tas fra EL-dato. Er 1 DPO og traff godt med aksjene, så håper det blir spire og at spiren klarer å klore seg fast denne gangen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har forresten også prøvd hestekurmengde e og d vitamin, og babyklister. Uten at det endret noe for meg. Målet var bedre slimhinne tidligere i syklusen, ingen effekt på meg. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Neutral90 skrev:

Jeg har forresten også prøvd hestekurmengde e og d vitamin, og babyklister. Uten at det endret noe for meg. Målet var bedre slimhinne tidligere i syklusen, ingen effekt på meg. 

Åh, kjedelig at det ikke fungerte. Men greit å ha prøvd. Hvor lenge prøvde du dette? Har du fått noe på resept i etterkant?

• Liker 1
Skrevet

Lurer på det samme. Har lest at man bør ta bakterieprøve. Vet noen hvilke bakterieprøve det er snakk om? 

Anonymkode: 9e93c...5b8

Skrevet
12 minutter siden, Vestalinn skrev:

Åh, kjedelig at det ikke fungerte. Men greit å ha prøvd. Hvor lenge prøvde du dette? Har du fått noe på resept i etterkant?

Prøvde dette ved ett tilbakesett av embryo. 

Har ikke fått noe andre medisiner enn hva som er vanlig ved ivf, nei :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme. Har lest at man bør ta bakterieprøve. Vet noen hvilke bakterieprøve det er snakk om? 

Det kan være du tenker på å sende prøve til klinikken Serum i Hellas. Dersom de påviser unormal bakterievekst, kan man få resept derfra på en antibiotikakur. Dette er ikke noe man kan få gjort i Norge, og de norske legene jeg har snakket med, er skeptiske. En ting er at det ikke er påvist at det har noe virkning. En annen ting er at de sterke kurene man får ikke er bra mtp. resistensutvikling, og kanskje er man heller ikke sikker på hvorvidt de kan ha uheldige effekter i form av bivirkninger. Det er også kostbart, så "min" lege var litt oppgitt over at denne klinikken tjente gode penger på fortvilte ufrivillig barnløse. 

Når det er sagt, vurderte jeg å sende en prøve dit selv. Jeg har hørt og lest om flere som endelig har blitt og forblitt gravide etter en antibiotikakur herfra, ofte etter mange tidlige spontanaborter eller helt negative IVF-forsøk. Det er bare anekdotiske bevis, men jeg har hørt så mange slike historier at jeg hadde nok gitt det et forsøk. 

Hvis du tenker på bakterieprøve i Norge, kan det være for bakteriell vaginose? Jeg vet i hvert fall at det kan føre til spontanabort dersom man er veldig uheldig, og kan tenke meg at det kan bidra til at man ikke blir gravid også. Så det tenker jeg er verdt å sjekke seg for, særlig hvis man har noen symptomer. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være du tenker på å sende prøve til klinikken Serum i Hellas. Dersom de påviser unormal bakterievekst, kan man få resept derfra på en antibiotikakur. Dette er ikke noe man kan få gjort i Norge, og de norske legene jeg har snakket med, er skeptiske. En ting er at det ikke er påvist at det har noe virkning. En annen ting er at de sterke kurene man får ikke er bra mtp. resistensutvikling, og kanskje er man heller ikke sikker på hvorvidt de kan ha uheldige effekter i form av bivirkninger. Det er også kostbart, så "min" lege var litt oppgitt over at denne klinikken tjente gode penger på fortvilte ufrivillig barnløse. 

Når det er sagt, vurderte jeg å sende en prøve dit selv. Jeg har hørt og lest om flere som endelig har blitt og forblitt gravide etter en antibiotikakur herfra, ofte etter mange tidlige spontanaborter eller helt negative IVF-forsøk. Det er bare anekdotiske bevis, men jeg har hørt så mange slike historier at jeg hadde nok gitt det et forsøk. 

Hvis du tenker på bakterieprøve i Norge, kan det være for bakteriell vaginose? Jeg vet i hvert fall at det kan føre til spontanabort dersom man er veldig uheldig, og kan tenke meg at det kan bidra til at man ikke blir gravid også. Så det tenker jeg er verdt å sjekke seg for, særlig hvis man har noen symptomer. 

Å hadde ikke hørt om det. Bare leste at en grunn til at egget ikke fester seg kan være bakterielle årsaker og at man burde teste seg, men ikke hvilke bakterieprøver. Så tenkte kamskje noen visste? Men da hadde man vel hatt symptomer om det er bakterier som ikke skal være der.? :) jeg har hatt 2 innsett selv der alt er perfekt det bare fester seg ikke. Sdet er heller ikke noe galt med meg, så lurer jo veldig på hvprfor egget ikke fester seg.

Har forresten ikke testet meg for klamydia, og det er det vel ingen symptomer på? Rart om man har det over mange år med fast partner kanskje? Og uten noen symptomer. 

Skrevet

Ikke for å knuse drømmer, ønsker bare å dele informasjon. Jeg ble fortalt av prosessor ved Riksen at dette med embryglue ikke er klinisk dokumentert og hadde det funket så ville det vært revolusjonerende og man ville kunne tatt seg meget godt betalt.
Dét, i min verden, gir veldig mening. 

Anonymkode: 2bb28...637

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å knuse drømmer, ønsker bare å dele informasjon. Jeg ble fortalt av prosessor ved Riksen at dette med embryglue ikke er klinisk dokumentert og hadde det funket så ville det vært revolusjonerende og man ville kunne tatt seg meget godt betalt.
Dét, i min verden, gir veldig mening. 

Anonymkode: 2bb28...637

Alt som ikke skader og som kanskje kan funke er vel verdt et forsøk? 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å hadde ikke hørt om det. Bare leste at en grunn til at egget ikke fester seg kan være bakterielle årsaker og at man burde teste seg, men ikke hvilke bakterieprøver. Så tenkte kamskje noen visste? Men da hadde man vel hatt symptomer om det er bakterier som ikke skal være der.? :) jeg har hatt 2 innsett selv der alt er perfekt det bare fester seg ikke. Sdet er heller ikke noe galt med meg, så lurer jo veldig på hvprfor egget ikke fester seg.

Har forresten ikke testet meg for klamydia, og det er det vel ingen symptomer på? Rart om man har det over mange år med fast partner kanskje? Og uten noen symptomer. 

Ved denne klinikken i Hellas mener de at man kan ha bakterieinfeksjoner som man ikke merker. Norske leger er stort sett uenige i at disse bakteriene kan ha noe betydning for fruktbarheten. Det er sikkert ikke det du har lest om da. Jeg vet bare at en del som holder på med IVF og leser mye på forumer, meg inkludert, kommer over dette før eller siden. 

Det kan jo være dette med bakteriell vaginose? Jeg testet for det i forbindelse med at jeg fikk utført scratching, og da var det en gynekolog som anbefalte det mtp. fruktbarheten. Man kjenner vel gjerne om man har det, men hun mente det var verdt å ta en prøve selv om jeg ikke hadde symptomer. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved denne klinikken i Hellas mener de at man kan ha bakterieinfeksjoner som man ikke merker. Norske leger er stort sett uenige i at disse bakteriene kan ha noe betydning for fruktbarheten. Det er sikkert ikke det du har lest om da. Jeg vet bare at en del som holder på med IVF og leser mye på forumer, meg inkludert, kommer over dette før eller siden. 

Det kan jo være dette med bakteriell vaginose? Jeg testet for det i forbindelse med at jeg fikk utført scratching, og da var det en gynekolog som anbefalte det mtp. fruktbarheten. Man kjenner vel gjerne om man har det, men hun mente det var verdt å ta en prøve selv om jeg ikke hadde symptomer. 

Scratching hva er det? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Scratching hva er det? 

Det er at man "skraper"/lager et lite sår i livmorslimhinnen. Det skal kunne gjøre at embryoet fester seg lettere etterpå, uten at man er sikker på hvorfor. Noen foreslår at det setter igang en immunologisk respons som er gunstig. Men om det faktisk har noen virkning er ikke klart. Noen studier antyder at det har det, andre ikke. Det skal være særlig nyttig hvis man har hatt flere negative forsøk. 

https://academic.oup.com/hropen/article/2019/1/hoy025/5304021

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...