Gå til innhold

Familie med dårlig råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Mine foreldre har utrolig dårlig råd for tiden. Min mor er ufør og min far er sykemeldt på grunn av en operasjon har nettopp har vært igjennom. Nå går vi julen i møte og de sitter med så utrolig store bekymringer for hvordan de skal klare seg. De har aldri hatt veldig dårlig råd tidligere så dette er ganske nytt for dem. Jeg selv bor med mann og barn, men min lillebror bor hjemme med dem. Min bror lider ikke av at de har dårlig råd bare for å ha det sagt. Så det jeg lurer på er om det er noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe mine foreldre slik at de kanskje greier å glede seg litt til jul? Når jeg prøver å snakke med de om at jeg gjerne vil hjelpe, så blir de sinte og vil ikke ta imot hjelp. Har vært i kontakt med kirken for å sjekke opp med matkasse, for å få matkasse må altså foreldrene mine vite om at de skal motta kassen og de må være villige til å ta imot den. Jeg er litt usikker på om de er villige til å ta imot den, ikke for at de ikke trenger den, men fordi de helst vil klare seg selv og ikke være avhengig av hjelp fra andre. Jeg har grei økonomi selv, men har ikke mulighet til å bruke veldig mye penger for å hjelpe dem. Har dere noen tips til hvordan jeg kan hjelpe? 

Anonymkode: e2c5b...3f8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter dem hjem til dere hvertfall julaften, kanskje en dag til. I gave kan de gå god mat og drikke. Praktiske gaver

• Liker 18
Skrevet

De er hos oss på julaften hvert år, så her blir de nok i år også ❤️ 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har de plutselig dårlig råd? Fin far har vell vanlig lønn som sykemeldt, og din mor har vel vært ufør en stund? 

Anonymkode: 123ef...de3

• Liker 14
Skrevet

Det er vel egentlig ganske urelevant hvorfor de har dårlig råd. Det er ganske lite viktig vil jeg si. Problemet er at de har dårlig råd, jeg vet hvorfor og hvordan ting er, men ser ikke poenget med at dere skal vite det? :) Spørsmålet mitt til dere er hvordan jeg kan hjelpe dem :)

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de plutselig dårlig råd? Fin far har vell vanlig lønn som sykemeldt, og din mor har vel vært ufør en stund? 

Det samme tenkte jeg. Det må være noe ts ikke forteller her.

Anonymkode: 96f0a...493

• Liker 9
Skrevet

"Det må være noe ts ikke forteller her" 

Ja, det er mye jeg ikke forteller, men det er av en grunn og det er fordi dere ikke trenger å vite mer! Enkelt og greit. Jeg spurte om tips og ikke noe mer enn det. Hadde jeg ønsket å fortelle mer, så hadde jeg skrevet mer ;) 

• Liker 12
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er mye jeg ikke forteller, men det er av en grunn og det er fordi dere ikke trenger å vite mer! Enkelt og greit. Jeg spurte om tips og ikke noe mer enn det. Hadde jeg ønsket å fortelle mer, så hadde jeg skrevet mer ;) 

Jo da, det er greit nok det. Nå har det seg sånn at alle de frivillige organisasjonene som gir bort julematpakker faktisk vil at det er den som trenger maten som skal søke. Så siden de sannsynligvis ikke vil spørre om hjelp, så vil de heller ikke få noen hjelp.

Når folk spør så er det vel fordi det kanskje kan være en sykemelding som skulle vært sendt elektronisk til din fars arbeidsgiver, men ikke har blitt sendt fordi din far ikke har vært klar over det? 

Anonymkode: 213a2...29b

• Liker 4
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den arrogante holdningen du har til folk som forsøker å hjelpe gjør at jeg helt mister lysten på å komme med konkrete tips og råd til deg.

Anonymkode: 2ca60...2be

• Liker 12
Skrevet

Helt utrolig hvordan dere gjør dere opp egne meninger. Synes egentlig det er for dumt at dere må vite absolutt alt for å kunne hjelpe. Det handler ikke om at jeg er arogant, det handler om at det faktisk ikke er relevant å vite HVORFOR de sliter økonomisk.

Kort forklart så har de økonomiske problemer på grunn av ett hussalg så langt tilbake som 2007. De ble svindlet, var mange rettsaker, men til slutt hadde ikke mine foreldre råd til å fortsette å betale for advokat så de måtte avslutte. Dette resulterte i at de tapte rettsaken og måtte betale flere hundre tusener til huskjøperen. Min far nektet å betale (noe jeg vet ikke var det lureste å gjøre, men ikke noe å gjøre med nå), så nå er det gått så langt at det blir trukket av lønnen hans. Nå har de satt opp trekket på lønnen/sykepengene og nå er de i tillegg begynt å trekke min mor. De trekker min far så mye at han kunn får utbetalt 2000kr i mnd. De har husleie på 7500kr i mnd. Min mor er som sakt ufør, og man blir ikke rik av det for å si det sånn og når de i tillegg har begynt å trekke henne også så er det ikke vanskelig å skjønne at de sliter ganske mye nå. 

Synes det er synd at man ikke kan be om hjelp her på kvinneguiden uten å måtte dele hele livet sitt, er ganske ny her så skjønner det er en greie å måtte brette ut hele sitt private liv for å få hjelp. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig hvordan dere gjør dere opp egne meninger. Synes egentlig det er for dumt at dere må vite absolutt alt for å kunne hjelpe. Det handler ikke om at jeg er arogant, det handler om at det faktisk ikke er relevant å vite HVORFOR de sliter økonomisk.

Kort forklart så har de økonomiske problemer på grunn av ett hussalg så langt tilbake som 2007. De ble svindlet, var mange rettsaker, men til slutt hadde ikke mine foreldre råd til å fortsette å betale for advokat så de måtte avslutte. Dette resulterte i at de tapte rettsaken og måtte betale flere hundre tusener til huskjøperen. Min far nektet å betale (noe jeg vet ikke var det lureste å gjøre, men ikke noe å gjøre med nå), så nå er det gått så langt at det blir trukket av lønnen hans. Nå har de satt opp trekket på lønnen/sykepengene og nå er de i tillegg begynt å trekke min mor. De trekker min far så mye at han kunn får utbetalt 2000kr i mnd. De har husleie på 7500kr i mnd. Min mor er som sakt ufør, og man blir ikke rik av det for å si det sånn og når de i tillegg har begynt å trekke henne også så er det ikke vanskelig å skjønne at de sliter ganske mye nå. 

Synes det er synd at man ikke kan be om hjelp her på kvinneguiden uten å måtte dele hele livet sitt, er ganske ny her så skjønner det er en greie å måtte brette ut hele sitt private liv for å få hjelp. 

Du hadde bare kunne skrevet at dine foreldre sliter økonomisk, og stilt spørsmålet.

Folk begynner gjerne å lure når det tas med  (irrelevant) informasjon som ikke henger på greip, slik som i HI.

Anonymkode: e6188...7ad

• Liker 10
Skrevet

Jeg vet det ikke er direkte det du spør om. Men med 2000 utbetalt og lav inntekt på din mor, har de riktig trekk? Har de dokumentert det de skal til namsmannen? Dette er ikke skrevet for å dømme men for at de trolig har et for høyt trekk gående. 

• Liker 7
Skrevet

Nå har retten etter å ha vurdert bevisene funnet ut at det er dine foreldre som er rakkerne her, og de må både de og du forholde deg til. Er trekket satt for høyt kan de kontakte namsmannen og be om endring av trekk. Ellers er det slik at veldedige organisasjoner som deler ut mat som regel krever både søknad og navn for å vite at maten faktisk kommer til de som trenger det. Det beste du kan gjøre for familien din er vel å invitere dem til julefeiring og kjøpe mat så de har gjennom julen. 

Anonymkode: ba9ad...77b

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lov å trekke så mye. Den som trekkes skal sitte igjen med ca 14.000. Foreldrene dine må kontakte namsmannen og få ordnet opp i det. 

Anonymkode: 41fe6...faf

• Liker 8
Skrevet

I vår familie har vi sagt at vi voksne ikke skal kjøpe gave til hverandre. Vi kjøper kun gaver til ungene, og der spleiser vi på noe de ønsker seg.

Jeg kjenner at jeg gleder meg mer til julen enn noen gang nå når jeg slipper gavestyret. Herlig! 

Kanskje dere kan gjøre det samme?

• Liker 2
Skrevet

Med den bakgrunnen blir det jo mye enklere å gi råd som faktisk kan hjelpe :) 
Namsmannen er riktig adresse her. Det er fordi trekkene som gjøres er så så stor andel av dine foreldres nettoinntekt at det i praksis ikke er penger tilbake til et nøkternt husholdningsbudsjett for 2 voksne mennesker.

Livsoppholdssatser (etter 1. juli 2019) er 15 028 kroner /mnd for ektepar og skal dekke mat og drikke, klær og sko, strøm og fyring, helse, hygiene, telefon, avis, reiser, dagligvarer, møbler osv. så satsen er ikke noe å bli rik av.

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det bare ikke til å henge på greip med dårlig råd pga sykemelding

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med den bakgrunnen blir det jo mye enklere å gi råd som faktisk kan hjelpe :) 
Namsmannen er riktig adresse her. Det er fordi trekkene som gjøres er så så stor andel av dine foreldres nettoinntekt at det i praksis ikke er penger tilbake til et nøkternt husholdningsbudsjett for 2 voksne mennesker.

Livsoppholdssatser (etter 1. juli 2019) er 15 028 kroner /mnd for ektepar og skal dekke mat og drikke, klær og sko, strøm og fyring, helse, hygiene, telefon, avis, reiser, dagligvarer, møbler osv. så satsen er ikke noe å bli rik av.

Du må hjelpe dem med å ta kontakt!

Anonymkode: 43331...b5f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo viktig informasjon for at de skal kunne få hjelp. Kan være lurt å få time hos gjeldsrådgiver hos NAV, slik at de kan sette opp oversikt over inntekter, utgifter etc. Den oversikten må sendes til de som trekker penger, namsmannen. Det er en grense for hvor mye man kan trekke. Her satsene: https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/  

Enda bedre er det hvis de får til en frivilig avtale. 

Anonymkode: 6c0fb...181

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Mine foreldre har utrolig dårlig råd for tiden. Min mor er ufør og min far er sykemeldt på grunn av en operasjon har nettopp har vært igjennom. Nå går vi julen i møte og de sitter med så utrolig store bekymringer for hvordan de skal klare seg. De har aldri hatt veldig dårlig råd tidligere så dette er ganske nytt for dem. Jeg selv bor med mann og barn, men min lillebror bor hjemme med dem. Min bror lider ikke av at de har dårlig råd bare for å ha det sagt. Så det jeg lurer på er om det er noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe mine foreldre slik at de kanskje greier å glede seg litt til jul? Når jeg prøver å snakke med de om at jeg gjerne vil hjelpe, så blir de sinte og vil ikke ta imot hjelp. Har vært i kontakt med kirken for å sjekke opp med matkasse, for å få matkasse må altså foreldrene mine vite om at de skal motta kassen og de må være villige til å ta imot den. Jeg er litt usikker på om de er villige til å ta imot den, ikke for at de ikke trenger den, men fordi de helst vil klare seg selv og ikke være avhengig av hjelp fra andre. Jeg har grei økonomi selv, men har ikke mulighet til å bruke veldig mye penger for å hjelpe dem. Har dere noen tips til hvordan jeg kan hjelpe? 

Jeg ville skjult hjelpen bedre.

-Stukket innom med et par poser mat og sagt at dere har kjøpt altfor mye til jul, kommer bare til å bli dårlig dette her, gidder dere å ta noe?

-Spurt om det var ok at dere spleiset på noen gaver i år for å forenkle, tatt meg av innkjøpene selv, og gitt dem en sum å tilbakebetale som du visste var innenfor det de faktisk klarte.

-Hvis du og ev. mannen din er i omtrent samme størrelse som foreldrene deres ville jeg "ryddet i klesskapene" med jevne mellomrom og spurt om de ville arve i stedet for å la det gå videre til Fretex.

Anonymkode: b9e38...8f8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...