nubbesjans Skrevet 24. november 2019 #1 Skrevet 24. november 2019 Noen her som har studert i Tromsø eller Bergen og vil si litt om hvordan dere likte dere? Vurderer å studere barnehagelærer i en av byene neste høst, men greier ikke bestemme meg for hvilken av byene jeg vil velge.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #2 Skrevet 24. november 2019 Har aldri studert i Tromsø, men likte godt Bergen. Veldig fin by med nærhet til fantastisk natur. Tromsø er sikkert fint, men jeg vet ikke om jeg hadde takla mørketiden. Skulle jeg studert i Tromsø, måtte det ha vært drømmestudiet uten mulighet for å studere noe annet sted, tror jeg. Anonymkode: 53c2c...5bf 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #3 Skrevet 24. november 2019 BERGEN ❤️ Fantastisk studentby. Anonymkode: cf71f...208 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #4 Skrevet 24. november 2019 Tromsø er veldig fint, særlig om du er glad i friluft. Litt liten by, men det gjør ikke meg så alt for mye i alle fall. Mørketida er for de fleste ikke noe problem og den fineste tiden på året! Anonymkode: d2a7d...0d2 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #5 Skrevet 24. november 2019 Har studert både i Bergen og Tromsø, og trives uten tvil best i Tromsø. Opplever et bedre studiemiljø, friskere luft og generelt et klima jeg liker bedre (er ikke så glad i regn) og at folk er litt mer åpne. Men det skal sies at jeg trivdes i Bergen også. Anonymkode: 9d0f1...d79 6
nubbesjans Skrevet 24. november 2019 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2019 Tusen takk for svar! Virker som det er litt dyrt å bo i Tromsø? Bodde dere gjennom studentsamskipnaden eller privat? Heller egentlig mest mot Tromsø, men vi får se
megda Skrevet 24. november 2019 #7 Skrevet 24. november 2019 Har studert i begge byer selv, men det er litt smak og behag. Mye kommer jo an på hvordan dine opplevelser formes i løpet av året. Hvilke variabler du da vektlegger eller hva som vil påvirke deg ene eller andre veien er vanskelig å si. Får du dannet et godt nettverk, så er mye gjort i utgangspunktet. For min del likte jeg bergen best, men så var nettverket mitt der bedre også. Andre har hatt fantastiske opplevelser i tromsø. angående boligpriser, så kan du finne hybel til 4500-7000 på det private markedet i tromsø, og studentboliger er det langt flere av nå enn det har vært tidligere, men vil da anbefale deg å søke tidlig slik at du får fikset bolig tidlig. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #8 Skrevet 24. november 2019 Trondheim er kjempebra, ja. Bergen: regn. Tromsø: kaldt og langt unna. Anonymkode: e2f3e...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #9 Skrevet 24. november 2019 Jeg gir en stemme til Bergen. Men du bør også tenke på hjemreisevei ifht å besøke familie og venner ila studietiden. Kommer du fra Harstad er det langt billigere å reise på besøk fra Tromsø enn fra Bergen, men kommer du fra Stavanger er det enklere reise fra Bergen. Anonymkode: eac2b...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #10 Skrevet 25. november 2019 Er det likeverdige utdanninger? Eller er det en av byene som ser bedre ut på CV? Jeg har studert i Bergen og elsket det. Men dersom jeg kunne valgt igjen, hadde jeg kanskje valgt noen år et sted hvor jeg hadde fått gjort noe nytt og spennende? Er vestlending, så Nord Norge er eksotisk. Eller Svalbard. Og hadde reist på lengre utveksling. Tenk å være student igjen! Anonymkode: ee64a...f91 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #11 Skrevet 25. november 2019 11 timer siden, nubbesjans skrev: Tusen takk for svar! Virker som det er litt dyrt å bo i Tromsø? Bodde dere gjennom studentsamskipnaden eller privat? Heller egentlig mest mot Tromsø, men vi får se Det er vel det, men har ikke inntrykk av at Bergen er noe billigere egentlig. Jeg leier hos samskipnaden, og betaler litt under 5000 i mnd, men du får billigere bolig. Der jeg bor er det helt nytt og de holder på å bygge flere slike blokker. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gir en stemme til Bergen. Men du bør også tenke på hjemreisevei ifht å besøke familie og venner ila studietiden. Kommer du fra Harstad er det langt billigere å reise på besøk fra Tromsø enn fra Bergen, men kommer du fra Stavanger er det enklere reise fra Bergen. Anonymkode: eac2b...1fc Jeg er fra vestlandet og selv om det er litt dyrere å reise hjem fra Tromsø enn fra Bergen så er det faktisk ikke så ille som folk skal ha det til. Flyreisen tar meg ca 4t inkl. flybytte, og dersom man bestiller i god tid og kan velge ungdomsbillett er det faktisk ikke så dyrt. Anonymkode: d2a7d...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #12 Skrevet 25. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det likeverdige utdanninger? Eller er det en av byene som ser bedre ut på CV? Generelt sett er vel UiT hakket mer prestisje, det er jo et av verdens ledende universitet når det gjelder forskning på flere ulike fagfelt. Hadde det vært snakk om f.eks. medisin tenker jeg Tromsø er et soleklart førstevalg. Men i akkurat dette konkrete tilfellet har dert nok lite å si, barnehagelærer er barnehagelærer liksom. Anonymkode: 00f6d...811 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #13 Skrevet 25. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Generelt sett er vel UiT hakket mer prestisje, det er jo et av verdens ledende universitet når det gjelder forskning på flere ulike fagfelt. Hadde det vært snakk om f.eks. medisin tenker jeg Tromsø er et soleklart førstevalg. Men i akkurat dette konkrete tilfellet har dert nok lite å si, barnehagelærer er barnehagelærer liksom. Anonymkode: 00f6d...811 UiB ligger da høyere enn UiT? Hvor får du dette fra? Anonymkode: 67c81...26b 3
nubbesjans Skrevet 25. november 2019 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2019 Hvordan er kollektivtransport i Tromsø? Lett å komme seg fra A til B om man bor et stykke unna typ sentrum/campus?
Spørsmålstegn11 Skrevet 25. november 2019 #15 Skrevet 25. november 2019 Hei! Jeg skal også studere barnehagelærer i Tromsø til neste år, så kanskje vi brått sees?:) Nå er jeg oppvokst i Tromsø, men det inntrykket jeg har fått av Tromsø som en studentby er positivt. Søsteren min studerte i Bergen, og hun savnet Tromsø veldig - ikke fordi familien hennes er her, siden vi har familie i Bergen også, men for at ho likte bedre fellesskapet man får i en mindre by. Siden det er en mindre by kan det oppleves som lettere å danne vennskap, naturen her er nydelig, og jeg tror ikke at det faktumet at det er kaldere her bør avgjøre så mye haha. Studentsamskipnaden kan ofte fort bli full, jeg vet ikke hva prisene for å bo der er, men bofellesskap kan ofte lønne seg, koster rundt 4000/5000kr for et rom, antar at det er lik pris i Bergen? Kollektivtransport i Tromsø er helt grei, det er lett å komme seg fra A til B, det er alltid busser som går til uit, det kan hende du må bytte avhengig av hvor du bor, men bor du i nærheten av sentrum så går bussene direkte. Bor du et stykke utenfor sentrum, som Hamna, Kroken og lignende er det nesten alltid busser som går direkte til uit, gjerne expressbusser. Gikk på vgs rett nedfor uit, tok expressbuss fra flere plasser i Tromsø, alle gikk direkte til uit uten noen problemer, så det tror jeg virkelig ikke blir et problem. Gjerne oppdater hva du velger, er godt kjent i Tromsø å om vi samtidig skal studere det samme kan jeg gjerne være behjelpelig med spørsmål du har, eller tips du trenger!:) 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #16 Skrevet 26. november 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: UiB ligger da høyere enn UiT? Hvor får du dette fra? I hvilken sammenheng? Må vel isåfall være sosialantropologi Anonymkode: 00f6d...811
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #17 Skrevet 26. november 2019 11 timer siden, nubbesjans skrev: Hvordan er kollektivtransport i Tromsø? Lett å komme seg fra A til B om man bor et stykke unna typ sentrum/campus? Du har allerede fått litt svar, men det gjaldt hovedsaklig for Tromsøya. Hvis du bor på Kvaløya feks. er det ikke alltid like enkelt, selv om det vanligvis går direktebusser i rushtiden. Det kommer også an på hva du er vant med. Er du fra Oslo vil du nok oppleve at bussene går mye sjeldnere her oppe, mens jeg som er fra ei lita bygd syns de går hele tiden. Anonymkode: d2a7d...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #18 Skrevet 26. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har allerede fått litt svar, men det gjaldt hovedsaklig for Tromsøya. Hvis du bor på Kvaløya feks. er det ikke alltid like enkelt, selv om det vanligvis går direktebusser i rushtiden. Det kommer også an på hva du er vant med. Er du fra Oslo vil du nok oppleve at bussene går mye sjeldnere her oppe, mens jeg som er fra ei lita bygd syns de går hele tiden. Anonymkode: d2a7d...0d2 Ja, men bussene går fortsatt ofte fra Kvaløya. Selvfølgelig ikke like ofte som i Oslo, men jeg tror ikke det blir noen problem å ta buss fra kvaløya til uit (gikk påbygg på Kvaløya, følte bussene gikk ofte). Anonymkode: 7f753...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #19 Skrevet 26. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men bussene går fortsatt ofte fra Kvaløya. Selvfølgelig ikke like ofte som i Oslo, men jeg tror ikke det blir noen problem å ta buss fra kvaløya til uit (gikk påbygg på Kvaløya, følte bussene gikk ofte). Anonymkode: 7f753...4e6 Det kommer vel litt an på hvor på Kvaløya selvsagt. Jeg bor ikke der selv, men har folk i klassen som flyttet fra Kvaløya fordi det ble så vanskelig med buss. Men nå vet jeg ikke hvilken standard de var vant med fra før av da. Anonymkode: d2a7d...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #20 Skrevet 26. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel litt an på hvor på Kvaløya selvsagt. Jeg bor ikke der selv, men har folk i klassen som flyttet fra Kvaløya fordi det ble så vanskelig med buss. Men nå vet jeg ikke hvilken standard de var vant med fra før av da. Anonymkode: d2a7d...0d2 Ja, selvsagt! Vet at 42 og 40 går gjennom nesten hele Kvaløya, selvsagt å bosette seg helt innerst på Kvaløya er ikke det lureste med tanke på transport, heldigvis er det flere kollektiv på en mer gunstig plass å bo! Ville bare få fram at transport ikke er vanskelig i Tromsø uavhengig om man bor på Tromsø øya (selvsagt flest busser der), fastlandet, eller på Kvaløya!:) Flere av bussene er veldig tilpasset universitetet. Anonymkode: 7f753...4e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå