Gå til innhold

Delt bosted fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forsøkt delt bosted for barn, og der ordningen ikke fungerer pga. foreldre som ikke samarbeidet?

noen som har følt seg presset til å gå med på delt bosted? Og som angrer på det?

Anonymkode: c6529...9d7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som har forsøkt delt bosted for barn, og der ordningen ikke fungerer pga. foreldre som ikke samarbeidet?

noen som har følt seg presset til å gå med på delt bosted? Og som angrer på det?

Men hva er alternativet?  Barna har like stor rett på begge foreldrene sine. Og omvendt.
Det er vel like mye du som presser den andre forelderen som omvendt? 

Så det er du som kan bestemme? Det høres jo slik ut når du sier du angrer.

Altså, nei det fungerer dårlig for de fleste å flytte frem og tilbake mellom to hjem. Vi voksne hadde blitt sprø etter kort tid.
Men slik er det når foreldre ikke bor sammen.

Så her er det vel mer snakk om å få til samarbeide og være voksne, enn å lage bråk og nekte den andre forelderen å se barna sine.

For du mener nok her at den andre skal gi seg og du skal få hovedomsorgen, for du angrer neppe på at du gikk med på å ikke gi fra deg den og ungene dine.

Anonymkode: 2a477...344

• Liker 8
Skrevet

Alt må jo skje etter barnas behov, delt løsning er ment for foreldre og ikke barn, hadde du likt å flytte på deg annen hver uke?

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt må jo skje etter barnas behov, delt løsning er ment for foreldre og ikke barn, hadde du likt å flytte på deg annen hver uke?

Så du anbefale hva da?  Kun mor skal se barnet? Kun far? 

Anonymkode: ab009...508

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!! 

Jeg vokste opp med å måtte flytte annenhver uke og det var grusomt. Ville helst bo hos mamma, men pappa nektet og mente det var hans rett. Da kunne vel han prøvd å bo i bag i 16 år! 

Anonymkode: 4ad5d...da0

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!! 

Jeg vokste opp med å måtte flytte annenhver uke og det var grusomt. Ville helst bo hos mamma, men pappa nektet og mente det var hans rett. Da kunne vel han prøvd å bo i bag i 16 år! 

Jeg har bodd  50/50 hos foreldrene mine siden jeg var 5 år.  Nå er jeg 17.  Min mors kjæreste bodde 3 mil unna, men fordi far tilbød henne å bo i huset deres veldig billig, valgte hun å bo på det stedet jeg var kjent i noen år lengre.   Jeg fortsatte i samme barnehage og gikk i barneskolen med mine venninner.   Faren min bodde like ved. 
Begge foreldrene mine har nye familier nå, og min mor har flyttet til kjæresten sin.  Der bor jeg mest nå, men det er fordi skolen jeg går på like ved.  Jeg drar alltid til faren min i helgene.  Må det ikke, men velger det nå. 
Synes det er fint å vite at begge foreldrene mine ønsket å være mest mulig sammen med meg, og det beste for meg.  De har alltid møtt opp og sittet sammen på tilstelninger og møter,  på skolen og der jeg ellers deltok.   Jeg har aldri opplevd at de har vært uenig om noe som helst som hadde med meg å gjøre.   

Anonymkode: ae5d0...858

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt enig!! 

Stakkars deg som sa ikke hvor viktig det var å ha et forhold til begge mor og far.  

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg som sa ikke hvor viktig det var å ha et forhold til begge mor og far.  

Man kan fint ha et godt forhold uten å måtte bytte bosted. Det som skjedde var at pappa sin tvang ødela vår relasjon. Det var ikke mitt valg at de skulle skilles og at jeg ikke fikk vokse opp med fast bosted, men jeg måtte ta støyten. 

Kvantitet og kvalitet er ikke alltid det samme...... 

• Liker 14
Skrevet

Delt bosted har ikke noe med hvor mange prosent barna er hos hver foreldre. Men det har innvirkning på barnebidrag pga at en spleiser på fellesutgifter i stedet for at bidragsmottaker får betalt for å kjøpe inn / betale dette. Man får da også automatisk delt foreldrefradrag og barnetrygd. Vil i tillegg anbefale å kontakte barnehage/skole for å få hver sin halve regning på barnehage/sfo. Når en har delt bosted har man like rettigheter, men den som har ungene folkeregistrert hos seg får posten til seg om ikke annet er krysset av.

Jeg er uvenner med far. Men vi har likevel delt bosted. Vi har 50/50, men vi kunne også hatt 60/40 og likevel hatt delt bosted siden dette ikke har noe med prosenten å gjøre. Bidrag har vi ikke, og vi kjøper inn klær og utstyr hver for oss. Spleiser på skolesekk, et visst antall sko, og ting de har på skolen, og kontingenter etc til fritidsaktiviteter. Har overlevering via skolen og har minst mulig kontakt. Fungerer kjempefint!

Anonymkode: 866e3...7db

• Liker 1
Skrevet

Jeg og bf gikk fra hverandre når barnet var 2,5år. Han var knapt hjemme når hun var baby, så jeg var vel alltid alene om ansvaret. Men jaggu ville han ha 50/50, gitt! Han truet meg på livet før vi skulle på fvk, så jeg hadde ikke noe valg. Vi praktiserte 50/50 i ca. 3 år, med mange negative tilbakemeldinger fra barnehagen, og samarbeidet mellom oss fungerte heller ikke. Når det nærmet seg skolestart, gikk jeg rettens vei for å få hovedomsorg. Jeg angrer på at jeg lot han få 50/50 så lenge, for barnet var for lite og hadde ikke godt av det. Han var ikke en god nok omsorgsperson. Han klarte ikke følge opp ting i barnehagen, levere/hente i tide, sende med/ta på riktig klær, i tillegg til at han har byttet bolig 1-2 ganger i året. Det er for ustabilt for barnet. Jeg føler at de årene med 50/50, ødela mye for barnet/oss, ift oppdragelse, ulike grenser og at vi foreldre ikke klarte å samarbeide. Barnet har blitt forvirret. Hvis noe ikke virker smart å gjennomføre, så er det mest sannsynlig ikke det..

Anonymkode: daa7d...3f9

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint ha et godt forhold uten å måtte bytte bosted. Det som skjedde var at pappa sin tvang ødela vår relasjon. Det var ikke mitt valg at de skulle skilles og at jeg ikke fikk vokse opp med fast bosted, men jeg måtte ta støyten. 

Kvantitet og kvalitet er ikke alltid det samme...... 

Helt enig. Det er stressende for mange barn å flytte masse på seg, spesielt når foreldrene ikke bor i samme skolekrets og bor langt unna hverandre. 

Veldig hensynsløst av faren din å ikke ta hensyn til behovet ditt for å slippe å flytte hver uke. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Delt bosted har ikke noe med hvor mange prosent barna er hos hver foreldre. Men det har innvirkning på barnebidrag pga at en spleiser på fellesutgifter i stedet for at bidragsmottaker får betalt for å kjøpe inn / betale dette. Man får da også automatisk delt foreldrefradrag og barnetrygd. Vil i tillegg anbefale å kontakte barnehage/skole for å få hver sin halve regning på barnehage/sfo. Når en har delt bosted har man like rettigheter, men den som har ungene folkeregistrert hos seg får posten til seg om ikke annet er krysset av.

Jeg er uvenner med far. Men vi har likevel delt bosted. Vi har 50/50, men vi kunne også hatt 60/40 og likevel hatt delt bosted siden dette ikke har noe med prosenten å gjøre. Bidrag har vi ikke, og vi kjøper inn klær og utstyr hver for oss. Spleiser på skolesekk, et visst antall sko, og ting de har på skolen, og kontingenter etc til fritidsaktiviteter. Har overlevering via skolen og har minst mulig kontakt. Fungerer kjempefint!

Anonymkode: 866e3...7db

Når foreldre ikke har noe kontakt og bor helt forskjellige steder og ikke kan samarbeide, så frarådes delt bosted. Det fører bare til mange problemer for alle involverte.

• Liker 3
Skrevet

Jeg og bf gikk fra hverandre når barnet var 2,5år. Han var knapt hjemme når hun var baby, så jeg var vel alltid alene om ansvaret. Men jaggu ville han ha 50/50, gitt! Han truet meg på livet før vi skulle på fvk, så jeg hadde ikke noe valg. Vi praktiserte 50/50 i ca. 3 år, med mange negative tilbakemeldinger fra barnehagen, og samarbeidet mellom oss fungerte heller ikke. Når det nærmet seg skolestart, gikk jeg rettens vei for å få hovedomsorg. Jeg angrer på at jeg lot han få 50/50 så lenge, for barnet var for lite og hadde ikke godt av det. Han var ikke en god nok omsorgsperson. Han klarte ikke følge opp ting i barnehagen, levere/hente i tide, sende med/ta på riktig klær, i tillegg til at han har byttet bolig 1-2 ganger i året. Det er for ustabilt for barnet. Jeg føler at de årene med 50/50, ødela mye for barnet/oss, ift oppdragelse, ulike grenser og at vi foreldre ikke klarte å samarbeide. Barnet har blitt forvirret. Hvis noe ikke virker smart å gjennomføre, så er det mest sannsynlig ikke det..

Huff, at fvk kan gå med på noe sånt. Ille at små barn utsettes for så ustabile forhold, det er jo den perioden deres grunnlag blir utformet. 

Når samabeidet er dårlig, så bør en stå på sitt og ikke gå med på delt bosted, den det går mest utover er barnet som lever i en konfliktfylt tilværelse mellom to forskjellige bosteder. Da er det bedre at det kan slå seg til ro ett sted, og ha samvær tilpasset barnet. 

Kvantitet og kvalitet er absolutt ikke det samme. Barn er som andre mennesker, de trenger forutsigbarhet, følelse av å være «hjemme» og kunne slå seg til ro, og ikke være konstant i flyttemodus mot deres vilje. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan forvirret ble barnet?

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 25.11.2019 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Hvordan forvirret ble barnet?

Men du fikk hovedomsorgen?

AnonymBruker
Skrevet
På 24.11.2019 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Gi den andre forelderen hovedomsorgen så slipper du å tenke på at dette er belastende for deg og din eks. 

"løsningsorientert" 

Anonymkode: 60d8f...65b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 25.11.2019 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Huff, at fvk kan gå med på noe sånt. Ille at små barn utsettes for så ustabile forhold, det er jo den perioden deres grunnlag blir utformet. 

Når samabeidet er dårlig, så bør en stå på sitt og ikke gå med på delt bosted, den det går mest utover er barnet som lever i en konfliktfylt tilværelse mellom to forskjellige bosteder. Da er det bedre at det kan slå seg til ro ett sted, og ha samvær tilpasset barnet. 

Kvantitet og kvalitet er absolutt ikke det samme. Barn er som andre mennesker, de trenger forutsigbarhet, følelse av å være «hjemme» og kunne slå seg til ro, og ikke være konstant i flyttemodus mot deres vilje. 

Dette skaper konflikt og er det verste for barna. Hvis man mener delt bosted fungerer dårlig, får man gi hovedomsorgen til den andre forelderen. Ganske arrogant å tro at ens egen omsorg er bedre enn den andre forelderens.

Anonymkode: ff312...64e

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi den andre forelderen hovedomsorgen så slipper du å tenke på at dette er belastende for deg og din eks. 

"løsningsorientert" 

Anonymkode: 60d8f...65b

Men absolutt ikke best for barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skaper konflikt og er det verste for barna. Hvis man mener delt bosted fungerer dårlig, får man gi hovedomsorgen til den andre forelderen. Ganske arrogant å tro at ens egen omsorg er bedre enn den andre forelderens.

Anonymkode: ff312...64e

Noen er faktisk dårlige omsorgspersoner, hva med alle de som er voldelige og har psykopatiske trekk? Ingen vil barna sine så vondt. 

barna fortjener å ha det best mulig. 

Skrevet

Feilen er jo at dere antar at barnet er i konstant "flyttemodus" eller "bor i bag".

I dag er det mer eller mindre normen at det er delt bosted, og jeg tror ikke jeg kjenner til noen bosteder hvor barnet bor i bag. Barnet har rom, klær, utstyr etc hos begge foreldrene. Det eneste som forandrer seg for barnet er hvor barnet går hjem fra skolen hver 14.dag eller hver uke.

Trenger man å ha annenhver uke om det skaper stress? Kan man ikke ha 14 dager, 3 uker, 1 mnd hos hver?
Basert på min egen erfaring, tror jeg at problemet oppstår i det barnet ikke har "sitt" hos den ene forelderen, men alt sitt hos den andre. Jeg måtte pakke bag annenhver helg, hadde ikke eget rom etc - DA snakker man om rotløshet. Jeg måtte være en hel helg sammen med et menneske jeg ikke kjente og ikke så annet enn annenhver helg. Tror jeg ting hadde vært bedre med delt bosted? Ja.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...