AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #1 Skrevet 24. november 2019 Hva slags system har dere til skolearbeidet, og hvilke teknikker bruker dere for å få stoffet til å sitte? Er ferdig med studiet mitt til sommeren, og vil gjerne se om det er andre systemer og teknikker som funker for andre, som også kunne funket fint for meg. Tar alt av notater for hånd, og PowerPoints skriver jeg ut. Jeg lærer rett og slett ikke ved å lese på skjerm og skrive på tastatur. Til nå har jeg notert på selve PP-utskriften, og det har funket veldig bra. Når jeg leser pensumbøker, pleier jeg å legge til et lite notat i selve boka. Er ikke så glad i å gule ut viktige ting, for da blir jeg bare forvirret av fargene (fnis). Har en perm til hvert fag og har PP-er sortert etter rekkefølgen stoff er gått igjennom. Tema 1 først, og så tema 2, tema 3 osv. Hva funker for dere? Anonymkode: 3322d...23a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #2 Skrevet 24. november 2019 Jeg gjør omtrent som deg, for jeg lærer også veldig dårlig når jeg leser på skjerm. Der jeg studerer legges PP-ene før forelesning, så jeg skriver dem ut med 2 eller 4 lysark per A4-side og noterer rett på utskriften. Det har fungert veldig bra, både undervegs i semesteret, som repetisjon til eksamen og når jeg skriver oppgaver. Vi har mer artikler enn lærebøker, og jeg printer ut artiklene også. I artiklene, og i lærebøkene for den del, skriver jeg stikkord i margene. Stikkordene er først og fremst for å finne fram til ting i teksten, så det er enten et ord om hva det handler om (f.eks: utvikling 1860-tallet/paradigmeskifte xxx), «dette har NN også skrevet om»/«se også NN», eller «NB definisjon». Jeg er ikke overbegeistret for markørtusjer. Særlig hvis man ikke forstår teksten så godt, blir det mer tekst som er markert enn ikke, og da er vitsen borte. Jeg har havnet på en «mellomløsning» der jeg bruker en farget penn og understreker noen få og helt sentrale ting, f.eks definisjoner. Jeg har også en perm per fag, og PP-ene sortert etter rekkefølge. I samme perm har jeg også utskrift av innleverte arbeidskrav. Pga mye artikler har jeg skrevet ut vitenskapelige artikler og satt i en egen perm per fag. Artiklene har jeg, så langt som mulig sortert etter tema i samme rekkefølge som temaene er gjennomgått på forelesning. Siden det er flere artikler per tema, har jeg sortert dem innbyrdes med de viktigste først og de mindre viktige bakerst. For meg har denne arbeidsmåten gitt gode resultater, men jeg har medstudenter som arbeider på helt andre måter og som også gjør det bra, så det er ganske individuelt. Anonymkode: 90cf0...eb9
Ego Skrevet 24. november 2019 #3 Skrevet 24. november 2019 Som AB nevne over er det veldig individuelt hva som funker. For min del var det greieste å skumme gjennom kapitteloppsummeringer, for så å jobbe meg gjennom spørsmål - og eventuelt tidligere eksamensoppgaver. Fikk på den måten lest meg gjennom store deler av pensum, men på en måte som ga mer mening for egen del. Varierer jo også veldig mellom fag - ikke alle som har litteratur som kan behandles på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #4 Skrevet 24. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør omtrent som deg, for jeg lærer også veldig dårlig når jeg leser på skjerm. Der jeg studerer legges PP-ene før forelesning, så jeg skriver dem ut med 2 eller 4 lysark per A4-side og noterer rett på utskriften. Det har fungert veldig bra, både undervegs i semesteret, som repetisjon til eksamen og når jeg skriver oppgaver. Vi har mer artikler enn lærebøker, og jeg printer ut artiklene også. I artiklene, og i lærebøkene for den del, skriver jeg stikkord i margene. Stikkordene er først og fremst for å finne fram til ting i teksten, så det er enten et ord om hva det handler om (f.eks: utvikling 1860-tallet/paradigmeskifte xxx), «dette har NN også skrevet om»/«se også NN», eller «NB definisjon». Jeg er ikke overbegeistret for markørtusjer. Særlig hvis man ikke forstår teksten så godt, blir det mer tekst som er markert enn ikke, og da er vitsen borte. Jeg har havnet på en «mellomløsning» der jeg bruker en farget penn og understreker noen få og helt sentrale ting, f.eks definisjoner. Jeg har også en perm per fag, og PP-ene sortert etter rekkefølge. I samme perm har jeg også utskrift av innleverte arbeidskrav. Pga mye artikler har jeg skrevet ut vitenskapelige artikler og satt i en egen perm per fag. Artiklene har jeg, så langt som mulig sortert etter tema i samme rekkefølge som temaene er gjennomgått på forelesning. Siden det er flere artikler per tema, har jeg sortert dem innbyrdes med de viktigste først og de mindre viktige bakerst. For meg har denne arbeidsmåten gitt gode resultater, men jeg har medstudenter som arbeider på helt andre måter og som også gjør det bra, så det er ganske individuelt. Anonymkode: 90cf0...eb9 Godt vi er flere som sliter med skjerm-læring! 😄 Hadde flere lærere på vgs som mente det var bullshit å lære dårlig av å lese på skjerm og skrive på PC. ts Anonymkode: 3322d...23a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #5 Skrevet 24. november 2019 Akkurat nå, Ego skrev: Som AB nevne over er det veldig individuelt hva som funker. For min del var det greieste å skumme gjennom kapitteloppsummeringer, for så å jobbe meg gjennom spørsmål - og eventuelt tidligere eksamensoppgaver. Fikk på den måten lest meg gjennom store deler av pensum, men på en måte som ga mer mening for egen del. Varierer jo også veldig mellom fag - ikke alle som har litteratur som kan behandles på denne måten. Veldig klar over at det er veldig individuelt hva som funker. Vil gjerne høre hva som funker for andre for å finne metoder som jeg kan teste ut. Kan jo hende det dukker opp noe som viser seg å funke enda bedre enn det jeg allerede gjør. ts Anonymkode: 3322d...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå