Gå til innhold

Helt ærlig dere, er det forsvarlig at vi får barn nr 4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker dønn ærlige svar. Vi bor i en leilighet på 95 kvadrat med stor veranda. Har 4 soverom. Bil har vi og. Mannen har 24.000 kr utbetalt etter skatt og jeg har 23.000 utbetalt etter skatt. Vi har huslån på 14.000 kr i mnd og billån på 4000 kr mnd. Pluss bhg for to barn på 5000 kr. Strøm, tv, Internett på 3000 kr og mobil 1000 kr. Barna vi har er 7 år, 3 år og 1 år. Vi har så lyst på barn nr 4, men er det forsvarlig med tanke på plass og økonomi??? 

Anonymkode: ace5a...810

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere er flinke med økonominog budsjetter, samt ikke har forbruksgjeld, annen gjeld utover hus/bil/studielån, så kan det vel gå, men det tror jeg blir veldig trangt økonomisk for dere.

Kan dere få bedre økonomi og spare litt og vente noen år?

Anonymkode: bea52...3cf

• Liker 8
Skrevet

Hvis dere har lyst på en til er svaret ja. 

• Liker 6
Skrevet

Når du spør her er svaret nei. Beklager

• Liker 26
Skrevet

Det er mye dyrere med større barn, enn når de er under skolealder... Jeg vil påstå at dere har hverken økonomi eller plass. 

Anonymkode: 58c61...89c

• Liker 27
Skrevet

Hvorfor vil dere ha enda en til, hva ved å ha barn er det dere liker konkret?

Anonymkode: 59eeb...a39

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener nei

Anonymkode: 3e9b6...d23

• Liker 8
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker dønn ærlige svar. Vi bor i en leilighet på 95 kvadrat med stor veranda. Har 4 soverom. Bil har vi og. Mannen har 24.000 kr utbetalt etter skatt og jeg har 23.000 utbetalt etter skatt. Vi har huslån på 14.000 kr i mnd og billån på 4000 kr mnd. Pluss bhg for to barn på 5000 kr. Strøm, tv, Internett på 3000 kr og mobil 1000 kr. Barna vi har er 7 år, 3 år og 1 år. Vi har så lyst på barn nr 4, men er det forsvarlig med tanke på plass og økonomi??? 

Inn: 47.000 pluss barnetrygd

Ut: 27.000 i faste kostnader pluss mat, utstyr, bensin/bom, aktiviteter, forsikringer... 

Sparer dere nå? Hvor mye er til overs hver måned nå? Det er jo også et forbruk spørsmål. Jeg tror plass er helt ok for nå. Hva slags ferie har dere til nå? Det blir jo et regnestykke hvis du spør om økonomi. Hjerterom har dere. 

Ja, større barn er dyrere. Men inntekten stiger vanligvis også lit med tiden.

Endret av Felidays
  • Liker 10
Skrevet

Utifra det du skriver vil dere ha ca 20000 igjen etter de utgiftene du nevner igjen. Så har dere vel kommunale avgifter, forsikring, mat, klær, aktiviteter, bensin, tannlege, ferie. Ut fra inntekten du skriver opp ville jeg slitt med å klare hverdagen med det dere har til rådighet. 

Anonymkode: 787cd...8cc

• Liker 14
Skrevet

Helst spørre deg selv om hva mangler i livet deres som du ikke får med 3 barn.  Har aldri skjønt folk som må ha flere og flere barn. Nesten aldri tilfreds med barn 4,5,6 så må ha 10.   Men ingen kan svare deg- dette må du velge selv. Stakkars de første 3 som får enda mindre av mamma og pappa da de må dele oppmerksomheten mellom alle søsken. 

Anonymkode: ba0b8...c4c

• Liker 21
Skrevet

... Og en ting til, det er at når barna blir større koster det mere med mat, klær etc. Er stor forskjell på en 1 åring og en 14 åring. Det vil dere merke med plassen i huset også. Dere vil jo etter hvert bli 5 voksne

Anonymkode: 787cd...8cc

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett opp ulike budsjetter og se. Mye utstyr har dere jo allerede, stor nok bil og trenger en plan på hvordan barna skal dele soverom. Sette opp en vegg og laget et til kanskje? Ett bad på 6 personer er veldig lite, så jeg ville vurdert et hus/leilighet med ett til. OG har barne boltreplass inne? De eldste trenger privatliv etterhvert også. Kan høres ut som økonomien blir litt trang... 

Anonymkode: 8130d...d5b

• Liker 3
Skrevet

Når de blir tenåringer og dere har 4, så går 14.500 i bare mat/dagligvare i følge sifo, dere kan selv regne ut om dere har råd til det.

Anonymkode: 59eeb...a39

• Liker 6
Skrevet

Ja. Vi har det ca likt og venter vår 4. 

Anonymkode: 0aa8d...d6b

• Liker 4
Skrevet

Synes det høres litt presset ut økonomisk - snart treffer dere fritidsaktiviteter x4 og x4 på pass. 

Men det største hinderet for meg hadde vært å bo 6 på 95 kvm. Greit når de er små og kan dele rom, men plutselig har dere 4 ungdommer i hus. Hva gjør dere når alle skal ha venner med hjem? Har dere utsikt til å få kjøpt noe annet, for eksempel med en ekstra stue?

Anonymkode: 1d8b2...871

• Liker 4
Skrevet

Da ville jeg flyttet. 3 barn og 2 voksne tar jo opp 4 soverom, så jeg ville da flyttet til et hus med 5 soverom. Ellers ville jeg sagt kjør på om dere vil ha nr.4 :) 

Anonymkode: 85616...f98

• Liker 4
Skrevet

Det går vel med et nødskrik. Men er det verdt det, å konstant ha lite å rutte med? Er det rettferdig overfor de barna dere alt har? Og hva om en av dere skulle bli ufør, for eksempel? Det blir ekstra viktig med (dyre) forsikringer, for å dekke opp det økonomiske i tilfelle uførhet eller død.

Jeg har opplevd å ha veldig trang økonomi, og jeg hadde ikke gjort dette.

Anonymkode: 2c8bc...61d

• Liker 13
Skrevet

Hvilke utsikter har dere for å tjene bedre etterhvert? Var nesten i samme situasjon som dere for endel år siden, men viste den lave lønnen var for en periode. Vi gikk for barn nummer 4 og har aldri angret. Selvfølgelig kan ting skje underveis (død, uføre osv.), men så lenge forsikringene var i orden ville ikke vi leve livet med tanke på at noe skulle gå galt.

• Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva jobber dere som siden dere har så lav lønn?

Anonymkode: 5effe...a5b

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...