Gå til innhold

Leiebil i utlandet, bilstol, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til et land der de ikke har bakovervendte bilstoler til barn over  ett år. Vi må ha leiebil når vi er der. Problemet er hva gjør vi med 2,5 åringen?

-la henne sitte forovervendt? 
- ta med vårt bakovervendte sete dit? (det er 3 flybytter, og sjansen for at det blir pent behandlet er liten. 

- kjøpe et billig brukt sete her hjemme for å bruke på denne turen? men igjen vet vi ikke om det blir skadet på turen, eller om det vil passe i leiebilen.

Vi har sjekket med flyselskapet, og de godtar ikke at hun sitter i bilsetet sitt ( axkid Minikid) på flyturen. 

Anonymkode: d6812...d14

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi har tatt med et Britax TwoWay når vi er på den typen reiser og pakket inn i prampack. Tenker at selv om det blir en liten skade er det enda mer problematisk å ha et barn på to forovervendt.

Skrevet
2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Vi har tatt med et Britax TwoWay når vi er på den typen reiser og pakket inn i prampack. Tenker at selv om det blir en liten skade er det enda mer problematisk å ha et barn på to forovervendt.

Kaster du stolen når du kommer hjem da? Man vil jo ikke kjøre rundt med et potensielt skadet sete, men syntes det er litt ekstremt.

ts

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaster du stolen når du kommer hjem da? Man vil jo ikke kjøre rundt med et potensielt skadet sete, men syntes det er litt ekstremt.

ts

Jeg kjøpte et brukt av noen som jeg kjenner som jeg visste har behandlet det bra, og har det som ekstrastol nå. Ga 500 kr. 

Skrevet
4 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg kjøpte et brukt av noen som jeg kjenner som jeg visste har behandlet det bra, og har det som ekstrastol nå. Ga 500 kr. 

Så du satset på at det ikke ble ødelagt av flyturen da? Det er jo en risiko å ta. Vet ikke hva som er verdt av å kjøre med et potensielt ødelagt sete, og å sitte fremovervendt...

ts

Skrevet
6 minutter siden, Geirfuglen skrev:

I tillegg har  man jo ingen garantier for at setet man velger å kjøpe passer i bilen😕

ts

Skrevet

Hvor lenge skal dere være borte? Det er jo alt for galt å kjøpe et sete bare til turen og så kaste det etterpå! Jeg tror jeg hadde valgt fremmoversete i en uke eller noe, over å ødelegge setet deres på en flytur.

Anonymkode: c9539...192

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal til et land der de ikke har bakovervendte bilstoler til barn over  ett år. Vi må ha leiebil når vi er der. Problemet er hva gjør vi med 2,5 åringen?

-la henne sitte forovervendt? 
- ta med vårt bakovervendte sete dit? (det er 3 flybytter, og sjansen for at det blir pent behandlet er liten. 

- kjøpe et billig brukt sete her hjemme for å bruke på denne turen? men igjen vet vi ikke om det blir skadet på turen, eller om det vil passe i leiebilen.

Vi har sjekket med flyselskapet, og de godtar ikke at hun sitter i bilsetet sitt ( axkid Minikid) på flyturen. 

Vi kjøpte en brukt Britax Two Way bilstol og en babybilstol til minste som vi tok med oss. Babybilstolen fikk vi ta med oss inn på føyet. Den største ble pakket i prampack. Det ble mye bagasje, men vi syns det var verdt det. Større risiko å ferdes i trafikken der (Hellas) enn hjemme

Anonymkode: b6b4e...bed

Skrevet

Donerte forresten babybilstolen til en taxi. Viste hvordan man monterte det. Han satte stor pris på det 😄 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en brukt Britax Two Way bilstol og en babybilstol til minste som vi tok med oss. Babybilstolen fikk vi ta med oss inn på føyet. Den største ble pakket i prampack. Det ble mye bagasje, men vi syns det var verdt det. Større risiko å ferdes i trafikken der (Hellas) enn hjemme

Men prampack er jo ingen garanti. Setet kan fremdeles få skader. Det er noe annet med en tur til Hellas, da ville jeg nok også valgt det, men Ts skal på langtur med 3 flybytter. 

• Liker 2
Skrevet

Men prampack er jo ingen garanti. Setet kan fremdeles få skader. Det er noe annet med en tur til Hellas, da ville jeg nok også valgt det, men Ts skal på langtur med 3 flybytter. 

Det er uansett mye tryggere å sitte i en bakovervendt bilstol enn forovervendt eller bare pute. Ikke alltid de tilbyr det en gang. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal dere være borte? Det er jo alt for galt å kjøpe et sete bare til turen og så kaste det etterpå! Jeg tror jeg hadde valgt fremmoversete i en uke eller noe, over å ødelegge setet deres på en flytur.

Vi skal være der i 7 dager. Det er så vanskelig å vite hva som blir best. Et ødelagt sete er innenfor løsning, men det føler jeg ikke forovervendt er heller.

ts

Skrevet

Det er uansett mye tryggere å sitte i en bakovervendt bilstol enn forovervendt eller bare pute. Ikke alltid de tilbyr det en gang. 

En ødelagt bakovervendt er jo ikke mye tess, og problemet er at man aldri VET om den har fått en skade.  Vi vet at de har vanlige forovervendt bilseter der, bare ikke bakovervendt, men samtidig vet jeg jo at hun er alt for liten til å sitte fremover. 
ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal være der i 7 dager. Det er så vanskelig å vite hva som blir best. Et ødelagt sete er innenfor løsning, men det føler jeg ikke forovervendt er heller.

ts

For 7 dager tror jeg jeg hadde valgt fremmovervendt. Som flere sier, du vet aldri. Det beste hadde jo vært om du fikk ta med setet inn på flyet, men når det ikke er et alternativ, så ville jeg faktisk ikke sjanset på at en prampack skulle hindre skader. Et ødelagt sete er ikke mye verd i en ulykke. 

Anonymkode: c03d4...7ff

• Liker 1
Skrevet

Ta nå med det bakovervendte da. Gjerne et pent brukt et. Får det en skade så ser du det jo, og da har du gjort det du kunne. Får det ikke en skade (mest sannsynlig scenario; de tåler ganske mye) så er jo saken grei.

Hva skulle alternativet være? Ikke ta med noe sete og med vitende vilje gå inn for at ungen skal sitte forovervendt? Hadde jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 6660a...74e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta nå med det bakovervendte da. Gjerne et pent brukt et. Får det en skade så ser du det jo, og da har du gjort det du kunne. Får det ikke en skade (mest sannsynlig scenario; de tåler ganske mye) så er jo saken grei.

Hva skulle alternativet være? Ikke ta med noe sete og med vitende vilje gå inn for at ungen skal sitte forovervendt? Hadde jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 6660a...74e

Nei det er slett ikke sikkert at du gjør. Det er jo nettopp derfor det ikke er anbefalt å kjøpe brukte seter. 

men med viten og vilje sette ungen i et potensielt ødelagt sete, som du ikke aner om tåler en ny trøkk, det er ok? 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 7 dager tror jeg jeg hadde valgt fremmovervendt. Som flere sier, du vet aldri. Det beste hadde jo vært om du fikk ta med setet inn på flyet, men når det ikke er et alternativ, så ville jeg faktisk ikke sjanset på at en prampack skulle hindre skader. Et ødelagt sete er ikke mye verd i en ulykke. 

Anonymkode: c03d4...7ff

Ja, det hadde jo vært best. Det falt meg ikke inn at de ikke hadde bakovervendte seter i USA. Det er jo et vestlig land liksom... de er jo SÅ nøye med sikkerheten på alt mulig andre ting.

ts

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du satset på at det ikke ble ødelagt av flyturen da? Det er jo en risiko å ta. Vet ikke hva som er verdt av å kjøre med et potensielt ødelagt sete, og å sitte fremovervendt...

ts

En på 2 forovervendt er farligere enn et kanskje skadet bakovervendt sete. Du kan banne på at ved en frontkollisjon vil ikke barnet sitte fast hvis festet med bilens 3 punktsbelte, selv i relativt lav fart som 50kmt anses som. Et skadet bilstol vil ikke gå i oppsning eller knekke i to ved en slik kollisjon, det skal tross alt tåle en god del. Det har ikke fullstendig samme sikkerhet mtp sidekollisjon etc som en uskadet, men en skadet stol er uten tvil sikrere enn ingen stol. 

Anonymkode: 031df...e25

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En på 2 forovervendt er farligere enn et kanskje skadet bakovervendt sete. Du kan banne på at ved en frontkollisjon vil ikke barnet sitte fast hvis festet med bilens 3 punktsbelte, selv i relativt lav fart som 50kmt anses som. Et skadet bilstol vil ikke gå i oppsning eller knekke i to ved en slik kollisjon, det skal tross alt tåle en god del. Det har ikke fullstendig samme sikkerhet mtp sidekollisjon etc som en uskadet, men en skadet stol er uten tvil sikrere enn ingen stol. 

Anonymkode: 031df...e25

Det kan den da gjøre. Det vet man ikke før man er i kollisjonen det. Et skadet sete kan ha en svakhet som gjør at det rett og slett knekker i en kollisjon. 

ingen stol er jo ikke et alternativ da. 

ts

Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Potensielt ødelagt er bedre enn framovervendt. I en kollisjon vil barnet få store nakkeskader av å sitte forovervendt.
Det har man nærmest en garanti for, og det er ikke store krasjen som skal til heller. I en potensielt ødelagt stol er den bare potensielt ødelagt, den er kanskje helt fin. Hvis den er så ødelagt at den er farlig å sitte i er jeg ganske sikker på at man vil merke det, man kan ta av trekket og kjenne på den. 

Sannsynligheten for små ulykker, bulkinger og krasj i bykjøring er jo også størst, og da er det ekstra viktig med bakovervendt på så små. Går det skikkelig til helvete i stor fart på motorvei går det antagelig ille uansett, tenker jeg da.. Heldigvis er det lav risiko for så alvorlig ulykke. 

Twoway er fin sånn sett, har funket i alle leiebiler. Eneste bil jeg har opplevd at den ikke funker er Teslaen vår, for den er det fast sete i. Har ikke opplevd mange Teslaer som leiebil..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...