Gå til innhold

Stemor, stebarn, biomor osv. Uansett hva vi (stemor) gjør så blir det feil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så sliten og lei. Uansett hva jeg (stemor) gjør så blir det feil! Feil ifølge biomor som igjen påvirker stebarna så de blir obs på det som er «feil». Og det er ikke konsekvent hva som er feil, alt jeg gjør kan tolkes i verste mening og noe som er feil. Jeg gjør mitt beste! Jeg prøver å inkludere de og ta hensyn, min tanke er at de er en del av flokken og er med på det vi gjør i helgen. 

To konkrete eksempler:

1. Vi skulle i familiebursdag til noen på min side. Stebarna var med på lik linje som felles barn, mine foreldre inkluderer de også med julegaver/bursdagsgaver osv. Det kommer da sure meldinger fra biomor i ettertid om at stebarna synes det var kjedelig og at de ikke har behov for å være på besøk hos min familie, og at pappaen og stebarna heller burde vært hjemme og hatt kvalitetstid bare de. 
2. Vi skulle i familiebursdag til noen på min side. Klok av sure mld sist så påvirker vi tidspunktet for bursdagen så den begynner litt senere, stebarna kjøres hjem til mor, før vi drar i bursdag. Det kommer da sure mld fra biomor om at stebarna ikke føler seg inkludert og det ikke virker som om min familie aksepterer de når de ikke blir inkludert. 

Dette henger ikke sammen og skaper bare unødvendig dårlig stemning av noe som ikke burde være et problem. Jeg skjønner ikke hva biomor vil, virker som om hun bare vil krangle og tolke alt jeg gjør feil. Stebarna er ikke problemet i utgangspunktet, men merker at når det blir fortalt de hva som er feil så blir de også mer negative. Det har vært slutt mellom foreldrene i mange år nå, så det er ikke ferskt brudd. 

Anonymkode: 636d1...a04

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sender hun deg meldinger? Eller far? Om hun sender til far så må jo han si ifra.

Anonymkode: 3b59e...eed

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sender hun deg meldinger? Eller far? Om hun sender til far så må jo han si ifra.

Hun sender mld til far. Hun krangler for alt og føler hun alltid prøver å finne noe å krangle om. Jeg kjenner at akkurat dette med min familie og inkludering er litt sårt og urettferdig fordi jeg prøver virkelig å gjøre mitt beste og hun vrir det til noe negativt. 

Jeg håper noen biomødre med stemor&far utfordringer leser dette og tenker seg om en gang om alt virkelig er som man verst mulig kan tolke situasjonene. For å si det sånn, håper gjerne at biomor til mine stebarn leser dette. 

Skrevet

Welcome to my world. Enkelte mødrer har og får en koblingsfeil når det kommer til sunn fornuft ved delt hjem. 

Anonymkode: c390d...7c4

• Liker 5
Skrevet

Tror jeg faktisk i den situasjonen hadde tatt screenshot av at når dere gjorde det motsatt så var det feil, og så spørre hvem av meningene hun egentlig har. Eventuelt bare screenshottet og ignorert, og begynt å gjøre sånn dere føler er best. Etter min mening så gjorde dere rett i den situasjonen i første omgang, og burde svart etter den: Vi ser det best at barna blir inkludert i hele familien sin

Anonymkode: ca7c3...a4d

• Liker 9
Skrevet

Slutt å kalle henne «biomor». At du bruker det ordet sier mye om hva du tenker om henne, og det merker hun nok. Det heter mor.

Anonymkode: 58961...35a

• Liker 14
Skrevet

Synd du opplever det sånn. Moren det er noe feil med og ikke deg. Heldigvis er moren til bonusjentene her helt grei å ha med å gjøre. Hu gir heller meg beskjeder fordi hu veit at samboeren min glemmer ting. Jentene ville kalle meg for mommy. Noe jeg ikke syns var greit siden de bare har en mor. Morens jenter syns det var helt greit. Samarbeidet er bra og jeg er likestilt både til grenser og oppdragelse. 

Du får be far sette henne på plass. Ikk3 greit at hun holder på sånn.

Anonymkode: d07d1...9ab

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å kalle henne «biomor». At du bruker det ordet sier mye om hva du tenker om henne, og det merker hun nok. Det heter mor.

Jeg kaller henne ved fornavn når vi prater om henne hjemme og til andre vi kjenner. Var bare her jeg skrev biomor, jeg er helt enig at det ser litt rart ut. Hva vil du foreslå at jeg kunne ha kalt henne her på kg? Kanskje «barnas mor», det enkle er ofte det beste. 

• Liker 4
Skrevet

Synd du opplever det sånn. Moren det er noe feil med og ikke deg. Heldigvis er moren til bonusjentene her helt grei å ha med å gjøre. Hu gir heller meg beskjeder fordi hu veit at samboeren min glemmer ting. Jentene ville kalle meg for mommy. Noe jeg ikke syns var greit siden de bare har en mor. Morens jenter syns det var helt greit. Samarbeidet er bra og jeg er likestilt både til grenser og oppdragelse. 

Å være likestilt både til grenser og opdragelse fungerer om man har en tilknytning til barna. Det er ikke i alle situasjoner dette fungerer bra!

• Liker 1
Skrevet

I dette tilfelle tror jeg at jeg bare hadde sagt rett ut: «Sist var det feil at de var med, det var kjedelig og de hadde ikke behov for å være sammen med min familie. Derfor sørget vi for at de ikke trengte å være med denne gangen. Hva mener du egentlig? Vil barna være med til min familie eller ikke? De er hjertelig velkommen hvis de vil»

Anonymkode: da86c...3b5

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du nettopp bekreftet ts sitt poeng... galt uansett! 😅

• Liker 30
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøver å være litt konfliktsky og ikke bli med på alle konflikter hun prøver å sette i gang. Derfor dette ikke blir tatt tak i. Far tar bare de konfliktene som betyr noe, feks samvær/ferie/jul osv. Denne konflikten er bare unødvendig og irriterende. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun sender mld til far. Hun krangler for alt og føler hun alltid prøver å finne noe å krangle om. Jeg kjenner at akkurat dette med min familie og inkludering er litt sårt og urettferdig fordi jeg prøver virkelig å gjøre mitt beste og hun vrir det til noe negativt. 

Jeg håper noen biomødre med stemor&far utfordringer leser dette og tenker seg om en gang om alt virkelig er som man verst mulig kan tolke situasjonene. For å si det sånn, håper gjerne at biomor til mine stebarn leser dette. 

Hva sier far til henne da? Han må sette grenser, ikke bare klage til deg, men verne om forholdene her og si til eksen feks at "Jo, iv vil ha med barna i seskap til familien til XX. vi ønsker å gi barna et forhold til hele familien. Hvorfor er det negativt?"

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi prøver å være litt konfliktsky og ikke bli med på alle konflikter hun prøver å sette i gang. Derfor dette ikke blir tatt tak i. Far tar bare de konfliktene som betyr noe, feks samvær/ferie/jul osv. Denne konflikten er bare unødvendig og irriterende. 

Tror det er viktig at dere glatter over da. Når hun sier at

"barna trenger ikke være med i familieselskap til XX" Så må han si feks

"jo, vi ønsket å dra sammen i det selskapet slik at alle kunne bli kjent. Det var hyggelig det. " 

"men barna kjedet seg"

"Det går fint. Det var et hyggelig selskap. "

• Liker 3
Skrevet

Ok. Dere skulle ikke ha påvirket tidspunktet på siste selskap. Dere må ta kontroll her, dvs faren. Det går an å lære seg å si ting så folk ikke kverulerer med en. Det går an å lære seg å sette seg i respekt så folk holder munn. Her bør faren bare si at han tar en samtale med barna, men at de er inkludert hos deg og din familie. Og det er det dere anser som best. Punktum.

Ikke gidd å la en mor dirigere og styre deres liv på den måten. Dere gjør absolutt ingenting galt, bsre slutt å vær defensive. Eller. Faren rettere sagt. Back han opp, og sett dere i respekt. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Dere skulle ikke ha påvirket tidspunktet på siste selskap. Dere må ta kontroll her, dvs faren. Det går an å lære seg å si ting så folk ikke kverulerer med en. Det går an å lære seg å sette seg i respekt så folk holder munn. Her bør faren bare si at han tar en samtale med barna, men at de er inkludert hos deg og din familie. Og det er det dere anser som best. Punktum.

Ikke gidd å la en mor dirigere og styre deres liv på den måten. Dere gjør absolutt ingenting galt, bsre slutt å vær defensive. Eller. Faren rettere sagt. Back han opp, og sett dere i respekt. 

Mor har mye makt så det er dumt å eskalere konflikter enda høyere. Vi kan ikke «sette oss i respekt», da risikerer vi at det går utover samværet far har med barna. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor har mye makt så det er dumt å eskalere konflikter enda høyere. Vi kan ikke «sette oss i respekt», da risikerer vi at det går utover samværet far har med barna. 

Hvordan da men er du? Hvordan har mor mer makt enn faren her, og hvorfor?? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvordan da men er du? Hvordan har mor mer makt enn faren her, og hvorfor?? 

Fordi hun har barna mest, vi har bare annenhver helg. Jeg vil ikke si detaljert her alt hun har gjort før (dere ville blitt sjokkerte), men hun nektet/avlyst/reist bort med barna når vi skal ha samvær og snakker mye stygt og usant til barna om far osv så vi orker ikke unødvendige konflikter som eskalerer og det går bare utover barna og samvær. Og ja de har vært flere timer på familiekontoret om noen foreslår det, så er det allerede prøvd. 

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Pås skrev:

Tror du nettopp bekreftet ts sitt poeng... galt uansett! 😅

Nei? Jeg ville ikke sagt noe hvis hun hadde skrevet mor. Har forøvrig vært stemor selv. Eller er, vet ikke hva man sier når «barnet» nærmer seg 30.

• Liker 1
Skrevet

Fordi hun har barna mest, vi har bare annenhver helg. Jeg vil ikke si detaljert her alt hun har gjort før (dere ville blitt sjokkerte), men hun nektet/avlyst/reist bort med barna når vi skal ha samvær og snakker mye stygt og usant til barna om far osv så vi orker ikke unødvendige konflikter som eskalerer og det går bare utover barna og samvær. Og ja de har vært flere timer på familiekontoret om noen foreslår det, så er det allerede prøvd. 

Ok. Så du trengte "bare" å få ut frustrasjon? Det er greit det. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...