AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #1 Skrevet 24. november 2019 Vi er et ungt par som for to år siden kjøpte hus for 1 500 000kr. Vi renoverte huset og gjorde alt selv. Totalpris på huset ble da 2 500 000, og vi rekner med at ny takst blir på 2,5-3mill. Lokalbanken som gav oss lånet krevde kun arbeidsavtale, ikke egenandel eller kausjonist. Penger vi da hadde satt av til egenandel, gikk i møbler og oppussing. Nå har vi bestemt oss for å flytte til andre siden av landet i løpet av 2020. Mannen har fått seg jobb offshore, og jeg jobber som sykepleier. Har ikke søkt om ny jobb da det fortsatt er lenge til, men med tanke på sykepleiermanglen så skal nok den biten ordne seg. Jeg er gravid med vårt første barn, og vil være i persmisjon når vi flytter. Nå har vi rundt 250 000kr til sparing, samt 230 000kr på BSU som vi helst ikke vil bruke som annet en "forsikring" til banken. Vi har nok også mulighet til å få tak i kausjonist. Mest ønskelig er å flytte rett fra huset vårt nå, til et nytt hus eller eventuelt leilighet. I perioden vi søker om nytt lån, er det kun mann som har fast jobb. Jeg har fast jobb jeg også, men på andre siden av landet, som jeg selvklart blir nødt for å si opp etter permisjonen. Er det noen som har råd og tips til hvordan vi kan gå frem? Drømmesenario er å få kjøpt hus/leilighet så fort vi finner noe som passer oss, slik at den er klar når vi flytter. Huset rekner vi med å måtte selge noen mnd før flytting, med overtagelse når vi flytter. Lurer også på om det er atraktivt å selge bolig med møbler? Vi har nye møbler for rundt 100 000kr i huset, som vi tror blir dyrt å få fraktet med oss. Det ble langt og noe rotete innlegg, men håper noen forstår hvor vi vil! Hva er lurt å gjøre, hva kan vi gjøre, hva bør vi ikke gjøre? Er også spent på om vi får lån, dersom vi ikke har solgt huset vårt før vi leter etter nytt. Setter også pris på om noen har tips om andre forumsider som kan hjelpe oss. Anonymkode: 87639...80e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #2 Skrevet 24. november 2019 TS her! En viktig ting som vi glemte å nevne.. Vi har leasingavtale på bil på 3500kr mnd og lån på campingvogn til 200 000kr (denne skal selges). Vi har ingen betalingsanmerkninger. Anonymkode: 87639...80e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #3 Skrevet 24. november 2019 Har sett noen få annonser hvor det står at kjøper også kan få kjøpe/overta eksisterende møbler. Da jeg kjøpe min leilighet, så ville jeg ikke ha overtatt noen av møblene som var her, jeg hadde møbler selv, og om det hadde stått igjen møbler ved overtakelse ville det kun vært ekstraarbeid for meg med å bli kvitt det, med andre ord mye mindre attraktivt! Angående salg av gammel bolig og kjøp av ny, så har banker mellomfinansiering på det. Hva dere kan få i lån er derimot vanskelig å si noe om. Det er fast inntekt som gjelder. Fast jobb i en annen del av landet enn hvor dere skal kjøpe, kan by på problemer. Fast jobb på nytt sted før dere søker lån vil nok være en stor fordel. Hva dere har i egenkapital er også ett viktig moment. Da kommer det an på hva dere har i boliglån i dag, og hva dere får inn ved salg. Om dere har studielån og om dere blir kvitt lånet på campingvogn vil også ha betydning. Bil og barn trekker også ned låneevnen i flere banker. Anonymkode: 48155...dce
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #4 Skrevet 24. november 2019 Dere vil få svært lite for møblene om de følger boligen i salget, så det lønner seg garantert å betale et flyttebyrå. Banken kan sannsynligvis ta hensyn til at du som sykepleier med rimelig sikkerhet får deg en ny jobb på nytt sted. Men jeg tviler på at det finnes banker som er klar for å fullfinansiere ny bolig i dagens marked, bare fordi dere føler for å ha penger på bok. Det finner dere ut om dere hører i noen banker. Anonymkode: 2c05c...62d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå