Trøndere1 Skrevet 24. november 2019 #41 Skrevet 24. november 2019 Sjololadekalender på morran. Pakkekalender på kveld. Det høre med te jula ) har bare 2 barn da så det går. Med Wish og eBay å litt butikker så går det visst bra ifølge fruen. 🤓🤓 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #42 Skrevet 24. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som ikke lager pakkekalender til barna sine? Enten små eller store. Det virker som om det har et blitt et must nå. Jeg syns det virker veldig masete, dyrt og unødvendig med så mange små gaver gjennom hele desember. Særlig når man har flere barn og potensielt da skal ordne med 72 små gaver i tillegg til julegaver. Er ikke meningen at man skal vente til jul og glede seg til gavene som kommer da? Det er i det minste jeg vant med fra min oppvekst. Var noen som hadde pakkekalender da jeg var liten også, men det var ikke noe alle fikk. Jeg kjenner folk som lager pakkekalender til voksne barn som har flyttet til andre landsdeler og sender pakkekalender langt avgårde for det må de jo ha.. Har man først begynt må man vel lage hver jul. Jeg har ikke barn ennå, men kan se for meg at dette er er noe jeg også er nødt til å begynne med. Smålig med sjokoladekalender? Ser selvsagt at det er koselig og spennende å få, men også tidkrevende, dyrt og ikke nødvendigvis så miljøvennlig. Noen som har andre løsninger? Liker rampenissen, men virker som flere har det i tillegg til pakkekalender. Anonymkode: 68faf...f7c Vi hadde ikke fjor eller året før det. For 2 år siden hadde vi veldedighetskalender. Sendte 10 kr/barn til en ny veldedig organisasjon hver dag frem til 24. desember via vipps. I fjor hadde vi en advenstbok med bilder fra året som var godt og med enkelte aktiviteter innimellom og alle fikk ny julepysj 1. desember. I år skal vi ha pakkekalender, men den gjelder alle 5 og vi åpner hver 5. dag, så totalt 4 pakker og maks 50 kr per pakke (de fire siste dagene er vi bortreist og da får besteforeldrene der vi er ordne kalender-godis ) Anonymkode: 7a536...4b5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #43 Skrevet 24. november 2019 Nei, tvert imot ; det er totalt unødvendig. Har ikke foreldre nok stress i hverdagen? Man gjør jo mye sammen uansett i desember: litt ekstra kos, adventlys, pynte litt, bake pepperkaker osv. Og i disse tider da bærekraft blir mer og mer fokus burde slik " dill" som pakkekalender falle på sin egen urimelighet. Jeg har aldri laga pakkekalender til ungene. Bare en gang til kjæresten da jeg var nyforelska. Prøvde med ting JEG syns var søte og bra, men smaken vår er ikke lik. Så det meste ble husfyll. Noe jeg så i ettertid og hadde ikke gjort det igjen. Anonymkode: 6a9c6...15e 3
snoren Skrevet 24. november 2019 #44 Skrevet 24. november 2019 Min baby er bare et halvt år, så er jo en stund til enda det blir aktuelt, men jeg tenker å pakke inn ting alle trenger uansett, som tannkrem, tannbørste, Zalo, såpe osv. Trenger ikke å få en leke hver dag i 24 dager, det er det ingen som har godt av. 1
Missbehave Skrevet 24. november 2019 #45 Skrevet 24. november 2019 Lager ikke pakkekalender. Vi gjør heller noe sammen hver dag i advent. Ting vi ikke gjør så mye av ellers i året, som en akedag, skidag, bakedag, kakao+film, pynte juletre 23. desember, vaske sammen (gjøre det til en lek), dra ut på julegrantenningen osv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #46 Skrevet 24. november 2019 Har alltid hatt sjokoladekalender eller lignende, vurderer lage pakkekalender i år siden de er flyttet ut og er "fattige" studenter, bare for å gjøre det litt koselig i førjulstiden, men ikke helt sikker enda. Anonymkode: 913af...8d0 1
Minlillesky Skrevet 24. november 2019 #47 Skrevet 24. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som ikke lager pakkekalender til barna sine? Enten små eller store. Det virker som om det har et blitt et must nå. Jeg syns det virker veldig masete, dyrt og unødvendig med så mange små gaver gjennom hele desember. Særlig når man har flere barn og potensielt da skal ordne med 72 små gaver i tillegg til julegaver. Er ikke meningen at man skal vente til jul og glede seg til gavene som kommer da? Det er i det minste jeg vant med fra min oppvekst. Var noen som hadde pakkekalender da jeg var liten også, men det var ikke noe alle fikk. Jeg kjenner folk som lager pakkekalender til voksne barn som har flyttet til andre landsdeler og sender pakkekalender langt avgårde for det må de jo ha.. Har man først begynt må man vel lage hver jul. Jeg har ikke barn ennå, men kan se for meg at dette er er noe jeg også er nødt til å begynne med. Smålig med sjokoladekalender? Ser selvsagt at det er koselig og spennende å få, men også tidkrevende, dyrt og ikke nødvendigvis så miljøvennlig. Noen som har andre løsninger? Liker rampenissen, men virker som flere har det i tillegg til pakkekalender. Anonymkode: 68faf...f7c Her er det sjokoladekalender hvert år. En enkel sjokoladekalender med nissemotiv på til ti kroner. Holder i massevis. Lar meg ikke påvirke av hva andre gjør. 2
CabinCruiser Skrevet 24. november 2019 #48 Skrevet 24. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som ikke lager pakkekalender til barna sine? Enten små eller store. Det virker som om det har et blitt et must nå. Jeg syns det virker veldig masete, dyrt og unødvendig med så mange små gaver gjennom hele desember. Særlig når man har flere barn og potensielt da skal ordne med 72 små gaver i tillegg til julegaver. Er ikke meningen at man skal vente til jul og glede seg til gavene som kommer da? Det er i det minste jeg vant med fra min oppvekst. Var noen som hadde pakkekalender da jeg var liten også, men det var ikke noe alle fikk. Jeg kjenner folk som lager pakkekalender til voksne barn som har flyttet til andre landsdeler og sender pakkekalender langt avgårde for det må de jo ha.. Har man først begynt må man vel lage hver jul. Jeg har ikke barn ennå, men kan se for meg at dette er er noe jeg også er nødt til å begynne med. Smålig med sjokoladekalender? Ser selvsagt at det er koselig og spennende å få, men også tidkrevende, dyrt og ikke nødvendigvis så miljøvennlig. Noen som har andre løsninger? Liker rampenissen, men virker som flere har det i tillegg til pakkekalender. Anonymkode: 68faf...f7c Ja.
Millimani Skrevet 24. november 2019 #49 Skrevet 24. november 2019 Nå har ikke jeg barn selv, og skal aldri ha mann eller barn. Men følger litt med, og tenker over dette hysteriet. Da jeg var liten var det kalender for f.eks. "Skomaker Andersen" med en luke vi åpnet hver dag. Hverken sjokolade eller pakke i den kalenderen. Både spennende og kjedelig på en gang. Det fortalte kanskje hva som skulle skje i programmet den dagen, og så var spørsmålet om det svarte til forventningene. Kunne jeg forbinde symbolet i kalenderen med noe som skjedde i episoden på tv? Jeg tror jeg var 9 år det første året jeg hadde sjokolade-kalender. Ville gjerne spare sjokoladen til barne-tv, la sjokoladen smelte i munnen, og kjenne smaken lengst mulig. Det var bare det at ei av mine venninner oppdaga den kalenderen og forlangte at hun skulle få en del av den sjokoladen hver dag hun var med meg hjem. Hvor jeg enn gjemte kalenderen, så fant hun den.Jeg tror ikke jeg sa noe til mamma, da var det i så fall gått flere dager. I voksen alder kjøper jeg Flax-kalendere til meg selv og til mamma, både av liten og stor variant. Hun gjør det samme til meg. Pakker dem inn, og åpner dem første søndag i advent. I tillegg gir vi hverandre en adventsgave hver av de andre søndagene.Det kan være julegløgg, sokker, brente mandler, håndkrem eller andre bruks-ting.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #50 Skrevet 24. november 2019 Når jeg har hatt pakkekaleneder har de fått annen hver dag og hatt en liten godteri kalender utenom. I år har jeg redusert til gaver på lørdag og søndag. Begge får lørdagsgodt på lørdagen, og så får de annen hver søndag og da heller litt større gaver som de uansett skulle hatt (elste får to bøker). Å pakke inn 50 gaver fordelt på to barn hadde aldri vært aktuelt her i huset, men bare en sjokoladekake der blir også litt stusselig dessverre. Jeg gir etter for presset, for jeg ønsker ikke at mitt barn skal kjenne seg dårlig hele desember når alle de andre får gavekalender. Jeg har mine standpunkt, men blir fort ettergivende når jeg ser de går ut over barnet mitt. Derfor prøver jeg i år og redusere gavene, og heller gi noe ordentlig. Anonymkode: 6869d...394 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #51 Skrevet 24. november 2019 44 minutter siden, snoren skrev: Min baby er bare et halvt år, så er jo en stund til enda det blir aktuelt, men jeg tenker å pakke inn ting alle trenger uansett, som tannkrem, tannbørste, Zalo, såpe osv. Trenger ikke å få en leke hver dag i 24 dager, det er det ingen som har godt av. Gjør du det for ungenes sin skyld eller egen skyld? Hvor kult er det å få tannkrem i kalenderen? Det er nok mest kjekt for foreldrene. Anonymkode: 6a9c6...15e 11
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #52 Skrevet 24. november 2019 Vår er fire og det ville ikke falt meg inn å begynne med pakkekalender enda. Vi får se hvis han begynner å be om det. Så langt har han fått kjøpt kalender fra oss (Fantorangen, Paw Patrol, Brio o.l.) og sjokoladekalender fra bestemoren sin. Rampenisse orker jeg heller ikke styre med. Da jeg var liten (på 90-tallet) hadde én eller to i klassen pakkekalender. Anonymkode: dc6fc...3b6 1
Zinatara Skrevet 25. november 2019 #53 Skrevet 25. november 2019 Jeg har laget tidligere, men kom til et punkt der det ble vanskelig å finne gaver til barna som ble større og jeg også syns det var unødvendig mye forbruk. Så de siste årene har vi gått for litt dyrere sjokoladekalendere, type kinder. Og ungene er fornøyd med det. Så legger jeg heller litt mer i julestrømpene.
Daraya Skrevet 25. november 2019 #54 Skrevet 25. november 2019 Jeg fant et trehus med 24 små skuffer. Plass nok til 1, maks 2 Twistbiter. Huset er julepynt i seg selv og barna elsker det. Det er litt krangling hvem som får bruke det i år, for den andre får en sånn kalender med lommer. Pakkekalender er uaktuelt, for mye jobb og "gaver" som tyggis eller viskelær er like populær som myke pakker på julaften. Advent er ventetiden, jeg mener barn har godt av å vente. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #55 Skrevet 25. november 2019 På 24.11.2019 den 9.45, AnonymBruker skrev: Vi har pakkekalender. Kjøper gjerne en stor legoting til hver og deler opp i 24 pakker. Dette blir en del av julegaven deres, de får stort sett bare ting til jul og bursdag ellers. Synes det er koselig å bygge sammen i julemåneden - og de får noe som faktisk blir brukt etterpå 😊👍 De får ikke se hva det skal bli før siste pakke åpnes. Anonymkode: 3ccc7...6de hvordan får du det til? du må vel legge vekk instruksjonene? jeg har kjøpt et brukt legosett på finn.no som jeg tenkte å dele opp på den måten, men han kommer til å skjønne ganske raskt hvilket sett det er, så jeg er redd det blir gnåling og masing på resten, istedet for hygge og forventning. Har litt kalde føtter. Anonymkode: 39f25...b4b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #56 Skrevet 26. november 2019 På 24.11.2019 den 20.39, snoren skrev: Min baby er bare et halvt år, så er jo en stund til enda det blir aktuelt, men jeg tenker å pakke inn ting alle trenger uansett, som tannkrem, tannbørste, Zalo, såpe osv. Trenger ikke å få en leke hver dag i 24 dager, det er det ingen som har godt av. Skal du gi zalo til barnet ditt?😂 Anonymkode: f7fc9...b76 8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #57 Skrevet 6. desember 2019 Sjokoladekalender til mine på 5 og 7, de har aldri fått pakkekalender. I år følte jeg litt at jeg «burde» siden det virker som så mange andre får, men droppet det. De synes det er spennende å åpne lukene i sjokoladekalenderen, finne riktig tall og se hva slags motiv som er på sjokoladen, så da får det være bra! Anonymkode: b0317...a70 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #58 Skrevet 6. desember 2019 Nødvendig og nødvendig... det er en hyggelig førjulsgreie. Husker selv hvor spent jeg var som barn til å åpne kalenderen. Jeg hadde en kalender med små plastfigurer og ble glad for hver og en av de små dyrene eller andre rariteter. Mine venninner hadde sjokoladekalendere, det ville ikke jeg ha. Og de ville nok ikke byttet med meg heller. Mimre, mimre... *snufs* Anonymkode: 827cb...9ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #59 Skrevet 6. desember 2019 Har sluttet med pakkekalender. Mormor gir barna sjokoladekalender hvert år. Av meg får de Schleich (eller hva det nå heter) horseclubkalender. Synes de kalenderne med ting i, er veldig dyre, så jeg jukser litt og passe på når kalenderne kommer på halv pris og mindre, litt uti jula, og så gjemmer jeg dem til neste jul. I år fikk jentene mine som alle har bursdag i oktober-november baby born kalender i bursdagsgave fra en av mine venninner. Så i år er de heldige og har mye å åpne. Anonymkode: 81cdb...20e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2019 #60 Skrevet 6. desember 2019 Det er da mange som ikke har pakkekalender. Har inntrykk av at det er «opprør» rundt det hvert eneste år. Selv synes jeg det er en del av adventskosen og lager til mine to hvert år. De får kun småting som klistremerker, hobbyutstyr, undertøy, sjokolade, skumnisser etc. Ikke en spesielt kostbar kalender, men det er stas for ungene! De klemmer på pakkene og gleder seg til hver morgen Håper det blir et godt minne for dem når de blir større Anonymkode: b1438...228 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå