Gå til innhold

Når velferdsstaten ryker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært i en et par land uten vår velferd, og det er ofte tettere bånd blandt familier der. i Norge er folk så ensomme. 

Kanskje også folk blir mer forsiktige med å ha sex med alt og alle. Kvinner tar så let på at de blir gravie nå, og menn tar for lett på å ikke bry seg med kondom. Det er jo bare å gå fra mor eller gi bidrag, eller for mor er det bare å gå på nav liksom. 

Anonymkode: 97f22...c91

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv at de blir avhengig av familiemedlemmer som vil ta seg av og betale for dem, og for de som ikke har noen blir det hardt.

Anonymkode: b731a...a12

Dette er nok det mest sannsynlige. Mange frykter at de blir tunge kriminelle, men det er bare tull. De er uføre og greier ikke jobbe, da greier de heller ikke å være kriminelle. De er rett og slett for syke til det.

Anonymkode: dea99...a17

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi ofte er selvmord ikke vellykkede. Man kan fort ende opp som pleietrengende og ha bruk for enda mer ressurser.

Anonymkode: 89a6f...ffa

Da bør de planlegge dette godt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør de planlegge dette godt.

Jeg tror nok ikke at de som tar selvmord per dags dato tar selvmord med tanke om å ende opp som pleietrengende resten av livet, tror du? Aktiv dødshjelp vil nok i alle tilfeller være billigere og mer humant.

• Liker 2
Skrevet

Fattighus, slum, mer kriminalitet. Klasseskille rik-fattig. Se på USA. 

Anonymkode: 43d4e...f49

• Liker 3
Skrevet

Den har begynt å rakne for lengst. Folk ser det bare ikke lenger. Politikere skulle aldri hatt så høye lønninger. Mye av bistanden vi gir til, er bare tull. Det burde lønne seg å starte bedrifter. Innvandringen burde bremses kraftig, og de vi allerede har, skulle vært satt i arbeid. 

Anonymkode: 50535...e0f

• Liker 11
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok ikke at de som tar selvmord per dags dato tar selvmord med tanke om å ende opp som pleietrengende resten av livet, tror du? Aktiv dødshjelp vil nok i alle tilfeller være billigere og mer humant.

Joda. Det er som oftest "et rop om hjelp". Veldig få er klar for dette.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal alltid se til USA. Alltid.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der et vi for lengst kommet, men folk nekter å se det, og verre vil det bli.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, SupaWoman skrev:

De må gå på legd, slik de måtte før i tiden. 

Synes jeg ser det. De multihandicappede triller fra dør til dør i Oslo. Eller kanskje de må trille litt lenger ut på landet. :nigo:

Anonymkode: f5b71...e0e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes jeg ser det. De multihandicappede triller fra dør til dør i Oslo. Eller kanskje de må trille litt lenger ut på landet. :nigo:

Mulig de triller i flokk? Blir koseligere da:-)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig de triller i flokk? Blir koseligere da:-)

Jepp, definitivt! 😂

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først vil vi se at det blir svært store forskjeller mellom de som har ressurser og de som ikke har det. Man kommer raskt til å se det når det gjelder innkjøpsvaner, forbruk, reiser, bostandard osv. når mekanismen som i noen grad jevner ut dette i dag forsvinner. Siden mange etter hvert ikke vil ha råd til å leve som før, så vil også en del av tilbudet av ulike varer og tjenester forsvinne, når bedriftene som tilbyr dem finner ut av at det er et lite lønnsomt marked i Norge. Dette vil f. eks. gjelder for varer og tjenester i høyere prisklasse, der bedriftene ikke trenger å sette prisene ned for å matche markedet, men f. eks. kan velge å markedsføre seg i andre land i stedet. 

Folk vil regne med å måtte betale alt selv, alt fra full pris i barnehager og skoler, til sin egen utdanning, ha helseforsikring mm. 

I kjølvannet av dette vil Norge oppleve mer kriminalitet når de som av ulike grunner ikke kan jobbe ikke lenger har andre alternativer, og det vil flere som må bo på gata hvis de ikke har annen familie de kan bo hos.

Alt i alt, det blir lite å glede seg til. Men sånn blir det når politikerne bruker penger som fulle sjømenn og ikke bidrar til å utvikle næringer som kan ta over for oljealderen når den når sin slutt (som sannsynligvis ikke er så mange tiår til), samtidig som man ukritisk tillater masseinnvandring fra land der svært mange aldri vil oppnå forutsetninger til å kunne stå i jobb. Egentlig ganske paradoksalt. Man har en regjering som av ideologiske grunner ikke ønsker noe som helst av statlig eierskap eller offentlig innovasjon slik man så forut for oljealderen, men man har på den annen side en massiv velferdsstat som stort sett bare innebærer passive utgifter som ikke er verdiskapende. De fleste som har grunnleggende forståelse for økonomi forstår hva som skjer til slutt når man bare bruker penger på forbruk og ikke verdiskapning. 

Anonymkode: 0de5a...cf6

Musikk i mine ører. Det vil bli anarki og kaos. Da får vi betalt vi som har sikret oss mot dette. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den har begynt å rakne for lengst. Folk ser det bare ikke lenger. Politikere skulle aldri hatt så høye lønninger. Mye av bistanden vi gir til, er bare tull. Det burde lønne seg å starte bedrifter. Innvandringen burde bremses kraftig, og de vi allerede har, skulle vært satt i arbeid. 

Om bare folk kunne sett og forstått dette. 😢

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Trøndere1 skrev:

Musikk i mine ører. Det vil bli anarki og kaos. Da får vi betalt vi som har sikret oss mot dette. 

Dette vil ramme alle. Først og fremst de det gjelder naturlig nok, men ringvirkningene vil påvirke hele samfunnet i form av f. eks. mer kriminalitet. Det spiller ingen rolle hvilke tiltak man selv har gjort, hvis folk er desperate nok kommer de seg inn på din eiendom på et eller annet vis uansett, det tar bare litt lenger tid. 

Anonymkode: 0de5a...cf6

• Liker 3
Skrevet
På 24.11.2019 den 20.42, Trøndere1 skrev:

Noe så vanvittig naivt! Samfunn uten et sikkerhetsnett ender alltid opp i kaos, vold og stor kriminalitet. Du som har masse midler vil bli ekstra utsatt! Ranet, hele tiden passe på! Hele tiden risikere og bli drept fordi noen ser en liten verdi i det du går og står i! Du kan sikkert tro at du kan forsvare deg og ditt, joda det kan fungere til en viss grad, helt til det ender i død. Ingen er sikre i slike samfunn uansett.

• Liker 3
Skrevet
På 24.11.2019 den 13.54, AnonymBruker skrev:

De lever videre på de små beløpene de får. Og er sannsynligvis takknemlige for at de slipper å bli kriminelle, for det orker man ikke på ufør.

Hvorfor tror du det? Jeg er ufør. Har jegerlisens og flere våpen. Klarer ikke å jakte lenger, men hadde da fint klart å gå bort og skyte naboen og ta maten hans... 

(sånn bortsett fra at jeg ikke er mer morderisk av meg enn vanlige friske folk er)

Anonymkode: a48ec...6e2

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det? Jeg er ufør. Har jegerlisens og flere våpen. Klarer ikke å jakte lenger, men hadde da fint klart å gå bort og skyte naboen og ta maten hans... 

(sånn bortsett fra at jeg ikke er mer morderisk av meg enn vanlige friske folk er)

Anonymkode: a48ec...6e2

Fordi du hadde ikke trengt det, da NAV hadde gitt deg nok å leve for.

Skrevet
On 11/24/2019 at 1:57 PM, AnonymBruker said:

Jeg personlig er for en delvis avvikling av velferdsstaten. De viktigste sosiale godene kan beholdes. Skattene må ned og verdiskapning opp. Velferdsstaten er en sovepute. 

Kriminalitet bekymrer meg ikke så mye. Jeg vare bygger en høyere mur rundt eiendommen min med strømførende piggtråd på toppen. 

Anonymkode: 03d3a...c8a

Dette er gammeldags tenkning. Fremtiden blir ikke bryte seg inni huset ditt, det blir bryte seg inn i PC-en din, kopiere privat info og utpresse deg, evt stjele penger, stjele personinfo de selger videre osv. 

Anonymkode: 1eb51...351

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Noe så vanvittig naivt! Samfunn uten et sikkerhetsnett ender alltid opp i kaos, vold og stor kriminalitet. Du som har masse midler vil bli ekstra utsatt! Ranet, hele tiden passe på! Hele tiden risikere og bli drept fordi noen ser en liten verdi i det du går og står i! Du kan sikkert tro at du kan forsvare deg og ditt, joda det kan fungere til en viss grad, helt til det ender i død. Ingen er sikre i slike samfunn uansett.

Jeg sa ikke det heller. Jeg har ingen intensjon om å leve evig uansett. Jeg bare vil tilbake til den tiden folk måtte klare seg selv. Å da må det bli ordentlig ille først. Jeg er forsåvidt uviktig i samfunnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...