Gå til innhold

Hvorfor skal isbad/dusj hjelpe mot depresjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi hjernen frigjør dopamin (velværehormoner) etter kuldesjokket. Kun kortvarig velvære-effekt, riktignok, så tar nok ikke knekken på depresjon, men kan gi en liten boost. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv da vel. Om du ikke har dusj hjemme kan du stikke ut.

Anonymkode: 4d421...d55

Forsøk på å være morsom? Jeg bare lurer på hvorfor dette skal hjelpe. Eller er det en ny «liksomgreie» som skal være en mirakelkur? Er det det kalde vannet i seg selv eller er det det å gå inn i ubehag? Akkurat som med trening.. 

det gikk jo også en myte en gang om at man ved å holde seg våken i 3 dager kunne fjerne depresjon. 

Anonymkode: a8ec3...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marixxx skrev:

Fordi hjernen frigjør dopamin (velværehormoner) etter kuldesjokket. Kun kortvarig velvære-effekt, riktignok, så tar nok ikke knekken på depresjon, men kan gi en liten boost. 

Det var det jeg var redd for.

Anonymkode: a8ec3...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marixxx skrev:

Det er noen kvalitative studier som har vist til pasienter som har sluttet helt med antidepressiva og har det bra etter å ha begynt med isbading med jevne mellomrom. Synes ikke 1 uke med effekt er særlig kortvarig jeg da.

Anonymkode: 02f37...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen kvalitative studier som har vist til pasienter som har sluttet helt med antidepressiva og har det bra etter å ha begynt med isbading med jevne mellomrom. Synes ikke 1 uke med effekt er særlig kortvarig jeg da.

Anonymkode: 02f37...978

Vil gjerne ha link/referanse til de resultatene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...