AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #1 Skrevet 23. november 2019 Jeg må ha pinnekjøtt på julaften. Hvis ikke, er det ikke jul. Min mann liker også pinnekjøtt, men han klarer seg også fint uten (fra en annen matkultur). Nå har han fått beskjed av legen at fett og salt er fy-fy (min mann er 54). Han har skyhøyt kolesterol og mye annet som legen er bekymret over. Og pinnekjøtt er jo mega salt og mega fett. Så hva gjør vi på julaften? Jeg vil ikke at han dytter i seg pinnekjøtt. Tips til "kolesterolvennlig" julemat som ikke krever massevis av ekstra kokeplater? Anonymkode: 5ebdf...db3 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #2 Skrevet 24. november 2019 Det går nok helt fint om han får fortsette å spise pinnekjøttet sitt på julaften. (Det går også an å skjære bort mye av fettet, og å forsyne seg med litt mindre ) Resten av jula kan dere spise ovnsbakt laks, lutefisk, juletorsk, kylling/ kalkun, biff/ svinefilèt, osv... Man må heller ikke ha bare store tunge måltider i jula, det går helt fint med lapskaus, salat eller blomkålsuppe også Anonymkode: b7d8a...bdf 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #3 Skrevet 24. november 2019 Vi har reinkjøtt på julaften. Jeg er vokst opp med det. Lite fett og god på smak. Lam er også godt og lar seg kombinere. Anonymkode: 5ca0e...71c 1
CabinCruiser Skrevet 24. november 2019 #4 Skrevet 24. november 2019 Det er en middag, det går helt fint å spise pinnekjøttet. Tror ikke du skal stresse så mye over det. 4
Boodelooap Skrevet 24. november 2019 #5 Skrevet 24. november 2019 Vi har pleid å spise hjortefilet på julaften, i tillegg til ribbe, pinnekjøtt og alt det der.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #6 Skrevet 24. november 2019 Fettet er jo enkelt å ta vekk, etter det er kokt. Anonymkode: 70a7a...c8e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #7 Skrevet 24. november 2019 Kalkun er magert og fint. Du trenger ikke kjøpe en hel kalkun, men kalkunfilet. Burde passe fint sammen med poteter og kålrotstappe + en god saus Anonymkode: 64907...d68
Hunter7 Skrevet 24. november 2019 #8 Skrevet 24. november 2019 Det er ikke den ene middagen i året som fører til helseproblemer. Det er alle de andre middagene. Så nyt julemiddagen deres sammen, og vurder heller hva dere skal spise de andre dagene. 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #9 Skrevet 24. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ha pinnekjøtt på julaften. Hvis ikke, er det ikke jul. Min mann liker også pinnekjøtt, men han klarer seg også fint uten (fra en annen matkultur). Nå har han fått beskjed av legen at fett og salt er fy-fy (min mann er 54). Han har skyhøyt kolesterol og mye annet som legen er bekymret over. Og pinnekjøtt er jo mega salt og mega fett. Så hva gjør vi på julaften? Jeg vil ikke at han dytter i seg pinnekjøtt. Tips til "kolesterolvennlig" julemat som ikke krever massevis av ekstra kokeplater? Anonymkode: 5ebdf...db3 Årsaken til din manns skyhøye kolesterolverdier bør være det som bestemmer julemenyen hjemme hos dere. Om han har arvelig hyperkolesterolemi, eller om han har skyhøyt kolesterol fordi han spiser den maten han gjør, er to helt forskjellige ting. Og du, du dør ikke om dere må bytte julemiddagen. Det blir jul alikevel Anonymkode: 2c84c...8f5 1
Camillapb Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 Hadde absolutt gått for kalkunbryst som selges marinert i vakuum (ferskvare), pleier å ha det hvert år mens de andre spiser ribbe og pinnekjøtt. Det er kjempegodt og de som smaker syntes det er nydelig selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå