Gå til innhold

Hvordan si takk- men nei takk til vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er her og hun vil så gjerne vaske her i morgen. Jeg vet det er litt skittent her, men vi har tre barn, og det er rent, men ikke strøkent nei. 
De bor her i helgen og i morgen vil hun vaske. 
Jeg synes det er greit med lekerommet til barna, men badet vil jeg ikke. Jeg synes det er litt privat på et vis. 
En annen ting, er at jeg heller vil at de skal gå ut med barna, så kan jeg vaske selv. Det liker jeg.. 
Hvordan si det på en grei måte? Jeg blir stresset om hun skal vaske, og barna bare skal være her inne..

Anonymkode: ff4df...7dc

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for tilbudet. Kanskje dere kan ta med barna ut slik at jeg kan vaske selv? 

Anonymkode: 5684e...baf

• Liker 34
Skrevet

Si det som det er... At du heller vil at de skal ta ut ungene for å gjøre noe koselig med de, og at du gjerne vasker selv. 

Mim svigermor er lik din, og jeg er lik din. Vet at det er godt ment, men jeg sender heller de ut på tur og lek, så vasker jeg selv. Elsker å være alene hjemme, gnu opp anlegget og vaske.. uten barna.. 😛

Anonymkode: 3c224...3b2

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Takk, for tilbudet men jeg foretrekker å vaske selv.

Skrevet

For hun vil jo så gjerne hjelp og er jo så snill! ❤️ 
Og når hun spurte så sa jeg jo sånn tjaaa, det går an å ta lekerommet da.

Og nå har hun handlet inn svamper og såpe for å ta badet, og mener vel at jeg vil det. 
Så får dårlig samvittighet. Hvordan si at jeg tar badet selv? 
Trenger en hyggelig måte å si det på🤔🤔 

Det er så sjelden vi har avlastning fra barna, og derfor er det mer hjelp om noen kan ta de med en liten tur ut.. 

• Liker 1
Skrevet

"Du er jo veldig snill nå men Jeg tror jeg vil ta badet selv jeg. Kansje dere har lyst å ta med barna ut så kan jeg få litt vasketid? Det hadde jeg satt veldig stor pris på."

Anonymkode: 4dd85...7c2

• Liker 19
Skrevet

Min svigermor er lik, har egentlig bare hyggelig avslått det. Uansett kan hun plutselig dukke opp når vi ikke er hjemme å vaske både her og der. 

Lager ikke noe sak av det, og takker hyggelig for hjelpen. Tror det er "viktig" for henne å hjelpe til med å rydde og vaske siden det tydeligvis har vært tradisjon i alle år at gamle mødre skal gjøre det.

Anonymkode: ffe09...973

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet at hun vil hjelpe oss, men de bor et godt stykke unna. 
Blir stressa når jeg ser hun har tatt med vaskekost og kjøpt inn svamper og såper. For det er ikke en slik søndag jeg vil ha. Jeg går ikke ut og lar hun være her og vaske alene. Og da må jo jeg og vaske, og det blir ikke noe gøy for barna. Samboer er på jobb, så det utgår at han sier noe (han sier forresten aldri noe til henne uansett)

Er såå redd for å virke uhøflig 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir stressa når jeg ser hun har tatt med vaskekost og kjøpt inn svamper og såper. For det er ikke en slik søndag jeg vil ha. Jeg går ikke ut og lar hun være her og vaske alene. Og da må jo jeg og vaske, og det blir ikke noe gøy for barna. Samboer er på jobb, så det utgår at han sier noe (han sier forresten aldri noe til henne uansett)

De bor et godt stykke unna, og vi ser dem ikke så ofte skulle det stå...?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For hun vil jo så gjerne hjelp og er jo så snill! ❤️ 
Og når hun spurte så sa jeg jo sånn tjaaa, det går an å ta lekerommet da.

Og nå har hun handlet inn svamper og såpe for å ta badet, og mener vel at jeg vil det. 
Så får dårlig samvittighet. Hvordan si at jeg tar badet selv? 
Trenger en hyggelig måte å si det på🤔🤔 

Det er så sjelden vi har avlastning fra barna, og derfor er det mer hjelp om noen kan ta de med en liten tur ut.. 

Kan dere ikke vaske badet sammen, og hvis barna begynner å mase kan du spørre svigermor om hun vil finne på noe med barna siden dere sees så sjelden og du liker å vaske alene?

Anonymkode: 79d13...d9a

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig konfliktsky. Bare si det som det er, at du setter pris på tanken men at du heller vil gjøre det selv. Jeg synes det er frekt å sette igang med å vaske andres bad uten at de har bedt om hjelp jeg da, så jeg hadde ikke vært redd for å si ifra. Man bør ikke ta seg til rette i andres hjem på den måten. Du kan jo foreslå noe hyggelig hun kan gjøre sammen med barna i stedet. Sende dem på kino feks? 

Anonymkode: 771c4...1b3

• Liker 11
Skrevet

Det er jo hun som er frekk. Man begynner ikke bare å vaske og rydde i andres hjem uten å spørre først om dere trenger hjelp eller at dere har spurt om det. 

Anonymkode: 35983...8c7

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke vaske badet sammen, og hvis barna begynner å mase kan du spørre svigermor om hun vil finne på noe med barna siden dere sees så sjelden og du liker å vaske alene?

Anonymkode: 79d13...d9a

Veldig dårlig løsning. 

Skrevet

Du takker pent ja, og går ut og koser deg med ungene dine 😊

Om du vil så sier du at du kan vaske, og hun gå ut med barna. 

Anonymkode: 2e25d...0cb

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du takker pent ja, og går ut og koser deg med ungene dine 😊

Om du vil så sier du at du kan vaske, og hun gå ut med barna. 

Anonymkode: 2e25d...0cb

Bare jatte me og bli overkjørt altså?

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg var i samme situasjon ville jeg henrykt takke JA! 

• Liker 9
Skrevet

Så heldig du er 👏👏👏 hadde min svigermor foreslått det samme hadde jeg vært ute av døra for lengst og kost meg med ungene og kommet hjem til rent hjem. For en deilig måte å starte uka på. 

Ikke vær så følsom og blås i om noen vasker dritten din. Dette er godt ment. 

Anonymkode: 72d50...842

• Liker 11
Skrevet

Hadde takket ja, og satt pris på tilbudet. Hun mener ikke å overkjøre og å være frekk som noen sier her. Hun tenker at med flere barn så kan det bli vanskelig å rekke over alt til enhver tid. Det er ihvertfall det jeg regner med, og som er helt vanlig i andre kulturer. De eldste hjelper til der de har "erfaring", og yngre bidrar der de har kunnskaper. Men viktig å la andre føle seg nyttige? 

Tenker ikke at hun har rynket på nesen over at det ikke er helt rent, og hatt en ovenfra og ned-holdning? For det blir jo noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Åpne munnen, og la ordene "takk, men jeg foretrekker å vaske badet selv" komme ut av den.

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle er barna? Er de store nok til å gå ut og leke eller sitte forran tvn ville jeg rett og slett ha delt på vaskinga. 

Noe ala "da vasker du lekerommet og jeg badet". Da hjelper hun, men du får vasket badet. Win-win i mine øyne 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...