Gå til innhold

Hvordan trene valpen til å ikke bjeffe når det ringer på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får snart valp, og forrige hund bjeffet så veldig når det ringte på. I tillegg stresset hun og hoppet opp på gjestene når de kom inn. 

Har planer om å jobbe med dette helt fra starten av med ny hund.

Gode tips her? Hvordan trener man på at hunden ikke skal bjeffe når det ringer på?

Anonymkode: 628c6...69b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempebra at du ønsker å ta tak i det og forebygge!

Bjeffingen kommer av forventning - valpen lærer fort at det at det ringer på betyr at det kommer besøk, som da ofte gir valpen mye oppmerksomhet. Det er altså to elementer å trene på her - selve dørklokken og besøket.

1) Tren på selve dørklokkelyden ved å si "bra!" og gi godbit hver gang valpen hører den. Spill den inn på mobilen slik at du kan trene flere ganger om dagen. Dermed vil du få en hund som i utgangspunktet ser på deg når den hører lyden i stedet for å løpe mot døren.

2) Instruer besøket i at de skal alltid overse valpen helt når de kommer inn. Dvs ikke snakke til den, ikke gi den noe og ikke en gang se på den (det er ofte vanskeligere å trene voksne folk enn å trene hunder :P ). Dette for å ikke gi valpen en forventning ved døren. Når besøket kler av seg kan du enten stå med valpen og trene kontakt eller ha bånd på den og vente med den i stua. 

Ikke la valpen gå bort til besøket, og ikke la besøket snakke med valpen, før den er helt rolig og overser besøket. La valpen få hilse litt og gi den så en fylt kong/tyggebein så den holde på med det mens dere har besøk.

Da lærer valpen at ringeklokken assosiseres med godbit fra deg og at det ikke er grunn til å kave seg opp fordi det skjer ikke masse kjekt med inngangsdøren. Det skjer ingenting før valpen er rolig.

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke naturlig og bra at hunden varsler?

Anonymkode: 53796...40a

Skrevet

Også et tips å lære hunden 'snakk', å bjeffe på kommando, og 'tyst'. Funket kjempebra på den forrige hunden vår. Vi synes det var ok med varsling, men et bjeff holder. 

Anonymkode: ffba2...f6a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Anonymkode: 97604...5f9

• Liker 2
Skrevet

Mange bra tips over her.

Du kan også gjøre det til en vane å ringe på selv i tide og utide - uten at det skjer noe eller at det kommer noen. Pling på klokka hver gang du går ut og inn med hunden. Den vil fort lære at lyden ikke betyr noe, og ikke reagere nevneverdig på den. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er helt topp at hunden vår varsler når det ringer på. Han forventer ikke så mye oppmerksomhet utover det.

Nå som det kommer baby i huset blir det derimot spennende 😅

Da kobler vi nok ut ringeklokka. For når det bare banker på kommer det bare  noen "boff" 

Anonymkode: f84cb...c0c

Skrevet
7 timer siden, Tabris skrev:

Kjempebra at du ønsker å ta tak i det og forebygge!

Bjeffingen kommer av forventning - valpen lærer fort at det at det ringer på betyr at det kommer besøk, som da ofte gir valpen mye oppmerksomhet. Det er altså to elementer å trene på her - selve dørklokken og besøket.

1) Tren på selve dørklokkelyden ved å si "bra!" og gi godbit hver gang valpen hører den. Spill den inn på mobilen slik at du kan trene flere ganger om dagen. Dermed vil du få en hund som i utgangspunktet ser på deg når den hører lyden i stedet for å løpe mot døren.

2) Instruer besøket i at de skal alltid overse valpen helt når de kommer inn. Dvs ikke snakke til den, ikke gi den noe og ikke en gang se på den (det er ofte vanskeligere å trene voksne folk enn å trene hunder :P ). Dette for å ikke gi valpen en forventning ved døren. Når besøket kler av seg kan du enten stå med valpen og trene kontakt eller ha bånd på den og vente med den i stua. 

Ikke la valpen gå bort til besøket, og ikke la besøket snakke med valpen, før den er helt rolig og overser besøket. La valpen få hilse litt og gi den så en fylt kong/tyggebein så den holde på med det mens dere har besøk.

Da lærer valpen at ringeklokken assosiseres med godbit fra deg og at det ikke er grunn til å kave seg opp fordi det skjer ikke masse kjekt med inngangsdøren. Det skjer ingenting før valpen er rolig.

TAkk for et godt opplegg! Skal helt klart forsøke noe sånt som dette. Min forrige hund ble stresset av ringeklokken, det var jo ikke bjeffingen i seg selv, men heller det at noen kom. Derfor tenker jeg at det er viktig at alle som kommer hjem til oss overser valpen (noe som ikke er særlig lett!!) det først året.

Også en god ide som en annen sa her, å trykke på ringeklokken når man går ut og inn, slik at det ikke bare assosieres med besøk.

ts

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint at hunden varsler, men min forrige hund ble så stresset når det ringte på, og det var ikke bjeffingen som var problemet. Det var mere bjeffing kombinert med hopping og slikking! Full pakke til hver eneste som besøkte oss. Og det ble bare mas både for hunden og meg. Derfor må jeg angripe dette annerledes med neste hund.

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å ringe på når jeg går ut. Vil bli varslet når noen kommer inn og det gir jo da helt feil signaler. Skjønner du vil endre på full slikking og kaos, da😊

Skrevet
På 24.11.2019 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke falt meg inn å ringe på når jeg går ut. Vil bli varslet når noen kommer inn og det gir jo da helt feil signaler. Skjønner du vil endre på full slikking og kaos, da😊

Hva er poenget med at hunden skal varsle når det ringer på? Ringeklokka varsler jo om det...

Tviler på at en innbruddstyv ringer på døra, så man taper vel lite på å avlære varsling i dette tilfellet.

Anonymkode: e184d...ade

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...