Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

«Utdannet kirurg»? Avslørt der da. Du utdanner deg til lege, men spesialiserer deg til kirurg. Ingen i faget som sier «utdannet kirurg».

Anonymkode: 996c4...bfa

Wow morsom du, som har så lite å gjøre i kveld - at du absolutt må rette på TS. Det er jo ikke relevant til spørsmålet.

Hvorfor kan ikke kirurger si at de er «ferdig utdannet kirurg», når psykiatriske sykepleiere kan si at de er «ferdig utdannet psykiatrisk sykepleier»? Det er MANGE som sier det. Psykiatri er på lik linje en spesialisering innenfor sykepleie, som kirurg er innenfor medisin. Forskjellen er innholdet i studie, men begge har grunnutdanning og spesialisering i noe.

Anonymkode: f8c2f...30b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

fordi det ikke er en utdanning, men en spesialisering. 

Spesialisering er teknisk sett en utdanning. 

Anonymkode: 8920a...f5b

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow morsom du, som har så lite å gjøre i kveld - at du absolutt må rette på TS. Det er jo ikke relevant til spørsmålet.

Hvorfor kan ikke kirurger si at de er «ferdig utdannet kirurg», når psykiatriske sykepleiere kan si at de er «ferdig utdannet psykiatrisk sykepleier»? Det er MANGE som sier det. Psykiatri er på lik linje en spesialisering innenfor sykepleie, som kirurg er innenfor medisin. Forskjellen er innholdet i studie, men begge har grunnutdanning og spesialisering i noe.

Sykepleierne tar spesialisering på universitetet, mens legene gjør det mens de jobber. Dermed er det mer naturlig for den psykiatriske sykepleieren å si at hen er ferdig med utdannelsen sin. Mens en lege sier at hen er ferdig med spesialiseringen eller grenspesialiseringen.

Anonymkode: 0ac79...c1f

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!! Jeg er også lege og dette er faktisk noe man ikke sier i det hele tatt. Hadde det stått: jeg er spesialist i kirurgi eller noe sånt. Dette var bare tullball. Det er vel også litt for mange og/å feil i den introen der...

Anonymkode: 49b1d...8e4

Det stemmer jo ikke. Igjen, det er ikke feil å si "ferdig utdannet." I dette tilfellet betyr det jo ikke bare at du er kirurg, men at du nettopp har blitt ferdig med spesialiseringen din. Å si at det er feil, er jo litt tullete, for feil er det ikke. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har relativt barnslig språk og dårlig setningsoppbygning til å være lege.

Tror du leger er noen overmennesker som skriver perfekt? Jeg er selv student og har lest mange journaler skrevet av leger, kan fortelle deg at det er mange skrivefeil, dårlig setningsoppbygning og ikke fullt så gode formuleringer. Hvilken verden lever du i? Hadde det vært snakk om en norsklærer derimot, DA forventer en litt mer. 

Anonymkode: aa53b...0b9

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesialisering er teknisk sett en utdanning. 

Ja, vedkommende du siterer sier faktisk at en spesialisering ikke er en utdanning. En meget spesiell ting å si. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!! Jeg er også lege og dette er faktisk noe man ikke sier i det hele tatt. Hadde det stått: jeg er spesialist i kirurgi eller noe sånt. Dette var bare tullball. Det er vel også litt for mange og/å feil i den introen der...

Anonymkode: 49b1d...8e4

Og du som er "lege" burde i hvert fall ikke uttale deg om skrivefeil, for da hadde du visst hvor mye skrivefeil det er i denne yrkesgruppen, men nå er ikke jobben deres å være norsklærere heller. 

• Liker 1
Skrevet

Som lege generelt er man da aldri "ferdig utdannet"? Jeg hadde bare gått for Sverige eller Danmark, skulle jeg jobbet i et annet land. 

Hvor gammel er du, TS?

Anonymkode: e1bd0...cc9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som lege generelt er man da aldri "ferdig utdannet"? Jeg hadde bare gått for Sverige eller Danmark, skulle jeg jobbet i et annet land. 

Hvor gammel er du, TS?

Anonymkode: e1bd0...cc9

Det gjelder vel de fleste utdanningene.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vedkommende du siterer sier faktisk at en spesialisering ikke er en utdanning. En meget spesiell ting å si. 

En utdanning er en prosess i skolesystemet, mens en spesialisering foregår i sykehus/helsevesenet.

Anonymkode: 996c4...bfa

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det to helt forskjellige løp. :ler:

Gjest Hummel34
Skrevet

Jeg er ikke lege, men samarbeider mye med ulike leger, fra Lis-lege, fastleger, psykiatere, nevrologer, kirurger. Og er det ett utrykk som går igjen er det «spesialisering» - de er alle utdannet lege - derfra kommer det ulike spesialiseringer. 

se definisjon kirurg: lege som er spesialist i kirurgi. Denne spesialiseringen tar hele 6 år år er også gjerne rettet inn mot ulike felt av kirurgien igjen. 

Gjest Hummel34
Skrevet
10 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Det to helt forskjellige løp. :ler:

5 år og 12 år med total ulike løp. De 3 første og 6 første er utdanninger på skole. Så følger det to års utdanning for de som ønsker å bli psykiatrisk sykepleiere mens legen tar 6 år med spesialisering på sykehus (i arbeid).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...