AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #1 Skrevet 23. november 2019 Jeg har en i slekten min som mistet mannen sin for to uker siden. Denne familien har helt vanlig inntekt, bolig, biler, hytter. etc., men siden hun nå ble alenemamma, har hun og familien hennes opprettet en innsamlingsaksjon til sønnen som er 11 år, slik at han skal ha grei sparekonto når han fyller 18. Jeg reagerte veldig på dette, syns synd på sønnen (det er kanskje ikke så himla gøy for han når han blir atten år å vite at familien har "tigget" penger til han på sosiale medier). Det har gått to uker og nå har de skrevet et langt innlegg om faren som døde av sykdom og at hun ønsker barnet deres skal ha en større sparekonto når han fyller 18. Jeg blir lei meg da jeg syns dette er upassende. Er det bare jeg som reagerer på dette? Anonymkode: a4327...ed1 39
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #2 Skrevet 23. november 2019 De kan spare barnepensjonen. Sært å tigge etter sparepenger Anonymkode: 650a7...cdc 24
Millimani Skrevet 23. november 2019 #3 Skrevet 23. november 2019 Det er faktisk veldig vanlig i dag. Stadig står det i døds-annonser hvor yngre barn har mista mamma eller pappa, - enten de skulle være 3, 11 eller 16 år gamle. Like kjært som blomster er en gave til barnas oppvekst/utdannelse e.l. Ser virkelig ikke problemet med det 18
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #4 Skrevet 23. november 2019 Har opplevd noe lignende, der var det noen som ønsket penger til barna fremfor blomster. Tenker det er innafor, familien er nok i sjokk etter dødsfallet. Begravelser er dyrt, og viss far i tillegg har hatt god inntekt er det nok ikke like enkelt å legge om økonomiske vaner. Anonymkode: 23869...1b3 10
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #5 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, Millimani skrev: Det er faktisk veldig vanlig i dag. Stadig står det i døds-annonser hvor yngre barn har mista mamma eller pappa, - enten de skulle være 3, 11 eller 16 år gamle. Like kjært som blomster er en gave til barnas oppvekst/utdannelse e.l. Ser virkelig ikke problemet med det Jeg syns det er rart, og jeg ville aldri fått til å gjøre noe slikt mot mine fremtidige barn. Å tigge om penger på sosiale medier når jeg har nok penger, hus og alt som jeg trenger. Tror heller ikke sønnen vil sette så stor pris på det når han blir eldre. Dette er også en liten by med 15 000 innbyggere, hvor "alle kjenner alle." Anonymkode: a4327...ed1 14
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #6 Skrevet 23. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan spare barnepensjonen. Sært å tigge etter sparepenger Anonymkode: 650a7...cdc Det er nettopp det som skjer her, de ønsker penger som skal settes på sparekonto. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd noe lignende, der var det noen som ønsket penger til barna fremfor blomster. Tenker det er innafor, familien er nok i sjokk etter dødsfallet. Begravelser er dyrt, og viss far i tillegg har hatt god inntekt er det nok ikke like enkelt å legge om økonomiske vaner. Anonymkode: 23869...1b3 Her har de opprettet en aksjon på sosiale medier hvor de ber om penger til sparekonto. Jeg hadde kanskje forstått det om familien hadde vært lutfattig, men det er ikke tilfellet her. Er det en menneskerett å ha en stor sparekonto? Anonymkode: a4327...ed1 20
Chiyo Skrevet 23. november 2019 #7 Skrevet 23. november 2019 Jeg syns det virker utrolig merkelig, for å være helt ærlig. Jeg har to foreldre, men da jeg ble voksne så hadde jeg kanskje rundt ti tusen kroner oppspart. Jeg tror ikke det er unormalt at man går inn i det voksne livet med veldig lite penger, men det er jo tiden for å ta ansvar, få seg jobb og bygge opp sin egen formue uavhengig fra mor og far. Hvis pengene gikk til mor fordi hun bare hadde en inntekt til å ta vare på barna sine, så kunne jeg kanskje forstått det bedre. 15
Gjest ti10 Skrevet 23. november 2019 #8 Skrevet 23. november 2019 12 minutter siden, Millimani skrev: Det er faktisk veldig vanlig i dag. Stadig står det i døds-annonser hvor yngre barn har mista mamma eller pappa, - enten de skulle være 3, 11 eller 16 år gamle. Like kjært som blomster er en gave til barnas oppvekst/utdannelse e.l. Ser virkelig ikke problemet med det Jo, men dette blir vel noe annet. Det er forskjell på å skrive noe sånt i en dødsannonse, mange ber jo også om gaver til div. veldedige formål og å tigge penger i sosiale medier. Slik som TS beskriver det, virker det ganske upassende. Når det er sagt, kan det vel bero på den følelsesmessige tilstanden den etterlatte moren er i. Det er ikke alltid så lett å se klart i en slik situasjon, det er det man har familie og venner til, men ut fra det som sies, ser det jo ut som at de er med på denne "tiggingen".
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #9 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, Chiyo skrev: Jeg syns det virker utrolig merkelig, for å være helt ærlig. Jeg har to foreldre, men da jeg ble voksne så hadde jeg kanskje rundt ti tusen kroner oppspart. Jeg tror ikke det er unormalt at man går inn i det voksne livet med veldig lite penger, men det er jo tiden for å ta ansvar, få seg jobb og bygge opp sin egen formue uavhengig fra mor og far. Hvis pengene gikk til mor fordi hun bare hadde en inntekt til å ta vare på barna sine, så kunne jeg kanskje forstått det bedre. Det står spesifikt at pengene skal settes på sparekonto, som sønnen skal få når han blir myndig. Moren har også omgangskrets med flere tanter, onkler, foreldre, svigerforeldre, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor hun ber om penger. Det gir meg bismak. Mulig det er jeg som overreagerer ettersom det har vært så mye "innsamlingsaksjoner", hvor folk oppretter innsamling etter en ødelagt stekeovn, etc, og det er som regel folk som jobber og tjener sine egne penger. Jeg merker jeg har fått nok av denne tiggingen (får nesten dårlig samvittighet av å ordlegge meg slik, men jeg er litt lei kan man si.) Anonymkode: a4327...ed1 11
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #10 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, ti10 skrev: Jo, men dette blir vel noe annet. Det er forskjell på å skrive noe sånt i en dødsannonse, mange ber jo også om gaver til div. veldedige formål og å tigge penger i sosiale medier. Slik som TS beskriver det, virker det ganske upassende. Når det er sagt, kan det vel bero på den følelsesmessige tilstanden den etterlatte moren er i. Det er ikke alltid så lett å se klart i en slik situasjon, det er det man har familie og venner til, men ut fra det som sies, ser det jo ut som at de er med på denne "tiggingen". Ja, svigerforeldrene hennes har også kommentert og delt innlegget og ber folk om å vippse. Folk vippser og deler flittig. Det virker det bare så sært og upassende. Anonymkode: a4327...ed1 1
Kaisada Skrevet 23. november 2019 #11 Skrevet 23. november 2019 Dette er ikke merkelig! En tragedie har rammet familien og sønnen på 11! År har mistet sitt forbilde, sin pappa og mye av sin trygghet i livet. Mor sitter igjen med en inntekt, et hus, bil og sikkert en god del forpliktelser som gjør at hun må prioritere annerledes i årene fremover. I en slik situasjon er det mange rundt som faktisk ønsker å bidra med noe. Da er et fond til barnet fantastisk! Hvis det vel og merke går til barnet og ikke kastes vekk på noe annet. 9
Gjest ti10 Skrevet 23. november 2019 #12 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, svigerforeldrene hennes har også kommentert og delt innlegget og ber folk om å vippse. Folk vippser og deler flittig. Det virker det bare så sært og upassende. Anonymkode: a4327...ed1 Det virker veldig spesielt, men det kan jo kanskje også være at økonomien ikke er så bunnsolid som det har virket utad.
Kaisada Skrevet 23. november 2019 #13 Skrevet 23. november 2019 (endret) Og man velger selv om man vil gi. Sønnen kan kjenne på takknemlighet over at så mange rundt tenkte på han og ønsket å gi han den beste starten i voksenlivet de kunne, uten å kjenne på skamfølelse over at mor ba om hjelp. Aner jeg en viss sjalusi over at noen mottar noe du ikke får TS? Del gjerne vippslenken her, jeg vil bidra! Endret 23. november 2019 av Kaisada 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #14 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, Kaisada skrev: Og man velger selv om man vil gi. Sønnen kan kjenne på takknemlighet over at så mange rundt tenkte på han og ønsket å gi han den beste starten i voksenlivet de kunne. Aner jeg en viss sjalusi over at noen mottar noe du ikke får TS? I alle dager, må dette handle om sjalusi altså? Hvorfor skulle jeg vært sjalu her egentlig? Sjalu på et barn på 11 år som nettopp har mistet faren sin? Ufint (og merkelig) å påstå det. Som jeg har skrevet tidligere, jeg syns det er sær oppførsel av familien, og veldig upassende. Anonymkode: a4327...ed1 12
Millimani Skrevet 23. november 2019 #15 Skrevet 23. november 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er rart, og jeg ville aldri fått til å gjøre noe slikt mot mine fremtidige barn. Å tigge om penger på sosiale medier når jeg har nok penger, hus og alt som jeg trenger. Tror heller ikke sønnen vil sette så stor pris på det når han blir eldre. Dette er også en liten by med 15 000 innbyggere, hvor "alle kjenner alle." Anonymkode: a4327...ed1 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det står spesifikt at pengene skal settes på sparekonto, som sønnen skal få når han blir myndig. Moren har også omgangskrets med flere tanter, onkler, foreldre, svigerforeldre, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor hun ber om penger. Det gir meg bismak. Mulig det er jeg som overreagerer ettersom det har vært så mye "innsamlingsaksjoner", hvor folk oppretter innsamling etter en ødelagt stekeovn, etc, og det er som regel folk som jobber og tjener sine egne penger. Jeg merker jeg har fått nok av denne tiggingen (får nesten dårlig samvittighet av å ordlegge meg slik, men jeg er litt lei kan man si.) Anonymkode: a4327...ed1 Det er ikke sært å be om penger til en sparekonto. Gutten er 11 år, og det er mange år til han blir 18. Du vet aldri "hvor han er" når har har nådd den alderen, når han skal flytte, om han får seg en god utdannelse og jobb... Utdannelse kan faktisk koste enormt med penger. Du kan ikke forvente at "all" familie kan bidra, men heller ikke at alle andre vil det. Den døde faren ville sikkert satt pris på at sønnen får denne hjelpa, selv om han selv er død og ikke kan bidra med noe lenger. Det er heller ingen tvang for noen å bidra til denne innsamlingsaksjonen, ei heller til andre innsamlingsaksjoner. Er du ikke interessert, så lar du bare være å bidra. 2
Kaisada Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I alle dager, må dette handle om sjalusi altså? Hvorfor skulle jeg vært sjalu her egentlig? Sjalu på et barn på 11 år som nettopp har mistet faren sin? Ufint (og merkelig) å påstå det. Som jeg har skrevet tidligere, jeg syns det er sær oppførsel av familien, og veldig upassende. Anonymkode: a4327...ed1 Ja noe må det handle om når du viser total mangel på evne til mentalisering. ikke vær så skråsikker og dømmende før du selv har stått i tilsvarende situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #17 Skrevet 23. november 2019 Min datter har selv mistet faren sin, og jeg hadde aldri i verden tiggi om penger på den måten der. Jeg synes rett og slett det er usmakelig! Anonymkode: 81f4f...f04 18
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #18 Skrevet 23. november 2019 Jeg synes denslags tigging er en uting. Det er ikke unormalt å starte voksenlivet uten penger. Anonymkode: 62499...a45 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #19 Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, Millimani skrev: Det er heller ingen tvang for noen å bidra til denne innsamlingsaksjonen, ei heller til andre innsamlingsaksjoner. Er du ikke interessert, så lar du bare være å bidra. Det er sant, men det er første gangen jeg ser en slik innsamling som dette og det var ubehagelig å se det. Bare for å ha det klart, jeg går ikke rundt og snakker om dette til folk (det syns jeg ville vært slemt), derfor oppretter jeg denne tråden. Jeg liker ikke alle disse innsamlingene som blir opprettet, hvor folk skal ha penger til hva som helst. Jeg vet om flere i byen som er fattige, men de hører du aldri fra, de oppsøker NAV, mens andre ber om penger til sparekonto. Jeg syns bare det er sært. Anonymkode: a4327...ed1 9
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #20 Skrevet 23. november 2019 2 minutter siden, Kaisada skrev: Ja noe må det handle om når du viser total mangel på evne til mentalisering. ikke vær så skråsikker og dømmende før du selv har stått i tilsvarende situasjon. Noe må det handle om? Det handler om at det er ubehagelig å be om penger, legger ut navn og bilder av barnet, etc. Jeg syns det er merkelig og litt dårlig gjort overfor barnet, og jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen gjør det, så får du snakke om "mangel på evne til mentalisering" så mye du vil (og jeg som tenkte det var viktig å tenke på barnet og deres privatliv.) Anonymkode: a4327...ed1 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå