Gå til innhold

Noen som vet om litt amming påvirker sjansen for å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 1,5 år som fortsatt ammer litt. Jeg har selv ikke hatt noe mål å amme lenge, men barnet har ønsket dette selv så derfor ammer jeg fortsatt. Ikke så mye, men det blir fort 20 min etter vi kommer hjem fra barnehagen - i tillegg til kanskje en gang i løpet av kvelden. Merker at jeg får ganske spreng hvis jeg går en dag uten å amme. 

Nå ønsker vi et barn til og er i gang med prøvingen. Det tok litt tid forrige gang, rundt ett år. Noen som vet om ammingen påvirker sjansen for å bli gravid? Jeg har regelmessig mensen og det virker som at jeg har eggløsning (har kjøpt eggløsningstester så jeg skal sjekke om det virkelig er tilfelle). Jeg vet ikke om ammingen påvirker fertiliteten på noen måte selv om jeg skulle ha eggløsning.

Anonymkode: 99a37...8d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det. Jeg ble hvertfall gravid mnd etter at jeg sluttet å amme.

Skrevet

Har hørt at det påvirker, men om det stemmer og om så lite amming påvirke veit jeg ikke.

Anonymkode: bb08a...aaa

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har eggløsning så har det ingenting å si at du ammer litt. Det at du har regelmessig menstruasjon gjør at jeg vil tro du har eggløsning, men ta tester så ser du om du virkelig har det. 

Anonymkode: 659d2...616

• Liker 1
Skrevet

Det ble brukt som prevensjon i gamle dager.  Funker nok ikke egentlig så mye, men om du sliter med å bli gravid fra før ville jeg vurdert å stoppe..

Jeg har mange venninner som ble gravide mens de fullammet baby. 

Anonymkode: c6eb1...54c

Skrevet

Det varierer nok fra person til person. Men etter hva jeg har lest, påvirker det mer hvis man ammer hyppig og ammer om natten. Og det påvirker mindre ettersom tiden går. 

Hos meg tror jeg nok ammingen påvirket syklusen og sjansen til å bli gravid. Vi prøvde lenge på førstemann, og begynte å prøve på nr. 2 med det samme jeg fikk tilbake mensen 7 mnd. etter fødsel. Jeg brukte eggløsningstester og tempet, og så at lutealfasen (mellom eggløsning og mens) var alt for kort. Jeg hadde sykluser på 30 dager, men så at jeg fikk mensen bare 2-7 dager etter eggløsning. Et evt. befruktet egg ville ikke hatt tid til å feste seg. Dette rettet seg da jeg sluttet helt å amme da barnet var 12 mnd, og jeg ble gravid den syklusen. Men jeg vet jo ikke at det ikke det samme hadde skjedd hvis jeg fortsatt ammet. Jeg kjenner også til de som har blitt gravide i løpet av de første månedene etter fødsel, mens de fortsatt ammet mye. 

Jeg ville prøvd eggløsningstester, og aller helst temping hvis det skal være helt sikkert, men det er jo litt styr med det. Sannsynligvis er du fruktbar når syklusen er regelmessig :) 

Anonymkode: 80de4...a2c

• Liker 1
Skrevet

Hormonet progesteron, som er det samme som finnes i p-piller skilles ut ved amming. Så ja, det kan fungere som prevensjon for noen. Det er nettopp derfor en ikke anbefaler prevensjon med progesteron for ammende kvinner, ettersom en kan risikere å dermed miste melken. 

Anonymkode: d5a98...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...