Gå til innhold

Gipsplugg og drill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal henge opp gardinstang på en gipsvegg og det fulgte med sånne gipsplugger, men er usikker på hvor stort borr for å drille hull i veggen jeg skal velge? Måler jeg gipspluggen på enden så er den 8-9 mm, men den er jo smalere enn det etter toppen/hodet på pluggen? Akkurat som en vanlig skru. Er redd jeg skal lage stygge hull i veggen og at alt raser ned :fnise:  Hjelp? 😅

Anonymkode: bd6ad...dfb

Skrevet

Se om det står et tall på pluggen.

Skrevet
1 hour ago, Whistler said:

Se om det står et tall på pluggen.

Så etter det faktisk, men står ikke noe.

Skrevet

Enig med Belima. Tipper det er murplugg og ikke gips.

Anonymkode: 1ebf6...e2d

Skrevet

I "bruksanvisningen" som følger med så ser det nå ut som den er til gips? Ser ut som det er meningen den skal utvide seg når jeg skrur i skruen. Dog har jeg a la det som det linkes til her, men hadde håpet å slippe å bruke det i alle fall på stua for de lager visstnok ganske store hull. Men vil jo ikke det skal falle ned heller:P

IMG_20191123_214016185.thumb.jpg.3db44d0ce34ba76d50a47d58d5b3d5f1.jpg

Skrevet

Er det tunge gardiner? Vil tro det går fint om de ikke er for tunge. Prøv med en borr på 4 eller 5 mm og heller gå opp en størrelse om det blir knapt.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det tunge gardiner? Vil tro det går fint om de ikke er for tunge. Prøv med en borr på 4 eller 5 mm og heller gå opp en størrelse om det blir knapt.

Nei, de er ikke lystette eller i fløyel eller noe sånt så ikke spesielt tunge. Dog er det med 3 oppheng til stanga, og selv om det egentlig er nok med 2 så kan jeg jo bruke 3 bare for å fordele vekta litt. Aldri brukt borr og er redd for å kløne til ett eller annet :fnise: Dritten må jo være i vater også, men jeg har ikke noen til å hjelpe meg så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Men takk for tips:)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I "bruksanvisningen" som følger med så ser det nå ut som den er til gips? Ser ut som det er meningen den skal utvide seg når jeg skrur i skruen. Dog har jeg a la det som det linkes til her, men hadde håpet å slippe å bruke det i alle fall på stua for de lager visstnok ganske store hull. Men vil jo ikke det skal falle ned heller:P

IMG_20191123_214016185.thumb.jpg.3db44d0ce34ba76d50a47d58d5b3d5f1.jpg

Er det den eneste siden på monteringsanvisningen? Den grå plastdingsen der er nemlig en murplugg, ikke en gipsplugg. Men ofte står det oppgitt flere alternative monteringsanvisninger, avhengig av hva slags vegg man har, samtidig som det oppgis at det som følger med er beregnet på feste i murvegg. 

Anonymkode: 993d6...5b5

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker Castor sitt anker som heter Stella. Solid feste som takler rundt 35kg. 

Skrevet
On 11/24/2019 at 12:51 AM, AnonymBruker said:

Er det den eneste siden på monteringsanvisningen? Den grå plastdingsen der er nemlig en murplugg, ikke en gipsplugg. Men ofte står det oppgitt flere alternative monteringsanvisninger, avhengig av hva slags vegg man har, samtidig som det oppgis at det som følger med er beregnet på feste i murvegg. 

Anonymkode: 993d6...5b5

Det er den eneste siden ja. Men takk for tips! Har kjøpt meg gipsplugger som skal holde en god del, så får satse på at det blir bra:) Ulempen er jo at de lager så store hull i veggen:\

• Liker 1
Skrevet

En vegg er til for å bore i. Og du har vel uansett ikke tenkt å fjerne gardinstanga med det første. Dersom du engang i fremtiden skal fjerne den er det bare å fylle hullet med akryl og male over

Skrevet
1 hour ago, newman01 said:

En vegg er til for å bore i. Og du har vel uansett ikke tenkt å fjerne gardinstanga med det første. Dersom du engang i fremtiden skal fjerne den er det bare å fylle hullet med akryl og male over

Joda, men jeg er redd for å gjøre feil og ende opp med flere hull enn jeg trenger, at ikke stanga er i vater osv. 😅 Det er situasjonen på soverommet akkurat nå, det er ganske store hull der fra før.

Skrevet

Gardinstang, vater, blyant, bor. Hjelper å få litt assistanse fra en god hjelper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...