Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å redusere antallet uføretrygdede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en høy andel uføretrygdete i Norge. Den kan ikke fortsette å øke uten at det må finansieres enten med kutt i uføretrygd eller andre offentlige utgifter. Å øke skatte- og avgiftsnivå tilsvarende er ikke realistisk, især ikke samtidig som mange vil redusere forbruket til seg selv og andre.

Hva kan gjøres for å redusere andelen?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo begynne med å sørge for at det er nok jobber til alle. Jeg er kronisk syk, men helst jobbe. Problemet er at sykdommen har gitt meg ganske store CV-hull (sykehusopphold, restituasjon, avbrutt utdanning, måtte slutte i jobber). Er på AAP nå, og har søkt hundrevis av jobber, bare fått en håndfull intervjuer, og ingen ny jobb. Det går mot slutten av tiltaket, og da står jeg med to muligheter: Enten kan jeg akseptere at jeg må på sosialhjelp med alt det innebærer: Må selge unna det jeg eier, tømme BSU-kontoen og gi opp drømmen om egen bolig. Eller så kan jeg overdrive sykdommen, og få behandler og fastlege med på en uføresøknad.

Anonymkode: fea63...d37

• Liker 22
Skrevet

Kutte ned beløpet. Er sikker på at 20% av de hadde «plutselig» blitt friske og fått seg jobb. 20% av de på aap osv hadde gjort det samme og aldri gått videre med uføresøknaden.

Anonymkode: e9f5f...faf

• Liker 10
Skrevet

Flere fleksible jobber. 

Anonymkode: 27d7f...cf3

• Liker 32
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo begynne med å sørge for at det er nok jobber til alle. Jeg er kronisk syk, men helst jobbe. Problemet er at sykdommen har gitt meg ganske store CV-hull (sykehusopphold, restituasjon, avbrutt utdanning, måtte slutte i jobber). Er på AAP nå, og har søkt hundrevis av jobber, bare fått en håndfull intervjuer, og ingen ny jobb. Det går mot slutten av tiltaket, og da står jeg med to muligheter: Enten kan jeg akseptere at jeg må på sosialhjelp med alt det innebærer: Må selge unna det jeg eier, tømme BSU-kontoen og gi opp drømmen om egen bolig. Eller så kan jeg overdrive sykdommen, og få behandler og fastlege med på en uføresøknad.

Anonymkode: fea63...d37

Hvordan skal samfunnet klare å sørge for nok jobber til alle?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flere fleksible jobber. 

Hvordan skal dette organiseres?

• Liker 1
Skrevet

Gi mer bevilgning til forskning!

Anonymkode: d8d1f...425

• Liker 8
Skrevet

Kan jo kanskje starte med å innse at ikke alle har helse til å jobbe 100%? Flere deltidsstillinger, og forebyggende arbeid slik at flere holder ut et langt arbeidsliv tross helseproblemer (som de fleste støter på i løpet av livet).

Godt arbeidsmiljø og mindre fysisk belastende oppgaver, slik at folk ikke sliter seg ut (største andelen av uføre er 50+ og har hatt en fysisk tung jobb). 

Samt det å ikke bli utstøtt og mistenkeliggjort om man er sykmeldt noen måneder fordi kroppen eller hodet sier stopp i en liten periode. Får man ikke støtte fra kolleger og sjef, så er veien ut av arbeidslivet kort. Bedre sjefer som ser den ansatte og tar praten om man ser mennesker er på vei til å møte veggen. Større fokus generelt i samfunnet på helse, alkohol, sukker, nikotin, og viktigheten av frisk luft og bevegelse (spesielt i stillesittende arbeid).

Det er jo noe galt med forventningene fra samfunnet ift. den generelle kapasiteten i befolkningen når så mange faller utenfor. Hadde det ikke vært alt eller ingenting - supermenneske eller slask, så hadde flere holdt ut lenger.

Anonymkode: 46f03...8f2

• Liker 27
Skrevet

Nå må du ærlig talt gi deg. Nok uføretrygd tråder nå 🙄

Anonymkode: b1a32...003

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må du ærlig talt gi deg. Nok uføretrygd tråder nå 🙄

Anonymkode: b1a32...003

Tåler man ikke debatt er det frivillig å delta.

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flere fleksible jobber. 

Enig - samfunnet krever mer og mer, flere og flere faller utenfor. Hadde det vært mer rom for jobber som kan utføres etter egen fysisk/psykisk form og vært mer kreativt på hvordan de utføres så kunne man kanskje kuttet ned på noe av uførestatistikken. Ellers å fange bedre opp unge som sliter i tidlig skolealder, ofte man på ungdomsskolen ser tegn på barn som kommer til å slite, få ett godt system for å hjelpe disse. 

Anonymkode: 03e1a...d17

• Liker 19
Skrevet

Folk som sliter psykisk må få tidlig hjelp. Så fort de begynner å slite så det ikke tar overhånd og de ender opp som evig ufør. Det er alt for vanskelig å få hjelp i dag! Mange får ikke. 

Arbeidsgivere må begynne å ta i mot folk som sliter også. Ta i mot uføre. Ta i mot de som går på aap. Det er alt for mange som bare ansetter visse folk og da blir det vanskelig å få jobb også. Da har mange ikke noe valg. 

Så lenge dette fortsetter så vil det bare øke med folk som blir ufør.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kutte ned beløpet. Er sikker på at 20% av de hadde «plutselig» blitt friske og fått seg jobb. 20% av de på aap osv hadde gjort det samme og aldri gått videre med uføresøknaden.

Tipper det er motsatt. Er man fattig har man aldri råd til bedre behandling og bedre utredning som kan gjøre en friskere. Gunhild Stordalen ble ikke kurert fra sin alvorlige sykdom fordi hun var fattig, tvert imot gjorde den enorme formuen henne i stand til å ta behandling som ikke er tilgjengelig for nordmenn flest. Har man lite har man ikke en gang sjans på å spare opp til bedre alternativer

Anonymkode: 99ef0...4db

• Liker 36
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv selv å lev for minstebeløpet mens du er så syk at du ikke kan arbeide, så syk at du bare fungerer ved kun å leve og ikke gjøre så mye annet, da skjønner du fort at det ikke er et alternativ! Det som heller kan gjøres er å kutte politikernes lønn for eksempel!

Anonymkode: dc1b1...7ed

• Liker 26
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å nei du. Det kan du bare glemme. 

Får håpe du aldri blir ufør for da hadde du holdt kjeft. 

Endret av Kvelertak
Skrevet

Arbeidsgivere som er villig til å ansatte folk med skavanker. Mange med funksjonshemming feks kan fint jobbe som andre.

Anonymkode: 72d44...37d

• Liker 14
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Kvelertak skrev:

Folk som sliter psykisk må få tidlig hjelp. Så fort de begynner å slite så det ikke tar overhånd og de ender opp som evig ufør. Det er alt for vanskelig å få hjelp i dag! Mange får ikke. 

Arbeidsgivere må begynne å ta i mot folk som sliter også. Ta i mot uføre. Ta i mot de som går på aap. Det er alt for mange som bare ansetter visse folk og da blir det vanskelig å få jobb også. Da har mange ikke noe valg. 

Så lenge dette fortsetter så vil det bare øke med folk som blir ufør.

Hvordan skal man få arbeidsgivere til å velge folk som ikke kan yte 100% fremfor folk som kan? Og hva skal i såfall de som kan yte 100%, men blir valgt bort leve av?

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er en høy andel uføretrygdete i Norge. Den kan ikke fortsette å øke uten at det må finansieres enten med kutt i uføretrygd eller andre offentlige utgifter. Å øke skatte- og avgiftsnivå tilsvarende er ikke realistisk, især ikke samtidig som mange vil redusere forbruket til seg selv og andre.

Hva kan gjøres for å redusere andelen?

Redusert arbeidstid til 6 timer i yrker der dette er mulig. Det er bedre med spredte ferieuker i løpet av året istedenfor alt på en gang om sommeren. Stressmestringskurs for alle ansatte. Mer hjemmekontor for de som har muligheter til dette. 

Anonymkode: fe216...9e3

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Redusert arbeidstid til 6 timer i yrker der dette er mulig. Det er bedre med spredte ferieuker i løpet av året istedenfor alt på en gang om sommeren. Stressmestringskurs for alle ansatte. Mer hjemmekontor for de som har muligheter til dette. 

Anonymkode: fe216...9e3

Vil det føre til store nok besparelser til at man kan forsvare reduksjonen i BNP 6-timersdagen vil føre til?

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange av de uføre er i aldersgruppa 50-67 år, altså den siste delen av yrkeskarrieren før pensjonsalder. Mange av disse har fått diverse muskelrelaterte skader etter mange år med manuelt arbeid, tunge løft og turnusarbeid, som for eksempel arbeid i industrien eller på sykehjem. Om man kan tilrettelegge bedre og skape bedre vilkår for folk i tøffe yrker, så vil man også redusere antall belastningsskader og uføretrygder. Dette er jo den tradisjonelle arbeiderklassen som ofte blir usynliggjort i politikken og i samfunnsdebatten, hvor det er lett å tro at "alle" i Norge jobber på et komfortabelt kontor med ergonomisk stol og en kopp kaffe og kan tusle hjem klokka halv fire.

Og så tror jeg at man rett og slett må akseptere at i et velferdssamfunn så vil en god del være uføre. Ganske mange i befolkningen vil få kreft og senskader, ryggproblemer, ulykker, schizofreni osv. Menneskekroppen er skjør, og helsa er et sjansespill. Sånn har det vært til alle tider, folk var ikke mindre syke før velferdsstaten kom. Da var det bare ingen som førte registre over dem, siden de syke og skadde enten ble tatt vare på av familiemedlemmer, eller havnet i rennesteinen og døde en tidlig død (og samfunnet ga som regel faen).

Anonymkode: 5c993...f5f

• Liker 28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...