Gå til innhold

Kritikk fra mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei veldig snill mamma.. hun stiller opp og er støttende i det meste.. 

men hun er også fra den generasjonen at hun ikke skjønner hvorfor vi pusser opp og bruker penger på det hun ikke vil bruke penger på.. men det er jo bagateller. 

Vi har tenåringsbarn i hus. Vi setter grenser for barna. De får ikke alt de vil selv om de sikkert får langt over snittet. 

I dag skulle 13 åringen På butikken og kjøpe lørdagsgodt. Da han kom bort husket han ikke koden på kortet sitt.. kom hjem og var sur og grinete.. fikk ordna med koden osv men da orket han ikke sykle bort igjen som tar maks 5 min. Ville jeg skulle kjøre han. 

Jeg sto i morgenkåpe, hengte opp klær og holdt på med frokosten.. han ble sur fordi han fikk nei, og lå på gulvet å sparket i veggen. 

Metter hvert dro jeg bort til svigers en tur, da ringte sønnen min til min mor og fikk henne til å kjøre seg på butikken. 

Så til saken; mamma ringer å «kjefter» på meg.. han er jo bare 13 år, Kan ikke kreve at de skal klare alt selv.. han hadde ikke satt EL sparkesykkelen på lading og orket ikke gå.. jeg måtte da skjønne at jeg måtte hjelpe han med alt og at han var så lei seg osv. 

Mamma var igjen helten som kom å reddet han og fikset alt for han. 

Jeg sa til mamma at dette er kanskje hennes privilegium som mormor. Men min jobb som mor må sette grenser, oppdra og lære de til å ta ansvar og konsekvenser for egne handlinger. 

De får kjærlighet trygghet og støtte i bøttevis. De blir kjørt hit og dit og de får mye. Men de må også lære nei. Og takle å få nei.. 

det er så frustrerende å ikke få støtte fra min egen mor ang barna. 

Enten gir jeg for mye eller gir jeg for lite.. 

Anonymkode: c3972...487

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du fortjente den kjeften fra din mor.

Gutten er 13 år.

Hvor lang tid bruker han, dersom han skal gå til butikken?

Min gutt er noen år yngre enn din, men får lov å bevege seg på egenhånd (og klarer det helt fint!!) i en avstand som han selv bruker ca. en halv time på! Det skal sies at han ofte går sammen med kompiser.

Men når din er 13, så er han jo stor!

Er det gullgutten som bestemora vil sy puter under armene for, eller?

Anonymkode: 14a9f...c2a

• Liker 10
Skrevet

"Lå på gulvet og sparket i veggen" 

😂😂😂😂 En 13 åring.. 

Anonymkode: af10b...68f

• Liker 27
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Lå på gulvet og sparket i veggen" 

😂😂😂😂 En 13 åring.. 

Ler du av barns reaksjoner? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du fortjente den kjeften fra din mor.

Gutten er 13 år.

Hvor lang tid bruker han, dersom han skal gå til butikken?

Min gutt er noen år yngre enn din, men får lov å bevege seg på egenhånd (og klarer det helt fint!!) i en avstand som han selv bruker ca. en halv time på! Det skal sies at han ofte går sammen med kompiser.

Men når din er 13, så er han jo stor!

Er det gullgutten som bestemora vil sy puter under armene for, eller?

Anonymkode: 14a9f...c2a

Ikke avstanden dette handler om 

Skrevet

En 13-åring som blir så sint at han sparker i veggen fordi han ikke blir kjørt til butikken når han tydeligvis har en EL-sykkel som han ikke har orket å lade? Den gutten har godt av å ordne situasjonen selv og trenger absolutt ikke å kjøres, og det sier jeg i beste mening. 

Anonymkode: 680eb...8be

• Liker 29
Skrevet
55 minutter siden, Sunnys skrev:

Jeg reagerer på oppdragelsen når en så stor gutt utagerer som ein 3-åring. Ikke har mine unger gjort slikt noen sinne heller. Uten at de har ein perfekt oppdragelse. 

• Liker 12
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på oppdragelsen når en så stor gutt utagerer som ein 3-åring. Ikke har mine unger gjort slikt noen sinne heller. Uten at de har ein perfekt oppdragelse. 

Mange grunner til at barn kan bli frustrerte.. Er det mye i livene til barn fra før kan en slik situasjon være dråpen over.. virker ikke som du har mye kunnskap om barn 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, Sunnys skrev:

Mange grunner til at barn kan bli frustrerte.. Er det mye i livene til barn fra før kan en slik situasjon være dråpen over.. virker ikke som du har mye kunnskap om barn 

13 år gamle barn reagerer normalt ikkje på den måten, gjør de vel?

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne kan si stygge ting til hverandre eller latterliggjøre barns reaksjoner på nettet.. altså barns reaksjoner 😳 er det normal oppførsel av voksne? 

Barn kan ha følelsesmessige utbrudd.. tenåringer på 13 år er full av hormoner og har ikke alltid kontroll.. 

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, Sunnys skrev:

Voksne kan si stygge ting til hverandre eller latterliggjøre barns reaksjoner på nettet.. altså barns reaksjoner 😳 er det normal oppførsel av voksne? 

Barn kan ha følelsesmessige utbrudd.. tenåringer på 13 år er full av hormoner og har ikke alltid kontroll.. 

Jeg hadde selv følelsesmessige utbrudd da jeg var i den alderen i form av å slå igjen en dør eller kaste en gjenstand. Men å ligge på gulvet slik, nope. Jeg har seff ingen pedagogisk utdanning, så her blir vi to aldri enig.

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde 13 åringen min gjort det, hadde jeg blitt helt sjokkert..

Anonymkode: e9804...5d3

• Liker 7
Skrevet

Har 13-åringer lov til å kjøre el-sykkel? 

Anonymkode: 240b1...6ec

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 13-åringer lov til å kjøre el-sykkel? 

Anonymkode: 240b1...6ec

Sparkesykkel.. les teksten 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde selv følelsesmessige utbrudd da jeg var i den alderen i form av å slå igjen en dør eller kaste en gjenstand. Men å ligge på gulvet slik, nope. Jeg har seff ingen pedagogisk utdanning, så her blir vi to aldri enig.

Jeg har pedagogisk utdanning, så dette kan jeg mye om.. men nå er det ikke det som er diskusjonen eller spørsmålet mitt i denne tråden. Dette er typisk på KG. Du stiller et spm eller en problemstilling, det blir tatt helt ut av kontekst. Og ts får egentlig ikke svar på det hen spurte om

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pedagogisk utdanning, så dette kan jeg mye om.. men nå er det ikke det som er diskusjonen eller spørsmålet mitt i denne tråden. Dette er typisk på KG. Du stiller et spm eller en problemstilling, det blir tatt helt ut av kontekst. Og ts får egentlig ikke svar på det hen spurte om

Da skulle du ha verktøyene til å vite svarene selv då 😁 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å slamre I døra eller kaste gjenstander er da minst like umodent som å ligge på gulvet og sparke på veggen og furte. 

Anonymkode: d980a...799

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skulle du ha verktøyene til å vite svarene selv då 😁 

Leste du innlegget? Var ikke adferden til tenåringen som var problemet.. ikke det jeg spurte om 

Skrevet

Problemet er at det er frustrerende og sårende ang min mor... 13 åringen takler jeg helt fint. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Sunnys skrev:

Når en på 13 oppfører seg som en på 3 er det lov å le.

Ts: jeg hadde blitt forbannet om min mor overkjørte mine regler i den grad og i tillegg ringte for å kjefte på meg for å sette sunne regler for min tenåring. 

Anonymkode: 6dddd...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...