Gå til innhold

Tog eller bil?

Tog eller bil?  

46 stemmer

1. 1. Tog eller bil?

• Tog
      20
    • Bil
      26

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 23.11.2019 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Sitter på toget og kjeder meg, klarer ikke å sove heller. Så da lurer jeg på...om dere skal en lang tur der tog er et alternativ, hva foretrekker dere? Tog eller bil? Jeg liker klart best å kjøre selv, men det var det ikke anledning til denne gangen.

Anonymkode: 04fd7...c3e

vell du er et bedre og klokere menneske dersom du velger kollektivt transport. uansett det er billigere, raskere ( mindre trafikk)

du sparer drivstoff og hele pakka ;) 

Anonymkode: 48404...382

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tog. Kan spise, lese, spille, strikke, høre på musikk, løse kryssord, strekke på bena når som helst.

Anonymkode: 50da3...b19

• Liker 2
Skrevet

Hvis toget hadde gått helt frem, det hadde vært garantert sitteplass og ingen togbytter - hadde jeg valgt det. F.eks. når jeg drar til Stockholm, tar jeg toget. Det er veldig behagelig.

Men som oftest skal jeg hjem til familien, og det vil bety minst ett togbytte, stor sannsynlighet for buss for tog + at jeg må hentes i bil uansett, siden det er flere mil til togstasjonen - så da blir det bil.

Anonymkode: 37057...238

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

vell du er et bedre og klokere menneske dersom du velger kollektivt transport. uansett det er billigere, raskere ( mindre trafikk)

du sparer drivstoff og hele pakka ;) 

Akkurat "det er billigere" er jo litt fønni fordi bilens kostnader er fast, mens toget koster per pers. La oss si vi kjører 500 km à 5 kr/km (min bil koster bare 3,54 kr/km alt inklusive, men de fleste ligger MYE høyere), da bruker vi 2500 kr per vei (ca 500 kr av dette vil være drivstoff). Miniprisbillett a 300 kr * familien på fire er bare 1200 kr, røfflig halvparten. Men det er det ikke alltid man får. Ordinær pris er i nærheten av 800 kr, altså 3200 kr per vei...700 kr dyrere enn bil. Mens det som regel - ikke i Oslo - er ekstra convenient å ha med bil.

• Liker 1
Skrevet

Kan man betale for periode billett, for 1 måned som på buss? 

Skrevet

Foretrekker egentlig tog. MEN på de strekningene jeg reiser mest er det billigere å kjøre bil enn å ta tog. Og det er så mye tull med toget. Forsinkelser, buss for tog osv. Så jeg velger som oftest bilen, selv om det hadde vært avslappende å sitte på toget med en bok og en kopp kaffe.

Anonymkode: 64a86...e93

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man betale for periode billett, for 1 måned som på buss? 

Jepp, til pendling har vi det, men det blir jo noe helt annet enn langreiser. Men helt klart en prisvinner, dette. :)

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg bor midt i smørøyet for togpendling, 20 minutter til Oslo S, så bruker jeg det. Det er fint å vite man ikke er avh. av bil til enhver tid så det vil jeg si er den største fordelen. Ulempen er at det tar litt mer tid i mitt tilfelle. For andre reiser, unntatt til/fra OSL blir det bil pga. fleksibiliteten.

Skrevet

Jeg flyr helst, på grunn av tidsbruk. 

På andreplass kommer tog. Da kan jeg jobbe, eller lese.

Tiden bak rattet er fullstendig bortkastet tid, og er jeg passasjer blir jeg lett bilsyk. Eneste fordelen med bil er at den tar deg fra dør til dør, og at du kan ta med mye bagasje. 

Anonymkode: 7e18d...0be

Skrevet

Kommer helt an på hvor jeg skal, hva jeg skal ha med meg und so weiter ;) 

Svaret blir altså 'Ja takk begge deler, men alt til sin tid'

Anonymkode: af983...daa

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på omstendighetene. På tog kan jeg sove eller lese. Om jeg må kjøre bilen selv, kan jeg ingen av delene. MEN: om det er plagsomme folk på toget, får jeg verken sovet eller lest da heller, så da foretrekker jeg bil. 

Anonymkode: 0ca3f...e02

Skrevet
På 23.11.2019 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Greta Thunberg hadde blitt forferdelig skuffet over de fleste svarene her. 

Anonymkode: 9c080...cf5

Det kan godt hende. Jeg mistenker henne til å ha ett ensidig perspektiv på problemet. hvilket er en valid, om en tanketom kritikk av henne

Men jeg er også skuffet fordi Tog per def skulle utkonkurrert Bil, selv for meg som liker å kjøre. Så det faktum at man misliker tog forteller at den framtidige transportmetoden mange i større grad blir NØDT til å velge, ikke tilbyr mobiliten som det er forventet at den skal. Og jeg ser ikke forbedring. Hvilket har konsekvenser. 

Skrevet

Tog helt klart. Da kan jeg se episode etter episode av favorittserien på Netflix, HBO el.lign (har alltid med en iPad) eller ta meg en blund. Men nå pendler jeg over en time hver vei med tog hver arbeidsdag, så jeg er ganske vant med tog ;) Har aldri hatt problemer med slitsomme medpassasjerer. 

Andrevalget blir bil, om strekningen kan kjøres på én dag. Fly blir sistevalget. Mye stress med sikkerhetskontroll, inn- og utsjekking av bagasje og plassering av håndbagasje samt at setene er svært mye mindre komfortable enn i tog eller bil så det blir lite søvn eller TV-serier på meg.

Skrevet

Tog

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...