AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #1 Del Skrevet 23. november 2019 Hei! Jeg kjøpte en chihuahua da jeg gikk på vgs. Han er snart 4 år. Jeg elsker han over alt i verden og vil aldri selge han (det kunne jeg aldri gjort for da hadde ikke bare jeg blitt knust, hunden også) Men det var jo litt impulsivt kjøp og dårlig planlegging, siden jeg hadde helt andre planer for livet da enn hva jeg har nå. Jeg ønsker å studere neste høst, aller helst i Bergen. Hvis ikke, Oslo eller Trondheim. Hva tror dere skjer hvis jeg tar med hunden min i en studentbolig? SiO i Oslo, Sammen i Bergen eller SiT i Trondheim. Selvsagt i alenebolig med eget bad og kjøkken... Leieboer foreningen sier: "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieboeren holde dyr. Forutsetningen er at gode grunner taler for det og at dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen." Hunden har et ekstremt godt lynne, og bjeffer aldri. Hvis han hører noen rett utenfor så "boffer" han istedenfor bjeffing. Han er ganske underdanig, så vil tro derfor. Så ingen kommer til å høre at han er der. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 1b18f...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #2 Del Skrevet 23. november 2019 I "Sammen" boligene i Bergen skriver de at det er forbudt med dyr, men det er egentlig Bergen som er mest aktuelt studiested... På det private markedet er det mye høyere priser til en tilsynelatende lavere standard Anonymkode: 1b18f...055 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #3 Del Skrevet 23. november 2019 Trodde det var forbudt med dyr i studentbolig. Jeg fikk hvertfall ikke ha ... Anonymkode: 1fd04...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #4 Del Skrevet 23. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var forbudt med dyr i studentbolig. Jeg fikk hvertfall ikke ha ... Anonymkode: 1fd04...b76 Ja jeg vet, men jeg kan jo ta han med uansett basert på hva leieboerforeningen sier om lovverket. Hvis jeg sier noe om det på forhånd så får jeg vel avslag på bolig... Vet ikke om det er mye kontroll? Eller om aleneboliger ligger for seg selv eller tett i tett med andre studentboliger? Anonymkode: 1b18f...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #5 Del Skrevet 23. november 2019 Sats på tilgivelse fremfor tillatelse, og hold deg inne med de andre studentene i blokka. Blir det bråk, tar du det derfra. Det tar sin tid å få deg og hunden kastet ut, og i mellomtiden har du ordnet deg med annen bolig. Når ikke hunden er et problem på noen måte, skal det "godt" gjøres at noen klager på hundeholdet. Du må være veldig nøye med å plukke opp etter hunden, og ikke la den tisse rett ved inngangen, etc. Men det skjønner du forhåpentligvis. Anonymkode: 61089...5f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #6 Del Skrevet 23. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg vet, men jeg kan jo ta han med uansett basert på hva leieboerforeningen sier om lovverket. Hvis jeg sier noe om det på forhånd så får jeg vel avslag på bolig... Vet ikke om det er mye kontroll? Eller om aleneboliger ligger for seg selv eller tett i tett med andre studentboliger? Anonymkode: 1b18f...055 Det er fordbudt med dyr i studentboliger. Og ja det blir foretatt kontroller og naboene dine vil også kunne se deg med hunden. Da er det bedre at du leier privat enn å mest sannsynlig risikere å bli kastet ut. Anonymkode: bde67...621 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #7 Del Skrevet 23. november 2019 Din bolig vil ligge tett i tett med andre boenheter om du har studentbolig. Skal du ha med hunden bør du heller satse på å leie privat. Evt bør hunden bli igjen hos dine foreldre mens du studerer. Anonymkode: 9689a...c18 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #8 Del Skrevet 23. november 2019 For øvrig kan du ikke leie med tilgivelse for å ta med hund når det er spesifisert at det ikke er tillatt, og du vet dette før du søker. At du ikke vil skilles med hunden går ikke under gode grunner. Anonymkode: 9689a...c18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #9 Del Skrevet 23. november 2019 Er en studenthybel en plass for en hund da? Jeg hadde 20 kvadrat da jeg bodde på Grønneviksøren. Ingen av oss som bodde der hadde dyr. Anonymkode: 9b034...08f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #10 Del Skrevet 23. november 2019 Du sier hunden ikke vil være til ulempe, men du sier ingenting om første ledd i setningen. Det skal være gode grunner for å ha dyr i en bolig hvor det i utgangspunktet ikke er tillatt. At du er glad i hunden er ikke god nok grunn. At det er dyrere på det private markedet er iallefall ikke god nok grunn. Du vil nok først få en skriftlig advarsel hvor det kreves at hunden fjernes fra boligen, og om du ikke etterkommer det så vil du få en oppsigelse av leieforholdet. Anonymkode: 58320...eaa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #11 Del Skrevet 23. november 2019 Jeg vet at samskipnaden i Tromsø i alle fall har tillatt folk å ha dyr i "familieboliger", selv om de offisielt ikke tillater det. Anonymkode: 124d6...ce4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #12 Del Skrevet 23. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er en studenthybel en plass for en hund da? Jeg hadde 20 kvadrat da jeg bodde på Grønneviksøren. Ingen av oss som bodde der hadde dyr. Anonymkode: 9b034...08f Jada, for en chihuahua er det helt fint ettersom jeg går mye på tur med han og er med han stort sett hele tiden utenom skole (har tatt fag som privatist til nå) Bor på 28 kvadrat nå Anonymkode: 1b18f...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 23. november 2019 #13 Del Skrevet 23. november 2019 På de studentboligene jeg har bodd har det vært strengt forbudt, det var ikke lov med akvarium engang. Med "gode grunner" til å ha dyr menes typ blindehund. Du må nok på det private markedet, ja. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #14 Del Skrevet 23. november 2019 1 time siden, Knirke skrev: På de studentboligene jeg har bodd har det vært strengt forbudt, det var ikke lov med akvarium engang. Med "gode grunner" til å ha dyr menes typ blindehund. Du må nok på det private markedet, ja. Ikke nødvendigvis. Det finnes en dom som kalles innekattdommen (Rt. 1993 s. 1260) som slo fast dette med at den ikke skal være til ulempe og at man har gode grunner. Der var det ikke snakk om noen "blindekatt", selv om (om jeg husker rett) katten hjalp kvinnen som slet med angst eller noe. Det er altså ikke så strengt, selv om det jo er en viss terskel. Anonymkode: 124d6...ce4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #15 Del Skrevet 23. november 2019 Jeg fikk lov på Anker i Oslo. Men måtte få en bekreftelse fra legen om at det var nødvendig for min helse å ha hund. Skyldte på angst. Men måtte vise bekreftelsen til vekteren i ny og ned, det var alltid noen som ikke hadde fått med seg at jeg fikk lov. Anonymkode: c2801...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #16 Del Skrevet 23. november 2019 Jeg er glad i dyr. Men det er jo ikke særlig lurt å juks med slike ting. Hva hvis denne og andre leiligheten er dyrefri fordi de skal være sikre på at allergikere ikke blir utsatt for pels? Anonymkode: 2d0d1...e09 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #17 Del Skrevet 23. november 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis. Det finnes en dom som kalles innekattdommen (Rt. 1993 s. 1260) som slo fast dette med at den ikke skal være til ulempe og at man har gode grunner. Der var det ikke snakk om noen "blindekatt", selv om (om jeg husker rett) katten hjalp kvinnen som slet med angst eller noe. Det er altså ikke så strengt, selv om det jo er en viss terskel. Anonymkode: 124d6...ce4 En katt som oppholder seg innendørs er noe annet enn en hund som beveger seg i fellesarealer som oppgang. Denne saken viser litt om hva som kreves med tanke på hund og borettslag: https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kvinne-tapte-rettssak-mot-borettslag---far-ikke-lov-a-ha-hund/3423431041.html Anonymkode: 58320...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #18 Del Skrevet 23. november 2019 Noen steder er det lov. Saakalt " Mental support animals ". Maa dermed si at jeg fant det meget, meget rart at ei som bodde paa min studenthus ( England) hadde ei ugle! Ei ugle som " mental support animal" En ugle! Anonymkode: 4ce88...68f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #19 Del Skrevet 24. november 2019 Når en kjøper hund må en også ta på seg ulempene det evt. medfører. I ditt tilfelle blir det at du må finne deg en privatbolig om du vil ha hunden med deg. Er ikke mye billig her i bergen som tillater dyr, så du må vel evt. forberede deg på litt lang reisevei. Anonymkode: 17252...929 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #20 Del Skrevet 24. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at samskipnaden i Tromsø i alle fall har tillatt folk å ha dyr i "familieboliger", selv om de offisielt ikke tillater det. Anonymkode: 124d6...ce4 I boligene på Storelva (kvaløya, Tromsø). Er det tillatt med husdyr. Det står skrevet på samskipnadens sider, og jeg har selv bodd der med hund Til TS. ville undersøkt med samskipnaden der du ønsker å studere. Det kan finnes boliger tilrettelagt for husdyr, selv om det ikke annonseres. Anonymkode: 610e3...8d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå