AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #1 Skrevet 23. november 2019 Hvor lenge tenker dere det er greit at en 9-åring er alene hjemme? Jeg er kanskje litt hønemor, men datteren min er hos sin far denne helgen - og jeg fikk en telefon fra henne, for hun var hjemme alene og lurte på om hun kunne komme. I og med vi bor i gåavstand fra hverandre, så kom hun hit. Da jeg spurte når pappa var hjemme igjen fra jobb - svarte hun klokka syv. Da hadde han vært på jobb siden ti. Er jeg helt ute når jeg synes det er alt for lenge å være alene? 🙈 Anonymkode: 8fac8...03e 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #2 Skrevet 23. november 2019 Jobber han i helgen når han har samvær med datter? Dette er jo noe dere må bli enige om, hvorfor skal hun være hos han hvis han ikke er hjemme? Og ja, jeg syns det er for lenge å være alene. Men du må jo bli enig med han om hva som er greit. Anonymkode: 5c3e7...031 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #3 Skrevet 23. november 2019 Ikke bra! Dette hadde ikke jeg som mor funnet meg. Anonymkode: b9bda...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #4 Skrevet 23. november 2019 Dere må finne en ordning hun kan ikke være der når han jobber, en hel dag. Anonymkode: 60061...302 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #5 Skrevet 23. november 2019 Altfor lenge. Min (ansvarlige) 8 åring kan være hjemme alene 1-1,5 time. Anonymkode: 13375...495 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #6 Skrevet 23. november 2019 Det syns jeg er for lenge. Min 8-åring kan nok være alene ei stund, men hadde ikke latt henne være alene så lenge. Anonymkode: 1a822...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #7 Skrevet 23. november 2019 Godt å høre det ikke bare er meg som reagerer. Fikk helt vondt i magen. Om han heller hadde tatt en telefon til meg og hørt, så hadde vi jo selvfølgelig ordnet noe. Han jobber vanligvis ikke i samværshelger, heldigvis. Så jeg fikk litt hakeslep. Og det var jo bare tilfeldig at jeg var hjemme og. Dersom jeg ikke hadde vært hjemme, så hadde jeg nok snudd på hælen og dratt hjem - for jeg får så dårlig samvittighet. Off.. Ts Anonymkode: 8fac8...03e 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #8 Skrevet 23. november 2019 En 9 åring klarer seg fint alene i så mange timer. En 9 burde klarer å smøre maten sin selv og er såpass stor at etter min mening er det helt greit. Men nå er noen barn dulla mye med så de er jo forskjellige. Men så klart bor dere i gangavstand kan hun komme til deg. At faren må jobbe i helger er det ikke mye man får gjort noe med. Anonymkode: 1af17...75f 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #9 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En 9 åring klarer seg fint alene i så mange timer. En 9 burde klarer å smøre maten sin selv og er såpass stor at etter min mening er det helt greit. Men nå er noen barn dulla mye med så de er jo forskjellige. Men så klart bor dere i gangavstand kan hun komme til deg. At faren må jobbe i helger er det ikke mye man får gjort noe med. Anonymkode: 1af17...75f Hun er ei selvstendig jente og fikser mat selv etter skole og alt. Men jeg tror ikke jeg er komfortabel med at hun er hjemme alene åtte timer. Og selvfølgelig, døren er alltid åpen her - men er jo ikke gitt at jeg er hjemme. Ts Anonymkode: 8fac8...03e 1
Diamant20 Skrevet 23. november 2019 #10 Skrevet 23. november 2019 Kanskje faren skulle stikke innom i lunsjen?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #11 Skrevet 23. november 2019 1 minutt siden, Diamant20 skrev: Kanskje faren skulle stikke innom i lunsjen? Nei, han jobber butikkjobb et stykke unna. Sendte han en melding om at hun var her her, så det var ikke i planene det dessverre. Ts Anonymkode: 8fac8...03e
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #12 Skrevet 23. november 2019 Jeg synes det er for lenge å være alene for en 9 åring. Jeg har en 9 åring selv, og han er hjemme alene maks et par timer etter skoletid eller mens jeg handler på en lørdag feks. Anonymkode: 59652...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #13 Skrevet 23. november 2019 Så lenge barnet er komfortabel med det, og klarer å ordne seg selv, så er det jo ikke noe farlig å være hjemme alene fra 10-19 for en 9åring. Hvis 9 åringen ikke føler seg trygg, så er det ikke ok. Har dere sfo-plass? Hvis ikke, hva gjør dere i ferier og på planleggingsdager? Mange 9åringer er hjemme alene like lenge på slike dager. Men jeg tror jeg ville sagt til pappaen og datter at han gjerne kan kontakte meg neste gang det skjer, og ha deg i bakhånd. Muligens ble det vel bråbestemt hvis han jobber i butikk, noen ringte inn syk. Hun har nok ikke tatt skade, slike opplevelser kan man jo bruke til å oppleve mestring. 🙂 Anonymkode: 54965...f28 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #14 Skrevet 23. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge barnet er komfortabel med det, og klarer å ordne seg selv, så er det jo ikke noe farlig å være hjemme alene fra 10-19 for en 9åring. Hvis 9 åringen ikke føler seg trygg, så er det ikke ok. Har dere sfo-plass? Hvis ikke, hva gjør dere i ferier og på planleggingsdager? Mange 9åringer er hjemme alene like lenge på slike dager. Men jeg tror jeg ville sagt til pappaen og datter at han gjerne kan kontakte meg neste gang det skjer, og ha deg i bakhånd. Muligens ble det vel bråbestemt hvis han jobber i butikk, noen ringte inn syk. Hun har nok ikke tatt skade, slike opplevelser kan man jo bruke til å oppleve mestring. 🙂 Anonymkode: 54965...f28 Hun går ikke på SFO lenger, nei. I feriene har det pleid å ordne seg greit. Det eneste er om han har henne, så er hun ofte heller hos han mor eller lignende. Jeg har en fleksibel jobb som kan gjøres hjemmefra, så hun pleier å være her under planleggingsdager. Hennes far hadde visst om dette siden onsdag, så derfor jeg skulle ønske han sa ifra. Men i og med at jeg har sagt ifra om litt andre ting i det siste (ikke om denne saken), så mistenker jeg at han har latt være i redsel for hva jeg synes om det. Nei, hun har selvfølgelig ikke tatt noe skade. Men som hun sa her "jeg skulle ønske jeg og pappa kunne bruke helgene til å gjøre noe gøy og at han heller jobbet de helgene jeg ikke var hos han". For selv om han aldri har latt henne være hjemme så lenge alene, så må han alltid en tur på jobb eller noe sånt i løpet av helga når han har henne. Bare kjedelig for henne. Ts Anonymkode: 8fac8...03e
Ulrikke Skrevet 23. november 2019 #15 Skrevet 23. november 2019 Da datteren min var 9 var hun alene en hel arbeidsdag når hun hadde skolefri. Det gikk uten problemer! MEN: jeg synes det er en forskjell her - nemlig at hun tydeligvis er der på samvær. Hvor ofte/mye samvær har de? Jeg ville jo prøvd å byttet med deg hvis jeg var far, dersom jeg jobbet en hel dag jeg hadde samvær.... Men nå høres det ikke ut som om dette pleier å skje, hvis jeg forstår deg rett.... Så det kan jo ha vært et engangstilfelle, at han bare måtte stille opp eller noe.... Altså, jeg reagerer ikke fullt så mye på hvor lenge hun er alene, men mer at han ikke spurte om å bytte hvis han visste at han skulle jobbe. Men igjen, er det et engangstilfelle synes jeg ikke det er noe å ta sånn på vei for heller... 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 Maks 2-3 timer. Anonymkode: 64599...f6d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #17 Skrevet 23. november 2019 Spørsmålet er vel ikke egentlig hvor lenge en 9-åring kan være alene hjemme, for det er veldig individuelt. Men tenker at datteren din burde øvd på å være alene, før faren bare dro på jobb en hel arbeidsdag.. Uansvarlig av han. Anonymkode: 157de...e5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå