Gå til innhold

Hva gjør du for ikke å bli utsatt for noe kriminelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever at dette er tabu og snakke om.

Alle kan råke ut for en kriminell handling. Men samtidig så sies det ofte (i det stille og gjerne etterpå) at man kunne ha unngått å havne i den situasjonen selv. Alle "vet" at man ikke skal gå fra bilen ulåst eller med nøklene i. At man låser døra når man ikke er hjemme. At man ikke setter seg inn i pirattaxier eller vandrer alene gatelangs på vei hjem fra byen. 

Hva konkret gjør du for ikke å bli offer for noe kriminelt?

Ønsker ikke debatt om victim blaming.

Anonymkode: ef5d6...273

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg tar vel normale forholdsregler. Låser døra hjemme før jeg går. Har ikke lommeboka et utsatt sted der det er enkelt å ta den, sørger for å ikke ha alle kredittkort med meg samtidig, Tar ikke med meg dyre ting om jeg absolutt ikke trenger det. Er jeg sent ute, forsøker jeg å unngå stedene som er belastet, og går der det er opplyst og andre folk. Tar ikke pirattaxi. Holder meg mest mulig unna folk jeg vet om som vanker i voldelige kriminelle miljøer. Låser alltid bilen hvis jeg kjører. 

Og kanskje noe av det aller viktigste. Så lenge ingen bråker med meg eller mine kjære, så passer jeg også mine egne saker. Slenger ikke med leppa på byen slik jeg opplever at noen gjør. Man greier alltids å oppnå bråk om man leter etter det, men jeg holder meg unna.

Når det gjelder økonomi, som noen ganger er en kilde til kriminalitet, så opplyser jeg ikke om hva jeg tjener eller hva jeg har på konto. Papirkvitteringer fra butikker og eventuelle papirfakturaer i posten rives i stykker og kastes så fort de er behandlet. I disse personverntider er det en grei tommelfingerregel syntes jeg. 

Anonymkode: 8d8db...4a4

• Liker 2
Skrevet

Låser, holder meg unna belastede strøk og tvilsomme folk.

Skrevet

Fine innspill! Akkurat slike ting jeg er ute etter. Er dette noe du har lært "den harde måten" eller har det blitt deg fortalt? Hvem fortalte deg det i så fall?

Skrevet

Fant meg en mann ingen tør å yppe med, det hjalp faktisk veldig. Tatoverte hele meg og kjører gammel Harley. 

Etter dette er det ingen som tør å se på meg engang. 

Anonymkode: 5660b...6c0

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fant meg en mann ingen tør å yppe med, det hjalp faktisk veldig. Tatoverte hele meg og kjører gammel Harley. 

Etter dette er det ingen som tør å se på meg engang. 

Anonymkode: 5660b...6c0

😂

Litt ekstremt, men ok.

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Oppdaterer antivirusprogrammet jevnlig, passer på at lommebok og mobil er pakket vekk i veske eller lomme, låser dør når jeg går ut. Ignorerer «Nigeria-svindel»mailer. Tenker ikke så mye på kriminalitet utendørs, er mer redd for kredittkortsvindel via internett da jeg har opplevd svindelforsøk flere ganger (heldigvis stoppet av banken).

Anonymkode: f899c...02e

• Liker 2
Skrevet

Holder meg unna menn fra enkelte kulturer. Brent barn skyr ilden.

Anonymkode: 83ea5...f5d

• Liker 4
Skrevet

Bor på bygda. 

Anonymkode: b7201...e80

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor på bygda. 

Jeg bor også på bygda og her må man låse dører og bolte fast alt som er løst, til og med her så blir man ikke kvitt problemene med utlendinger som stjeler alt de kommer over. Det er uten unntak omreisende østeuropeere eller romfolk som står bak mesteparten av tyveriene og innbruddene.

Bortsett fra det så oppholder jeg meg minst mulig i Oslo, har liten interesse av å bli overfalt eller ranet av disse feige menneskene med utenlandsk opprinnelse som oppfører seg som en flokk med ville bavianer. 

Anonymkode: 266c7...bc1

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg bor også på bygda og her må man låse dører og bolte fast alt som er løst, til og med her så blir man ikke kvitt problemene med utlendinger som stjeler alt de kommer over. Det er uten unntak omreisende østeuropeere eller romfolk som står bak mesteparten av tyveriene og innbruddene.

Bortsett fra det så oppholder jeg meg minst mulig i Oslo, har liten interesse av å bli overfalt eller ranet av disse feige menneskene med utenlandsk opprinnelse som oppfører seg som en flokk med ville bavianer. 

Hørtes helt vilt ut, hørtes ikke så grisegrendt "bygdete" ut det? I bygda mi (som er et sted langs E6 til og med) lar gamlingene bilen stå og gå mens de er inne på butikken.

Anonymkode: 763b9...f39

• Liker 1
Skrevet

Unngår narkomane. 

Anonymkode: 8de7c...eb7

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan råke ut for en kriminell handling. Men samtidig så sies det ofte (i det stille og gjerne etterpå) at man kunne ha unngått å havne i den situasjonen selv. Alle "vet" at man ikke skal gå fra bilen ulåst eller med nøklene i. At man låser døra når man ikke er hjemme. At man ikke setter seg inn i pirattaxier eller vandrer alene gatelangs på vei hjem fra byen. 

Første bud er : skygg unna alle som er småkjeltringer. Etter det så har jeg alarm på huset med kamera over hele uteområdet rundt huset. Med gjerde rundt eiendommen og port inn til gården. Kjører rett inn i garasje og lukker porten. Har så adkomst til huset via garasje. Følger med i trafikken at biler som kjører etter meg ikke har fulgt etter meg gjennom mere enn to-tre kryss. Har våpen hjemme. Pistoler og balltre. Bor i en gate uten gjennomkjøring. Er gjennomført paranoid og har også kontanter og gull/sølv på hemmelig sted. Har en kompis som har tilgang på et kraftverk/fjellanlegg. Der er vårt skjulested om samfunnet går i oppløsning. Der har vi vann elektrisitet og ståldører i berget og dype huler å gjemme oss i. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

😮 

Her står nøkkelen i bilen om natta, låse dører gjør vi sjelden og ingenting blir rørt. Og drap har det ikke vært siden 1800-tallet :P Bor langt uttafor sentrum og føler meg helt trygg . 

Skrevet

Går ikke ut døra, svarer ikke telefonen og sitter bare hjemme med nesa i ei bok. Neida. 

Har aldri hatt one night stands. Går aldri ut på byen. Drikker ikke. Er sjeldent utendørs etter klokka ni på kveldene. På ferie tar jeg aldri taxi over flere mil etter elleve på kveldene. 

Likevel har jeg blitt utsatt for kriminelle handlinger iløpet av hele mitt liv av flere nære. Så uansett hva man skulle gjøre for å være safe, er det ikke alltid til å unngå. 

Anonymkode: e4171...24b

• Liker 2
Skrevet

Bruker normal sunn fornuft.

På 23.11.2019 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Unngår narkomane. 

Anonymkode: 8de7c...eb7

Hvordan kan du vite hvem som er narkomane med mindre de forteller deg det (hvilket jeg antar de færreste gjør)?

Skrevet
På 23.11.2019 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 266c7...

Anonymkode: d18e8...1e5

Skrevet

«You attract what you fear» heter det seg. Jeg har sett eksempler. Og diskutert det. Ei som var LIVREDD for å få vesken sin stjålet. Så skjedde det og.

Vel, i bygda jeg bor i kan vi gå fra døren ulåst. 

Anonymkode: d18e8...1e5

Skrevet
På 23.11.2019 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Unngå å gå på utsatte steder etter visse klokkeslett, tar aldri med veske etter visse tidspunkt på døgnet, man skal helst ikke friste tenker jeg. Låse dører, sjekker vinduer.

Ellers har jeg lært etter tidligere voldtekt at visse mennesker unngår man som pesten, uansett hvor snille de er der og da. 

Anonymkode: 445d4...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...