Gå til innhold

Plutselig fått faktura på rens 1 måned etter leie- Må jeg betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I oktober leide jeg en bil et par dager gjennom nabobil, og nå over 1 måned etter endt leie fikk jeg faktura på 1000 ,- pga rens. Årsaken til rensen skal være at det luktet røyk i bilen. Jeg røyker, men har ikke røyket I bilen og mener det umulig kunne ha luktet så fryktelig røyk når jeg ikke røyket i bilen og kun leide den 4 dager. 
Forstår selvfølgelig at det ikke er noe hyggelig å få tilbake bilen sin med røyklukt om man ikke røyker selv, men samtidig så stod det ingen steder at røykere ikke kunne leie bilen. Hadde utleier kontaktet meg og sagt at han synes det luktet så ille røyk i bilen at han måtte ta den på en rens, hadde jeg kommet til han og vasket over bilen en ekstra gang- og om han ikke var fornøyd da, skulle jeg selvfølgelig betalt for rens. 

Synes det er veldig uprofesjonelt fra alle kanter at jeg plutselig får en faktura over 1 måned etter endt leie uten å ha blitt kontaktet av verken nabobil eller utleier om at jeg kom til å få denne fakturaen. 

Har de lov til å bare plutselig sende meg denne fakturaen nå? 

Anonymkode: ec8bc...b91

• Liker 2
Skrevet

Det er tre års foreldingsfrist på faktura/innkrevning, så ja, dessverre. Men, det må da være noe i kontrakten som sier fra om når det skal varsles om slike ting? Jeg synes det er merkelig at de en måned etter avsluttet leie skal kunne bevise at det er røyklukt i bilen. Gikk dere ikke gjennom bilen sammen ved tilbakelevering?

Anonymkode: 74c8b...436

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre års foreldingsfrist på faktura/innkrevning, så ja, dessverre. Men, det må da være noe i kontrakten som sier fra om når det skal varsles om slike ting? Jeg synes det er merkelig at de en måned etter avsluttet leie skal kunne bevise at det er røyklukt i bilen. Gikk dere ikke gjennom bilen sammen ved tilbakelevering?

Anonymkode: 74c8b...436

Finner ingenting om det i vilkårene...

Utleieren var ikke hjemme når jeg leverte bilen, la bare nøkkelen i postkassen hans. 

Skrevet

Hadde du noe eiendeler i bilen når du leide den? Bilstol, kofferter, klær etc. 

Vi lånte bort bilen vår til en venn en helg. Han røyket ikke i bilen men hadde barnestol i fra en bil som det ble røyket inni.  Og vi måtte på grunn av det rense innvendig i ettertid da det luktet så vondt. 

Anonymkode: 4eb16...83b

• Liker 3
Skrevet

At det har gått en måned er jo ikke vesentlig her. Det er ikke alle som fakturerer alt forløpende. Jeg får også faktura fra kredittkortselskapet mitt mer enn en måned etter at transaksjonen faktisk fant sted. Det betyr ikke at jeg slipper å betale.

• Liker 6
Skrevet

Det er 3 års foreldringsfrist på ett krav ja, men det er god forretningsskikk å fakturere det så snart man klarer. Ett krav som kommer senere enn 3 mnd etter "opptjening" er etter normen dårlig forretningsskikk.

Nei, det er ikke dårlig forretningsskikk å få faktura etter mnd. Hvis bilen må settes inn på rens, så tar det fort litt tid fra man setter bilen på rens til man får fakturaen. Og så skal fakturagrunnlaget videre til kunde. Så det kan fint gå noen uker. 1 mnd er fullt ut akseptabelt.

Det som ikke er akseptabelt i dette tilfellet er dersom kunde, altså TS, ikke har fått informasjon om kravet eller har kunne gitt tilbakemelding på det. Det er ikke ok å fakturere uten at man har en form for avtale eller aksept med fakturamottaker. Lukt i bil er også veldig vanskelig å bevise har funnet sted, derfor skulle TS hatt en mulighet til å få sjekket dette før bilen ble renset. I andre tilfeller dokumenterer man gjerne en skade eller rens av skitt osv med bilder.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Det er 3 års foreldringsfrist på ett krav ja, men det er god forretningsskikk å fakturere det så snart man klarer. Ett krav som kommer senere enn 3 mnd etter "opptjening" er etter normen dårlig forretningsskikk.

Nei, det er ikke dårlig forretningsskikk å få faktura etter mnd. Hvis bilen må settes inn på rens, så tar det fort litt tid fra man setter bilen på rens til man får fakturaen. Og så skal fakturagrunnlaget videre til kunde. Så det kan fint gå noen uker. 1 mnd er fullt ut akseptabelt.

Det som ikke er akseptabelt i dette tilfellet er dersom kunde, altså TS, ikke har fått informasjon om kravet eller har kunne gitt tilbakemelding på det. Det er ikke ok å fakturere uten at man har en form for avtale eller aksept med fakturamottaker. Lukt i bil er også veldig vanskelig å bevise har funnet sted, derfor skulle TS hatt en mulighet til å få sjekket dette før bilen ble renset. I andre tilfeller dokumenterer man gjerne en skade eller rens av skitt osv med bilder.

Det er det jeg synes er feil også... Eneste info om fakturering i etterkant som jeg kan finne på nettsiden er at om bilen ikke er vasket godt nok, har nabobil rett til å sende meg faktura på 300,- (https://nabobil.no/help/article/213121189/what-if-the-car-has-not-been-cleaned). Jeg har markert delen om at utleier og leietaker oppfordres til å gjøre opp privat dersom bilen ikke ble levert tilbake i samme tilstand og det med fakturering på 300,-, og sendt dette til kundeservice.
Dette var svaret jeg fikk:

Slik det fremkommer av bildet du sender må utleiere ta kontakt med oss dersom de opplever at røyklukt ved tilbakelevering.

Utleier har i dette tilfellet opplevd kraftig røyklukt ved levering.
Vi oppfordret utleier til å lufte ut av bilen, for å forsøke å bli kvitt røyklukten.
Da dette ikke fungerte tok han igjen kontakt med oss angående rens.

Vi forbeholder oss retten til å endre og erstatte vilkår. 

Da dette ikke er en ordinær vask, men en rens, har vi derfor valgt å fakturere deg for dette.

Vi skjønner at det er kjedelig å motta en slik faktura, og vi kan dele den opp i to dersom du skulle ønske dette.

Skrevet

Det kritikkverdige her er ikke selve fakturaen, men at den kommer uten videre, uten noen form for dokumentasjon eller at du ikke i det minste har blitt kontaktet på forhånd. Det har jo gått en måned, og det er ikke nødvendigvis du som har tilført røyklukt. Dette må utleier dokumentere og bevise, og jeg ville ha skriftlig bestridt fakturaen i påvente av rimelig dokumentasjon som du skal ha mulighet til å tilbakevise. 

Anonymkode: 91c33...840

Skrevet

Her var det mye synsing og meninger, men ingen fakta. Om du lurer på det rettslige må du nok finne et annet fora å spørre

Anonymkode: db616...701

Skrevet

Jeg hadde også krevd dokumentasjon, og bestridt fakturaen imens. Du har vel ikke skrevet under på at det er opp til selger personlig å avgjøre hva en skade eller mangel er. Nabobil har jo bare tatt hans ord for det.

Sånt bør deles 50/50 når det er vanskelig å dokumentere. 

Anonymkode: 4e55f...385

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også krevd dokumentasjon, og bestridt fakturaen imens. Du har vel ikke skrevet under på at det er opp til selger personlig å avgjøre hva en skade eller mangel er. Nabobil har jo bare tatt hans ord for det.

Sånt bør deles 50/50 når det er vanskelig å dokumentere. 

Anonymkode: 4e55f...385

Har gjort det... Fikk bilde av kvitteringen... 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye synsing og meninger, men ingen fakta. Om du lurer på det rettslige må du nok finne et annet fora å spørre

Anonymkode: db616...701

Har jobbet med skadesaker i bilutleie. Ingen synsing her, men fakta om fakturering og dokumentasjon som er i tråd med hva som kreves i en tvistesak.

Anonymkode: 458f9...555

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet med skadesaker i bilutleie. Ingen synsing her, men fakta om fakturering og dokumentasjon som er i tråd med hva som kreves i en tvistesak.

Anonymkode: 458f9...555

Er det riktig slik de har gjort det? 

• Liker 1
Skrevet

Nabobil kan jo bevise hvorvidt andre har leid bilen i mellom deg og når eieren klagde på røyklukt. Det høres ut som eieren av bilen klagde med en gang. Det ikke hans feil – han skal klage til Nabobil, ikke til deg. Nabobil burde gitt deg varsel med en gang, men hvis det virkelig lukter røyk i bilen, vil jeg at et profesjonelt sted skal vaske bilen, ikke at storrøykeren skal gjøre det selv.

Du vil faktisk ikke klare å kjenne om bilen lukter røyk eller ikke, siden du røyker selv. Det er nå så få mennesker igjen som storrøyker, at de er blitt mye lettere å merke røyklukt, siden den er så "sjelden".

Anonymkode: 46373...9dd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...