Gå til innhold

Folk som tar på seg æren - historier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere opplevd at dere har gjort noe fint også har noen andre tatt på seg æren for det du gjorde? 

Jeg og en annen passet huset og dyrene på rundgang for noen som var på ferie. Hun andre rotet og grisa så jævlig, og jeg var den siste som var der så jeg vasket ned hele huset, kjørte 2 oppvaskmaskiner etter henne, støvsugde, vasket dassen med bæsje renner i... hun hadde ikke en gang gått ut med søpla så var 3 søppelposer som stod og stinka på kjøkkenet. ja osv, også skrøyt eierne sånn av at det var så fint og ryddig der til oss. Så sier hun "takk! Jeg måtte jo rydde før dere kom hjem!". Jeg bare æsj, hva faen er det du sier?!! Helt sinnsykt av henne! Så fortslte jeg ene eiern på tomannhånd om hva som var sannheten men hun sa bare at jaa, okei, men jeg vil ikke blande meg i det! Fy faen... blir enda sint av å tenke på det. Gadd ikke si noe mer, men prøvde jo diskret å ta det opp. 

Også en gang fant jeg en påkjørt katt utenfor arbeidsplassen som fortsatt levde og jeg hadde ikke tilgang til savnetgruppe.. så sa en kollega av meg at hun kunne legge det ut for meg imens jeg skulle kjøre den til vetrinæren. Så sa jeg ja bra! Takk! Men hun skrev jo i annonsen at hun hadde funnet den og at hun kjørte den til vetrinæren osv og sitt eget mobilnummer for kontakt... 

Altså, det er ikke det at jeg føler jeg trenger noe ære for noen av disse tingene, men det er det at folk tar på seg æren for ting jeg har gjort som irriterer vettet av meg, og jeg er for "blyg" til å si så mye om det til dem fordi jeg da setter meg selv i et lys som den som skal ta æren liksom... og det vil jeg ikke, men syntes sånne folk er EKLE. 

Har dere noen historier? 

Anonymkode: 1e061...5b8

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ååååh det er det verste jeg vet. Opplever det sjelden nå for tiden, heldigvis. Hadde jeg opplevd det idag hadde vedkommende fått høre det! Det sier mye om hvor selvopptatte og usikre noen er. At de må lyve på seg ting for å få bekreftelse gjenspeiler kun deres egen mangel på respekt for både seg selv og andre.

Anonymkode: 23fc2...780

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere opplevd at dere har gjort noe fint også har noen andre tatt på seg æren for det du gjorde? 

Jeg og en annen passet huset og dyrene på rundgang for noen som var på ferie. Hun andre rotet og grisa så jævlig, og jeg var den siste som var der så jeg vasket ned hele huset, kjørte 2 oppvaskmaskiner etter henne, støvsugde, vasket dassen med bæsje renner i... hun hadde ikke en gang gått ut med søpla så var 3 søppelposer som stod og stinka på kjøkkenet. ja osv, også skrøyt eierne sånn av at det var så fint og ryddig der til oss. Så sier hun "takk! Jeg måtte jo rydde før dere kom hjem!". Jeg bare æsj, hva faen er det du sier?!! Helt sinnsykt av henne! Så fortslte jeg ene eiern på tomannhånd om hva som var sannheten men hun sa bare at jaa, okei, men jeg vil ikke blande meg i det! Fy faen... blir enda sint av å tenke på det. Gadd ikke si noe mer, men prøvde jo diskret å ta det opp. 

Også en gang fant jeg en påkjørt katt utenfor arbeidsplassen som fortsatt levde og jeg hadde ikke tilgang til savnetgruppe.. så sa en kollega av meg at hun kunne legge det ut for meg imens jeg skulle kjøre den til vetrinæren. Så sa jeg ja bra! Takk! Men hun skrev jo i annonsen at hun hadde funnet den og at hun kjørte den til vetrinæren osv og sitt eget mobilnummer for kontakt... 

Altså, det er ikke det at jeg føler jeg trenger noe ære for noen av disse tingene, men det er det at folk tar på seg æren for ting jeg har gjort som irriterer vettet av meg, og jeg er for "blyg" til å si så mye om det til dem fordi jeg da setter meg selv i et lys som den som skal ta æren liksom... og det vil jeg ikke, men syntes sånne folk er EKLE. 

Har dere noen historier? 

Jeg har en historie. Det er en del år siden. Jeg jobba på en dørfabrikk i Telemark. Vi produserte dører til hele verden på et samlebånd som var ganske langt, og det var viktig og ikke få stopp i produksjonen. Bedriften hadde en ordning med økonomisk premiering til ansatte som hadde forslag til forbedringer i produksjonen, eller løste synlige problemer som var til hinder i produksjonen.

Vi jobbet to skift og på mitt skift jobbet jeg som tilrettelegger på hovedsporet som det ble kalt. En av oppgavene mine var og bruke trucken og sette paller med nye plater på den automatiske plateinnmateren som var et stort driftsproblem siden den ikke virket som tiltenkt. Det var stadig stans og den sendte også skadede plater (som den selv skadet) inn i produksjonen noe som førte til stor vrakproduksjon av dører som ikke kunne selges. 7-8 av bedriftens egne mekanikere hadde holdt på i flere år uten å finne en løsning som var brukbar selv om de hadde fått til forbedringer. Det var mest naturlig at jeg satte innmateren i gang (når jeg var til stede)  hver gang den stoppet. Da måtte jeg kaste tilside 5-6 plater som den hadde ødelagt og det stod ca. 100 arbeidere og ventet på dører eller fikk opphold i produksjonen i tur og orden. 

Jeg og skiftlederen var de eneste som hadde mulighet til å se på saken uten å gå fra vår arbeidsplass. Skiftlederen hadde gitt opp og hadde heller ikke videre teknisk innsikt men han hadde fått premiering tidligere i en sak som gjaldt herding av lim.

Jeg holdt på flere Mnd. med saken og fikk sliperen til å lage nye deler som jeg monterte. Sammensetningen av delene var justerbare og etter noen justeringer gikk den perfekt. Et par uker etterpå ble jeg langtidssykemeldt og fikk høre under sykeperioden at skiftlederen hadde fått 25.000 av bedriften for å ha løst problemet med plateinnmateren.   

• Liker 6
Skrevet

Vel, har en slektning som har laget seg falske minner fra barndommen utifra hva jeg har fortalt henne om mitt liv. Hun utgir seg faktisk for å være meg. Hun gjenforteller hendelser og minner SOM ER MINE med mine venner, som om det var henne selv! Veldig merkelig. Har prøvd å arrestere henne på det, men da blånekter hun og gaslighter meg. Utrolig rart og frustrerende. Ikke akkurat hva du etterspør i HI, men noe lignende.

Foreksemepl at hun og X fann en reveunge i hagen og gav den navn. Eller at hun brukte å fiske krabbe med morfar mens de sang sammen (som hun aldri har gjort).

Anonymkode: 703f2...b85

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, Medisinsk bruker said:

Et par uker etterpå ble jeg langtidssykemeldt og fikk høre under sykeperioden at skiftlederen hadde fått 25.000 av bedriften for å ha løst problemet med plateinnmateren.   

Dette burde du jo ta videre.

• Liker 5
Skrevet

Storesøsteren min var ALLTID sånn når vi vokste opp!

Hun kunne for eksempel skryte uhemmet av hvor "utrolig flink" hun mener at hun var fordi hun viss nok "tok seg av" hunden hennes. Men sannheten var jo selvfølgelig at det var JEG som gikk tur med denne hunden en eller to ganger hver eneste dag. I tillegg til å gi hunden mat ett par ganger om dagen, og slippe den ut og inn av huset hver gang den ønsket det - og så videre.  

Det eneste hun egentlig gjorde var å klappe den litt og klø den litt bak øret en gang i blant når hun gadd å gjøre det. Men hun løftet aldri en finger for å gjøre noe som helst annet. Men dette stoppet ikke henne fra å skryte uhemmet av seg selv hele tiden.

Anonymkode: 0e2f5...944

• Liker 3
Skrevet

Har opplevd det på jobben noen ganger. Som da jeg hadde en god ide som sjefen avviste og mellomlederen likeså. Så en stund senere lanserte mellomlederen den ideen som sin egen, og da var sjefen helt med og roste mellomlederen opp i skyene for tiltaket som de begge opprinnelig var mot.

Anonymkode: faece...bfb

• Liker 6
Skrevet

Flere ? :)

Skrevet

Noe jeg har opplevd mange ganger med flere sjefer er at jeg forteller de om en smart måte å gjøre ting på, de avviser ideen og forstår ingenting for så å komme noen dager tilbake og fortelle at de har funnet på noe smart, som akkurat er det jeg beskrev like før.

Anonymkode: d1166...e4d

• Liker 3
Skrevet
På 23.11.2019 den 4.45, Medisinsk bruker skrev:

Jeg holdt på flere Mnd. med saken og fikk sliperen til å lage nye deler som jeg monterte. Sammensetningen av delene var justerbare og etter noen justeringer gikk den perfekt. Et par uker etterpå ble jeg langtidssykemeldt og fikk høre under sykeperioden at skiftlederen hadde fått 25.000 av bedriften for å ha løst problemet med plateinnmateren.   

Sa du ikke i fra til bedriften? Enkle kontrollspørsmål til skiftlederen om hvordan han/hun løste problemet og prosessen som ledet frem til løsningen vil jo avsløre vedkommende. Du har jo svaret på alt dette. 

Anonymkode: 0b45f...770

Skrevet
På 23.11.2019 den 3.04, AnonymBruker skrev:

Har dere noen historier? 

Eksen min gjorde noe lignende. Til foreldrene sa hun alltid "jeg har fikset... ", eller "jeg har gjort...", når det som regel var jeg som fikset eller gjorde det, hun var bare til stede. Jeg ble konsekvent utelatt fra disse historiene, noe som må ha ført til at foreldrene må ha trodd jeg var en tiltaksløs retard 😅 

• Liker 2
Skrevet
På 23.11.2019 den 11.39, AnonymBruker skrev:

Dette burde du jo ta videre.

Ja jeg var inne på tanken. Jeg gjordet det ikke med tanke på premiering, selv om jeg sikkert hadde søkt. Det er mange år siden nå.

Skrevet

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...