AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #1 Skrevet 23. november 2019 Jeg er samboer på 2. året med en mann som har et barn fra tidligere og sammen har vi ett barn. Jeg eier boligen vi bor i - kjøpt før vi ble samboere, og har også arvet en hytte fra min mor før inngått samboerskap. En gang i framtiden vil jeg arve en leilighet fra min mor med verdi ca 3 mill. Jeg ønsker at dette er verdier som skal følge meg og mitt barn, og ikke gå inn i et felles eie med min samboer og hans barn. Barnet vil arve sin mor med betydelige verider, og kommer bra ut slik sett, og arver også sin far. Min mor er enig med meg i denne vurderingen, men hun er såpass til års kommen at hun ønsker at jeg skal finne ut av hvordan dette kan løses. Må man, eller bør man, engasjere advokat for å få rette formalia på plass. Eller kan det holde å laste ned et eksempel på testament fra nette og fyle ut det i henhold til regler. Og i så tilfelle har noen en fin henvisning til et sted man kan laste ned mal for testament med utgangpunkt i nyeste arvelov Anonymkode: 6b26e...4c1 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #2 Skrevet 23. november 2019 Det er du som arver din mor, og arv er særeie. Dessuten vil ikke hans barn ha arverett på noe fra deg, det er det ditt barn som har. Men når det gjelder bolig dere bor i, burde du ha opprettet særeie avtale før dere ble samboere. Anonymkode: 7bc93...144 10
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #3 Skrevet 23. november 2019 Det er ikke slik at ditt stebarn arver fra deg. Du er ikke en gang gift med faren hennes og har vel heller ikke adoptert barnet eller gitt din samboer eie i dine eiendommer, så jeg forstår ikke frykten i at dette barnet skal få arve noe. Anonymkode: 6fa49...122 8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #4 Skrevet 23. november 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som arver din mor, og arv er særeie. Dessuten vil ikke hans barn ha arverett på noe fra deg, det er det ditt barn som har. Men når det gjelder bolig dere bor i, burde du ha opprettet særeie avtale før dere ble samboere. Anonymkode: 7bc93...144 Hun trenger da ikke særeie på leiligheten. Det har hun. Selv om de gifter seg vil den være hennes, for det man tar med seg inn i ekteskapet tar man med seg ut. Som særeie, helt uten at det er tinglyst særeie. Det bare er særeie. Hvorfor i all verden mener du at hun burde registrert særeie på leiligheten før de flyttet sammen? Det er om de først gifter seg og så bytter bolig hun må være bevisst på å registrere hvilken verdier hun hadde, slik at hennes verdier ikke forsvinner i felles sluk. Ved at de for eksempel har 50/50 eier røk, men hun hadde såpass mye egenkapital at hun også bruker noen hundre tusen på oppussing. Da er det klokere å ha skjev eierbrøk, eller sette det hun har "for mye" i fond eller investere det i noe hun eier alene. Å skjevdele i forhold til at ene har tilført ekstra verdier via oppussing og slikt er ikke alltid så enkelt. Som samboere får han ingen rett til leiligheten kun ved å bo der. Ikke om han bor der i 30 år engang. Anonymkode: 6b702...dc9 8
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2019 #5 Skrevet 23. november 2019 TS: Sitt helt stille i båten og gjør ingenting. Da arver du din mor og ingen kan ta fra deg disse rettighetene på noe som helst vis. Den eneste grunnen til at du bør gjøre noe er hvis du IKKE vil at dette skal skje, men at mannen din faktisk skal arve deg. Da må dere skrive gjensidig testamente.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #6 Skrevet 23. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg (...) har også arvet en hytte fra min mor før inngått samboerskap. En gang i framtiden vil jeg arve en leilighet fra min mor med verdi ca 3 mill. Anonymkode: 6b26e...4c1 Du har allerede arvet en hytte en din mor, men du har enda ikke mottatt resten av denne arven? Eller har du to mødre, hvorav en fremdeles er i live? Anonymkode: 6825f...077 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #7 Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har allerede arvet en hytte en din mor, men du har enda ikke mottatt resten av denne arven? Eller har du to mødre, hvorav en fremdeles er i live? Anonymkode: 6825f...077 Hørt om forskudd på arv? Anonymkode: 150ee...d08 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #8 Skrevet 23. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hørt om forskudd på arv? Anonymkode: 150ee...d08 Så det du egentlig mener er at din mor har overdratt hytta til deg? Anonymkode: 6825f...077 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #9 Skrevet 23. november 2019 Altså, for å sikre både din datter og samboeren din i tilfelle du dør ville jeg skrevet testamente. Det går sannsynligvis hardest ut over samboeren din om det skjer noe - da kan han ikke sitte i uskifte siden datteren din vil arve hele boet. Samboeren din eier ikke noe - han arver 4G. Hvis dere gifter dere blir det vel det samme, bortsett fra at han arver 1/4 av boet ditt. Så tenker at du bør finne ut hva du ønsker deg ift disposisjonsrett (kanskje han skal få disponere huset til han får ny samboer eller til datteren din flytter ut?) og fordeling av verdier om du vil at samboeren skal arve mer enn 4G. Ta dette med en advokat - det er verdt pengene, mange fallgruver i arverett med min dine og våre barn! Blir fort krangel mellom arvinger når det er store verdier i bildet (har opplevd det selv, det er ikke noe hyggelig). Anonymkode: 37eff...c70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå