Gå til innhold

Kollega som gir komplimenter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en mannlig kollega som stadig gir meg komplimenter og kommentarer. "Problemet" er at jeg er en sjenert dame, og synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal reagere. Jeg har aldri vært særlig populær blant menn, så det er vanskelig å forholde seg til egentlig. Jeg føler meg egentlig ikke særlig attraktiv, men jeg føler meg samtidig fin og flott også. Jeg aner ikke hvordan jeg skal reagere. Er det virkelig mulig han kan like meg?

Som regel kommer komplimentene når han har drukket en del (f.eks på julebord) og det virker som han har "drukket seg til mot", som i fjor hvor han sa "du er en jeg kunne fått barn med", eller "du er den flotteste dama i navn-på-bedrift". Samme skjedde ved en jobbtilsetning for noen uker siden hvor han igjen sa "du er favorittdama mi i hele navn-på-bedrift, du er den flotteste av dem alle". Jeg blir helt satt ut. Men nå har han plutselig begynt å komme med kommentarer på jobb også, som her om dagen: "så fin du er i dag, virkelig flott!". Å høre det når han er edru gir en ekstra kribling i magen.

Jeg opplever han ikke som ekkel eller innpåsliten, bare for å understeke det, han er generelt ikke en fyr som gjør veldig mye ut av seg, er en veldig koselig og hyggelig fyr.

Men altså. Kan det være han liker meg? Jeg har lyst til å spørre rett ut, men synes det hele er vanskelig.

Jeg er i starten av 30-årene, det er også han. Jeg har ett lengre forhold bak meg som tok slutt for noen år siden, men ellers lite involvert med menn, og savner en å være glad i. Jeg er også redd jeg tar feil og at det egentlig ikke betyr noe mer.

Noen råd eller tips?

Anonymkode: 659a2...d15

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan du ikke bare se litt lengre inn i øynene hans når han gir deg komplimenter?

Anonymkode: ff05f...cb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport han til ledelsen. Dette er trakassering og hører ikke hjemme på en arbeidsplass. En kvinne må kunne gå på jobben uten å bli behandlet som et høl. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

kan du ikke bare se litt lengre inn i øynene hans når han gir deg komplimenter?

Anonymkode: ff05f...cb3

Vel. Jo. Det har jeg gjort, og begynner å rødme, varm i skinnene og synes det er forferdelig vanskelig. Til slutt må jeg slå blikket ned for jeg blir så forfjamset. Det er både pirrende, spennende og vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil finne det sannsynlig at han er interessert i deg. bare si at du synes han er attraktiv og si at du har fått en følelse av at han synes det samme om deg. så tar du det derfra. enkelt og rett frem. du får klarhet slik at du ikke ser situasjonen som noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FrodeF skrev:

Rapport han til ledelsen. Dette er trakassering og hører ikke hjemme på en arbeidsplass. En kvinne må kunne gå på jobben uten å bli behandlet som et høl. 

Hæ? Han har da ikke behandlet meg som et høl. Jeg føler meg verken trakassert eller dårlig behandlet. Han har aldri vært fysisk med meg på noen som helst måte, aldri presset seg på meg. Han har kommet med det jeg opplever som komplimenter, og så lenge jeg ikke sier at det ikke er greit, kan man heller ikke si at "han behandler meg som et høl".

Hvis man sier nei og den andre parten, det være seg menn eller kvinner, ikke stopper og gir seg, da har man trådd over en strek. Å flørte eller hva nå dette er må jo være lov. Ellers vil det være umulig å kunne få seg en kjæreste.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, megda skrev:

Jeg vil finne det sannsynlig at han er interessert i deg. bare si at du synes han er attraktiv og si at du har fått en følelse av at han synes det samme om deg. så tar du det derfra. enkelt og rett frem. du får klarhet slik at du ikke ser situasjonen som noe annet.

Takk for tips. Har lyst, men synes det er veldig vanskelig. Redd for å bli avvist, og det er det største hinderet for meg. Dessuten blir jeg fryktelig nervøs og alt føles forferdelig kleint.

Jeg skulle ønske jeg var bedre på disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si takk. Og at du har lyst på en kaffe nå. Og spør om han også har lyst på en. Så kan du ta det derfra, kanskje får dere en hyggelig prat, kanskje avtaler dere å møtes for en øl en fredag, kanskje ingenting.

Lykke til!

Anonymkode: 68f52...34c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for tips. Har lyst, men synes det er veldig vanskelig. Redd for å bli avvist, og det er det største hinderet for meg. Dessuten blir jeg fryktelig nervøs og alt føles forferdelig kleint.

Jeg skulle ønske jeg var bedre på disse tingene.

det er jo uansett bedre å vite enn å ikke vite og de indikatorene du har nevnt gjør at sannsynligheten er høy. Om du blir avvist eller ikke avhenger av faktorer utenfor deg selv, og det er på en måte allerede avgjort om du spør eller ikke. så på den måten har du ingenting å frykte da svaret allerede er gitt. 

at du blir nervøs er jo en reaksjon da det bare betyr at du liker han. det føles ubehagelig helt til du har gjennomført og da føles det bra uansett, fordi du vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som han er interessert. Og til komplimenter svarer du bare "takk" og smiler.

Anonymkode: 5f8de...477

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

"du er en jeg kunne fått barn med" Upassende kompliment mellom to kollegaer

"du er den flotteste dama i navn-på-bedrift" OK, men i grenseland

"du er favorittdama mi i hele navn-på-bedrift, du er den flotteste av dem alle" Gjentakende, på grensen til upassende nå.

"så fin du er i dag, virkelig flott!". Dette er et bra kompliment mellom to kollegaer.

Kommentarer i sitatet.

Jeg tenker at ettersom du opplever dette smigrende og er interessert selv, så føles disse komplimentene deretter. Men denne kontinuerlige jakten etter deg, og tidvis upassende komplimenter, hadde vært i grenseland til trakassering hvis du ikke hadde vært interessert overhodet. Jeg synes det er merkelig oppførsel av han. Hvis han er interessert så må han jo snakke med deg om det, eller prøve å ta det videre, ikke drive på slik som dette over lang tid. Nesten en slags objektivisering. 

Anonymkode: f18ec...362

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt: jeg prøver å jobbe her, slikt kan du komme med etter arbeidstid, hvor dum er du egentlig? 

Anonymkode: 36078...36b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vist interesse, du har ikke vist interesse tilbake. Ballen er hos deg nå

Anonymkode: 2ac74...589

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommentarer i sitatet.

Jeg tenker at ettersom du opplever dette smigrende og er interessert selv, så føles disse komplimentene deretter. Men denne kontinuerlige jakten etter deg, og tidvis upassende komplimenter, hadde vært i grenseland til trakassering hvis du ikke hadde vært interessert overhodet. Jeg synes det er merkelig oppførsel av han. Hvis han er interessert så må han jo snakke med deg om det, eller prøve å ta det videre, ikke drive på slik som dette over lang tid. Nesten en slags objektivisering. 

Anonymkode: f18ec...362

Ikke uenig i den første. Han var veldig full da han sa det, så jeg velger å ikke holde det mot ham. Jeg tror han var ny, sjenert og nervøs, og handlet dumt. Han sluttet da han skjønte han sa noe dumt.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt: jeg prøver å jobbe her, slikt kan du komme med etter arbeidstid, hvor dum er du egentlig? 

Anonymkode: 36078...36b

De fleste komplimenter er gitt etter arbeidstid, altså f.eks på et julebord eller lignende (jeg regner ikke det som arbeidstid).

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har vist interesse, du har ikke vist interesse tilbake. Ballen er hos deg nå

Anonymkode: 2ac74...589

Jo, det er har jeg, på min måte, det å rødme, se lenge på hverandre osv er jo å vise interesse, dog mer subtilt. Men ja, jeg er ikke uenig at jeg bør gjøre noe mer.

Problemet er vel at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre, dvs hvordan jeg skal spille denne ballen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke uenig i den første. Han var veldig full da han sa det, så jeg velger å ikke holde det mot ham. Jeg tror han var ny, sjenert og nervøs, og handlet dumt. Han sluttet da han skjønte han sa noe dumt.

De fleste komplimenter er gitt etter arbeidstid, altså f.eks på et julebord eller lignende (jeg regner ikke det som arbeidstid).

Jo, det er har jeg, på min måte, det å rødme, se lenge på hverandre osv er jo å vise interesse, dog mer subtilt. Men ja, jeg er ikke uenig at jeg bør gjøre noe mer.

Problemet er vel at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre, dvs hvordan jeg skal spille denne ballen. 

Bare spør om dere skal ta en kaffe, øl eller noe sånt.

Anonymkode: eacfd...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig søt, Ts. Og jeg synes hele «historien» er søt 😊

Smil og si takk når han gir deg komplimenter. Gi han noen komplimenter tilbake - hvis det føles naturlig. Vis at du er interessert i å snakke med han. Synes du skal kvinne deg opp til å spørre om han vil ta en kaffe også. Det klarer du helt fint! Tror det skal veldig mye til for at du får et nei, da ville jeg blitt overrasket.

Lykke til! Og oppdater oss gjerne om hvordan det går

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 23.11.2019 den 0.27, AnonymBruker skrev:

Noen råd eller tips?

De mennene jeg vet om som sier tilsvarende, er de samme som klager på at de ikke finner ordentlige damer. Altså - de gir komplimenter til og beundrer dama med lange skjørt og prektig oppførsel, men den de alltid sikler etter er den tjue år yngre dama med dyp utringning. 

Jeg hadde derfor ikke tolket det som at han var interessert, men mer som at han skulle ønske han var det. 

Måten han gir komplimentene på er også ganske klein. Hvis du kjenner til hore/Madonna- problemet, så skjønner du kanskje hva jeg mener. 

Anonymkode: 8c42e...f98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2019 den 6.51, AnonymBruker skrev:

De mennene jeg vet om som sier tilsvarende, er de samme som klager på at de ikke finner ordentlige damer. Altså - de gir komplimenter til og beundrer dama med lange skjørt og prektig oppførsel, men den de alltid sikler etter er den tjue år yngre dama med dyp utringning. 

Jeg hadde derfor ikke tolket det som at han var interessert, men mer som at han skulle ønske han var det. 

Måten han gir komplimentene på er også ganske klein. Hvis du kjenner til hore/Madonna- problemet, så skjønner du kanskje hva jeg mener. 

Anonymkode: 8c42e...f98

Kanskje du leser litt mye i det? Mannen kan jo bare være sjenert og generelt klein i slike situasjoner?  Hvis de begge er i starten av 30åra,  så er det vel mulig at han mangler forholdserfaring. 

Anonymkode: 7573d...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo, ts, at uavhengig av om han liker deg eller ei så er det uttafor. 

Altså: han kjenner deg. Dette er 2019. Han kunne da virkelig fått ut fingeren og gitt deg noen ordentlige komplimenter om han var interessert. Men, neida, han kjører på med "så pen" (ja, for utseendet har du jo ikke blitt født til, liksom..)

Enten er du interessert i han. Og da må du tilnærme deg han. Eller så tenker du, som kvinner flest, at så-pen kommentarer stort sett er verdiløst ræl som betyr at han kjeder seg litt og kanskje har lyst på et ligg eller tre. Og for all del, altså: har du lyst på et ligg så kjør på. Men som partner tror jeg ikke han duger uten grundig voksenopplæring. 

Anonymkode: 83b83...adf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dårlig på å forstå hvordan jeg skal få meg kjæreste, men måten han går frem på ville i hvert fall gjort at jeg ville prøvd å tørre å ta initiativ tilbake.

Anonymkode: d92cf...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...