AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Skrevet 22. november 2019 Her er statistikken ... ergo jeg syns det er alt for lett å sende anonyme bekymringsmeldinger. Anonymkode: 40867...86d 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Skrevet 22. november 2019 Hvorfor mener du det? Anonyme bekymringsmeldinger er veldig bra, f.eks. når den man melder er voldelig, eller når man melder et familiemedlem som mishandler ungene sine. Anonymkode: 99318...004 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Skrevet 22. november 2019 Hva er det du vil vise med disse to tallene? Hvilken sammenheng har de? Anonymkode: 04065...1a8 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Skrevet 22. november 2019 Med tanke på at det er over 1 mill barn i Norge, er antall bekymringsmelinger få. Med barn, mener jeg under 18 år. https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningen#blokk-1 Anonymkode: dbdac...582 11
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #5 Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Med tanke på at det er over 1 mill barn i Norge, er antall bekymringsmelinger få. Med barn, mener jeg under 18 år. https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningen#blokk-1 Anonymkode: dbdac...582 Særlig med tanke på at det ofte sendes flere bekymringsmeldinger fra ulike instanser om de samme barna. Det er jo faktisk ikke overraskende høye tall i det hele tatt. Jeg trodde det var flere egentlig! Anonymkode: 02676...617 12
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at det er over 1 mill barn i Norge, er antall bekymringsmelinger få. Med barn, mener jeg under 18 år. https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningen#blokk-1 Anonymkode: dbdac...582 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Særlig med tanke på at det ofte sendes flere bekymringsmeldinger fra ulike instanser om de samme barna. Det er jo faktisk ikke overraskende høye tall i det hele tatt. Jeg trodde det var flere egentlig! Anonymkode: 02676...617 Nettopp👍 Derfor jeg lurte på hva hensikten med tallene var! Anonymkode: 04065...1a8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Skrevet 22. november 2019 Jeg er imot anonyme bekymringsmeldinger. Det er for det første feigt hvis det gjøres på feil grunnlag. Den som får en sånn melding på seg føler seg utrolig alene og mange ganger dolket i ryggen. Bor man på ett lite sted vil de som får en eller slike meldinger i mot seg ikke klare å stole på noen rundt seg. De kan isolere seg pga dette. Hvem går det utover? Jo barna i husstanden. Hvis folk tror så ille om naboen bare på mistanker og sladder burde de heller støtte familien. Besøke de se om det er så ille som du skal ha det til? Det blir også brukt som hevn mellom voksne. Hvem går det utover? Barna. Bare det å få en undersøkelses sak på seg fra bv er for mange en påkjenning om man blir med en gang usikker på seg selv som forelde. Det er slik jeg ser for meg. Skole, barnehage, helsesøster. De opplyser i hvertfall i noen tilfeller at de vil sende bekymringsmelding og det må være greiere da får man vite hva de ikke mener er greit. Da skjønner de det gjelder også fort om det er noe i det eller ikke. Jeg syns hvis man er bekymret så stå frem med det på ærlig å redelig vis. Bare tanker på hvordan jeg hadde følt det hvis jeg hadde fått noe sånt imot meg Anonymkode: 40867...86d 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Skrevet 22. november 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at det er over 1 mill barn i Norge, er antall bekymringsmelinger få. Med barn, mener jeg under 18 år. https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningen#blokk-1 Anonymkode: dbdac...582 Det øker ikke med 1 mill barn vært år. Det øker med 50-60000 bekymringsmeldinger hvert år. Ts Anonymkode: 40867...86d 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #9 Skrevet 22. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det øker ikke med 1 mill barn vært år. Det øker med 50-60000 bekymringsmeldinger hvert år. Ts Anonymkode: 40867...86d Det er ikke det du viser i HI. Du viser at antall meldinger mottatt totalt i 2018 var 55k. Kan ikke se hvordan evt økning har vært utfra skjermbildet ditt. En link er alltid nyttig å ta med. Anonymkode: dbdac...582 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #10 Skrevet 23. november 2019 Antall meldinger til BV har faktisk sunket https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/barneverng Anonymkode: dbdac...582 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #11 Skrevet 23. november 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er statistikken ... ergo jeg syns det er alt for lett å sende anonyme bekymringsmeldinger. Anonymkode: 40867...86d Har blitt helt sykt siste 2-3årene.. Folk meldes for alt og ingenting..Synd på de barna som virkelig trenger hjelp som ikke får den da de ofte har altfor stor pågang Anonymkode: 858d3...473 6
Kanutte Skrevet 23. november 2019 #12 Skrevet 23. november 2019 Jobber et sted hvor litt i underkant av 20% av barna har vært i kontakt med BV det siste året. Noen bekymringsmeldinger har vi sendt, andre har vi bare fått kjennskap til når BV henvender seg til oss i saker. Nå melder aldri vi anonymt. Vi opplever også akutte omsorgsovertakelser i løpet av året. Når det gjelder antall meldinger kan det komme flere meldinger på samme familie. I flere saker jeg har vært borti er det flere instanser som melder i samme sak fordi vi er bekymret for barnet. I enkelte saker melder vi også flere ganger fordi vi fortsatt er bekymret for barnet (de fleste tiltak er frivillige og dersom omsorgssvikten ikke er alvorlig nok kan ikke BV sette inn tvangstiltak og avslutter saken). Med andre ord, det er ulike grunner til at det er mange meldinger som sendes. 14
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #13 Skrevet 23. november 2019 7 hours ago, Kanutte said: Jobber et sted hvor litt i underkant av 20% av barna har vært i kontakt med BV det siste året. Og det er helt uproblematisk?! Anonymkode: db741...f02 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #14 Skrevet 23. november 2019 8 timer siden, Kanutte skrev: Jobber et sted hvor litt i underkant av 20% av barna har vært i kontakt med BV det siste året. Noen bekymringsmeldinger har vi sendt, andre har vi bare fått kjennskap til når BV henvender seg til oss i saker. Nå melder aldri vi anonymt. Vi opplever også akutte omsorgsovertakelser i løpet av året. Når det gjelder antall meldinger kan det komme flere meldinger på samme familie. I flere saker jeg har vært borti er det flere instanser som melder i samme sak fordi vi er bekymret for barnet. I enkelte saker melder vi også flere ganger fordi vi fortsatt er bekymret for barnet (de fleste tiltak er frivillige og dersom omsorgssvikten ikke er alvorlig nok kan ikke BV sette inn tvangstiltak og avslutter saken). Med andre ord, det er ulike grunner til at det er mange meldinger som sendes. Det var et voldsomt høyt tall. Vil gjette på at du jobber på et område der folk generelt har få ressurser, både økonomisk, sosialt og kulturelt. Anonymkode: b05cd...8e3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #15 Skrevet 23. november 2019 Jeg synes det har blitt helt drøyt hvordan bv misbruker og misbrukes. Det meldes inn for ulike hevnaksjoner og folk legger seg opp i ting de ikke har noe med. Er man ikke forelder på "riktig måte" i en persons syn, kan det være nok til å få en melding og få ødelagt livet. For ja, det ødelegger selv om alt henlegges etter undersøkelse. Det ødelegger tilliten til mennesker og systemet. Det gir en angst som sitter i for evig og alltid. Ikke minst tar det vekk ressurser de kunne brukt på de som virkelig trenger det! Hvor mye koster det ikke å undersøke en sak som henlegges etter noen måneder? Penger som kunne vært brukt på tiltak som var nødvendige. Anonymkode: 9a659...0d0 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #16 Skrevet 23. november 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det har blitt helt drøyt hvordan bv misbruker og misbrukes. Det meldes inn for ulike hevnaksjoner og folk legger seg opp i ting de ikke har noe med. Er man ikke forelder på "riktig måte" i en persons syn, kan det være nok til å få en melding og få ødelagt livet. For ja, det ødelegger selv om alt henlegges etter undersøkelse. Det ødelegger tilliten til mennesker og systemet. Det gir en angst som sitter i for evig og alltid. Ikke minst tar det vekk ressurser de kunne brukt på de som virkelig trenger det! Hvor mye koster det ikke å undersøke en sak som henlegges etter noen måneder? Penger som kunne vært brukt på tiltak som var nødvendige. Anonymkode: 9a659...0d0 Ja, dette er ikke bra, ressursene må brukes der de trengs. Men det virker som om BV er oppmerksomme på dette, og avviser flere saker, dvs at det aldri startes en undersøkelse el. De sakene skal da løses på lavere nivå, til det beste for alle . Anonymkode: 04065...1a8 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #17 Skrevet 25. november 2019 På Friday, November 22, 2019 den 23.44, AnonymBruker skrev: Særlig med tanke på at det ofte sendes flere bekymringsmeldinger fra ulike instanser om de samme barna. Det er jo faktisk ikke overraskende høye tall i det hele tatt. Jeg trodde det var flere egentlig! Anonymkode: 02676...617 Skal man gå ut fra Kvinneguiden, så er vel godt over nitti prosent av alle barn i Norge innvolvert med Barnevernet. Anonymkode: 0b3ad...99a 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #18 Skrevet 25. november 2019 Jeg meldte inn i dag. Fult navn. Først på telefon og så personlig med brev. Og ja.. Falske meldinger er unødvendig, da min melding står i kø bak disse nå. Anonymkode: 233b2...96d
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #19 Skrevet 25. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg meldte inn i dag. Fult navn. Først på telefon og så personlig med brev. Og ja.. Falske meldinger er unødvendig, da min melding står i kø bak disse nå. Anonymkode: 233b2...96d Står i kø? Meldingen blir vurdert ila en uke Anonymkode: eb898...673 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #20 Skrevet 25. november 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg meldte inn i dag. Fult navn. Først på telefon og så personlig med brev. Og ja.. Falske meldinger er unødvendig, da min melding står i kø bak disse nå. Anonymkode: 233b2...96d 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står i kø? Meldingen blir vurdert ila en uke Anonymkode: eb898...673 Det hun sa. Er for øvrig likhetstegn mellom anonyme meldinger og falske meldinger. Anonyme meldinger kan være vel så reelle og viktige som meldinger levert med fullt navn. Anonymkode: 99318...004 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå