Gå til innhold

Sengekant (bumper) risiko for spedbarnsdød

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer sover ikke opp mot tolv timer i strekk i vognbagen... Som regel er de også under oppsikt når de sover i vogna. 

Anonymkode: c3c3d...ec3

Det spiller vel egentlig liten rolle. Skulle det skje en ulykke, skjer det stortsett uavhengig av liggetid, og helt plutselig. I vogna ligger de gjerne i to timer minst, og nei, barnehagene holder ikke de under oppsyn dersom det ikke er noe spesielt. 

Anonymkode: 139fd...cbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller vel egentlig liten rolle. Skulle det skje en ulykke, skjer det stortsett uavhengig av liggetid, og helt plutselig. I vogna ligger de gjerne i to timer minst, og nei, barnehagene holder ikke de under oppsyn dersom det ikke er noe spesielt. 

Det er ikke ulykke som er den største risikoen, men opphopning av CO2 og mangel på oksygen. Det bygger seg opp over tid. Derfor er det skummelt at babyer sover mange timer i strekk i en tett sprinkelseng med kant rundt.

Skjønner ikke hvorfor det med barnehage er relevant men jo, i vår barnehage har de fastvakt med konstant tilsyn på barn som sover. Tror det er ganske vanlig... Dessuten sover de færreste barnehagebarn i dyp vognbag. Større barn sover som regel i åpen sportsvogn. 

• Liker 3
Skrevet

Brukte ikke sengekant til nr. 1, og skal heller ikke gjøre det med nr. 2. Samme hvor "stusselig" det ser ut. Men vi brukte babynest, da av typen sleepyhead deluxe. Den har harde kanter og er ventilerende. Har heller ikke bamser eller annet tull i sengen. Helt sprøtt at noen er villig til å risikere liv for at det skal se koselig ut. 

Anonymkode: 8d146...f27

• Liker 5
Skrevet

Meg over. Brukte også ullteppe (ikke tettvevd) i starten, og gikk over til sovepose så fort han var stor nok. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukte ikke sengekant til nr. 1, og skal heller ikke gjøre det med nr. 2. Samme hvor "stusselig" det ser ut. Men vi brukte babynest, da av typen sleepyhead deluxe. Den har harde kanter og er ventilerende. Har heller ikke bamser eller annet tull i sengen. Helt sprøtt at noen er villig til å risikere liv for at det skal se koselig ut. 

Helt enig. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ulykke som er den største risikoen, men opphopning av CO2 og mangel på oksygen. Det bygger seg opp over tid. Derfor er det skummelt at babyer sover mange timer i strekk i en tett sprinkelseng med kant rundt.

Skjønner ikke hvorfor det med barnehage er relevant men jo, i vår barnehage har de fastvakt med konstant tilsyn på barn som sover. Tror det er ganske vanlig... Dessuten sover de færreste barnehagebarn i dyp vognbag. Større barn sover som regel i åpen sportsvogn. 

En sprinkelseng er langt fra tett. Sengekanten går ikke hele veien opp langs veggene på senga. Da er vognbagen mye tettere og lukket. 

I linken i HI står det at faren var blant annet også kvelning pga de lange snørene. Men det er jo så enkelt at man bare teiper de. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jaha. Hva med vogna da? Selve vognbagen, som i hvertfall er tettere enn senga? De har forsket på mye ang krybbedød, og har ulike teorier om mye. 

Det står om vognbag også i lenken. Ikke anbefalt som fast sovested på natta. 

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke at man kan betvile faglig, godt forankret informasjon fra Landsforeningen for uventet barnedød (LUB). Det er en svært anerkjent organisasjon som virkelig kan sakene sine. At man "føler" eller "tenker" noe, er nå så. Jeg ville aldri gått imot rådene deres fordi jeg mener at det ikke vil skje CO2-opphopning når babyen sover 12 timer om natten, jeg mener at sengekanten ikke er så høy at det bli CO2-opphopning, jeg synes det ser stusselig ut uten sengekant, jeg mener at det å sove tre timer i vogn er det samme som å sove 12 timer i sprinkelseng, jeg mener at babyen kommer til å brekke lårene mellom sprinklene osv. osv. At dere ikke forstår selv hvor selvsentrerte og nedlatende dere er. Jeg synes det er skikkelig skummelt at dere avfeier faglige råd fra kompetente fagpersoner, og heller synser selv.

Anonymkode: 9c8d8...d65

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En sprinkelseng er langt fra tett. Sengekanten går ikke hele veien opp langs veggene på senga. Da er vognbagen mye tettere og lukket. 

I linken i HI står det at faren var blant annet også kvelning pga de lange snørene. Men det er jo så enkelt at man bare teiper de. 

Det står også om at de får klemt seg/ tullet seg inn mellom selve sengekanten og madrass/sprinkler, det er ikke bare snorer som er problemet. Problemet er at det er mer dill som de kan kveles mot. 

Anonymkode: d7f1f...51d

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Etter ulykken i våres har alle barnehagene jeg snakket med innført sovevakt.

Anonymkode: ac3b2...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...