AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Del Skrevet 22. november 2019 Noen om har sett denne? Det advares samtidig om babynest i seng. https://www.lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød Selv tenker jeg at det er risiko for at baby setter seg fast i sprinklene uten denne. Hva tror dere? Anonymkode: 139fd...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Del Skrevet 22. november 2019 Ja, den har jeg sett. Her blir det hverken sengekanten eller nest. Ang. å sette seg fast i sprinklene - leste du ikke alt som stod? "Det er ikke vist at sengekantbeskyttere reduserer skader, ei heller at barnet får vondt når det kommer borti sengekanten eller får armer eller ben mellom sprinklene." Altså ingen fare for det. Anonymkode: d7f1f...51d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Del Skrevet 22. november 2019 Ja, den har jeg lest, også. Jeg har stor tillit til LUB, og følger deres råd. Vi hadde ikke sengekant til eldste vår og hadde aldri noen problemer med det. Kommer ikke til å bruke det til nestemann, heller. Anonymkode: 9c8d8...d65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Del Skrevet 22. november 2019 Jo, jeg leste det. Men tenker det er like stor fare selv om det ikke er bevist. Baby kan fort slå hodet i sprinklene, og låse arm eller ben mellom de. Tenker at alt egentlig er farlig i dag. For ikke å snakke om dyna som baby kan få over hodet. Anonymkode: 139fd...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #5 Del Skrevet 22. november 2019 Fulgte rådene først. Men her ble det både sengekant og babynest. Baby sover mye bedre og ved bruk i praksis så ser jeg ikke faren med det. Baby på langt unna kanten og kunne jo ikke bevege seg. Riktignok sengekant uten snor. Det så rimelig stusslig ut å sove i en åpen seng etter å vært trygg varm og pakket inn i magen Anonymkode: 1ecb0...729 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 22. november 2019 #6 Del Skrevet 22. november 2019 Eg kjøpte sengekant, tok den på og bare nei nei nei. Viste ikkje at det var farlig, men instinktet mitt aksepterte det ikkje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Del Skrevet 22. november 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fulgte rådene først. Men her ble det både sengekant og babynest. Baby sover mye bedre og ved bruk i praksis så ser jeg ikke faren med det. Baby på langt unna kanten og kunne jo ikke bevege seg. Riktignok sengekant uten snor. Det så rimelig stusslig ut å sove i en åpen seng etter å vært trygg varm og pakket inn i magen Anonymkode: 1ecb0...729 Handler ikke om at det er farlig at kanten er der, men at det blir lite luft altså tett luft i sengen hvor barnet tilbringer mange timer. Åpen seg er tryggest. Men svøping kan fungere bra for babyer som vil ligge trangt. Dette er hovedgrunnen til at dype bebysenger har sprinkler, og ikke er bygget i heltre. Det er viktig med god luftgjennomstrømning. Anonymkode: 05bf1...b8b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 22. november 2019 #8 Del Skrevet 22. november 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg leste det. Men tenker det er like stor fare selv om det ikke er bevist. Baby kan fort slå hodet i sprinklene, og låse arm eller ben mellom de. Tenker at alt egentlig er farlig i dag. For ikke å snakke om dyna som baby kan få over hodet. Anonymkode: 139fd...cbb Vår baby sparket dyna over hodet. Vi brukte sovepose. Sånn der armene er som i en singlet og kroppen, fra brystet og ned i en pose. Da fikk a mor også endelig sove 😊 Vi brukte heller ikke bumper på våre to. Våknet aldri av at baby hylte fordi slo seg eller at hadde knekt armer eller ben mellom sprinklene. Ikke ett eneste blåmerke pga mangel på bumper fikk de. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ana0603 Skrevet 22. november 2019 #9 Del Skrevet 22. november 2019 I min mening er dette å overdrive, det blir litt som å si at barn ikke burde få åpne Kinder Eggs. Kom igjen, daaa... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Del Skrevet 22. november 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg leste det. Men tenker det er like stor fare selv om det ikke er bevist. Baby kan fort slå hodet i sprinklene, og låse arm eller ben mellom de. Tenker at alt egentlig er farlig i dag. For ikke å snakke om dyna som baby kan få over hodet. Anonymkode: 139fd...cbb Altså... De har forsket på det. Du "tenker det". De har nok objektivt sett mer rett en deg. "Alt er farlig i dag" er et dårlig argument for å utsette barnet for risiko. Anonymkode: d7f1f...51d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #11 Del Skrevet 23. november 2019 57 minutter siden, ana0603 skrev: I min mening er dette å overdrive, det blir litt som å si at barn ikke burde få åpne Kinder Eggs. Kom igjen, daaa... Kan ikke sammenlignes med noe som tas opp i denne tråden. Det handler om mangel på luft flere timer i døgnet over mange måneder. Å ha dynen over hodet noen timer, eller åpne kinderegg er ganske ufarlig I forhold. Anonymkode: 05bf1...b8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ana0603 Skrevet 23. november 2019 #12 Del Skrevet 23. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke sammenlignes med noe som tas opp i denne tråden. Det handler om mangel på luft flere timer i døgnet over mange måneder. Å ha dynen over hodet noen timer, eller åpne kinderegg er ganske ufarlig I forhold. Anonymkode: 05bf1...b8b Hva mener du? Det står i artikkelen at hodet kan sette seg fast, hvor er det snakk om flere måneder med luftmangel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #13 Del Skrevet 23. november 2019 19 minutter siden, ana0603 skrev: Hva mener du? Det står i artikkelen at hodet kan sette seg fast, hvor er det snakk om flere måneder med luftmangel? Vi fikk info om dette på helsestasjon, var en brosjyre. Det stod forklart at det er en grunn til at babyer ligger i sprinkelseng, da er det god gjennomlufting. Tetter man det blir det dårligere luft i babyens seng. Dette er også en av grunnene til at man skal begrense antall kosekluter, bamser og annet i sengen også. Anonymkode: 05bf1...b8b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #14 Del Skrevet 23. november 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Fulgte rådene først. Men her ble det både sengekant og babynest. Baby sover mye bedre og ved bruk i praksis så ser jeg ikke faren med det. Baby på langt unna kanten og kunne jo ikke bevege seg. Riktignok sengekant uten snor. Det så rimelig stusslig ut å sove i en åpen seng etter å vært trygg varm og pakket inn i magen Anonymkode: 1ecb0...729 Det er nettopp derfor de poengterer med at det er foreldrene som vil gjøre det lunt, fordi det ser så nakent ut, men at det ikke behøves. Anonymkode: 9df2f...542 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #15 Del Skrevet 23. november 2019 Det finnes forøvrig babynest med veldig lav og hardt polstret kant som er mer gunstig enn de dype med tykke, myke kanter. Anonymkode: 1c6a9...3a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #16 Del Skrevet 23. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg leste det. Men tenker det er like stor fare selv om det ikke er bevist. Baby kan fort slå hodet i sprinklene, og låse arm eller ben mellom de. Tenker at alt egentlig er farlig i dag. For ikke å snakke om dyna som baby kan få over hodet. Anonymkode: 139fd...cbb Det er stort sett for store mellomrom mellom sprinklene for at armer og ben skal låses mellom, og om de gjør det er de såppass gamle at de kan gråte fordi di blir redd lenge før de gjør noe som kan skade de. Hodet slår di i sprinklene støtt og stadig, men de har ikke kraft nok til at det vil være oppriktig vondt, igjen vil de i verste fall bli redd og/eller våkne av det. Mini her i hus fallt med hodet først ut av senga vår, en relativt høy kontinentalseng, og det gikk bare godt. Anbefaler det så klart ikke, men kraften ved et slikt fall er langt høyere enn et barn som skaller eget hode i sprinklene. Anonymkode: 40a27...bd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #17 Del Skrevet 23. november 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså... De har forsket på det. Du "tenker det". De har nok objektivt sett mer rett en deg. "Alt er farlig i dag" er et dårlig argument for å utsette barnet for risiko. Anonymkode: d7f1f...51d Jaha. Hva med vogna da? Selve vognbagen, som i hvertfall er tettere enn senga? De har forsket på mye ang krybbedød, og har ulike teorier om mye. Anonymkode: 139fd...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #18 Del Skrevet 23. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stort sett for store mellomrom mellom sprinklene for at armer og ben skal låses mellom, og om de gjør det er de såppass gamle at de kan gråte fordi di blir redd lenge før de gjør noe som kan skade de. Hodet slår di i sprinklene støtt og stadig, men de har ikke kraft nok til at det vil være oppriktig vondt, igjen vil de i verste fall bli redd og/eller våkne av det. Mini her i hus fallt med hodet først ut av senga vår, en relativt høy kontinentalseng, og det gikk bare godt. Anbefaler det så klart ikke, men kraften ved et slikt fall er langt høyere enn et barn som skaller eget hode i sprinklene. Anonymkode: 40a27...bd3 Det er babyer som har dødd av det også i følge ei mor som kjente til flere slike tilfeller.. Lårene til baby kan fort sitte fast mellom disse sprinklene.. Anonymkode: 139fd...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #19 Del Skrevet 23. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha. Hva med vogna da? Selve vognbagen, som i hvertfall er tettere enn senga? De har forsket på mye ang krybbedød, og har ulike teorier om mye. Anonymkode: 139fd...cbb Babyer sover ikke opp mot tolv timer i strekk i vognbagen... Som regel er de også under oppsikt når de sover i vogna. Anonymkode: c3c3d...ec3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #20 Del Skrevet 23. november 2019 Nå har jeg store barn, hvor det ikke var snakke om at dette var farlig. Det var kun "ikke sov på magen" og ikke ha kosedyr og kluter opp i ansiktet. Vi hadde sengekant. Hos det ene barnet hadde vi også babynest av sammenrullet håndkle. Han sov helt klart mye bedre med det. Jeg synes det var mye verre når de stadig endte under dyna som helt små babyer. Ble fort sovepose og ullpysj da. Anonymkode: 6607b...e5e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå