Gå til innhold

Krise, hull i dunjakken min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et lite hull i dunjakken min av en spiker som stakk ut fra en dør. Det er en dyr dunjakke som jeg er veldig glad i. Jeg vet at man kan stryke på en nylon lapp på svak varme, men jeg har allergi mot klær som ser lappet ut. Det er så og si umulig å finne en lapp som matcher 100 %, så det blir ikke fint. Noen tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: b4d3b...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, sstinemor skrev:

Stryke en nylon lapp på med svak varme

Skrev at jeg helst vil unngå det. Liker ikke når ting ser lappet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Refleks du kan klistre på? 

Anonymkode: d0e78...a8b

Noen som tåler vask og ser fine ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på tekstilbutikk og kjøpte noen tøff lapper som matchet jakken min. Jeg fulgte oppskriften for å få den til å sitte fast til punkt og prikke, men slik lapp som man stryker på vil bare ikke sitte fast på jakken min. Stoffet er for glatt. Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke forsikring på å få reparert ødelagte klær, eventuelt få penger til en ny? Jeg vet ikke om forsikring (innbo) dekker slikt? Selv med egenandel vil jeg kunne kjøpe en ny tilsvarende jakke i butikken, bare et rimeligere merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dunjakkene barndom i Norge (70-80 tallet) brukte vi spinnakertape. Det er nokså likt den tapen du kjøper i sportsbutikken som reparasjonstape, men sitter etter min mening enda bedre.  Sist gang jeg kjøpte rep.tape fikk jeg en liten bunke med 6-7 farger for ca 100 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er hvis det er en finjakke. Det ser ikke fint ut å komme med en lappet jakke til finere anledninger. Blir nesten som å sy en bukselapp på dressbuksen. Hvis dette er en dunjakke man bruker til hverdags eller på tur som får litt juling hadde det ikke vært så nøye kanskje.

Endret av Samsung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen produsenter som Bergans og Norrøna har klistrelapper som er lik materialet og fargene til plaggene sine, mulig du kan få tak i det til din jakke også.

Anonymkode: d84f1...2a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å høre. Noen som vet om peak performance har kundeservice i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et lite hull, så er det fullt mulig å neste det igjen med små tette, pene sting. 

Anonymkode: 8b3d5...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på tekstilbutikk og kjøpte noen tøff lapper som matchet jakken min. Jeg fulgte oppskriften for å få den til å sitte fast til punkt og prikke, men slik lapp som man stryker på vil bare ikke sitte fast på jakken min. Stoffet er for glatt. Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke forsikring på å få reparert ødelagte klær, eventuelt få penger til en ny? Jeg vet ikke om forsikring (innbo) dekker slikt? Selv med egenandel vil jeg kunne kjøpe en ny tilsvarende jakke i butikken, bare et rimeligere merke. 

Du må jo bare ringe forsikringsselskapet og høre.

Men jeg blir veldig nysgjerrig på hva i all verden er det for slag jakke du har? :blink:

For norske jakker (i alle fall Norrøna og Bergans) så kan produsenten reparere jakken mot betaling.

Anonymkode: 6d12e...fb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peak Performance toppmodellen. Nesten helt ny. Forsikringen dekker ikke skader som hull, rifter eller svimerker. Fikk svar. Den dekker i realiteten nesten ikke annet enn tyveri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å sy jakken men det ble bare verre. Tøt ut med dun. Prøvde med en større stryke lapp men klarte å smelte litt av stoffet på jakken så nå er den definitivt skikkelig herpet. Får tape den og bruke den til arbeidsjakke i stedet. Fin å bruke til arbeid i hagen på vinteren og tidlig vår. Synd men sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...Peak performance i Norge ville bare hjelpe meg med å reparere jakken hvis den var kjøpt hos dem. Siden den ikke var det henviste de meg bare til å kjøpe en stryke lapp. Hadde ikke vært Bergans, så neste dunjakke blir ikke fra Peak P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...