Gå til innhold

"wallah" og "bror" i hver eneste setning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takke meg til det kalde nord, ingen som snakker sånn her.

Jeg, derimot, som nå har bikka 40, sier både "bare" og "liksom" hele tiden :rodme: Det er så innbakt i det muntlige språket at jeg tror ikke jeg hadde klart å la vær om jeg så hadde prøvd... Hvis det er meningen at man skal vokse sånt av seg er det noe som har feilet her i gården, i alle fall :rodme:

Anonymkode: 15cc3...32d

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AlkoMann skrev:

De sverger faktisk ved Allah. Gode muslimer ber 5 ganger om dagen. Muslimske barn bruker fritiden sin på koranskoler. Islam gjør folk til slaver av Allah. Han er med deg overalt. Som en mann født på 70tallet liker jeg ikke denne utviklingen. Jeg ønsker å flytte til et sted hvor folk faktisk snakker norsk .

Jeg er selv muslim, og vet betydningen av ordet, og det du sier er jo riktig :) Jeg ser bare ikke poenget av å sverge ved Allah i enhver setning, for da skal det være ganske seriøst. "wallah jeg kjeder meg".. Altså, virkelig? 

Btw: de muslimske barna jeg kjenner har koranlesing en halvtime en gang i uken. 

Vet forøvrig ikke om steder i Norge hvor de ikke snakker norsk, eller bor du i utlandet? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Fuglemor skrev:

Jeg er selv muslim, og vet betydningen av ordet, og det du sier er jo riktig :) Jeg ser bare ikke poenget av å sverge ved Allah i enhver setning, for da skal det være ganske seriøst. "wallah jeg kjeder meg".. Altså, virkelig? 

Vet forøvrig ikke om steder i Norge hvor de ikke snakker norsk, eller bor du i utlandet? 

Men hvis du selv er muslim; har du personlig erfaring fra ungdomsmiljøer i groruddalen og Holmlia? Ingen av de bruker «wallah» i annenhver setning, de bruker mye «bror», men utifra hva jeg forstår er det en kulturell greie for å skape samhold. Ingen bruker disse uttrykkene for å være «kule», de gjør helt andre ting for å tøffe seg. Men bror hører jeg konstant, men jeg tror mest av alt det er en samholdsgreie- det er på en måte bra- sålenge de ikke ekskluderer eller stenger seg for andre inntrykk og mennesker. 

hilsen en som bor og jobber Med ungdom midt i groruddalen de siste ørten årene.

Anonymkode: 6d3cc...10a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis du selv er muslim; har du personlig erfaring fra ungdomsmiljøer i groruddalen og Holmlia? Ingen av de bruker «wallah» i annenhver setning, de bruker mye «bror», men utifra hva jeg forstår er det en kulturell greie for å skape samhold. Ingen bruker disse uttrykkene for å være «kule», de gjør helt andre ting for å tøffe seg. Men bror hører jeg konstant, men jeg tror mest av alt det er en samholdsgreie- det er på en måte bra- sålenge de ikke ekskluderer eller stenger seg for andre inntrykk og mennesker. 

hilsen en som bor og jobber Med ungdom midt i groruddalen de siste ørten årene.

Nei, jeg har ikke erfaring med de stedene :) jeg er 29 år gammel og kjenner ikke til så mange ungdommer på den måten. Ungdommene i familien snakker til oss som er litt eldre på en annen måte.

Grunnen til at jeg sier det, er da jeg jobbet på et senter rundt bydel østensjø, er at jeg stadig hørte ungdommer fra 12 år og oppover, bruke wallah i enhver setning.. Så dette er ting jeg har overhørt fra ungdommer som er litt yngre, igjen for noen år siden :)

Jeg er likevel enig i det du sier:) 

Skrevet
3 minutter siden, Fuglemor skrev:

Nei, jeg har ikke erfaring med de stedene :) jeg er 29 år gammel og kjenner ikke til så mange ungdommer på den måten. Ungdommene i familien snakker til oss som er litt eldre på en annen måte.

Grunnen til at jeg sier det, er da jeg jobbet på et senter rundt bydel østensjø, er at jeg stadig hørte ungdommer fra 12 år og oppover, bruke wallah i enhver setning.. Så dette er ting jeg har overhørt fra ungdommer som er litt yngre, igjen for noen år siden :)

Jeg er likevel enig i det du sier:) 

Ja mulig de litt yngre sier «wallah» oftere, i min erfaring gjelder ikke dette vgs elever. Så de har nok vokst det av seg 🙂

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja mulig de litt yngre sier «wallah» oftere, i min erfaring gjelder ikke dette vgs elever. Så de har nok vokst det av seg 🙂

Er nok det det er 😊 også er jo dette en del år siden også. Språket forandrer seg fort! :)

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

stesønnen min på 21 driver å kommenterer på face og stadig vekk skriver han broh. Altså..... gutten er erke Bergenser, med norske aner i hundre ledd bakover, vennene er like norske. Det ser bare teit ut...... Mine unger som er jevngamle, og de mener at det er en wannabe greie, at han liksom skal være kulere enn gamle kompiser han vokste opp med....... 

Heldigvis har han ikke begynt med wallah. Den får jeg ha for meg selv😊

Anonymkode: 114d1...b16

"Broh", "bro", "brur", "brushan" og lignende er ikke det samme som "bror". Altså i bunn og grunn er betydningen det samme, bror, men det blir ikke brukt likt, ikke i like setninger eller settinger eller av de samme personene.

Anonymkode: 70d6b...5d8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takke meg til det kalde nord, ingen som snakker sånn her.

Jeg, derimot, som nå har bikka 40, sier både "bare" og "liksom" hele tiden :rodme: Det er så innbakt i det muntlige språket at jeg tror ikke jeg hadde klart å la vær om jeg så hadde prøvd... Hvis det er meningen at man skal vokse sånt av seg er det noe som har feilet her i gården, i alle fall :rodme:

Anonymkode: 15cc3...32d

Kjenner til det. 😏 Og hun bare og det er liksom sånn at. Prøver å legge det av meg! 

Anonymkode: 19a75...346

Skrevet
4 timer siden, Fuglemor skrev:

De dekonstruerer det norske språket som de vil. Jeg vet ikke om dette vil bli godtatt med arabisk eller urdu ? I Norge er alt tillatt .

Skrevet
1 time siden, AlkoMann skrev:

De dekonstruerer det norske språket som de vil. Jeg vet ikke om dette vil bli godtatt med arabisk eller urdu ? I Norge er alt tillatt .

Altså nå er kebabnorsk en del av noen ungdommers språk, men ikke i så stor grad at det blir en del av ordboka, slik er det med slang.

Jeg er sikker på at oldeforeldrene dine fikk mark i seg når besteforeldrene dine begynte å si kult, sofa eller andre ord med engelsk opprinnelse. 

Urdu er en blanding av persisk, sanskrit og arabisk og en god del engelsk. Mye mer utvanna enn norsk :)

Skrevet
2 timer siden, AlkoMann skrev:

Vestlige skikker og uttrykk adopteres også i den delen av verden. Språk vil alltid være i endring. Og hvordan har du tenkt at det skulle forbys egentlig? 

Anonymkode: ebe51...9bd

Skrevet

Er det nå jeg skal si det mest berømte sitatet til mange mennesker 

‘Finn dere i at språket utvikler seg!! Sånn har det alltid vært! Ikke noe vi kan gjøre med det. Godta det!!!’

følte for å videreformidle disse kloke ordene. 

Anonymkode: 3dc0b...f1f

Skrevet
4 timer siden, Fuglemor skrev:

Altså nå er kebabnorsk en del av noen ungdommers språk, men ikke i så stor grad at det blir en del av ordboka, slik er det med slang.

Jeg er sikker på at oldeforeldrene dine fikk mark i seg når besteforeldrene dine begynte å si kult, sofa eller andre ord med engelsk opprinnelse. 

Urdu er en blanding av persisk, sanskrit og arabisk og en god del engelsk. Mye mer utvanna enn norsk :)

Det jeg reagerer på er at de snakker grammatisk feil , pluss en utbredt bruk av fremmedord. Nordmenn er et mye mer stolt og nasjonalistisk folkeslag, enn folk fra det muslimske klanhælvete. Unge etniske nordmenn er i dag antinasjonalister godt hjulpet av PK medias og skolevesenets multikulturelle hjernevask. Jeg ser for meg at muslimer og andre innvandrergrupper vil dominerer Norge om 50 år. Da vil klaner komme i konflikt med hverandre og det uintellektuelle muslimske samfunnet ha inntrådt . Det meste er Haram og jævlig kjedelig. Dette er de norske liberale og sosialistiske politikeres feil. Muslimene har bare sagt ja takk og Fuck Off ! 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vestlige skikker og uttrykk adopteres også i den delen av verden. Språk vil alltid være i endring. Og hvordan har du tenkt at det skulle forbys egentlig? 

Anonymkode: ebe51...9bd

Du kan sikker lese originalutgaven av " En  Folkefiende"  skrevet av Henrik Ibsen for 150 år siden uten problemer. Man må kunne si at norsk/dansk ikke har forandret seg så mye. Det å innføre "kæbe" " løhe"  "blæste"  inn i mitt språk er vondt å akseptere . Det finnes en konservativ grunnstamme i det norsk språket. Pakistan, Tyrkia og Iran har ingenting med Europeisk kulturforståelse å gjøre. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
10 timer siden, Fuglemor skrev:

Det er svært få som snakker norsk  på linje 5 i retning Vestli etter Øker t banestasjon . Dette er det nye Norge . Æsj 

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok kommet for å bli. Og det blir nok bare mer og mer av det. 

Anonymkode: aaf29...22d

Tviler jeg på. Om ikke Norge blir overtatt av negre da... 😏

Anonymkode: 91bbc...a07

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var mye bedre før i tiden

Anonymkode: 5d032...3fc

Alt var mye bedre under krigen, den gang hadde vi kultur......👍😅

Anonymkode: d00b2...a3d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt var mye bedre under krigen, den gang hadde vi kultur......👍😅

Anonymkode: d00b2...a3d

Alt var mye bedre etter krigen. Da var vi herrer i eget hus . Jeg snakka med en kurder som flytta fra Bergen til Oslo fordi han mente av Bergensere var for norske . Han likte bedre Oslo fordi her kunne han gjøre hva faen han ville. Fyren hadde vel et poeng .

Skrevet
36 minutter siden, AlkoMann skrev:

Det jeg reagerer på er at de snakker grammatisk feil , pluss en utbredt bruk av fremmedord. Nordmenn er et mye mer stolt og nasjonalistisk folkeslag, enn folk fra det muslimske klanhælvete. Unge etniske nordmenn er i dag antinasjonalister godt hjulpet av PK medias og skolevesenets multikulturelle hjernevask. Jeg ser for meg at muslimer og andre innvandrergrupper vil dominerer Norge om 50 år. Da vil klaner komme i konflikt med hverandre og det uintellektuelle muslimske samfunnet ha inntrådt . Det meste er Haram og jævlig kjedelig. Dette er de norske liberale og sosialistiske politikeres feil. Muslimene har bare sagt ja takk og Fuck Off ! 

Jeg synes du burde tenke litt igjennom hva du sier. Det eneste jeg er enig i er at det er unødvendig i å snakke grammatisk feil, om man faktisk vet at det er feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...