Gå til innhold

Konsekvenser ved juks ved prøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt 16 jukset på prøve på skolen. Hva slags konsekvenser bør det få? Han hadde i tillegg prøvd å lyve seg ut av situasjonen. 

Er så skuffet!

Anonymkode: 37923...23b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig så får han allerede en konsekvens fra skolen med nedsatt karakter i atferd.

Anonymkode: 5bd95...dea

• Liker 6
Skrevet

Antar det er på videregående. 

Nedsatt i oppførsel i denne terminen er vanlig. 

Det er en fordel at det er enda høstsemesteret, mest sannsynlig vil han ikke få nedsatt til sommeren. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig så får han allerede en konsekvens fra skolen med nedsatt karakter i atferd.

Anonymkode: 5bd95...dea

Det der er vel ikke noe særlig til "konsekvens" da!

Hvem pokker bryr seg vel om denne karakteren, liksom...                  

Anonymkode: e7d62...f96

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er vel ikke noe særlig til "konsekvens" da!

Hvem pokker bryr seg vel om denne karakteren, liksom...                  

Hvis 16-åringen går yrkesfag, og skal ut i lære - kan arbeidsgiver være opptatt av god atferd og orden, samt lite fravær. Nå er jo dette første termin, men hvis det hadde vært standpunkt ville det ikke vært like bra. Så jo god atferd er faktisk viktig!

Anonymkode: 5a439...055

• Liker 2
Skrevet

Ingen grunn til å blusse dette så voldsomt opp. Det er et engangstilfelle ungdomsskolen/videregående- hvem bryr seg? Han får det ikke på rullebladet og fengselsstraff akkurat, dette kommer ikke til å følge han resten av livet.

Anonymkode: da7c4...a92

• Liker 6
Skrevet

Nedsatt i adferd til jul.  Og selvfølgelig konsekvenser for karakteren i faget.  

Sånn egentlig betyr juks én  gang på høsten i vg1 ingenting.  

Men, om det havner på vitnemålet er konsekvensene store. For man kan ta opp alle fag, men man kan ikke endre orden/adferd eller fraværstallet. 

Man søker mange jobber med vitnemålet fra vgs, sommerjobber som studenter, og "skikkelige" jobber for dem som ikke studerer. 

Så, det får lite konsekvenser for ham nå.  Men du må skremme ham fra å gjøre det igjen. 

Og blir han tatt i juks på eksamen på vgs  så får han ikke tatt eksamen på ett år, så han blir hengende bak alle som blir ferdig og kan studere..

Anonymkode: ddbc1...68a

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal foreldrene gi noen konsekvenser for hva som skjer på skolen, egentlig? Skolen har sitt eget reglement og sine egne "straffer". Jeg tenker at det er nok med de konsekvensene derfra, og at hjemmet ikke har noe med dette å gjøre annet enn å snakke om det.

• Liker 2
Skrevet

Det værst er prøven blir fjernet fra karekteren grunnlaget, så mangler han andre prøver eller innlevering kan potensiellet miste karakteren i faget. I såfall må hele faget takes oppatt. Muligens ordens oppførsel nedsatt og utvisning men videregående bruker ikke tid på oppdra elever. Så straffen blir mest fagelig. 

Anonymkode: 0e0e1...f30

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Teatrica skrev:

Hvorfor skal foreldrene gi noen konsekvenser for hva som skjer på skolen, egentlig? Skolen har sitt eget reglement og sine egne "straffer". Jeg tenker at det er nok med de konsekvensene derfra, og at hjemmet ikke har noe med dette å gjøre annet enn å snakke om det.

Tenker omvendt, er jo ikke skulen jobb å oppdra barnet. 

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det værst er prøven blir fjernet fra karekteren grunnlaget, så mangler han andre prøver eller innlevering kan potensiellet miste karakteren i faget. I såfall må hele faget takes oppatt. Muligens ordens oppførsel nedsatt og utvisning men videregående bruker ikke tid på oppdra elever. Så straffen blir mest fagelig. 

Mister han vurderingsgrunnlaget så er det svært alvorlig.  

Får man i.v (ikke vurdering), så mister man også elevretten.

Anonymkode: ddbc1...68a

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker omvendt, er jo ikke skulen jobb å oppdra barnet. 

Det er jeg enig med deg i, grunnlaget for å lære barn forskjellen på rett og galt er i all hovedsak foreldrene sitt ansvar. Derfor mener jeg også at foreldrene skal snakke med gutten om dette. Likevel blir jo ikke jeg straffet av mannen min hjemme hvis jeg skulle la være å overholde trafikkreglene - det fikser politiet. Og det samme på arbeidsplassen min, det er ikke hjemme jeg får straffen for feil jeg begår. På skolen er det jo regler med påfølgende sanksjoner, og da er dét konsekvensene.

• Liker 6
Skrevet

På vgs’en jeg jobber på sanksjoneres juksesituasjoner med en samtale med avdelingsleder, nedsatt ordenskarakter og IV på prøven. 

Anonymkode: 6ed39...10d

Skrevet

Hjemme er vel en konsekvens alvorlige samtaler med skuffede foreldre samt krav om å være godt forberedt til alle prøver og evt mer leksearbeid?

Anonymkode: 2baa7...bd7

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Teatrica skrev:

Det er jeg enig med deg i, grunnlaget for å lære barn forskjellen på rett og galt er i all hovedsak foreldrene sitt ansvar. Derfor mener jeg også at foreldrene skal snakke med gutten om dette. Likevel blir jo ikke jeg straffet av mannen min hjemme hvis jeg skulle la være å overholde trafikkreglene - det fikser politiet. Og det samme på arbeidsplassen min, det er ikke hjemme jeg får straffen for feil jeg begår. På skolen er det jo regler med påfølgende sanksjoner, og da er dét konsekvensene.

Du skal vel ikke oppdras av arbeidsgiver eller mannen din? 

Synes det er topp at dette får konsekvenser på hjemmebane, ts. Godt å se det fortsatt er foreldre som oppstår barna 👏 inndragning av goder kanskje? 

Anonymkode: aa4c0...550

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal vel ikke oppdras av arbeidsgiver eller mannen din? 

Synes det er topp at dette får konsekvenser på hjemmebane, ts. Godt å se det fortsatt er foreldre som oppstår barna 👏 inndragning av goder kanskje? 

Anonymkode: aa4c0...550

Hvordan i all verden klarer du å lese det ut fra det jeg skriver??? Jeg sier at sanksjonene/konsekvensene kommer derfra!

• Liker 1
Skrevet

Det er alvorlig å jukse. Tenk om han hadde gjort dette på universitetet og blitt utestengt i et år! Synes nedsatt i atferd  er en for svak konsekvens.

Anonymkode: 37923...23b

• Liker 1
Skrevet
På Friday, November 22, 2019 den 19.17, AnonymBruker skrev:

Hvis 16-åringen går yrkesfag, og skal ut i lære - kan arbeidsgiver være opptatt av god atferd og orden, samt lite fravær. Nå er jo dette første termin, men hvis det hadde vært standpunkt ville det ikke vært like bra. Så jo god atferd er faktisk viktig!

Anonymkode: 5a439...055

Så lenge man ikke får fullstendig STRYK i orden og oppførsel (og ellers har greie karakterer, med veldig lite fravær) så tviler jeg på at arbeidsgiver egentlig gidder å bry seg noe særlig. Dessuten er det jo en god del ungdommer som velger "påbygging" i løpet av videregående, og så tar enda mer utdannelse fra for eksempel iniversitet eller høyskole. Når man da skal ut i arbeidslivet, så ser vel ikke arbeidsgiver særlig nøye på hva en person fikk i orden og oppførsel i løpet av ungdomsskolen.   

• Liker 1
Skrevet

Her hadde mange goder forduftet umiddelbart, for å si det forsiktig. Ingen penger til noe som helst en periode fremover, svært begrensede muligheter til å forlate huset de neste par ukene (alt som måtte vært planlagt neste helg kan han se langt etter), fastsatte tider hver eneste dag til skolearbeid - med meg som overvåkende instans. Det er jo åpenbart at han ikke har giddi å jobbe med det han skal og at han ikke evner å planlegge for seg selv så han får gjort det han trenger av skolearbeid, så da får jeg hjelpe ham med å innarbeide noen gode arbeidsrutiner slik at den slags ikke skjer igjen..

Han har også gjort det klart at han ikke kan stoles på, og det ville jeg også ha notert meg for fremtiden.

Anonymkode: 1b2f6...6bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg jukset på en prøve en gang på skolen - jeg var vel 13 eller 14. Det var en naturfagsprøve, ikke tentamen eller noe slikt.

Foreldrene mine satte himmel og jord i bevegelse. Jeg kom hjem, og mamma satt der med tårer i øynene. Far kjeftet og smelte og jeg satt der og tok egentlig bare imot. Jeg ble liggende våken hele natten og gikk på skolen igjen med rødsprengte øyne. 

Neste konferansetime kom dette selvsagt opp igjen. Det var faktisk en lettelse å snakke med naturfagslæreren. Han var en ganske streit og streng lærer i utgangspunktet, men sa at han ikke ville bruke konferansetimen på dette. At jeg ville naturligvis stryke på denne prøven og få en dårligere karakter i totalen også, men at vi utover det skulle "se fremover". Helvetet fortsatte likevel hjemme.

Hele denne erfaringen (som selvsagt er symptomatisk for store deler av min oppvekst) har gjort at jeg antakeligvis ville reagert veldig annerledes med egne barn. Det er selvsagt avhengig av barnet/tenåringen generelt, men det viktigste er vel å finne roten til hvorfor dette skjedde. Jeg var en "praktelev" som fikk topp score på alle prøver og hadde foreldre som leste karakterkortet med lupe og hadde det som grunnlag for en kveld med samtale. Da skolearbeidet ble overeveldende i tenårene, klarte jeg ikke tanken på å ikke gjøre det bra - risikoen var rett og slett verdt det i frykt for et middels resultat på en prøve. I dag, som voksen, tenker jeg naturligvis helt annerledes. Men der og da føltes karakterene uendelig viktig, og var det også, for mine foreldre.

Resultatet etter mange opplevelser som dette er først og fremst at jeg har utviklet en viss distanse til mine foreldre. Uavhengig av om jeg har gjort det bra eller dårlig på universitetet eller arbeidslivet, har jeg hele veien forsøkt å markere at det har ingenting med dem å gjøre. 

Du kjenner din sønn best, og må se på totalen av hvordan han gjør det på skolen. Er han en unnasluntrer som mangler god studieteknikk og gode rutiner? Eller føler han seg sterkt presset og ble grepet av panikkangst?

Anonymkode: ec5dc...ae8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...