Gå til innhold

Hvorfor slutter noen å trene etter en stund?

Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi trening er dritkjedelig. Rett og slett.

En gang i tiden var jeg topptrent og høyt oppe i min sport, men valgte å gi meg. Gikk på en smell rett og slett, hvor jeg begynte å kaste opp bare jeg tenkte på treningen. Det hadde gått fra å være supermorsomt til å bli alvorlig, viktig og en "jobb". Over natta gikk jeg fra å trene 15-20 timer i uka (+ konkurranser i helgene) til å ikke ville trene i det hele tatt.

I dag har jeg et vanskelig forhold til sporten min. Jeg elsker den, samtidig som jeg også misliker den. Mange vonde minner som gjør at det er vanskelig å finne tilbake noen som helst glede ved trening (hva det nå måtte være).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er periodetrener. Vender tilbake, men det har vært graviditet og sykdom som har vært årsak til oppholdene. 

Anonymkode: 1a5e4...7a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som trener i perioder før det sier brått stopp. For meg er det ofte sykdom som kommer i veien. Kommer godt igang med treningen, men blir ofte skikkelig forkjøla etter et par måneder. Og da blir det stopp i treningen. Da skjer det ofte at jeg kommer helt ut av rutinene og blir demotivert fordi all den harde jobbingen føles bortkastet. Føler også at jeg blir oftere syk i perioder jeg trener mye, så derfor er det lite fristende når mye av effekten blir borte etter to uker med influensa

Anonymkode: d09df...f2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 22.11.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Gøy ?

Anonymkode: 1f4b5...8e8

Trening er veldig gøy! Noen dager er kanskje litt ish grunnet lite søvn eller noe, men overall er det digg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente jevnt i mange år, byttet jobb og det ble vanskeligere å få til treningen mtp arbeidstider. Så ble det lang tid uten, jeg merker at kroppen min ikke forfaller sånn som jeg hadde innbilt meg, og da stresser jeg enda mindre med å trene igjen, selv om jeg vet at kroppen fysisk har godt av å trene. Og når jeg først trener tenker jeg etterpå at det var sjukt digg og at jeg skal fortsette, dette varer til dagen etter ca 😜

Anonymkode: 14f8d...272

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slutta fordi jeg kom utav det, og ikke gadd å begynne på nytt. Det skjedde gradvis over flere år, og dårlige vaner kom inn. Klarte ikke å få dagene til å gå opp.

Nå har jeg tid igjen, men jeg gidder ikke. Det er ikke gøy å begynne på nytt i dårlig form, når man har vært i god form tidligere.

Anonymkode: 4f62c...b7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer ikke premisset ditt. At det skal være gøy - og at dårlig råd er en dårlig unnskyldning. 

Jeg trente et kjempefint sted med en nydelig og dyktig PT. Pga diverse diverse, ble vi flyttet til et annet sted. Trist lokale... Og det ble for dyrt for meg. 

Jeg har trent gøy trening i mange år, men der er det stopp. Dessverre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er regelmessig trening? En vane.

Det er vanskelig å endre vaner fordi det er umulig for kroppen å gjøre beviste valg for hver minste handling. Å tilegne seg en vane krever å ta bevist valg, noe som krever mye av hjernen. Dersom man har mye annet på tapeten samtidig er det vanskelig å ha nok hjernekapasitet til å gjennomføre endring. 

Etablering av en ny vane handler om kontinuitet. For mye av det gode i starten vil være belastende på kroppen i den grad at det er lett å lure seg unna den ønskende aktiviteten. 

Motivasjon er viktig. Det finnes to typer motivasjon: indre (søk på intrinsic motivation) og ytre motivasjon (extrinsic). For å lykkes med å internalisere treningsvanen er det en stor fordel med indre motivasjon. Ytre motivasjon kan f.eks. være penger, et ønske om å få den perfekte sommerkroppen, eller at du vil leve sunnere. Indre motivasjon, derimot, er et ønske om å gjennomføre noe fordi det føles godt/bra for selvet eller at du synes at det er gøyt. 

Selv har jeg god erfaring med dette og gikk fra å være utrent i 2017 til å løpe halvmaraton på 1:20 i inneværende år. «Fake it till you make it». Prinsippet kan også brukes i andre sammenhenger. Jeg har f.eks. sluttet med godis og brus for mange år siden fordi jeg fikk kroppen min til å tenke at brus og godis er noe som føler dårlig for kroppen min og at det dermed ikke er noe jeg liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 19.46, SupaWoman skrev:

Fordi mennesker ofte er naturlig late.

Dette er jo helt feil. 

Mennesker generelt er ikke late. Hvis du påstår det har du null kompetanse på historie og null aning når det kommer til situasjoner i ikke-vestlige land.

Anonymkode: e6175...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 19.22, Warrior skrev:

Ofte når noen begynner å trene så holder de kanskje på i noen uker, måneder.. Så plutselig er det stopp. Hvorfor? 

Trening er jo gøy og det er godt for helsa. Til og med den psykiske helsa. Så hvorfor avslutte? Noe som gjør deg godt? 

Sånn som etter nyttår er det mange som skal trene bort julefettet. Så er det plutselig stopp. Hvorfor ikke fortsette? Folk må ikke trene på treningssenter, de kan trene hjemme også så at folk ikke har råd er bare en dårlig unnskyldning.

Kan svare for meg selv, da jeg har forsøkt mange ganger å starte med trening. SOM skrevet så har det vært altfor noen uker til noen få mnd.

Jeg stopper fort å trene fordi jeg finner ikke trening gøy i det hele tatt. Jeg finner det ekstremt kjedelig, og alt med treningen føles ut som en plikt. Det føles ut som en byrde, og jeg gruer meg for å dra til trening.  Jeg har egentlig heller aldri vært interessant i sportslige aktiviteter. Mine interesser er de stille aktivitetene som å se på filmer, spille pc spill, ta en tur på kafé, dra på teater eller konserter. Jeg kan gå turer av og til da, hvis jeg har noen å gå med. Men å gå for meg selv uten å ha noen B mål jeg går til kjeder vettet av meg.

Jeg er heller ingen tålmodig person, så når jeg ikke ser resultater fortløpende pga treningen, så gir jeg raskt opp.

Vet jo egentlig innerst at alt av dette er bare dumme unnskyldninger og at svaret er nok at jeg er lat, og trives vel altfor godt med det. Så en holdningsendring hos meg er vel Det som først og fremst skal til for at jeg skal kunne klare å trene over tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en såpass fysisk jobb at å trene i tillegg ville tatt all energi.

Om jeg stort sett satt stille på jobb ville jeg nok vært mer aktiv på treningsfronten  

Anonymkode: 80031...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er kjedelig og ubehagelig. 

Fordi man ikke ser resultater og tenker at det ikkr er noe vits. 

Anonymkode: 4b296...c53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det ikke er lettvint når man har en baby. Alt må planlegges til minste detalj, og hvis man drar på mor-barn-timer er effektiviteten så som så. Når man endelig får barnepass så vil man kanskje lese nettavis eller sove i stedet. Eller bare se oå TV i ro og mak. 

Min tolkning ut i fra nåværende situasjon ...

Anonymkode: 64849...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så plutselig er det stopp. Hvorfor? Trening er jo gøy og det er godt for helsa. Til og med den psykiske helsa. Så hvorfor avslutte? Noe som gjør deg godt? 

Du vet at folk er forskjellige ikke sant? Der har du grunnen.  

Anonymkode: b009c...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk slutter fordi de begynner av feil årsaker. Jeg har trent jevnt i mange år, helt siden tenårene, bare avbrutt av skader og sykdom. Ved hvert årsskifte gjentar det samme seg: Helsesentrene fylles opp i januar. I februar litt færre. I mars er det bare gjengangerne som er igjen, de som trener jevnt og trutt, som meg selv. Folk skal begynne et nytt og bedre liv i januar. Ta seg sammen. Endre livsstil, endelig bli sunne. De gjør flere drastiske endringer på kort tid. Trening og diett. Men trening er alltid vanskeligst de første ukene. Det er hardt for kroppen å tilpasse seg. De færreste holder ut lenge nok til å oppdage at det går lettere. Ofte tar man det også for hardt i starten, som gjør treningen enda mindre lystbetont.

Mitt råd: Bare møt opp og gjennomfør. Det som betyr noe den første tiden, er ikke harde økter, men at du etablerer en ny rytme som du opplever glede av. Hvis du skal trene fem dager i uken, 30-60 minutter, så ikke tenk på å trene hardt. Bare gjennomfør en eller annen aktivitet. I verste fall bare gå en tur. Eller ta en økt med lette vekter med fokus på teknikk. Løft blikket, se menneskene rundt deg, eller legg merke til naturen hvis du er ute. Finn noe ved aktiviteten som gir deg lyst til å gjenta det samme i morgen. Da skaper du en indre motivasjon. Dette i motsetning til ytre motivasjon, som vektnedgang, styrkeøkning, løpe fortere, osv. Slikt er oppskriften til å miste motet og interessen dersom ikke indre motivasjon ligger i bunnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dævendøtte

Ofte når noen begynner å trene så holder de kanskje på i noen uker, måneder.. Så plutselig er det stopp. Hvorfor? 

Trening er jo gøy og det er godt for helsa. Til og med den psykiske helsa. Så hvorfor avslutte? Noe som gjør deg godt? 

Sånn som etter nyttår er det mange som skal trene bort julefettet. Så er det plutselig stopp. Hvorfor ikke fortsette? Folk må ikke trene på treningssenter, de kan trene hjemme også så at folk ikke har råd er bare en dårlig unnskyldning.

Tenkte som deg i den perioden jeg trente daglig. Kunne ikke fatte hvorfor ikke flere trente, i det minste for helsas skyld.

Så sluttet jeg å trene og følte at det gikk veldig fint for det. Kjipeste var å miste den flotte muskelmassen jeg hadde og ikke minst styrken.

Nå, etter fire år pause, er jeg i gang igjen, på samme nivå som før, bare ikke fullt så sterk. Det kommer fort tilbake.

Og angrer på den lange pausa min, jeg ønsker jeg aldri sluttet å trene. 

For trening er så bra for så mye, helsa, fysikken, vekta, humøret, styrken, komme seg inn og ut av bil, opp og ned. Nei, trening er medisin på blå resept! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi trening gjør meg syk. Etter en periode med trening får jeg feber, forkjølelse, jeg blir fullstendig tom for energi og blir liggende.

Jeg forsøker heller å være litt hverdagsaktiv, og går til jobb, går turer i skogen og på fjellet og trener litt forsiktig styrke i stua.

Anonymkode: bc765...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som synes trening er gøy. Og for mange så er livet ellers sp hektisk at motivasjonen for trening svinner hen. Er mye som spiller inn på hvorfor folk slutter raskt. Det kan være kroniske sykdommer, barn i bildet, mye jobb og utfordringer ellers i hverdagen...

Anonymkode: 7e8e0...5e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi trening gjør meg syk. Etter en periode med trening får jeg feber, forkjølelse, jeg blir fullstendig tom for energi og blir liggende.

Jeg forsøker heller å være litt hverdagsaktiv, og går til jobb, går turer i skogen og på fjellet og trener litt forsiktig styrke i stua.

Anonymkode: bc765...054

Samme her. Jeg går turer for å holde meg i form noenlunde, men har jo litt ekstra kg på kroppen, synes ikke med klær. Men jeg har kroniske sykdommer så etter to uker blir jeg veldig syk og formen veldig dårlig. Jeg blir uttmattet, får feber og mye smerter...hater det...

Anonymkode: 7e8e0...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...