Gå til innhold

Reise til Polen - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å reise til Polen med samboer til våren, tenkte det som julegave. Han er veldig interessert i 2 verdens krig og tenkte da et besøk i den konsentrasjonsleiren hadde vært noe, siden han ofte har sett på dokumentarer osv av det der. 
+ andre opplevelser man burde få med seg, tips?

er det auschwitz det heter? Hvor bør man ligge på hotell for å «være i nærheten» av ting som bør oppleves? Hvor mange dager er nok, 7 dager synes jeg er litt mye. 4 holder kanskje? Kom gjerne med tips til hotell, flyselskap, område, opplevelser :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg skulle reist dit ville jeg nok bodd i Krakow, og heller tatt turen til Auschwitz-Birkenau som et dagsbesøk. Det tar bare rundt en times tid mellom bysentrum og konsentrasjonsleirene. Så da får dere liksom litt å finne på enn om dere bor på et hotell like i nærheten av Auschwitz-Birkenau. For øvrig er det mye historie knyttet opp mot andre verdenskrig inne i Krakow også, inkludert flere krigsmuseer. 

• Liker 1
Skrevet

Støtter forslaget med saltgruvene. Der er det flott! 

Skrevet

Vær så snill å la kamera ligge i lommen når du besøker en konsentrasjonsleir. Det handler om respekt. Mange som ikke tenker på dette. ALT må ikke dokumenteres i livet ditt. Noen ganger må man bare stoppe opp og ta inn du ser med hele deg. 

Anonymkode: e38c3...5d0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å la kamera ligge i lommen når du besøker en konsentrasjonsleir. Det handler om respekt. Mange som ikke tenker på dette. ALT må ikke dokumenteres i livet ditt. Noen ganger må man bare stoppe opp og ta inn du ser med hele deg. 

Fotografering på Museet. Man får ta bilder på de fleste stedene – eller står det skilter om fotografering forbud resp. fotogradering uten blitz.  

Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

Fotografering på Museet. Man får ta bilder på de fleste stedene – eller står det skilter om fotografering forbud resp. fotogradering uten blitz.  

Joda. Men må folk ha et skilt som hele tiden skal fortelle hva som er lov og ikke lov? Hva med normale sosiale antenner. 

• Liker 1
Skrevet

Vi bodde på Mercure Krakow Stare Miasto, det ligger rett på utsiden av jernbanestasjon i Krakow. Så lett å komme til og nydelige senger. Bor da egentlig midt i smørøyet med gamlebyen kort avstand å gå og shoppingsenter rett over gaten. Man kan kjøpe turer til konsentrasjonsleieren når man er i Krakow, vi kjøpte før vi dro, da vi reiste midt i fellesferien, men var flust av ledige plasser å få kjøpt mens man var der, til ca samme pris. 

Vi var der i 4 dager. Faktisk en dag for lte med tanke på vi aldri rakk saltgruvene, så !å tilbake. Men flott by, så reiser gjerne flere ganger.

Anonymkode: c1d43...730

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men må folk ha et skilt som hele tiden skal fortelle hva som er lov og ikke lov? Hva med normale sosiale antenner. 

Jeg ble også forferdet over mange av de tingene folk tok bilde av. Ja jeg tok bilder av inngangen og minnesteinene, men kunne aldri falt meg inn å ta bilde inni kremasjonskammerene, noe mange gjorde.

Skrevet

Schindlers fabrikk ligger også i Krakow, også verdt et besøk.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du sier, men det er mange ungdomsskoleelever som har denne turen som prosjekt i skolen og de tar bilder for å vise hva de har sett. Hvite busser og Aktive fredsreiser har faste turer til Polen og Tyskland for å lære unge om denne tragedien. Jeg har selv vært guide for elever som hadde som oppgave å fotografere sine opplevelser der. De skal skrive oppgave når de kommer tilbake til skolen og legge ved bilder.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble også forferdet over mange av de tingene folk tok bilde av. Ja jeg tok bilder av inngangen og minnesteinene, men kunne aldri falt meg inn å ta bilde inni kremasjonskammerene, noe mange gjorde.

Ja. Det er en slags sykdom i disse dager. Folk klarer i mindre grad å besøke og se ting uten at det må dokumenteres med det kameraet. Menmen, når folk selv finner frem kamera for å fotografere en trafikkulykke, så har de mistet seg selv. 

Skrevet
2 minutter siden, Belima skrev:

Skjønner hva du sier, men det er mange ungdomsskoleelever som har denne turen som prosjekt i skolen og de tar bilder for å vise hva de har sett. Hvite busser og Aktive fredsreiser har faste turer til Polen og Tyskland for å lære unge om denne tragedien. Jeg har selv vært guide for elever som hadde som oppgave å fotografere sine opplevelser der. De skal skrive oppgave når de kommer tilbake til skolen og legge ved bilder.

Det høres trist ut. At til og med lærere ber dem ta bilde. Elever kan fint greie å skildre tanker og følelser av en slik opplevelse uten fotografering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...