Gå til innhold

Kan man skrive masteroppgave uten veileder?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og på mitt fakultet er det motsatt; her deles det ikke ut dårlige karakterer, så en oppgave som knapt holder til bestått får automatisk stryk sånn at kandidaten har mulighet til å forbedre den. Det er jo tross alt masteren man skal søke jobb med, og da kommer man ikke så langt med en D eller E. Det er jo nærmest som å vifte med et bevis på at man egentlig ikke vet hva man driver med.

Anonymkode: 0df1c...af1

Får arbeidsgivere tilgang til karakter på masteren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Har ingenting med jobb å gjøre. Man sender bare del 1 av vitnemål, ikke del to når man søker jobb. Derfor får ikke arbgiver vite hva du fikk på masteren. Med mindre man søker phd, er karakterene IKKE viktig ute i det virkelige liv. 

Anonymkode: cdf94...735

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og på mitt fakultet er det motsatt; her deles det ikke ut dårlige karakterer, så en oppgave som knapt holder til bestått får automatisk stryk sånn at kandidaten har mulighet til å forbedre den. Det er jo tross alt masteren man skal søke jobb med, og da kommer man ikke så langt med en D eller E. Det er jo nærmest som å vifte med et bevis på at man egentlig ikke vet hva man driver med.

Ja, tror nok det er store forskjeller. De masteroppgavene jeg sikter til hørte hjemme på utdanningsvitenskapelig og humanistisk fakultet. Får ikke inntrykk av at karakteren på master har stort å si for jobbmulighetene for disse kandidatene, med mindre man er av de få som ønsker en karriere innen akademia...

Anonymkode: 525e9...48d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved UiT må man ha veileder, OG det må være en veileder fra samme fakultet.

Jævlig firkanta mener nå jeg, da det finnes mange gode eksterne veiledere for interessante prosjekter. Problemet er at de som jobber på fakultetet ofte forsker på veldig snevre ting, og tidvis ikke er så interesserte i tema som ikke overlapper med deres egen forskning. 

Løsningen er gjerne at man må ha flere veiledere, en fra fakultetet som basically bare står oppført som veileder på papir, og en ekstern som man er mer aktiv med (f.eks når du skriver mot en bedrift, eller andre forskningsgrupper). 

Men slik jeg har hørt (har spurt), så er det umulig å skrive uten noen som helst veileder. 

Det kan jo være at du kan høre med noen veiledere om de er interesserte i å bare være veiledere "på papir", men nå skal jo faktisk veiledere være der for å hjelpe, og komme med innspill. 

Når jeg skrev Master, så var det et helt klart mønster mellom kvalitet på oppgaver, og hvem som var veileder. Et par av veilederne av beryktet for å være gode på sitt fagfelt, og deres Masterstudenter skrev noen jævla bra oppgaver - nesten årlig var de med på kåring om beste masteroppgave. 

Anonymkode: c03d2...f1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Det varierer sikkert, men alle steder jeg har søkt jobb henter karakterer fra Vitnemålsportalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved UiT må man ha veileder, OG det må være en veileder fra samme fakultet.

Og det kan ikke være en stipendiat, noe jeg synes er forbanna tull... De kan da være vel så kompetente, og ofte mer oppdaterte, enn inntørkede gamle professorer som ikke har utøvd faget sitt i praksis på 20 år og bortimot utelukkende driver med undervisning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke var en spesielt god oppgave - hun startet innledningen med å trekke konklusjoner/komme med påstander («opplæringsloven er gammeldags»), det kan vel diskuteres om det er kvalitativ metode hun bruker, datainnsamlingen var rimelig enkel og liten/dårlig, jeg synes hun kom med for mange opplysninger om hver enkelt familie (de kan nok identifiseres hvis man kjenner dem), og diskusjon/konklusjon var tynt. Men det skal litt til å stryke... Tipper det var så mye på plass her at hun fikk en D eller en E, selv om det manglet mye. Det er ikke sikkert hun fikk god veiledning, og det er ikke sikkert at hun tok til seg veiledningen selv om den var god. 

Anonymkode: 70109...a68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan ikke være en stipendiat, noe jeg synes er forbanna tull... De kan da være vel så kompetente, og ofte mer oppdaterte, enn inntørkede gamle professorer som ikke har utøvd faget sitt i praksis på 20 år og bortimot utelukkende driver med undervisning.

Det er et formelt krav, og det er det en god grunn til. Stipendiater har ikke fullført egen doktorgrad ennå, dvs at den høyeste akademiske graden hen har, er tilsvarende den masterstudenten har. I tillegg har ikke stipendiaten veiledningserfaring. 
Løsningen er ofte at stipendiater fungerer litt som en uoffisiell medveileder. Det er vinn-vinn - stipendiaten får veiledningserfaring, veileder sparer tid, og studenten får flere å spille på og ofte mer veiledning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det ikke var en spesielt god oppgave - hun startet innledningen med å trekke konklusjoner/komme med påstander («opplæringsloven er gammeldags»), det kan vel diskuteres om det er kvalitativ metode hun bruker, datainnsamlingen var rimelig enkel og liten/dårlig, jeg synes hun kom med for mange opplysninger om hver enkelt familie (de kan nok identifiseres hvis man kjenner dem), og diskusjon/konklusjon var tynt. Men det skal litt til å stryke... Tipper det var så mye på plass her at hun fikk en D eller en E, selv om det manglet mye. Det er ikke sikkert hun fikk god veiledning, og det er ikke sikkert at hun tok til seg veiledningen selv om den var god. 

Det kan ikke være god reklame for en selv å ha skrevet en slik oppgave. Om en fremtidig arbeidsgiver vil Google henne så kommer dette opp, og holdningene hun har til norsk skole.  Det sier noe om at hun nok ikke er den enkleste personen å samarbeide med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et formelt krav, og det er det en god grunn til. Stipendiater har ikke fullført egen doktorgrad ennå, dvs at den høyeste akademiske graden hen har, er tilsvarende den masterstudenten har. I tillegg har ikke stipendiaten veiledningserfaring. 
Løsningen er ofte at stipendiater fungerer litt som en uoffisiell medveileder. Det er vinn-vinn - stipendiaten får veiledningserfaring, veileder sparer tid, og studenten får flere å spille på og ofte mer veiledning. 

Dette stemmer jo ikke. Det er en klar forskjell mellom å ha fullført en master og dermed ha en mastergrad enn det å studere til å få en mastergrad.

Anonymkode: 710ce...674

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer anonyme informantene er, jo mer ærlige er de?

46AF5E0B-F672-477C-BAAB-15B527E12437.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke. Det er en klar forskjell mellom å ha fullført en master og dermed ha en mastergrad enn det å studere til å få en mastergrad.

Anonymkode: 710ce...674

Ja, det gikk litt fort - jeg skrev feil, jeg mente å skrive det du skriver. Men poenget er at det trenger egentlig ikke skille mer enn 1-1,5 år i utdanning mellom stipendiaten og masterstudenten - stipendiaten har ikke mer utdanning enn den graden masterstudenten jobber med, og har som regel lite forskningserfaring.  Det er helt riktig at det er et krav om at masterveileder skal ha doktorgrad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pipaluk skrev:

Jo mer anonyme informantene er, jo mer ærlige er de?

46AF5E0B-F672-477C-BAAB-15B527E12437.jpeg

Det kan stemme i noen tilfeller, men her skulle hun jo i tilfelle fått med en referanse (slik det står nå er det kun en påstand), og det er jo fullstendig irrelevant de greiene med hennes eget barn. Ellers har hun jo ikke skjønt hva hverken kvalitativ eller kvantitativ metode egentlig er, men det er en annen sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pipaluk skrev:

Det kan ikke være god reklame for en selv å ha skrevet en slik oppgave. Om en fremtidig arbeidsgiver vil Google henne så kommer dette opp, og holdningene hun har til norsk skole.  Det sier noe om at hun nok ikke er den enkleste personen å samarbeide med. 

Det vet vi vel egentlig ikke så mye om? Hun kan jo også ha fått skikkelig dårlig veiledning, det kan være venstrehåndsarbeid pga full jobb utenom, sykdom, hva vet vi? Det er mange dårlige masteroppgaver der ute. Det er nok mange med D og E på masteroppgaven som ikke er stolt av den, men det har kanskje ikke så mye å si i det lange løp - for de fleste holder det at man står på masteren for å få jobb. Ti år senere er karakteren på masteren som regel ganske irrelevant, med mindre man ønsker å ta doktorgrad, er innen jus e.l. Kommende arbeidsgiver vil nok legge mer vekt på resultater fra arbeidslivet, referanser etc enn en gammel masteroppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan stemme i noen tilfeller, men her skulle hun jo i tilfelle fått med en referanse (slik det står nå er det kun en påstand), og det er jo fullstendig irrelevant de greiene med hennes eget barn. Ellers har hun jo ikke skjønt hva hverken kvalitativ eller kvantitativ metode egentlig er, men det er en annen sak. 

Hvis man kommer igjennom med dette, så ser det lyst ut for meg også. Da er det jo ikke usannsynlig at jeg får unnagjort min i løpet av neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvis man kommer igjennom med dette, så ser det lyst ut for meg også. Da er det jo ikke usannsynlig at jeg får unnagjort min i løpet av neste år. 

Så bra da! Du kan jo også med ganske enkle og ikke tidkrevende grep unngå noen av de store feilene med denne oppgaven. Uansett er det lurt å lese flere oppgaver før man skriver sin egen - både gode og dårlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra da! Du kan jo også med ganske enkle og ikke tidkrevende grep unngå noen av de store feilene med denne oppgaven. Uansett er det lurt å lese flere oppgaver før man skriver sin egen - både gode og dårlige.

Er på god vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...