Pipaluk Skrevet 22. november 2019 #1 Del Skrevet 22. november 2019 (endret) Er det sånn at en veileder må godkjenne tema og opplegg eller har det ingen betydning? jeg leser en masteroppgave som jeg synes er ganske provoserende. Det handler om hva som er galt med den norske skolen og hva den norske skolen burde tilby av hjelp til hennes datter og andre i hennes situasjon (opplegg som jeg ser på som foreldres ansvar) Ingen kritisk refleksjon av det hun trekker frem. Jeg kan ikke forstå hvorfor den er godkjent Det er ingen takk til veileder i forordet, noe som jeg leser i alle andre oppgaver. Det er vel ikke obligatorisk å takke veileder heller, men jeg lurer på om påstandene som kommer frem er noe en veileder ville godt god for? Endret 22. november 2019 av Pipaluk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Del Skrevet 22. november 2019 Selv om det ikke står en hilsen til veileder i forord, så er ikke det ensbetydende med at forfatteren ikke har hatt veileder. Man er ikke forpliktet til å takke veileder i forord. men jeg tror ikke man må benytte seg av veiledningstimer heller. Man må derimot få prosjektet godkjent av ansvarlige for studiet. Anonymkode: a2d42...7d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. november 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om det ikke står en hilsen til veileder i forord, så er ikke det ensbetydende med at forfatteren ikke har hatt veileder. Man er ikke forpliktet til å takke veileder i forord. men jeg tror ikke man må benytte seg av veiledningstimer heller. Man må derimot få prosjektet godkjent av ansvarlige for studiet. Anonymkode: a2d42...7d3 Så det holder å få det godkjent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Del Skrevet 22. november 2019 Det er ikke slik at en veileder skal gå god for eller stå til ansvar for en masteroppgave hen har vært veileder på. Oppgaven står kun for kandidatens regning. Men er den publisert i et vitenarkiv så er den jo bestått og ergo funnet at den i det minste møter minimumskravene i emnebeskrivelsen. Anonymkode: 48905...53a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #5 Del Skrevet 22. november 2019 6 minutter siden, Pipaluk skrev: Så det holder å få det godkjent? Jeg skriver masteroppgave nå, og måtte levere inn to masterskisser som begge måtte godkjennes. Anonymkode: a2d42...7d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. november 2019 Forfatter #6 Del Skrevet 22. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver masteroppgave nå, og måtte levere inn to masterskisser som begge måtte godkjennes. Anonymkode: a2d42...7d3 Men om skissen endrer seg drastisk Underveis hva gjør de da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Del Skrevet 22. november 2019 13 minutter siden, Pipaluk skrev: Det er vel ikke obligatorisk å takke veileder heller, men jeg lurer på om påstandene som kommer frem er noe en veileder ville godt god for? En veileder skal på ingen måte gå god for innholdet i en oppgave, vedkommende skal derimot veilede i skriveprosessen gjennom f.eks. forslag til relevant litteratur. Anonymkode: 0df1c...af1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Del Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Men om skissen endrer seg drastisk Underveis hva gjør de da? Ingenting. Det er helt normalt at et prosjekt endrer karakter underveis i prosessen. Anonymkode: 0df1c...af1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. november 2019 Forfatter #9 Del Skrevet 22. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En veileder skal på ingen måte gå god for innholdet i en oppgave, vedkommende skal derimot veilede i skriveprosessen gjennom f.eks. forslag til relevant litteratur. Anonymkode: 0df1c...af1 er det obligatorisk med veiledning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #10 Del Skrevet 22. november 2019 Akkurat nå, Pipaluk skrev: er det obligatorisk med veiledning? Jeg tror ikke det, mener å huske at det ble levert en master nylig ved mitt fakultet der kandidaten ikke hadde veileder. Anonymkode: 0df1c...af1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #11 Del Skrevet 22. november 2019 Kan du legge ut link? Ble nysgjerrig 😬 Anonymkode: 7a9db...056 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #12 Del Skrevet 22. november 2019 Som masterkandidat er man derimot forpliktet til å følge retningslinjer fra Norsk senter for forskningsdata, og eventuelt melde inn prosjektet der hvis meldepliktig. Det er vel det nærmeste vi kommer et kontrollorgan på masternivå, sett bort fra selve forsvaret av oppgaven. Og der er det jo flere sensorer involvert som vurderer hvorvidt oppgaven holder mål. Anonymkode: 0df1c...af1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. november 2019 Forfatter #13 Del Skrevet 22. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du legge ut link? Ble nysgjerrig 😬 Anonymkode: 7a9db...056 «Man bør være dårlig i norsk for å få morsmålsundervisning « Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. november 2019 Forfatter #14 Del Skrevet 22. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som masterkandidat er man derimot forpliktet til å følge retningslinjer fra Norsk senter for forskningsdata, og eventuelt melde inn prosjektet der hvis meldepliktig. Det er vel det nærmeste vi kommer et kontrollorgan på masternivå, sett bort fra selve forsvaret av oppgaven. Og der er det jo flere sensorer involvert som vurderer hvorvidt oppgaven holder mål. Anonymkode: 0df1c...af1 Tror du det er mange tvilstilfeller? Hva legges det mest vekt på? Teoretisk kunnskap eller om du kan forholde deg kritisk til egen forskning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #15 Del Skrevet 22. november 2019 På mitt studium har vi fått beskjed om at det er obligatorisk med x antall timer med veiledning på masteroppgaven. Om det er slik på alle andre mastere, vet jeg ikke... Men veilederen står uansett ikke for innholdet, det står ene og alene kandidaten for. Meeen... de fleste veiledere jeg vêr om, ville ikke latt en kandidat få levere noe som ikke viser flere sider i en argumentasjon. Anonymkode: db8d1...c75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #16 Del Skrevet 22. november 2019 vet* Anonymkode: db8d1...c75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #17 Del Skrevet 22. november 2019 En masteroppgave trenger ikke nødvendigvis være spesielt god for å få bestått karakter nei. Husker at på mitt fakultet fortalte den ene læreren at det skulle enormt mye til for å ikke få bestått, da de uansett gav ståkarakter for innsatsen. Har lest flere masteroppgaven som har vært temmelig dårlige. Helt åpenbart må veilederen ha reagert, men masterstudenten skriver det vedkommende ønsker uansett, det er deres eget ansvar. Veilederen skal jo veilede, men får ikke gjort stort med udyktige studenter som turer frem med sitt Anonymkode: 525e9...48d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #18 Del Skrevet 22. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En masteroppgave trenger ikke nødvendigvis være spesielt god for å få bestått karakter nei. Husker at på mitt fakultet fortalte den ene læreren at det skulle enormt mye til for å ikke få bestått, da de uansett gav ståkarakter for innsatsen. Og på mitt fakultet er det motsatt; her deles det ikke ut dårlige karakterer, så en oppgave som knapt holder til bestått får automatisk stryk sånn at kandidaten har mulighet til å forbedre den. Det er jo tross alt masteren man skal søke jobb med, og da kommer man ikke så langt med en D eller E. Det er jo nærmest som å vifte med et bevis på at man egentlig ikke vet hva man driver med. Anonymkode: 0df1c...af1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #19 Del Skrevet 22. november 2019 25 minutter siden, Pipaluk skrev: «Man bør være dårlig i norsk for å få morsmålsundervisning « Leste den nå. Det var rimelig spesielt... Aldri sett en så subjektiv masteroppgave før. Anonymkode: 7a9db...056 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 22. november 2019 Forfatter #20 Del Skrevet 22. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste den nå. Det var rimelig spesielt... Aldri sett en så subjektiv masteroppgave før. Anonymkode: 7a9db...056 Da jeg først leste tittelen på masteroppgaven trodde jeg at det var ironisk ment. Det slo meg ikke helt at noen vil melke den norske skolen for dette, hvis de ikke trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå