AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #1 Del Skrevet 22. november 2019 Hei! Jeg er en 21 år gammel jente. Jeg tror jeg kommer inn på veterinærstudiet her i Norge neste høst. Jeg kommer fra en mellomstor landlig bygd og har hatt egen hest oppstallet på gård med sauer, høns og kyr. Så jeg vil jobbe med hest og produksjonsdyr fremfor smådyr... Jeg har jo skjønt at veterinærer ikke tjener så bra som mange tror... Men er det realistisk å tjene 800.000 i året som produksjonsdyr veterinær? Jeg ønsker ikke å bo i en like isolert bygd som der jeg er vokst opp, men kanskje Jæren f.eks Anonymkode: ee8cd...17a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #2 Del Skrevet 22. november 2019 Hvis du jobber 24/7 og tar deg jævlig godt betalt, så ja. Ellers, en veterinær (på smådyrklinikk) har startlønn på 420.000 (ikke fastsatt, men foreslått). Dette yrket skal man ikke gå inn i om man vil tjene bra. - Veterinær Anonymkode: a1fcc...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #3 Del Skrevet 22. november 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo skjønt at veterinærer ikke tjener så bra som mange tror... Men er det realistisk å tjene 800.000 i året som produksjonsdyr veterinær? Jeg ønsker ikke å bo i en like isolert bygd som der jeg er vokst opp, men kanskje Jæren f.eks Anonymkode: ee8cd...17a Det tviler jeg sterkt på, men du kan ha flaks. Da vil det handle mest om din arbeidskapasitet (du må jobbe mye), at du er dyktig (så folk synes det er verdt å betale mye), og at det er tilstrekkelig etterspørsel der du jobber, med lite/ingen konkurranse. Anonymkode: bac66...d3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #4 Del Skrevet 22. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du jobber 24/7 og tar deg jævlig godt betalt, så ja. Ellers, en veterinær (på smådyrklinikk) har startlønn på 420.000 (ikke fastsatt, men foreslått). Dette yrket skal man ikke gå inn i om man vil tjene bra. - Veterinær Anonymkode: a1fcc...310 Tusen takk for svar! Jobber du på smådyrsklinikk? Hva er lønnen din og hvor mange års ansiennitet har du, hvis du vil svare på det? Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så dårlig betalt, butikkmedarbeidere uten utdanning kan jo tjene over 500.000😳 Men jeg vet ærlig ikke hva annet yrke jeg kunne jobbet med som jeg har samme interesse for... Jeg trives ikke med realfag nok til at jeg ville jobbet med det hele livet som ingeniør, økonom eller annet... Så ikke sannsynlig at jeg vil tjene mer i et annet yrke😕 Anonymkode: ee8cd...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moreno Skrevet 22. november 2019 #5 Del Skrevet 22. november 2019 Å satse på produksjonsdyr er ganske risky. Blir færre og færre av dem.. Bedre å satse på smådyr og hest hvor eierne i tillegg er villige til å betale mer for mer fancy behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #6 Del Skrevet 22. november 2019 På Jæren er det tøft å kjøre produksjonsdyr, der går det i konkurransepraksis hvor man må jobbe veldig mye vakter. Men mange andre steder er det mangel på stordyrveterinærer, og det burde ikke være noe problem å finne et sted hvor du tjener 800+ etter å ha jobbet i relativt få år. Vær obs på at det da som regel er 800 000+ næringsinntekt, ikke lønnsinntekt (evt tilskudd fra kommunen kan være lønnsinntekt). Og det er etter alle tillegg pga vaktjobbing. Sjekk distriktet nøye før du sier ja, det varierer VELDIG hvor mye kjøring det er, hvor mye trøkk det er på vaktene, om det er andre lukrative arbeidsoppgaver i tillegg (lab, enkel smådyrpraksis - sistnevnte kan endel steder være lukrativt selv om smådyr i seg selv som regel er veldig dårlig betalt, siden stordyrveterinærer kan ha en felles, liten smådyrklinikk som kun gjør enkle rutinejobber og har lite utstyr = nesten alt som går inn er ren inntekt), samarbeid, hvor mange som deltar i vakta +++. Anonymkode: 7a638...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #7 Del Skrevet 22. november 2019 22 minutter siden, moreno skrev: Å satse på produksjonsdyr er ganske risky. Blir færre og færre av dem.. Bedre å satse på smådyr og hest hvor eierne i tillegg er villige til å betale mer for mer fancy behandling. Men den fancy behandlingen krever mye fancy og rådyrt utstyr, og betalingsviljen til kundene er ikke alltid like høy som kravene de stiller... Per i dag er det absolutt ingen tvil om at man tjener langt bedre på stordyr. Kostnaden ved å drive en moderne, velutstyrt smådyrklinikk er enorm, og hest er enda dyrere. Gårdene blir færre, og dyrene blir friskere, men det kan være lurt å satse på å bli god på forebyggende helsearbeid - det er en jobb for fremtiden. Det blir krav til besetningsbesøk i stadig flere produksjonsformer. Men du må være GOD for å få det til. Anonymkode: 7a638...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2019 #8 Del Skrevet 22. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jobber du på smådyrsklinikk? Hva er lønnen din og hvor mange års ansiennitet har du, hvis du vil svare på det? Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så dårlig betalt, butikkmedarbeidere uten utdanning kan jo tjene over 500.000😳 Men jeg vet ærlig ikke hva annet yrke jeg kunne jobbet med som jeg har samme interesse for... Jeg trives ikke med realfag nok til at jeg ville jobbet med det hele livet som ingeniør, økonom eller annet... Så ikke sannsynlig at jeg vil tjene mer i et annet yrke😕 Anonymkode: ee8cd...17a Nå er det ikke akkurat vanlig at butikkmedarbeidere tjener 500 000 i året i grunnlønn... Men ja, det er helt utrolig at det er så dårlig betalt på smådyrklinikk. Det var en grunn til at jeg sluttet og fant meg en annen jobb, for å si det sånn. Men så lenge det finnes veterinærer som er villige til å jobbe for så lite for å oppfylle drømmen sin, da kan arbeidsgivere tilby så lite lønn. 🤷🏻♀️ Hvis de ikke hadde fått tak i veterinærer som ville jobbe for 420k i året, måtte de tilbudt mer i lønn og økt prisene for å finansiere det. Men det trenger de ikke nå... Det er nok av både veterinærer, dyrepleiere og assistenter som er villige til å jobbe ræva av seg for knapper og glansbilder. Men TS, vær klar over at du må regne med en hel del vaktjobbing på stordyr. Det er vanlig med tre-firedelt vakt mange steder. Og ingen fri dagen etter nattevakt. Anonymkode: 7a638...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2019 #9 Del Skrevet 23. november 2019 Ute i mange distrikter er det stort press på vakthavende veterinær og store avstander(i mange kommuner i Møre og Romsdal f.eks) om du klarer etablere seg innenfor hestemiljøet og videreutdanner deg og holder tritt med utviklingen kan du gjøre det bra! Men anbefaler deg å flytte og arbeide litt rundt om for erfaring. Laang utdanning og høyt studielån.. Kombinasjonen veterinær + barn er vanskelig om du skal leve og tjene penger.. så mye å tenke på i fremtiden også. Anonymkode: 14a9d...7fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #10 Del Skrevet 14. april 2020 Tenk deg godt om før du starter på studiet. Ut i fra hva jeg har hørt hva mine studievenninner får betalt høres 800k mye ut. Mange får lavere enn 420k som startlønn på smådyrklinikk. Den norske veterinær forening gjør lite/ingenting for å øke grunnlønnen, og det finnes per dags dato ingen tariffavtale for veterinærer. Dårlige arbeidsvilkår, press fra arbeidsgiver og urealistiske forventinger fra enkelte kunder. Ofte lange dager uten form for økonomisk dispensasjon som overtid.. Trives godt i jobben, men synes ikke det er verdt 5,5år med slit på skolebenken og et enormt studielån står i stil til ansvaret og lønn. Anonymkode: 74489...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #11 Del Skrevet 15. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk deg godt om før du starter på studiet. Ut i fra hva jeg har hørt hva mine studievenninner får betalt høres 800k mye ut. Mange får lavere enn 420k som startlønn på smådyrklinikk. Den norske veterinær forening gjør lite/ingenting for å øke grunnlønnen, og det finnes per dags dato ingen tariffavtale for veterinærer. Dårlige arbeidsvilkår, press fra arbeidsgiver og urealistiske forventinger fra enkelte kunder. Ofte lange dager uten form for økonomisk dispensasjon som overtid.. Trives godt i jobben, men synes ikke det er verdt 5,5år med slit på skolebenken og et enormt studielån står i stil til ansvaret og lønn. Anonymkode: 74489...450 Det finnes en tariffavtale, men minstelønn ble tatt ut av den. Veterinærforeningen sier dette er gjort for å få opp lønna (siden minstelønn ble oppfattet som det de ansatte burde få, og ikke minimum), men selv er jeg skeptisk til at det var så lurt... Lønna i smådyrsektoren er en skandale. Anonymkode: 7a638...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #12 Del Skrevet 15. april 2020 Etter min erfaring har det ikke hatt noen effekt, og man står alene opp mot arbeidsgiver i lønnsforhandlinger som ofte ønsker billigst mulig arbeidskraft. Anonymkode: 74489...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 15. april 2020 #13 Del Skrevet 15. april 2020 Om du bor og jobber i Nord-Troms og Finnmark noen år etter studietida kan du tjene godt på det. Avskriving av studielån er gull verdt, og det er ofte billigere å bo der oppe. Har ei bekjent som jobbet som veterinær i Nord-Norge, hun dekket et stooort område, så det ble mye kjøring og reising og lange dager. Men hun tjente greit. Fiskeproduksjon eller Mattilsynet er også mulige arbeidssteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #14 Del Skrevet 15. april 2020 Jeg er veterinær, har jobbet 6 år i klinisk kombinertpraksis. Hadde ca 650-700 k i lønn (og høyere næringsinntekt). Dette var på det sentrale østlandet, har kollegaer som tjener mer enn det andre steder i landet - men der er ofte vakt inkludert. Pengene kommer ikke gratis, en må jobbe for det- som andre nevner her. Vil komme med et lite tips til deg- tenk litt bredere enn kun klinisk praksis når du nå starter på utdanningen. Å jobbe med syke dyr kan være drømmen nå, men dette kan endre seg. Det er faktisk et hav av jobbmuligheter med denne utdannelsen, da det den er svært bred- ha dette i bakhodet (også ved valg av retninger senere på studiet) Jeg jobber nå innen privat næringsliv, i næringsmiddelbransjen. God lønn og gode arbeidsforhold. Anonymkode: bec1a...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Del Skrevet 15. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter min erfaring har det ikke hatt noen effekt, og man står alene opp mot arbeidsgiver i lønnsforhandlinger som ofte ønsker billigst mulig arbeidskraft. Anonymkode: 74489...450 Ja, det er det jeg også har inntrykk av. Jeg tror klinikkene trenger en minstelønn, for resultatet uten er at særlig yngre veterinærer uten formell spesialisering ligger UNDER det som ville vært minstelønnsnivået. Jeg har selv forlengst forlatt klinikklivet, og har en ok betalt jobb i staten. Jeg har aldri sett meg tilbake! Men jobber man med stordyr og fisk kan man tjene ganske bra, men det involverer ofte mye jobbing, ugunstige arbeidstider og (på stordyr) å være selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 7a638...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #16 Del Skrevet 15. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veterinær, har jobbet 6 år i klinisk kombinertpraksis. Hadde ca 650-700 k i lønn (og høyere næringsinntekt). Dette var på det sentrale østlandet, har kollegaer som tjener mer enn det andre steder i landet - men der er ofte vakt inkludert. Pengene kommer ikke gratis, en må jobbe for det- som andre nevner her. Vil komme med et lite tips til deg- tenk litt bredere enn kun klinisk praksis når du nå starter på utdanningen. Å jobbe med syke dyr kan være drømmen nå, men dette kan endre seg. Det er faktisk et hav av jobbmuligheter med denne utdannelsen, da det den er svært bred- ha dette i bakhodet (også ved valg av retninger senere på studiet) Jeg jobber nå innen privat næringsliv, i næringsmiddelbransjen. God lønn og gode arbeidsforhold. Anonymkode: bec1a...44b Veldig enig i dette! Skulle ønske jeg hadde visst dette da jeg studerte. 🙈 Jeg har selv gått i en HELT annen retning enn jeg egentlig tenkte, men er fornøyd med hvor jeg har endt opp. Anonymkode: 7a638...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå