Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan regner man ut aap? Ser det er 66 % av hva lønna har vært i gjennomsnitt de siste 3 årene. Si jeg ligger på ca 36.000 brutto i måneden. Hvordan regner jeg ut dette og tar med skatt også? Noen som kan hjelpe meg?

Anonymkode: a07ca...5c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

36000 x 0,66.

Anonymkode: 672da...4db

Skrevet

Men hvor mye trekkes jeg i skatt da?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvor mye trekkes jeg i skatt da?

Samme som før, om du ikke selv endrer dette på Skatteetaten sine sider.

Skrevet

Hmmm ok! Jeg trekkes 11.000 i skatt nå. Jeg kan ikke leve på nesten 13.000. Men det blir vel heller ikke riktig at jeg skal skattes så mye når jeg går ned i lønn heller. Så usikker på hva som er den riktige summen å skatte av dette.. men takk for hjelpen!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm ok! Jeg trekkes 11.000 i skatt nå. Jeg kan ikke leve på nesten 13.000. Men det blir vel heller ikke riktig at jeg skal skattes så mye når jeg går ned i lønn heller. Så usikker på hva som er den riktige summen å skatte av dette.. men takk for hjelpen!

Skatteetaten har skattekalkulator der du kan beregne alt på kronen.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trekkes naturligvis ikke 11.000,- i skatt når brutto er i underkant av 24.000,-. Det ville jo medført en skatteprosent på 46%.

Anonymkode: b419d...50c

• Liker 2
Skrevet

Du går betydelig ned i skatt. Jeg betaler når 22% mot 36% før. Men det har jo selvsagt med om du har lån etc. 

Anonymkode: 483e3...ec2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du går betydelig ned i skatt. Jeg betaler når 22% mot 36% før. Men det har jo selvsagt med om du har lån etc. 

Takk for svar :) Ja jeg har boliglån. Hva med deg?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å jo da, det kan du. Utrolig hvor mye flinkere man blir når man er fattig. Hilsen alenemor med 2 barn som får 13000 utbetalt i aap PR mnd. Når du er på aap, kan du bare glemme å si «jeg kan ikke leve av så og så lite..». Det bryr ikke nav seg om. Det er bare inntekten de 5 siste årene som gjelder. Uansett om du har tjent 1 million i året i 20 år, er det kun siste år som gjelder. Har du barn du forsørger, bryr de seg ikke om det. Det er ikke noe ekstra for barn på aap.

så jo da, hvis de beregner det, er det det du får. Se det på den lyse siden: du blir flink til å bruke den tiden du skulle ha brukt til å bli frisk, til å ringe og utsette /dele opp regninger og kjøpe billigst mulig mat. Samme hvor syk du er. Nav ordning 2019.

Anonymkode: 89a96...fb6

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Ja jeg har boliglån. Hva med deg?

Har boliglån jeg og ingen andre typer lån. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å jo da, det kan du. Utrolig hvor mye flinkere man blir når man er fattig. Hilsen alenemor med 2 barn som får 13000 utbetalt i aap PR mnd. Når du er på aap, kan du bare glemme å si «jeg kan ikke leve av så og så lite..». Det bryr ikke nav seg om. Det er bare inntekten de 5 siste årene som gjelder. Uansett om du har tjent 1 million i året i 20 år, er det kun siste år som gjelder. Har du barn du forsørger, bryr de seg ikke om det. Det er ikke noe ekstra for barn på aap.

så jo da, hvis de beregner det, er det det du får. Se det på den lyse siden: du blir flink til å bruke den tiden du skulle ha brukt til å bli frisk, til å ringe og utsette /dele opp regninger og kjøpe billigst mulig mat. Samme hvor syk du er. Nav ordning 2019.

:ler: Kjære vene, det står dårlig til med økonomikunnskapene her i landet...

Anonymkode: 704ed...1a8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler: Kjære vene, det står dårlig til med økonomikunnskapene her i landet...

Anonymkode: 704ed...1a8

Hva er det med dere «kjære vene-« typene? Alltid arroganse. Er utdannet økonom (før jeg ble syk) så jeg kan mulig et og annet om økonomi. Mer enn du kan om empati ihvertfall😉

Skrevet

Er det noen minstesats på AAP? 

Anonymkode: e530b...8e2

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Om du har hatt noe lav lønn vil du få minstesats. Du vil ikke få under ca 12 000 i mnd. Ca 12 000 utbetalt i mnd er minstesats på AAP

Anonymkode: 8529d...f79

Skrevet

Barnetillegg på 27 per barn per dag.,

Bare inntekten de siste 5 år som gjelder eller siste året? Minstesats er 16643 brutto. Pluss evt barnetillegg. Du har ikke jobbet lenge som økonom? 

Anonymkode: 36473...b37

Skrevet

Er det noen minstesats på AAP? 

Anonymkode: e530b...8e2

Minstesats er 16643 brutto per måned. Pluss evt barnetillegg på 27,- per barn per dag. 

Anonymkode: 36473...b37

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med dere «kjære vene-« typene? Alltid arroganse. Er utdannet økonom (før jeg ble syk) så jeg kan mulig et og annet om økonomi. Mer enn du kan om empati ihvertfall😉

Du skriver i hvertfall mye feil i hovedinnlegget ditt. Det er gjennomsnittlig inntekt fra de siste tre år som gjelder oppsdgrenset til 66%av 6G. Har man barn får man tillegg per barn. 

Hva man betaler i skatt kommer som ved all annen inntekt an på hvilke fradrag man her på inntekten. Her spiller forhold som boliglån og formue inn. 

Anonymkode: e6aa8...525

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri jobbet før så får du så lav aap ja. Og bare tull at du ikke får ekstra for barn, for alle med omsorg for barn får barnetillegg.

Anonymkode: a77fa...2bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...