Blomsterenka Skrevet 27. mai 2005 #1 Skrevet 27. mai 2005 Jeg klarer sånvidt trå på høyre ben, og bare på hælen. Det virker som om benet i forbindelse med lilletåa er vrikket/brukket. Jeg falt av hesterygggen, og det er så vidt jeg klarer gå. Men jeg klarer gå selv om det gjør kjempevondt. Så det kan umulig være brudd? Det er ingen smerter så lenge jeg ikke belaster benet, kun ømhet, og hevelse. Jeg orker ikke legevakt osv. Lang ventetid og sikkert bare en liten forstrekkelse... Men jeg klarer ikke belaste høyre fot og den er svært hoven. Dere som ikke liker sitte halve dagen på legevakta, hva er å anbefale? Støttebandasje, hvile, ibuxsalve etc? Jeg har ikke prøvd noen av delene, pga av at jeg hadde drakk alkohol etter at det skjedde og alkohol demper smertene. Hevelsen er ca over halve fotbladet. Noen leger her eller noen som har opplevd det samme?
Gjest gjest 0 Skrevet 27. mai 2005 #2 Skrevet 27. mai 2005 Er det selve tåa som er vond? For hvis det vonde ligger i tåa så spiller det ingen rolle om den er brukket eller ikke. De gjør ikke noe annet enn å tape/bandasjere tær. Ikke tar de røntgen av dem heller. Jeg brakk tåa ved siden av lilletåa. Grunnen til at jeg vet den var brukket er fordi den var vondt i mange måneder. En forsuing varer ikke like lenge. Men hvis du har grunn til å tro at du har en brist i selve foten (i vrista f.eks) ville jeg dratt til legen for da aner jeg virkelig ikke hva de gjør. Pam
Blomsterenka Skrevet 27. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2005 Det gjør ikke vondt i noen tær. Har undersøkt og palpert dem. Jeg har brukket ankelen før og har 11 nagler i ankelen. Det er selve rota (som i et håndledd men ikke fingrene) som er så vond at jeg ikke kan gå. Jeg kan gå men kun på hælen og da gjør det kjempevondt...og det gjør enda vondere nå enn før i kveld, men da hadde jeg jo drukket litt, og nå er jeg mer eller mindre edru...) Om det er en forstuelse, må jeg helst gå på legevakta likevel i morgen og få krykker? Eller kan jeg gå på en forstua fot, og bare la det ta sin tid? Har smurt på ibuxsalve nå, som førstehjelp. Kan jeg gå selv om det gjør vondt??? Jeg vil jo helst gå da...
Gjest gjest 0 Skrevet 28. mai 2005 #4 Skrevet 28. mai 2005 Jeg ville ikke gått på det før jeg visste hva som var galt i allefall! Så du må nok sette deg i køen på legevakta og vente.... Hvis det er noe som er brista/brukket kan du gjøre vondt værre med å gå på det. Det er jo derfor man får krykker Pam
Gjest Berry Skrevet 28. mai 2005 #5 Skrevet 28. mai 2005 Om det er en forstuelse, må jeg helst gå på legevakta likevel i morgen og få krykker? Eller kan jeg gå på en forstua fot, og bare la det ta sin tid? Jeg forstuet/vrikket ankelen like før påske, og fikk beskjed av legen om bare å bruke foten så mye jeg klarte. (Har fortsatt litt vondt, så det kan sitte i ganske lenge...)
Blomsterenka Skrevet 28. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2005 Det er ikke brudd. Jeg har "selvsagt" ikke vært på legevakta, men jeg har ikke de sterke smertene som jeg hadde i går, og jeg klarer å gå, selv om jeg går litt "sakte"... Har smurt på ibux-salve. Hevelsen er gått ned og jeg er kun øm og stiv. Jeg har også hørt at man helst skal belaste en forstuving ved å gå, og ikke være passiv, samt sitte høyt med benet når man sitter pga at hevelsen går raskere ned. Takk for råd. Jeg regner med at jeg er rehabilitert i løpet av par dager.
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2005 #7 Skrevet 28. mai 2005 Jeg har svart belte i overtråkk , og noen ting du BURDE gjøre, er i hvertfall å holde deg helt i ro til hevelsen er gått helt ned, bandasjere ankelen med elastisk bind, og ta litt ibux/ibumetin som både virker betennelsesdempende og smertestillende. Gå minst mulig på foten!!! Selv om det ikke er direkte smertefullt, bør du holde deg i ro. Fikk du iset ned foten da det skjedde? Det er ganske viktig for helingen av skaden. Det som skjer, og som er årsaken til hevelsen, er jo nettopp at du har revet over muskelfibre inne i ankelen, og med påfølgende blødning. Jeg har en mann i samme situasjon gående her nå; han skadet seg på fotballkamp på onsdag, og er blå og hoven så det holder.
Blomsterenka Skrevet 28. mai 2005 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2005 Nei, jeg iset ikke ned foten. Men det er ikke ankelen, det er oppe på selve fotbladet, ytterst... Hevelsen ser bedre ut i dag men er blå. Vet ikke om ibux-salven hjelper på hevelse, eller kun er smertestillende? har i alle fall brukt det. Jeg klarer å gå, har hørt at det viktigste er å ikke bli sittende rett opp og ned, og at å gå hjelper, men jeg har selvsagt ikke tenkt å delta i Grehte Waitsløpet nå...
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2005 #9 Skrevet 28. mai 2005 Jeg tror Ibux-gelen er mest lokalt smertestillende; hevelsen må nok gå ned av seg selv, dessverre. Bare pass på at du ikke får betennelse pga belastning, det klarte jeg nemlig å få, og da ble jeg VIRKELIG sittende. Unngå stramme sko burde du gjøre, men det kommer vel av seg selv, vil jeg tro. Som barn prøvde jeg å hoppe ned en halv trapp, med dårlig resultat. Jeg landet oppå foten, og fikk en brist i et av de små beina oppå foten. Men da klarte jeg ikke tråkke ned i det hele tatt, så du har sannsynligvis bare forstuet den. Massasje med Tigerbalsam kan du også prøve, for det varmer opp området og øker blodsirkulasjonen, så kanskje hevelsen går raskere ned?
Gjest Berry Skrevet 28. mai 2005 #10 Skrevet 28. mai 2005 Gå minst mulig på foten!!! Selv om det ikke er direkte smertefullt, bør du holde deg i ro. Det er akkurat det motsatte av hva legen min sa til meg... Han sa at jeg skulle gå så mye jeg klarte på det, det var ikke noe farlig at det gjorde vondt. Jeg slet fælt, for jeg hadde tråkket hardt over, og tårene rant hver gang jeg tråkket med den foten.
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2005 #11 Skrevet 28. mai 2005 Merkelig, for jeg har vært mange ganger hos legen med overtråkk (lærer aldri, og ankelen blir svakere for hver gang), og de har alle gangene sagt at man IKKE skal belaste den mer enn nødvendig! Dette sa til og med min gamle husvert, som var professor i medisin. Ved å belaste den, risikerer man bare at det tar lenger tid før du blir frisk igjen. Ikke alltid legen gir gode råd... Hvis det er vondt, er det et signal om at noe er galt, ikke noe man skal ignorere.
Blomsterenka Skrevet 29. mai 2005 Forfatter #12 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har nettopp snakket med en lege innenfor bekjentskapskretsen, nyutdannet, og hun mente jeg kan og bør gå. Samtidig mente hun at dersom det ikke bedrer seg på noen dager, bør jeg ta røntgen, fordi det kan være en skade/brudd... Jeg stoler mer på de nytudannede enn de eldre legene, kanskje fordi de sitter og er mer oppdaterte... Vet jeg burde vært på legevakta, men jeg er litt bedre i dag enn i går... så jeg ser det litt an...
Mathias Skrevet 30. mai 2005 #13 Skrevet 30. mai 2005 Det er akkurat det motsatte av hva legen min sa til meg... Han sa at jeg skulle gå så mye jeg klarte på det, det var ikke noe farlig at det gjorde vondt. Jeg slet fælt, for jeg hadde tråkket hardt over, og tårene rant hver gang jeg tråkket med den foten. det gjør vondt fordi kroppen vil beskyttes, og fordi man har et sår inni kroppen som trenger ro til å gro... Si dette som legen sa til hvilken som helst fysioterapaut, og du vil få to diiiigre, sjokka øyne til svar!!! Dette er igjen (!) bevis på at leger kan sykdommer, men ikke skader. Derfor går man til fysio med skader...
nusta Skrevet 30. mai 2005 #14 Skrevet 30. mai 2005 Jeg har nettopp snakket med en lege innenfor bekjentskapskretsen, nyutdannet, og hun mente jeg kan og bør gå. Samtidig mente hun at dersom det ikke bedrer seg på noen dager, bør jeg ta røntgen, fordi det kan være en skade/brudd... Jeg stoler mer på de nytudannede enn de eldre legene, kanskje fordi de sitter og er mer oppdaterte... Vet jeg burde vært på legevakta, men jeg er litt bedre i dag enn i går... så jeg ser det litt an... Jeg brakk benet i fjor sommer. Var hos legen dagen etter, men både han og jeg trodde det kun var et kraftig overtråkk. Fikk beskjed om å ta smertestillende for å klare å gå på det. Funket jo forsåvidt greit det, benet ble bedre, men da jeg var på spinning to uker etterpå ble jeg verre igjen. Tok meg enda to uker før jeg kom meg på røntgen, hvor jeg fikk beskjed om at det var knekt. Så mitt råd er å komme seg på røntgen, UANSETT hva legen måtte mene.
Gjest førstehjelperen Skrevet 30. mai 2005 #15 Skrevet 30. mai 2005 Røntgen er nødvendig uansett hva du eller legen måtte mene. Det er mange små bein inni foten som kan være brekt, og never eller muskler kan være kommet i klem. Dette bli ikke bedre med tiden. Før øvrig skal man ved overtrekk først kjøle ned skadestedet, fotenmå heves, og ikke bealste før hevelsen er gått ned og smerten redusert. Det kan være nødvendig med krykker for å avlaste foten slik at den får nødvendig tid på heling og gradvis opptrening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå